Všetko podstatné o novej Octavii
Octavia s poradovým číslom 4 prichádza. Je nádherná, pokroková a veľkolepo priestranná
Ideál rodinného auta na Slovensku prichádza v úplne novej podobe.
Rok 2019 je pre koncern VW Group veľmi dôležitý, kedže okrem naozaj obrovskej plejády všakovakých noviniek boli v závere roka naplanované dve mimoriadne dôležité a očakávané predstavenia. V závere októbra sme totiž spoznali 8. generáciu odvekého bestsellera, Volkswagen Golf, zatiaľ čo na dnešný deň prináležalo odhalenie 4. generácie Škody Octavia.
Najpredávanejšia škodovka teda prichádza v tesnom závese za Golfom, ako sa pritom predpokladalo, veľa technických parametrov si nová Octavia prevzala práve od koncernového brata. Ukazuje sa, že tentokrát nebude silnou stránkou len veľkolepá priestrannosť, šikovné riešenia, ale aj atraktívny dizajn.
Nádherný exteriér
Podľa predpokladov a predošlých únikov sa potvrdzuje, že exteriérový dizajn kombinuje prvky novej Scaly a modernizovaného Superbu, na ktorý sa novinka hlavnými črtami celkom ponáša. Medzigeneračne vyzerá oktávka značne atraktívnejšie a dynamickejšie, naďalej si ale zachováva elegantné línie.
Nikoho už asi neprekvapí, že ostrejšie tvarované a na širokú masku napojené predné svetlá tvorí full-LED technológia. Za príplatok ide konkrétne o Matrix-LED svetlá s vyzývavým tvarom, ktorý sa svojim svetelným podpisom približuje niektorým novým bavorákom. Pochvalným faktom je skutočnosť, že už v základe disponuje Octavia plne ledkovým svietením, halogénovú žiarovku dostane len smerovka.
LED technológia sa dostala už v základe aj do zadnej časti, kde nechýba nielen pekná grafika, animované smerovky (príplatkové svetlá), ale aj povestný český kryštál, vďaka ktorému sú zadné partie značne štýlovejšie. Prispieva k tomu aj fakt, že zadný stĺpik verzie kombi je viac zrezaný, navyše obdržal aj pomerne veľký strešný spojler, čím je docielená atraktívnejšia línia strechy.
Samozrejme nechýba centrálne umiestnený nápis Škoda, ktorý strieda logo, dôležitejšie však je, že vôbec po prvýkrát sú svetlá orientované horizontálne a sú delené. Pri dĺžke 4 689 a šírke 1 829 milimetrov evidujeme medzigeneračný nárast pár centimetrov, rázvor náprav však ostal zachovaný – 2 686 milimetrov. Dodajme, že na výber budú 16 až 19” disky.
Moderný interiér
Rovnako ako v prípade koncernového brata, aj Octavia zaujme úplne novou palubnou doskou. Tá je totiž po novom vodorovne orientovaná, vytratila sa z nej väčšina fyzických tlačidiel, no a centrom palubovky je až 10″ dotykový displej, ktorý viac vystupuje k vodičovi. Displej nájdeme aj v oblasti budíkov, v tomto prípade má 10,25″ a viacero štýlov zobrazenia.
Palubovka je pritom veľmi elegantná navrhnutá, Škoda okrem toho ospevuje prítomnosť kvalitných materiálov, čo už stihli potvrdiť aj novinári, ktorí si novinku mohli pozrieť v predstihu. Zásadnými zmenami prešli aj dva detaily. Prvým je len 2-ramenný multifunkčný volant, ktorým značka naznačuje svoj kvalitatívny posun k prémiovým značkám. Dôkazom toho nie je len moderný dizajn a spracovanie, ale aj prítomnosť kvalitných kovových ovládačov po jeho stranách.
Druhým detailom je elektronický volič automatickej prevodovky, teda technológia shift-by-wire. Vodič tak už nebude musieť doslova behať s pákou DSG-čky, len posúvať malý volič. Manuálne radenie rýchlostných stupňov bude možné už len páčkami pod volantom. Octavia prvýkrát ponúkne aj ergonomické sedadlá, pribudla masážna funkcia či látka ThermoFlux, ktorá ma docieliť menšie potenie.
Celý interiér je posiaty USB-C vstupmi (5 kusov), väčšina vecí sa ovláda a nastavuje dotykmi na displeji infotainmentu, panel klimatizácie má ale svoje vlastné čestne miesto na spodnej lište. Zaujímavým detailom je ovládač hlasitosti – tá sa zvyšuje posúvaním prsta po vyznačenej ploche hneď pod displejom. Opomenúť nemôžeme ani batožinový priestor, ktorý je opäť impozantný – liftback má 600 litrov, kombík až 640 litrov.
Veľkolepá ponuka motorizácii
Vskutku prekvapivé je aj to, čo sa skrýva pod kapotou. Síce sa dalo predpokladať, že ponuka motorizácii bude prakticky identická s novým Golfom, realita je napokon iná. Octavia totiž dostane aj 200-koňovú verziu motora 2.0 TDI (Golf má máx 150 k) a zároveň aj 190-koňové 2.0 TSI so štandardným pohonom 4×4 a 7-stupňovým DSG. Pre zaujímavosť, v Golfe bude motor 2.0 TSI výhradne pre verzie GTI a R.
Zvyšné portfólio agregátov je už napokon totožné. Základ zhmotňuje motor 1.0 TSI s výkonom 66 kW / 90 koní alebo 81 kW / 110 koní. Nasleduje agregát 1.5 TSI s výkonnostnou úrovňou 96 kW / 130 koní, respektíve 110 kW / 150 koní. Naftovú ponuku zastrešuje motor 2.0 TDI – základne vyhotovenie bude mať 85 kW / 115 koní, silnejšie 110 kW / 150 koní a následne spomínaných 147 kW / 200 koní.
Ako je zvykom, poháňané sú predné kolesá cez 6-stupňový manuál, za príplatok pri silnejších motorizáciach ale nebude chýbať pohon 4×4 a 7-stupňová automatická prevodovka DSG. Aj pri oktávke platí, že 110-koňová verzia trojvalca a 150-koňový variant 1.5 TSI dostanú mild-hybridnú techniku – 48-voltová palubná sieť so štartér-generátorom, 48-voltovou lítium-iónovou batériou a 6-stupňovým DSG.
Vzhľadom k emisným tlakom aj v ponuke novej škodovky zavíta plug-in hybrid. Konvenčný motor zastrešuje benzínová 1.4 TSI, ktorej sekunduje elektromotor a akumulátor s kapacitou 13 kWh. Celkový výkon sústavy je 150 kW / 204 koní, zatiaľ čo dojazd na čisto elektrický pohon má byť na úrovni 55 kilometrov.