Ekonomika a Biznis Lifestyle Svet

Za najcennejšie mince sveta zberatelia zaplatili milióny

  • 19 januára, 2022
  • 5 min read
Za najcennejšie mince sveta zberatelia zaplatili milióny

Ako numizmatika skúma vybrané platidlá

Ľudia zaoberajúci sa numizmatikou zbierajú nielen najcennejšie mince, ale aj žetóny a iné platidlá. Pri štúdií sa hodnotia fyzické kvality predmetov –  vzhľad, rok výroby, metalurgia či miesto, kde daná minca vznikla.  Dbá sa aj na charakteristiku politického, ekonomického a historického prostredia v čase výroby. Existuje mnoho spôsobov ako určiť hodnotu zberateľského predmetu. Najlepším spôsobom je preskúmať skutočne predané mince a zaznamenať ceny, ktoré dosiahli.

Zbieranie mincí siaha až do stredovekej Mezopotámie. Kvôli tejto dlhej histórii mnohí ľudia očakávajú, že staršie mince budú mať väčšiu hodnotu. Príkladom sú Spojené štáty americké. V rámci časového hľadiska nemajú dlhú históriu, ich mince sú však veľmi žiadané a často hodnotnejšie ako tie zo starovekého Grécka.

Fugio cent

Cent pomenovaný po zakladateľovi USA Benjaminovi Franklinovi, mohol byť prvou mincou, ktorá sa dostala do obehu v novovzniknutých Spojených štátoch. Od roku 1783 oslavuje americký ľud 4. júl ako Deň nezávislosti.

najcennejšie mince
Na rube mince je motto „Sme jeden“ s 13 článkami v reťazi, symbolizujúcimi prvých 13 amerických štátov. Pre patriotov sa vytvorila aj podložka pod šálku, na obrázku. zdroj: pinterest.com

Minca zobrazuje slnko a slnečné hodiny s latinským mottom „fugio“, čo naznačuje, že slnko a čas letia. V spodnej časti mince sa píše „starajte sa o svoje veci“, čo je výzva pre nositeľa, aby doslova venoval pozornosť svojim obchodným záležitostiam. Fugio cent je jedným z dostupnejších kúskov, cena začína na niekoľkých stovkách eur. Zriedkavejšie varianty sa ale dokážu predať za desaťnásobne vyššie ceny.

INZERCIA

Florén Eduarda III. z roku 1343

Florén označuje platidlo používané počas 50-ročnej vlády anglického kráľa Eduarda III.. Jednoznačne patrí medzi najcennejšie mince, pretože na svete existujú iba tri. Dva exempláre odborníci umiestnili do Britského múzea v Londýne, pričom oba našli v roku 1857, konkrétne na severovýchode Anglicka (rieka Tyne). Tretiu mincu objavil hľadač pomocou detektora kovov v roku 2006. V aukcii sa predala za takmer 750 000 eur, v súčasnosti jej hodnota môže presiahnuť takmer 6 miliónov eur.

Predná strana mince zobrazuje kráľa Edwarda III. na tróne s dvoma hlavami leoparda na oboch stranách, zatiaľ čo na rube sa vyníma kráľovský kríž vo vnútri štvorlístka. Pre svoj dizajn je minca známa aj ako „Double Leopard“.

INZERCIA

Stokilová kanadská minca

Drobné sú v našich peňaženkách väčšinou otravnou položkou, lebo pri ich „veľkosti“ zvyknú vypadávať v tých najnevhodnejších chvíľach. To nie je prípad špeciálnej edície kanadskej zlatej mince. V roku 2007 ju Guinessová kniha rekordov ju s váhou 100 kíl certifikovala ako najväčšiu zlatú mincu na svete.

Minca je široká 50 centimetrov a na prednej strane mince môžeme vidieť portrét kráľovnej Alžbety II., zatiaľ čo na rube je zobrazený list kanadského javora. Minca sa predala v aukcii v roku 2010 za niečo vyše 4 miliónov dolárov (3,27 milióna eur).

Inzercia

Zlatý dinár Umajjovcov

Pokiaľ ide o najcennejšie mince, nesmieme vynechať dinár z roku 723. Dôvodom je, že ju vyrazili zo zlata vyťaženého na mieste, ktoré vlastnil moslimský vládca. Minca nesie označenie „baňa veliteľa veriacich“ a je to prvá islamská minca, v ktorej sa spomína miesto v Saudskej Arábii. Podľa odborníkov je na svete asi dvanásť týchto kusov.

najcennejšie mince
Minca o veľkosti palca je stará takmer 1300 rokov. zdroj: pinterest.com

V roku 2011 sa minca vydražila v aukcii za 5,2 milióna eur – ide o jednu z najdrahších aukčných mincí, ktorá sa kedy predala. V roku 2019 kurz jemne klesol a ďalší z kusov získal zberateľ za viac než 4 milióny eur.

Prvý strieborný dolár na svete?

Jednou z najdrahšie predaných mincí je nepochybne strieborný dolár z roku 1794. Jeho unikátnosť spočíva v domnienke numizmatikov, že je to úplne prvý dolár, ktorí vyrazili na území USA.

najcennejšie mince
Z 1800 dolárov tohto druhu momentálne existuje možno 130. zdroj: pinterest.com

Mincovňu Spojených štátov amerických prvýkrát zaviedli do prevádzky v roku 1792 a prvé dva roky razila iba medené mince a niektoré vzorové mince. Nedotknutý exemplár strážili zberatelia viac ako 200 rokov. Nie je to totiž jediná minca z tejto výrobne, ale jej kvalita v porovnaní s vekom siaha takmer k dokonalosti. Aukčná spoločnosť Stack’s Bowers v januári 2013 vydražila vzácny kúsok za neuveriteľných 10 miliónov dolárov, čo je približne 8,8 milióna eur.

Prečítajte si o minci, ktorá nastavila nový peňažný rekord:

Zlatá minca USA Double Eagle sa predala za rekordných 18,9 miliónov dolárov

Zdroje: www.bankrate.com, www.corporatefinanceinstitute.com, www.thesprucecrafts.com, www.workandmoney.com

Zdroj titulnej fotografie: pexels.com

 

About Author

Tímea Prišticová

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings