Všetko podstatné o novej Octavii

Octavia s poradovým číslom 4 prichádza. Je nádherná, pokroková a veľkolepo priestranná

Ideál rodinného auta na Slovensku prichádza v úplne novej podobe.

Rok 2019 je pre koncern VW Group veľmi dôležitý, kedže okrem naozaj obrovskej plejády všakovakých noviniek boli v závere roka naplanované dve mimoriadne dôležité a očakávané predstavenia. V závere októbra sme totiž spoznali 8. generáciu odvekého bestsellera, Volkswagen Golf, zatiaľ čo na dnešný deň prináležalo odhalenie 4. generácie Škody Octavia. 

Najpredávanejšia škodovka teda prichádza v tesnom závese za Golfom, ako sa pritom predpokladalo, veľa technických parametrov si nová Octavia prevzala práve od koncernového brata. Ukazuje sa, že tentokrát nebude silnou stránkou len veľkolepá priestrannosť, šikovné riešenia, ale aj atraktívny dizajn. 

Nádherný exteriér

Podľa predpokladov a predošlých únikov sa potvrdzuje, že exteriérový dizajn kombinuje prvky novej Scaly a modernizovaného Superbu, na ktorý sa novinka hlavnými črtami celkom ponáša. Medzigeneračne vyzerá oktávka značne atraktívnejšie a dynamickejšie, naďalej si ale zachováva elegantné línie.

Nikoho už asi neprekvapí, že ostrejšie tvarované a na širokú masku napojené predné svetlá tvorí full-LED technológia. Za príplatok ide konkrétne o Matrix-LED svetlá s vyzývavým tvarom, ktorý sa svojim svetelným podpisom približuje niektorým novým bavorákom. Pochvalným faktom je skutočnosť, že už v základe disponuje Octavia plne ledkovým svietením, halogénovú žiarovku dostane len smerovka. 

LED technológia sa dostala už v základe aj do zadnej časti, kde nechýba nielen pekná grafika, animované smerovky (príplatkové svetlá), ale aj povestný český kryštál, vďaka ktorému sú zadné partie značne štýlovejšie. Prispieva k tomu aj fakt, že zadný stĺpik verzie kombi je viac zrezaný, navyše obdržal aj pomerne veľký strešný spojler, čím je docielená atraktívnejšia línia strechy. 

Samozrejme nechýba centrálne umiestnený nápis Škoda, ktorý strieda logo, dôležitejšie však je, že vôbec po prvýkrát sú svetlá orientované horizontálne a sú delené. Pri dĺžke 4 689 a šírke 1 829 milimetrov evidujeme medzigeneračný nárast pár centimetrov, rázvor náprav však ostal zachovaný – 2 686 milimetrov. Dodajme, že na výber budú 16 až 19” disky.

Moderný interiér

Rovnako ako v prípade koncernového brata, aj Octavia zaujme úplne novou palubnou doskou. Tá je totiž po novom vodorovne orientovaná, vytratila sa z nej väčšina fyzických tlačidiel, no a centrom palubovky je až 10″ dotykový displej, ktorý viac vystupuje k vodičovi. Displej nájdeme aj v oblasti budíkov, v tomto prípade má 10,25″ a viacero štýlov zobrazenia.

Palubovka je pritom veľmi elegantná navrhnutá, Škoda okrem toho ospevuje prítomnosť kvalitných materiálov, čo už stihli potvrdiť aj novinári, ktorí si novinku mohli pozrieť v predstihu. Zásadnými zmenami prešli aj dva detaily. Prvým je len 2-ramenný multifunkčný volant, ktorým značka naznačuje svoj kvalitatívny posun k prémiovým značkám. Dôkazom toho nie je len moderný dizajn a spracovanie, ale aj prítomnosť kvalitných kovových ovládačov po jeho stranách.

Druhým detailom je elektronický volič automatickej prevodovky, teda technológia shift-by-wire. Vodič tak už nebude musieť doslova behať s pákou DSG-čky, len posúvať malý volič. Manuálne radenie rýchlostných stupňov bude možné už len páčkami pod volantom. Octavia prvýkrát ponúkne aj ergonomické sedadlá, pribudla masážna funkcia či látka ThermoFlux, ktorá ma docieliť menšie potenie.

Celý interiér je posiaty USB-C vstupmi (5 kusov), väčšina vecí sa ovláda a nastavuje dotykmi na displeji infotainmentu, panel klimatizácie má ale svoje vlastné čestne miesto na spodnej lište. Zaujímavým detailom je ovládač hlasitosti – tá sa zvyšuje posúvaním prsta po vyznačenej ploche hneď pod displejom. Opomenúť nemôžeme ani batožinový priestor, ktorý je opäť impozantný – liftback má 600 litrov, kombík až 640 litrov.

Veľkolepá ponuka motorizácii

Vskutku prekvapivé je aj to, čo sa skrýva pod kapotou. Síce sa dalo predpokladať, že ponuka motorizácii bude prakticky identická s novým Golfom, realita je napokon iná. Octavia totiž dostane aj 200-koňovú verziu motora 2.0 TDI (Golf má máx 150 k) a zároveň aj 190-koňové 2.0 TSI so štandardným pohonom 4×4 a 7-stupňovým DSG. Pre zaujímavosť, v Golfe bude motor 2.0 TSI výhradne pre verzie GTI a R.

Zvyšné portfólio agregátov je už napokon totožné. Základ zhmotňuje motor 1.0 TSI s výkonom 66 kW / 90 koní alebo 81 kW / 110 koní. Nasleduje agregát 1.5 TSI s výkonnostnou úrovňou 96 kW / 130 koní, respektíve 110 kW / 150 koní. Naftovú ponuku zastrešuje motor 2.0 TDI – základne vyhotovenie bude mať 85 kW / 115 koní, silnejšie 110 kW / 150 koní a následne spomínaných 147 kW / 200 koní.

Ako je zvykom, poháňané sú predné kolesá cez 6-stupňový manuál, za príplatok pri silnejších motorizáciach ale nebude chýbať pohon 4×4 a 7-stupňová automatická prevodovka DSG. Aj pri oktávke platí, že 110-koňová verzia trojvalca a 150-koňový variant 1.5 TSI dostanú mild-hybridnú techniku – 48-voltová palubná sieť so štartér-generátorom, 48-voltovou lítium-iónovou batériou a 6-stupňovým DSG.

Vzhľadom k emisným tlakom aj v ponuke novej škodovky zavíta plug-in hybrid. Konvenčný motor zastrešuje benzínová 1.4 TSI, ktorej sekunduje elektromotor a akumulátor s kapacitou 13 kWh. Celkový výkon sústavy je 150 kW / 204 koní, zatiaľ čo dojazd na čisto elektrický pohon má byť na úrovni 55 kilometrov.

 

Eugene Cernan

Poslední ľudia pristáli na Mesiaci pred 47 rokmi. Posledným bol syn Slováka a Češky

Amerika vyhrala nad Ruskom a po ich boji sa na Mesiac zanevrelo.

12. decembra 2019

Tohtoročná ofenzíva pekelných modelov Audi pokračuje 450-koňovým RS5 a RS5 Sportback

Kompletná modernizácia strednej triedy od Audi je týmto pádom na konci.

10. decembra 2019

61 miliónov ľudí vyskúšalo „bezpečný“ kanabidiol, teraz úrady upozorňujú na nebezpečné vedľajšie účinky

Americký úrad FDA (Správa potravín a liečiv) vydal vyhlásenie o tom, že produkty CBD (Kanabidiol) sú potencionálne škodlivé zdraviu, vrátane potenciálu poškodenia pečene. Správa prichádza po tom, čo si Kanabidiol vyskúšalo až 61 miliónov Američanov.

10. decembra 2019

Nissan a Italdesign šokujú! Ich 720-koňové GT-R50 ide do sériovej výroby za vyše milión €

Výstredný koncept sa vskutku nečakane pretavil do sériovej podoby.

9. decembra 2019

Pýtal sa Filip Orth

Francis Coppola v slovenskom rozhovore: Film je ilúzia, ale hlava mŕtveho koňa bola skutočná

Francisa Coppolu sme sa pýtali na to, ako sa v minulosti vedel vysporiadať s negatívnymi reakciami na jeho tvorbu, čo bol jeho najväčší životný úspech alebo na to, aký film považuje za svoj najobľúbenejší.

