Aktuálna mapa výskytu koronavírusu, počtu nakazených i vyliečených

Čínsky priemysel expanduje do Európy, zaplaví nás Aiways lacnými autami?

Zaznamená elektrické SUV úspech?

I keď posledné mesiace majú predaje vozidiel na čínskom trhu klesajúcu tendenciu, naďalej už pár rokov platí, že Čína je pre automobilový segment alfa a omega. Dokonca, napríklad už aj pre tradičné nemecké prémiové značky je ázijsky trh podstatne dôležitejší ako ten domáci. Aj preto sme neraz svedkami toho, že dizajn niektorých modelov cieli predovšetkým na čínsku klientelu, kde letia okázale krivky a množstvo chrómu – dôkazom je nový Touareg či BMW 7/X7.

To, že čínsky trh expanduje potvrdzujú aj nové domáce značky, ktoré vznikajú ako huby po daždi, navyše, veľa z nich sa začína zameriavať výhradne na alternatívny pohon, predovšetkým ten elektrický. Jednou z nich je aj automobilka Aiways zo Šanghaja, ktorá je na scéne len 3 roky a už netají svoje veľké ambície a sebavedomie. Práve sa totiž dozvedáme, že vstupuje na európsky trh s modelom U5.

Aiways U5 je stredne veľké SUV s elektrickým pohonom, čo značí, že pôjde o vôbec prvý čínsky elektromobil na európskom trhu. Ázijská značka už vraj dostala všetky povolenia a prešla certifikáciou a homologizáciou pre starý kontinent, takže by jej už nemalo nič brániť k oficiálnemu vstupu k nám. Podľa dostupných informácii je samotný vstup na EU trh naplánovaný na druhý štvrťrok budúceho roka. 

Ako sa čínsky elektromobil u nás uchytí je na teraz otázne, tak či onak, ide o veľký miľník čínskeho auto-priemyslu, ktorý bude rozhodne patrične sledovaný a prípadný úspech by bol mimoriadnou senzáciou. U5-ka to ale nebude mať rozhodne ľahké, keďže Európania majú odlišné zvyky, vskutku vysoký štandard a na čínske počiny sa (zväčša oprávnene) pozerajú cez prsty.

AVIS Maxirent

Aiways si ale natoľko verí, že svoje elektrické SUV privezie do Európy ešte skôr, ako by bol po ruke nejaký hmatateľný feedback od domácich zákazníkov – model U5 sa totiž na čínskom trhu začne predávať až budúci mesiac. Číňania argumentujú, že na potreby a zvyklosti európskych zákazníkov sú pripravení, navyše tvrdia, že rozhodujúcim argumentom bude aj cena. Tá by sa mala pohybovať na úrovni od 25-tisíc €, čo je na takto veľký elektromobil mimoriadne atraktívna cena.

Už základné vyhotovenie by pritom malo disponovať dojazdom až 460 kilometrov, čo je pre porovnanie viac, ako v súčasnosti ponúkajú obdobne veľké elektromobily Audi e-tron či Mercedes-Benz EQC. Tie pritom stoja vyše 80-tisíc €. Tým to ale pre U5-ku nekončí, keďže k dispozícii bude aj verzia s väčšou kapacitou batérii (presné parametre zatiaľ nepoznáme), ktorá by na jedno nabitie mala absolvovať až 560 kilometrov.

O elektrickom SUV s dĺžkou 4 680 milimetrov zatiaľ viac nevieme, U5-ka ale údajne stavia na základoch európskych technológii, nakoľko automobilka úzko spolupracuje s viacerými poprednými európskymi spoločnosťami z automobilového priemyslu. Nechajme sa teda prekvapiť či Aiways U5 na starom kontinente naozaj dokáže zamútiť vody. Predpoklady na to určite má a navyše, posledné roky sme svedkami toho, že čínskym produktom sa u nás darí lepšie ako kedykoľvek predtým, o čom by mohli rozprávať najmä predajcovia elektroniky.