Ekonomika a Biznis

NFT (non-fungible token): globálny fenomén v oblasti digitálneho umenia

  • 2 septembra, 2021
  • 5 min read
NFT (non-fungible token): globálny fenomén v oblasti digitálneho umenia

blockchain

Čo je to NFT?

NFT (non-fungible token) v preklade neupraviteľný token je jednotka údajov uložených v digitálnom  systéme, nazývanom blockchain, ktorý certifikuje digitálnu hodnotu, ktorá je jedinečná. NFT je možné použiť na reprezentáciu položiek, ako sú fotografie, videá, audio a ďalšie typy digitálnych súborov. Vlastník diela s NFT token, má záznam, ktorý deklaruje originál daného diela. Ostatné kópie daného digitálneho diela sú už bez NFT certifikátu.

Princíp NFT funguje podobne ako hmatateľné umenie. Príkladom môže byť obraz Mony Lisy od slávneho talianskeho maliara Leonarda da Vinciho. Tento originál môže vlastniť len jeden človek. Iný človek ho môže získať len odkúpením od súčasného majiteľa. Aj keď fotografie alebo kópie obrazu Mony Lisy, sú na internete aj v rôznych obchodoch, kde má k ním prístup hocikto. Takisto ku kópiám digitálnych diel, môže mať prístup každý, ale prvý vytvorený originál opatrený NFT tokenom môže mať len jedného vlastníka.

Ako vytvoriť NFT

1. Vybrať si digitálne dielo (akýkoľvek digitálny súbor).

INZERCIA

2. Založiť si  vlastnú kryptomenovú peňaženku.

3. Vybrať si digitálny trh, kde budete vytvárať a potom uvádzať svoje NFT. Najpopulárnejšie sú Mintable, Rarible alebo OpenSea.

INZERCIA

4. Po pripojení peňaženky k marketu môžete začať vytvárať svoj vlastný NFT.

Fyzické alebo digitálne dielo?

Trh s klasickým umením má svoju dlhú tradíciu a okrem, investičného charakteru poskytuje aj vysokú historickú a zberateľskú hodnotu. Narozdiel od toho, digitálne umenie je len na začiatku svojej cesty a dynamika jeho trhu sa neustále mení. V dnešnej dobe sa začali s digitálnym umením spájať aj digitálne meny (kryptomeny).

Inzercia

Pri predaji a nákupe fyzických dielach treba riešiť mnoho komplikácií, ako skladovanie, poistenie, reštauráciu diel, rámovanie, clo, transport aj povolenia úradov. Za samotný nákup sa často platí provízia v rozsahu 10 – 20%, pre aukčnú sieň alebo 20 – 50 % pre galériu. Pri kúpe digitálneho diela je provízia pre poskytujúcu platformu značne menšia, a to v rozmedzí 3 – 15%.

Digitálne diela s NFT

1. Kevin McCoy –  Quantum

Vôbec prvý NFT z roku 2014 je v predaji za 7 miliónov dolárov

2. Beeple – Everydays – The First 5000 Days (Prvých 5000 dní)

Beeple (Mike Winkelmann), predal svoje dielo v marci 2021. Išlo o impozantných 69,3 milióna dolárov, čo je doteraz najvyššia cena zaplatená za NFT. Táto koláž je vytvorená pridávaním jedného digitálneho diela denne po dobu 5 000 dní od roku 2007. Winkelmann pokračuje v projekte dodnes. Na stránke www.beeple-crap.com/everydays si môžete prezrieť digitálne diela z koláže Everydays.

3. Duch Gucci

4. Krista Kim – Mars House (Dom na Marse)

Mars House je digitálna nehnuteľnosť predávaná ako NFT za 500 000 dolárov. V zozname SuperRare je označená ako „prvý digitálny dom na svete“. Dom je vyrobený z 3D skla od podlahy až k stropu s výhľadom na hory Marsu. Môžete sa opaľovať na terase pomocou virtuálnej reality, aby ste nasali atmosféru Marsu. Tento dom má dokonca aj vlastný soundtrack vytvorený Jeffom Schroederom z The Smashing Pumpkins.

12 ročný chlapec, divné veľryby a 400 000 dolárov

V reálnom svete by nám tieto tri veci dokopy nedávali vôbec zmysel. Digitálny svet sa však trocha líši od toho skutočného a momentálne veľkou senzáciou v digitálnom svete sa stal Benyamin Ahmed. Tento 12 ročný chlapec pomocou programovania vytvoril projekt Weird Whales (Divné veľryby) a s NFT tokenom ich začal predávať. Zatiaľ zarobil 350 000 dolárov, avšak predpokladaný zisk z predaja tejto kolekcie je okolo 400 tisíc dolárov.

https://twitter.com/ObiWanBenoni/status/1417867633131757570

Mladý Benyamin začal programovať, keď mal len 5 rokov. Inšpiráciou pre neho bol jeho otec Imran, ktorý pracuje ako webový vývojár. Začínal s HTML a CSS, neskôr sa naučil JavaScript a ďalšie programy.

Vytvorenie svojej zbierky Wierd Whales, ktorá obsahuje 3 350 pixelových jedinečných veľrýb stálo Ahmeda dokopy 300 dolárov. Išlo predovšetkým o zaplatenie poplatkov, ktoré sa účtujú za blockchainové overenie každého NFT.

Ahmed zatiaľ nemá tradičný bankový účet, iba kryptomenovú peňaženku.

„Mám v pláne nechať si všetok svoj éter a nie ho previesť na peniaze. V budúcnosti možno každý nebude potrebovať bankový účet a bude mať iba éterovú adresu a peňaženku.“ Benjamin Ahmed pre CNBC

About Author

Ema Zvara

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings