Neváhal založiť vlastný dom. John Cassavetes bol skutočným priekopníkom nezávislej kinematografie

John Cassavetes (na titulnej fotografii) sa významne pričinil o vznik modernej americkej nezávislej kinematografie. Bol nesporne talentovaným hercom a zárobky z hereckej činnosti použil na filmy, ktoré režíroval. Neinvestoval len tieto príjmy, bol ochotný riskovať ešte viac a založiť aj vlastný dom, aby mohol snímky financovať sám. Vo svojom piatom filme s názvom Manželia obsadil… Prečítať celé

John Cassavetes (na titulnej fotografii) sa významne pričinil o vznik modernej americkej nezávislej kinematografie. Bol nesporne talentovaným hercom a zárobky z hereckej činnosti použil na filmy, ktoré režíroval. Neinvestoval len tieto príjmy, bol ochotný riskovať ešte viac a založiť aj vlastný dom, aby mohol snímky financovať sám. Vo svojom piatom filme s názvom Manželia obsadil do jednej z hlavných úloh Petra Falka, slovenskému divákovi známeho predovšetkým zo seriálu Columbo.

John Cassavetes

Obaja sú už po smrti, vďaka portálu faroutmagazine.co.uk si však môžeme prečítať, ako Falk spomínal na svojho kolegu v rozhovore s Cassavetesovou manželkou Genou Rowlandsovou v roku 2004: „Keď ľudia hovoria o Johnovi, zdôrazňujú jeho originalitu, ako nastavil nový štandard herectva, ktorý dovtedy svet nevidel. Nielen doma, ale uchvátil aj Francúzov, predstaviteľov Francúzskej novej vlny. Všetci to odpozerali od neho. Vzal si nejakú scénu a hral, menil ju a spravil ju tým, čím je. Johnov prístup k tvorbe filmu, natáčaniu a herectvu bol úplne nový, úplne originálny. Celé to bolo neobvyklé.”

Falk si prvýkrát na vlastnej koži tento nový štýl vyskúšal v roku 1970 v snímke Manželia, v komediálnej dráme o troch úspešných mužoch žijúcich v New Yorku. Trojicu však postihne niečo ako kríza stredného veku, keď zomrie jeden z ich blízkych priateľov. Falk nevedel, čo môže od Cassavetesa očakávať, a jeho prístup k režírovaniu ho prinajmenšom iritoval: „Bojoval som proti tomu. Chcel som robiť to, na čo som bol zvyknutý, mal som chuť zabiť ho. Nerozumel som, o čo mu ide. Najskôr som sa snažil byť zdvorilý, tak som mu povedal: ,John, rád s tebou budem opäť pracovať ako s hercom, ale už nikdy ako s režisérom. Chápeš, čo hovorím?’”

Po skončení nakrúcania však Falk zmenil názor: „Prehodnotil som to a prišiel som za Johnom, že chcem od neho aj ďalšiu úlohu. On odvetil: ,Naozaj? Prečo to chceš?’ Ja som odpovedal: ,John, musím to ešte raz vyskúšať, pretože prvýkrát som sa zrejme mýlil. Nerozumel som ani jednému slovu, ktoré si povedal, a chcem tomu dať druhú šancu.’” Vyplatilo sa, v roku 1974 Cassavetes uviedol jeden zo svojich najlepších filmov Žena pod vplyvom, kde sa Falk predstavil po boku jeho manželky. Hral podráždeného a násilníckeho manžela, zatiaľ čo Rowlandsová mala postavu vystresovanej ženy na pokraji nervového zrútenia.

Plagát k filmu Žena pod vplyvom. Zdroj: screenshot, YouTube

Má čo povedať aj modernej generácii

„Gena Rowlandsová je jedna z mojich hrdiniek. Ona a John Cassavetes pre mňa znamenajú veľmi veľa a nespočetnými spôsobmi ovplyvnili moju kariéru a moje vnímanie herectva. Žena pod vplyvom je prvý Cassavetesov film, ktorý som videla,” povedala súčasná americká herečka Aubrey Plazaová, ktorá obľubuje aj snímku Premiéra z roku 1977.

V nej si manželia zahrali spolu: „K Rowlandsovej cítim osobné puto, keďže som rovnako ako ona vydatá za režiséra. Aj ja som s manželom spolupracovala na viacerých projektoch a rozumiem, ako sa to môže skomplikovať, keď sa vzťah medzi herečkou a režisérom mieša so vzťahom medzi manželom a manželkou. Videla som kvantá Cassavetesových filmov, ale tento vyčnieva, opisuje psychologickú šedú zónu medzi fikciou a realitou. Dostávate sa do nej často, keď natáčate film alebo pripravujete predstavenie. V Premiére je scéna, v ktorej musí dať Cassavetesova postava facku Rowlandsovej postave. Ona to nechce, no jej postava to potrebuje. Táto scéna je pre mňa veľmi bolestná, ukazuje, aká komplikovaná je herecká práca. Nie je zriedkavé, že prekročíte hranice a siahnete si na dno, hoci to môže ohroziť vaše psychické zdravie.”

Gena Rowlandsová a John Cassavetes. Zdroj: screenshot, YouTube

Cassavetes a Falk sa spoločne objavili aj v roku 1976 vo filme Mikey a Nicky pod taktovkou režisérky Elaine Mayovej. „Elaine Mayová je ďalšia moja hrdinka. Túžim ju stvárniť v životopisnej snímke alebo niečom podobnom. Je pre mňa nepochopiteľné, že ju pozná tak málo ľudí. Je legendárna komička, ktorá pôsobila od šesťdesiatych rokov minulého storočia a pomohla spopularizovať tzv. long-form improvizáciu. Neskutočný je aj fakt, že sa stala režisérkou v čase, keď bolo za kamerou veľmi málo žien. Súperila s veľkými štúdiami a zviedla ťažké súdne spory. Bola malá a vtipná žena, ktorá nehľadela na prekážky. Pri filme Mikey a Nicky si ju predstavujem, ako režírovala týchto velikánov a koľko zábavy si museli užiť,” dodala Plazaová.

 

Zdroje: faroutmagazine.co.uk, criterion.com, youtube.com

Zdroj titulnej fotografie: screenshot, YouTube

Pokračujte na ďalší príspevok »



Príbehy slávnych

From Zero to Hero – ako sa z ľudí na dne stali superboháči

  • Cesta k úspechu býva neraz tŕnistá. Presvedčili sa o tom aj mnohé slávne osobnosti, ktorých meno dnes pozná značná časť svetovej populácie.
  • Ako sa Ralph Lauren stal svetovou módnou ikonou? Je kľúčom k úspechu tvrdá práca, dobrý nápad a jasný cieľ, alebo ide len o dielo náhody? V skutočnosti je to kombinácia všetkých týchto faktorov.