Ľudia Zdravie

Módny priemysel čelí etickému problému, trend „heroin chic“ môže viesť k poruchám príjmu potravy

  • 5 februára, 2023
  • 6 min read
Módny priemysel čelí etickému problému, trend „heroin chic“ môže viesť k poruchám príjmu potravy

Módne trendy sa menia rýchlosťou svetla, čo môžeme vidieť aj vo výkladoch obchodov v nákupných centrách. Na zamyslenie však je, že nás neovplyvňujú len tým, aké oblečenie by sme mali práve nosiť. Módny priemysel ide omnoho hlbšie, pričom to môže mať negatívny dopad na psychiku, najmä ak ide o dospievajúce dievčatá.

Kým ešte nedávno mnohé z nich obdivovali krivky, ktorými sú typické predovšetkým Kardashianky, v súčasnosti sa do módneho sveta vrátil trend „heroin chic“. Pod daným pojmom si môžeme predstaviť typickú postavu modeliek z 90. rokov, ktoré v mnohých prípadoch trpeli poruchami príjmu potravy. Ide o etický problém, nakoľko módny priemysel by nemal rozhodovať o tom, aký typ postavy je práve „in“.

Návrat k posadnutosti štíhlosťou

V priebehu posledných rokov, najmä počas covidového obdobia, sa zvýšila popularita termínu „body positivity“. Pre tentokrát išlo o pozitívny druh trendu, pričom sa značil ako snaha znormalizovať všetky typy postáv. V dôsledku toho vzniklo na sociálnej platforme TikTok mnoho videí, v ktorých ženy ukazovali svoje nedokonalosti, ktoré sa dovtedy tabuizovali.

Avšak koncom roka 2022 sa ideály spoločnosti opäť zmenili. Ako píše The Guardian, návrat „heroin chic“ oznámil americký denník New York Post. Išlo o článok s kontroverzným titulkom, ktorý hlásil zánik trendu plnších postáv, pričom vyvolal vlnu nesúhlasu.

INZERCIA

Jednou z odporkýň bola Jameela Jamil, ktorá je známa ako britská herečka a moderátorka. Svoj nesúhlas vyjadrila na sociálnej sieti Instagram, pričom sa k nej pridala aj Emma Specter, ktorá prispieva do módneho magazínu Vogue. Na platforme Twitter uviedla, že ľudia, ktorí tvrdia, že spoločnosť by mala dodržiavať povinnú štíhlosť, si musia uvedomiť, že crop topy a nohavice s nízkym pásom sa budú aj naďalej nosiť v „plnej paráde“.

heroin chic
Trend „heroin chic“ môže viesť k poruchám príjmu potravy. Zdroj: pexels.com

Okrem vyjadrení na sociálnych sieťach vzniklo mnoho článkov, ktoré vyjadrili svoje obavy zo znehodnotenia „body positivity“. Rovnako poukázali aj na to, či posadnutosť štíhlosťou vôbec niekedy zmizla z našej spoločnosti.

Počiatky trendu „heroin chic“

Už z názvu môžeme vyvodiť, že nejde o nič zdravé. Počiatky tohto trendu pochádzajú však z určitého morálneho hľadiska. Vznikol po tom, čo sa na konci 90. rokov minulého storočia predávkoval heroínom taliansky módny fotograf David Sorrenti. Po tejto nešťastnej udalosti jeho matka viedla kampaň za reformy v módnom priemysle, aby si uctila krátky život jej syna. Redaktorom časopisov zavolala s požiadavkou, aby neobsadzovali ľudí so závislosťou na heroíne.

Práve jedna z prvých supermodeliek Gia Carangi bola užívateľkou heroínu, pričom zomrela na komplikácie ochorenia AIDS. Na obálke Vogue z novembra 1980 sú jej stopy po závislosti značne viditeľné, avšak maskérka Sandy Linter tvrdí, že jej telo nepredstavovalo extrémne štíhlu postavu. Okrem toho poukazuje na to, že pojem „heroin chic“ sa spája len s cool vzhľadom, ktorý nemá nič spoločné s drogami.

Atoosa Rubenstein, ktorá stojí za vznikom tínedžerského časopisu pre dievčatá CosmoGirl, pracovala pre ženský časopis Cosmopolitan práve v rozkvete daného trendu. Pamätá si na to, ako v roku 1996 redaktorka Bonnie Fuller dala na obálku spomínaného časopisu herečku Jennifer Aniston, pričom módny riaditeľ ju označil za tučnú. Aj táto skutočnosť vypovedá o dobe, ktorá bola posadnutá extrémne štíhlymi postavami.

Veci sa trocha zmenili po príchode roku 2000, avšak stále sa preferoval neuveriteľne chudý typ postavy. V dôsledku toho spomína Rubenstein na mnohé fotenia, ktoré sa museli zrušiť, pretože vzhľad daných modeliek nevyzeral zdravo. Okrem toho tvrdí, že názory sa časom našťastie demokratizovali, rovnako aj ako štandardy krásy.

„Sociálne médiá umožňujú oslavovať rôzne telesné typy. Nie som si istá, či si kúpim časopisy s módnymi titulkami oslavujúce „heroin chic“,“ dodáva.

Nekončiaci kolobeh porúch príjmu potravy

U mnohých ľudí, najmä dospievajúcich, môže spomínaný trend spôsobiť rôzne fyzické a psychické ťažkosti v podobe porúch príjmu potravy. Zväčša si ľudia pod nimi predstavia anorexiu a bulímiu, výnimkou však nie je ani záchvatové prejedanie. Postihnúť môžu všetky vekové skupiny, pričom ich vyšší výskyt je zaznamenaný u ženského pohlavia, informuje portál aktuality.sk. Z Diagnostického a štatistického manuálu duševných porúch vyplýva, že 5,2 % dievčat spĺňa kritéria pre uvedené poruchy.

heroin chic
Počiatočné príznaky poruchy príjmu potravy sa vyskytujú počas dospievania alebo skorej mladosti. Zdroj: pexels.com

Síce mužov s poruchami príjmu potravy je menej, dané mentálne ochorenie predstavuje pre nich vyššie riziko, že na daný problém umrú. Dôvodom tejto skutočnosti je predovšetkým podstúpenie liečby v neskoršom štádiu ochorenia. Počiatočné príznaky môžu obe pohlavia pocítiť v období dospievania alebo skorej mladosti, pričom portál noviny.sk dodáva, že až v 95 % prípadov sa daná porucha začína vo veku 25 rokov.

Týkať sa môže všetkých typov postáv, nakoľko ide o psychický problém. Práve preto je dôležité si uvedomiť, že postihnutý jedinec môže mať normálnu váhu či dokonca nadváhu. Ide o nebezpečný stav, ktorý môže poškodiť správne fungovanie tela. V určitých prípadoch môže byť smrteľný, pričom práve mentálna anorexia vedie k najväčšej pravdepodobnosti smrti.

About Author

Lenka Šamajová

Rodáčka z Kysúc, ktorá žije v Trnave. Písanie je jej blízke od strednej školy, pričom už tretí rok študuje na fakulte masmediálnej komunikácie. Od októbra 2021 pôsobí ako stážistka v denníku SME. Okrem toho pôsobila ako redaktorka v Startitupe, aktuálne píše pre UnitedLife. Vo voľnom čase nepohrdne ani poéziou.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings