Nie je díler ako Dealer. Nicolas Winding Refn dávkuje zo svojho neónového obdobia
Tak ako maliari majú farebné obdobia, Nicolas Winding Refn pokračuje vo svojom neónovom. Zasadil doň prostredie trilógie Dealer, ktorú si na Slovensku môžete pozrieť na festivale SCANDI (24. až 31. januára). Dánskemu režisérovi sme sa už venovali v očakávaní jeho nového seriálu na Netflixe, a tak nás zaujímalo, čo prezradil v rozhovore pre portál Vulture…. Prečítať celé
Tak ako maliari majú farebné obdobia, Nicolas Winding Refn pokračuje vo svojom neónovom. Zasadil doň prostredie trilógie Dealer, ktorú si na Slovensku môžete pozrieť na festivale SCANDI (24. až 31. januára). Dánskemu režisérovi sme sa už venovali v očakávaní jeho nového seriálu na Netflixe, a tak nás zaujímalo, čo prezradil v rozhovore pre portál Vulture.
Nuda v Kodani
Predtým ste mali rozpracovaných niekoľko projektov, medzi nimi napríklad televíznu adaptáciu hororu Maniac Cop od Williama Lustiga, ako ste sa napokon dostali ku Copenhagen Cowboy?
Počas pandémie sme boli v Dánsku a hovoril som si, že by bolo dobré za ten čas niečo spraviť. Vždy som sa chcel vrátiť do sveta trilógie Pusher, len som nevedel, ako to urobiť. Zrazu sa naskytla príležitosť predĺžiť ju a spracovať všetky okolnosti, ktoré sa okolo mňa zmenili od roku 2005 (rok uvedenia tretieho dielu Pusher, v slovenskej distribúcii Dealer, pozn.). Skombinoval som prvky z minulosti, aby som vytvoril svoju budúcnosť. Zobral som archetyp, ktorý už v minulosti stvárnili Mads Mikkelsen či Ryan Gosling, a spravil som z neho ženskú hrdinku.
Natáčali ste v chronologickom poradí, aby ste mohli meniť scenár „za behu“. Angela Bundalovicová, predstaviteľka hlavnej hrdinky Miu, je nová v porovnaní s Mikkelsenom či Goslingom. Ako reagovala na zmeny na poslednú chvíľu?
Angela je profesionálna tanečníčka, takže zmena choreografie pre ňu nebola ničím novým. Skrátka išla po prúde, no ani raz nezmenila podstatu svojej postavy. Príbeh sa prispôsobil vývoju postavy.
Ako sa menil príbeh počas natáčania?
Na konci druhej epizódy sa Miu chce pomstiť démonovi, ktorý ju držal ako rukojemníčku. Mala hovoriť o tom, že ju uniesli ako dieťa, ale povedal som jej: „Namiesto toho povieš, že ťa uniesli mimozemšťania.“ Odpovedala: „Čože?“ To zmenilo zostávajúce štyri diely.
Zdá sa, že vás baví meniť scenár.
Vždy som sa zaujímal o sci-fi, a tak som si povedal, že teraz je ten správny čas. Povedal som: „Si členka intergalaktickej rasy a čaká na teba ďalšia Miu…“ V tretej epizóde som povedal: „Teraz ovládaš kung-fu…“ Tak sme najali trénera kung-fu a nakrútili sme všetky bojové scény. Ani to nebolo v pôvodnom pláne.
Angela Bundalovicová v seriáli Copenhagen Cowboy. Zdroj: screenshot, YouTube
Čo si o tom všetkom myslel Netflix? Jeho predstavitelia museli byť veľmi prekvapení, keďže výsledok sa riadne líšil od pôvodného scenára.
V jednom momente si uvedomili, že sa nemôžu spoliehať na pôvodný scenár. „Rozumieme, že ideš vlastnou cestou, ale aspoň nám povedz, ako to dopadne,“ znela ich reakcia. Dych stratili po záverečnej šiestej epizóde, keď som im oznámil: „Aby som nezabudol, na konci sa objaví vesmírna loď.“
Vaša dcéra Lola Corfixenová hrá Nemezis menom Rakel. Prečo ste ju obsadili do tejto úlohy?
Rakel prišla až v pokročilom štádiu natáčania. V treťom a štvrtom dieli sme využili rakvu ako estetickú dekoráciu a potom som si zmyslel, že Nicklas (dovtedajší hlavný záporák, pozn.) by mal mať sestru, presnejšie nevlastnú sestru, a že tá ožije, keď Nicklas zabije svoju matku. Do úlohy Rakel som nemal koho obsadiť a potom moja manželka Liv navrhla, aby ju hrala naša najstaršia dcéra Lola.
Na to, aby Nicklas oživil Rakel, zabije svoju matku mečom. Podobná scéna sa odohrala aj vo vašom poslednom celovečernom filme Only God Forgives. Čo to máte s vraždením matiek mečmi?
To by som radšej nechal tak. Niektoré veci je lepšie nevedieť.
Ryan Gosling vo filme Only God Forgives. Zdroj: screenshot, YouTube
V seriáli Copenhagen Cowboy opakovane používate pomalé súvislé 360-stupňové zábery kamery, ktoré zachytávajú všetko navôkol. Divák nadobúda perspektívu virtuálnej reality. Prečo ste niektoré scény poňali týmto spôsobom?
Dnes je všetko veľmi útržkovité. Všetko je rýchle a hlučné. Myslím si, že zamerať sa na opak je produktívnejšie.
Predtým ste robili seriál pre Amazon s názvom Too Old To Die Young. Dopočuli sme sa, že produkovanie sprevádzali problémy, môžete nám ich priblížiť?
Zobrali nám všetky peniaze na propagáciu, pretože sa obávali, že diváci budú reagovať zle. Povedali mi to priamo, boli tak veľmi šokovaní. Časti Hollywoodu sú tak veľmi zahľadené do seba, že si myslia, že sú stredom vesmíru. Pravidlo strachu je strašne nebezpečné. Povedali mi: „Pochováme ťa.“ Ja som však odvetil: „Nemôžete pochovať diamant.“
V roku 2019 sa objavili mätúce správy, že seriál Too Old To Die Young zrušili po prvej sérii. Mysleli sme si, že plánovaná bola iba jedna séria. Chceli ste natočiť aj druhú?
Nie. To by bolo samoúčelné. Po trinástich hodinách vysielacieho času som už nemal čo viac povedať o USA. Bol som vyčerpaný. Trinásť hodín sú takmer dve série, ak sa pozrieme na dnešnú televíziu, sú to tri série.
Bude druhá séria seriálu Copenhagen Cowboy?
V tej prvej vznikla hrdinka. Scéna je pripravená, záleží jedine na ľuďoch v Netflixe.
Bude Maniac Cop?
Žiaľ, jediné, čo k tomu môžem povedať, je, že tento projekt sa nezrealizuje.
Zdroje: vulture.com, fm4.orf.at
Zdroj titulnej fotografie: screenshot, YouTube