8. decembra 2019

Opel Insignia prešiel faceliftom, ktorý prináša špičkové svetlá a úspornejšie motory

Tradičný zástupca strednej triedy od automobilky Opel sa dočkal modernizácie.

8. decembra 2019

Nemajú si čo závidieť

USA a Čína majú spoločné viac ako sa zdá

Aj keď sa to na prvý pohľad nezdá, USA a Čína sa vo veľa aspektoch až tak veľmi nelíšia. Počas prebiehajúcej obchodnej vojny medzi oboma krajinami sa na nás valia kusé informácie, ktoré zvyčajne ukazujú v lepšom svetle iba jednu zo zúčastnených krajín. Či už články favorizujú Čínu alebo Spojené štáty, málokto sa pri ich čítaní zamyslí nad tým, čo tieto dve krajiny spája.

7. decembra 2019

15-kusové Bentley s brutálnym exteriérom a luxusným interiérom oslavuje pozoruhodný rekord

Continental GT v podobe, v akej sme ho doposiaľ nemali možnosť vidieť.

7. decembra 2019

AVIS Van Rental & Mercedes-Benz Sprinter

Tento rok si všetky darčeky odvezte lacno v prenajatej dodávke

Ako vyriešiť dopravu všetkých darčekov naraz a lacno? Najlepšie prenájom Sprintera v AVIS Van Rental.

6. decembra 2019

Jozef Kabaň sa vracia ku koreňom. Od budúceho roka bude šéfdizajnérom značky Volkswagen

Motoristický svet obletela pomerne veľmi prekvapujúca správa.

5. decembra 2019

Vyšiel celý trailer na posledného Jamesa Bonda: No Time to Die

Daniel Craig sa predstavuje ako agent James Bond poslednýkrát.

4. decembra 2019

Ponuka práce pre šikovných

Pridajte sa do tímu UnitedLife, píšte články pre rýchlo sa rozvíjajúci slovenský web

Ak sa vám páči smer, ktorým sa UnitedLife uberá a radi by ste sa stali jeho súčasťou, teraz máte príležitosť.

4. decembra 2019

Mercedes-Benz prekvapivo otáča. Nové S-ko dvanásťvalec predsa len dostane

O zaujímavé informácie sa postarala samotná hlava koncernu.

4. decembra 2019

Neprehliadnite dnešné výročie

Prvé fotografie Jupitera zblízka svet uvidel presne pred 46 rokmi

Kozmická sonda Pioneer 10 zhotovila a odoslala prvé fotografie Jupitera zblízka práve 3. a 4. decembra 1973.

3. decembra 2019

Nádherný F-Type je po facelifte ešte ostrejší, žiaľ v Európe už bez V6-ky

Pekelne rýchla šelma dostala novú tvár a techniku.

3. decembra 2019

Autorský komentár

Bez regulácie neprežijeme my ani príroda

Máme príliš veľa slobody? Áno. „Musíme našu slobodu začať riadiť. Ak sa nám to nepodarí, bude naozaj zle.“

1. decembra 2019

Pôvodný E.T. mimozemšťan sa vrátil po 37 rokoch vo výnimočnom 4-minútovom videu

Napriek tomu, že sa jedná o reklamu, režisérovi sa podarilo pripraviť naozaj pútavé video.

29. novembra 2019

Komentár

Nerobíme dosť, aby sme naplnili svoje ekologické ambície, emisie CO2 stále rastú

Správa OSN hovorí, že svet musí strojnásobiť agresivitu svojich záväzkov v oblasti klímy, aby zabránil environmentálnemu kolapsu.

27. novembra 2019

Lexus má jeden z najkrajších kabrioletov na trhu, navyše s poriadnym motorom pod kapotou

Model LC 500 Convertible sa zaraďuje k nemenej pôvabnému kupé.

26. novembra 2019

Úspešný príbeh s tragickým koncom

Concordy prestali lietať pred 16 rokmi, dosahovali rýchlosť 2330 km/h

Concorde bol odvážny projekt, ktorý sa udržal v komerčnej prevádzke až 27 rokov.

26. novembra 2019

Takto funguje náš svet

Albert Einstein predložil konečnú verziu všeobecnej teórie relativity pred presne 104 rokmi

Všeobecná teória relativity bola výplodom ducha génia.

25. novembra 2019