INZERCIA: Ochranné rúška s filtrom MeWe
Aktuálna mapa výskytu koronavírusu, počtu nakazených i vyliečených

Problémový biznis s EV

Miliardár James Dyson skoncoval s elektromobilom, prišiel o 553 miliónov eur. Vraj to bol správny krok

Čítanie na 3 min. Potopil 940 miliónov amerických dolárov spoločne s olánovaným elektrickým autom. Bol to však správny krok, tvrdí britský miliardár James Dyson.

Erik Stríž
Redakcia United Life Online, motoristický novinár, publicista a freelancer
Bratislava, Slovensko

Ako hodnotíte tento príspevok?

Priemerné hodnotenie 4.5 / 5. 2

Pracujeme s dôveryhodnými zdrojmi:  straitstimes.com a theaustralian.com.au

 

Automobilka vedená britskými miliardárom Jamesom Dysonom odložila realizáciu sedemmiestneho elektromobilu N526 na neurčito s tým, že investor spoločne s vozidlom popil vlastných 500 miliónov britských libier, v prepočte asi 553 miliónov eur alebo 647 miliónov amerických dolárov. Napriek tomu, že sa jedná o čiastku priam astronomickú, miliardár to neľutuje.

Pre austrálsky denník The Australian prezradil, že hoci sa cíti pre tento neúspech nešťastný, aj toto jeho nešťastie má svoje limity: „Je to obrovský smútok a sklamanie. Náš je život založený na riziku a neúspechu,“ hovorí Dyson. „Skúšame veci a zlyhajú. Život nie je ľahký.“

 

James Dyson v otvorenom interiéri plánovaného elektromobilu N526

73-ročný Brit mal od elektromobilu veľké očakávania, veď okrem rozmerov ideálnych pre použitie v rodinách mal mať dojazd až 965 kilometrov. Nie to pritom prvýkrát, čo zažil neúspech – svoje práčky značky Dyson musel zrušiť po piatich rokoch od uvedenia do predaja, pretože náklady na výrobu týchto typicky fialových produktov boli jednoducho privysoké a neudržateľné. Zrušenie elektromobilu je však v porovnaní s práčkou nepomerne tvrdším zásahom do jeho majetku, pretože prísť o 500 miliónov britských libier „len tak“ je niečo, o čom väčšina ľudí ani len nesníva v najhorších snoch. Tento príklad jednoznačne poukazuje na to, že hoci miliardári zarábajú aj počas spánku, ich pády môžu byť niekedy poriadne tvrdé.

Sklamanie je o to väčšie, že Dyson pomocou špičkových odborníkov vyvíjal vlastné batérie pre elektromobily, ktoré sľubovali dojazd až 965 kilometrov na jedno nabitie. Nabíjací proces mal byť extrémne rýchly a nemal klesať ani v mimoriadnych mrazoch.

Elektromobil Dyson N526 síce jazdí, ale jeho vývoj nebol dokončený. Automobil má hmotnosť 2,6 tony, dĺžku päť metrov a šírku dva metre. Mienil tak konkurovať väčším SUV-čkam na trhu.

Auto vraj zabili peniaze: „Výroba elektromobilov je veľmi nákladná. Batéria, energetický manažment, elektronika a chladenie sú oveľa nákladnejšie ako spaľovací motor,“ vysvetľuje. Ukázalo sa, že každé auto Dyson by musel získať 150 000 libier (166 000 eur), aby dosiahol zisk, čo je oveľa viac ako elektrické modely od veľkých výrobcov automobilov, ktoré sú dotované predajom tradičných benzínových a naftových automobilov.

BMW, Mercedes, Audi a Jaguar Land Rover „dosahujú obrovské straty z každého elektrického automobilu, ktorý predávajú,“ vysvetľuje. „Robia to preto, lebo celkovo znižujú ich priemerné emisie CO2 a NO2, čo im pomáha dodržiavať právne predpisy EÚ. Nemám vozový park. Musím na každom aute zarobiť, inak by som ohrozil celú spoločnosť. Nakoniec to bolo príliš riskantné,“ uzatvára Dyson.

Elektromobily sú vo všeobecnosti nesmierne nákladný biznis. Je iba málo firiem na svete, ktoré sú reálne schopné vyrábať elektromobily so ziskom, no nie je to ani známa americká Tesla. Tesla napríklad už „spálila“ 19 miliárd amerických dolárov a stále nie je zisková.

 

Prečítajte si aj:

Ako hodnotíte tento príspevok?

Priemerné hodnotenie 4.5 / 5. 2