Lietadlá na elektrinu: Už sa na nich pracuje, chystá sa veľká revolúcia v doprave

BAe 146 Hybrid. Možno aj tak sa bude označovať špeciálne upravená verzia dopravného lietadla BAe, ktoré teraz spoločnosti Siemens, Airbus a Rolls-Royce prerábajú na hybridný pohon. Znamená to, že aj komerčné lety dostihne éra elektromobility? Zbavíme sa emisií a hluku, ktoré sú s prevádzkou lietadiel neoddeliteľne spojené?   Airbus už elektrické lietadlo postavil, ale… Vývoj […]

Autor
Dátum zverejnenia 18. januára 2018
Obsahuje nasledovné témy , , , , ,

Erik Stríž
Redakcia United Life Online
Bratislava, Slovensko

BAe 146 Hybrid. Možno aj tak sa bude označovať špeciálne upravená verzia dopravného lietadla BAe, ktoré teraz spoločnosti Siemens, Airbus a Rolls-Royce prerábajú na hybridný pohon. Znamená to, že aj komerčné lety dostihne éra elektromobility? Zbavíme sa emisií a hluku, ktoré sú s prevádzkou lietadiel neoddeliteľne spojené?

 

Airbus už elektrické lietadlo postavil, ale…

Vývoj plne elektrických lietadiel nie je úplne novou záležitosťou. Malé lietadlá s elektrifikovaným pohonom vznikali už pred 8 rokmi: napríklad Cri-Cri (2010), e-Genius (2011), DA36 E-Star (2011), DA36 E-Star 2 (2013), E-Fan 1.0 (2014) či Siemens Extra 330LE (2016).

V roku 2015 spoločnosti Airbus, Rolls-Royce a Siemens zrealizovali let prvého prototypu plne elektrického lietadla s názvom E-Fan 1.1. Malé lietadlo s dvojicou elektrických motorov preletelo vzdialenosť z britského Lyddu do francúzskeho Calais. Jeho výkon dosahoval menej ako 200 kW, čo je pre dopravné lietadlá celkom nedostatočná hodnota. Tie potrebujú aspoň desaťkrát viac výkonu, ktorý sa očakáva od prvého hybridného dopravného lietadla E-Fan X.

 

Evolúcia malých elektrických lietadiel a predpovede o tých dopravných (zdroj: Airbus)

Evolúcia malých elektrických lietadiel a predpovede o tých dopravných (zdroj: Airbus)

 

Hybridné dopravné lietadlo

Spoločnosti Siemens, Airbus a Rolls-Royce ako dodávatelia technológií a motorov prerábajú už existujúce dopravné lietadlo BAe 146 tak, aby bol jeden z jeho štyroch prúdových motorov nahradený elektrickým. Odvážny projekt sa volá E-Fan X, vyžaduje investície na úrovni desiatok miliónov britských libier a o jeho úspechu zatiaľ nikto nie je celkom presvedčený.

 

e-fanx-3d-graphic

Vizualizácia dopravného lietadla E-Fan X s jedným elektrickým a tromi prúdovými motormi.

 

Aktivity uvedených spoločností sú priamou reakciou na snahy Európskej únie o obmedzovanie emisií škodlivých plynov a tiež hluku. Odkedy lietadlá vznikli, poznáme ich ako hlučné stroje, ktoré je počuť na celé kilometre. Hlučnosť lietadiel je celkom prirodzene otravná, ak žijete v blízkosti letiska – ani v Európskej únii to nie je až tak výnimočné, príkladom je už len samotná Bratislava, ktorej letisko sa nachádza veľmi blízko zastavaných štvrtí.

Prototyp lietadla s hybridným pohonom môžeme očakávať v roku 2020, v prípade splnenia tohto termínu by sa v mohlo objaviť v komerčnej prevádzke už v roku 2025. Sú to však veľmi optimistické očakávania, pretože vývoj technológie musí zahŕňať aj všetky tie faktory, ktoré robia leteckú dopravu maximálne bezpečnou. V lietadle, ktoré letí niekoľko kilometrov nad zemou, sa skrátka nesmie stať porucha, ktorá by ohrozila pasažierov, pretože ho nie je možné odstaviť na krajnicu a vyčkať do príchodu pomoci. Hybridné lietadlo by malo byť schopné obslúžiť 70 až 112 ľudí.

 

E-Fan X, dopravné lietadlo s hybridným pohonom, bude výsledkom spolupráce značiek Airbus, Siemens a Rolls-Royce

E-Fan X, dopravné lietadlo s hybridným pohonom, bude výsledkom spolupráce značiek Airbus, Siemens a Rolls-Royce

Elektrický motor, ktorý nahradí jeden zo štyroch prúdových, dodá spoločnosť Siemens. Generátor, ktorý bude vyrábať energiu pre elektrický motor, dodá Rolls-Royce a značka Airbus dodá batérie, ktoré budú uložené v prednej časti trupu lietadla. Generátor sa bude, naopak, nachádzať v zadnej časti trupu. Generátor bude na výrobu elektrickej energie využívať pracujúce prúdové motory, pričom vytvorenú energiu bude uskladňovať v batériách. Tie sú dnes najväčším problémom, s ktorým sa letecký priemysel potýka v súvislosti s aplikovaním elektrického a hybridného pohonu. Batérie sú príliš ťažké a nezanedbateľný vplyv na celkovú hmotnosť lietadla majú aj systémy chladiace elektromotory a batérie. Preto je dnes hybridný pohon či dokonca plne elektrický pohon v leteckej doprave nemysliteľný.

Elektrický motor by sa mohol využívať nielen počas samotného letu, ale aj počas štartu – vtedy by lietadlo mohlo dosahovať nižšiu hlučnosť, čím by sa leteckým spoločnostiam umožnilo prevádzkovať viac nočných letov.

 

Plne elektrické dopravné lietadlo

Existuje však aj vízia plne elektrického lietadla. Teoreticky by unieslo 150 pasažierov, jeho dolet by dosahoval 450 kilometrov a vyvinúť by ho chcela americká spoločnosť Wright Electric. Elektrické lietadlo s názvom Wright One by mohlo byť revolúciou, avšak k dnešnému dňu a ani k blízkej budúcnosti nezrealizovateľnou. Aj samotná spoločnosť vie, že najprv bude potrebné vyvinúť maximálne bezpečné a spoľahlivé batérie, ktoré budú v porovnaní s tými súčasnými nepomerne ľahšie. Dolet 450 kilometrov by mohol stačiť na let z Londýna do Paríža a vraj o elektrické lietadlo prejavila záujem letecká spoločnosť EasyJet.

Je však nepravdepodobné, že by sa takéto revolučné lietadlo stalo realitou v najbližších dvadsiatich rokoch, čo uvádza aj samotná americká spoločnosť.

 

Vizualizácia dopravného lietadla na elektrinu od spoločnosti Wright.

Vizualizácia dopravného lietadla na elektrinu od spoločnosti Wright.

 

 

INZERCIA: Peugeot Jesenné výhody

Nemajú si čo závidieť

USA a Čína majú spoločné viac ako sa zdá

Aj keď sa to na prvý pohľad nezdá, USA a Čína sa vo veľa aspektoch až tak veľmi nelíšia. Počas prebiehajúcej obchodnej vojny medzi oboma krajinami sa na nás valia kusé informácie, ktoré zvyčajne ukazujú v lepšom svetle iba jednu zo zúčastnených krajín. Či už články favorizujú Čínu alebo Spojené štáty, málokto sa pri ich čítaní zamyslí nad tým, čo tieto dve krajiny spája.

7. decembra 2019

15-kusové Bentley s brutálnym exteriérom a luxusným interiérom oslavuje pozoruhodný rekord

Continental GT v podobe, v akej sme ho doposiaľ nemali možnosť vidieť.

7. decembra 2019

AVIS Van Rental & Mercedes-Benz Sprinter

Tento rok si všetky darčeky odvezte lacno v prenajatej dodávke

Ako vyriešiť dopravu všetkých darčekov naraz a lacno? Najlepšie prenájom Sprintera v AVIS Van Rental.

6. decembra 2019

Jozef Kabaň sa vracia ku koreňom. Od budúceho roka bude šéfdizajnérom značky Volkswagen

Motoristický svet obletela pomerne veľmi prekvapujúca správa.

5. decembra 2019

Vyšiel celý trailer na posledného Jamesa Bonda: No Time to Die

Daniel Craig sa predstavuje ako agent James Bond poslednýkrát.

4. decembra 2019

Ponuka práce pre šikovných

Pridajte sa do tímu UnitedLife, píšte články pre rýchlo sa rozvíjajúci slovenský web

Ak sa vám páči smer, ktorým sa UnitedLife uberá a radi by ste sa stali jeho súčasťou, teraz máte príležitosť.

4. decembra 2019

Mercedes-Benz prekvapivo otáča. Nové S-ko dvanásťvalec predsa len dostane

O zaujímavé informácie sa postarala samotná hlava koncernu.

4. decembra 2019

Neprehliadnite dnešné výročie

Prvé fotografie Jupitera zblízka svet uvidel presne pred 46 rokmi

Kozmická sonda Pioneer 10 zhotovila a odoslala prvé fotografie Jupitera zblízka práve 3. a 4. decembra 1973.

3. decembra 2019

Nádherný F-Type je po facelifte ešte ostrejší, žiaľ v Európe už bez V6-ky

Pekelne rýchla šelma dostala novú tvár a techniku.

3. decembra 2019

Autorský komentár

Bez regulácie neprežijeme my ani príroda

Máme príliš veľa slobody? Áno. „Musíme našu slobodu začať riadiť. Ak sa nám to nepodarí, bude naozaj zle.“

1. decembra 2019

Pôvodný E.T. mimozemšťan sa vrátil po 37 rokoch vo výnimočnom 4-minútovom videu

Napriek tomu, že sa jedná o reklamu, režisérovi sa podarilo pripraviť naozaj pútavé video.

29. novembra 2019

Komentár

Nerobíme dosť, aby sme naplnili svoje ekologické ambície, emisie CO2 stále rastú

Správa OSN hovorí, že svet musí strojnásobiť agresivitu svojich záväzkov v oblasti klímy, aby zabránil environmentálnemu kolapsu.

27. novembra 2019

Lexus má jeden z najkrajších kabrioletov na trhu, navyše s poriadnym motorom pod kapotou

Model LC 500 Convertible sa zaraďuje k nemenej pôvabnému kupé.

26. novembra 2019

Úspešný príbeh s tragickým koncom

Concordy prestali lietať pred 16 rokmi, dosahovali rýchlosť 2330 km/h

Concorde bol odvážny projekt, ktorý sa udržal v komerčnej prevádzke až 27 rokov.

26. novembra 2019

Takto funguje náš svet

Albert Einstein predložil konečnú verziu všeobecnej teórie relativity pred presne 104 rokmi

Všeobecná teória relativity bola výplodom ducha génia.

25. novembra 2019

Virálny marketing v praxi

Z Cybertrucku si internet síce uťahuje, Elon Musk však hlási už 200-tisíc predobjednávok

Elektrický pick-up príde najskôr v roku 2021.

25. novembra 2019

Renault Clio a jeho príbeh

Za tri desaťročia sa stal fenoménom, na úspech bol odsúdený už na začiatku

Kombinácia skvelého marketingu, dôsledného vývoja a zohľadňovania potrieb zákazníkov sa ukázala ako recept na úspech. Renault Clio má za sebou veľmi úspešný príbeh.

24. novembra 2019

Ekonomická sloboda na Slovensku

Je Slovensko dobrým miestom na podnikanie? Ani nie, v rebríčku nás predbehlo aj Maďarsko, Česko, Poľsko či Rumunsko

Podľa rebríčka ekonomickej slobody je Slovensko na veľmi nepriaznivej pozícii. A stále sa zhoršuje.

23. novembra 2019

Mercedes-AMG vypúšťa do ulíc až dve 634-koňové monštrá, nové GLE 63 S a GLS 63

Mastodontné SUV-čka dostali mild-hybridnú techniku a obrovské stádo koni.

20. novembra 2019

Chutná tvár, diabol vo vnútri. MINI na svet privádza limitovanú šialenosť s výkonom až 306 koní

V zmysle tradícií je nový John Cooper Works GP vrcholom v ponuke značky.

20. novembra 2019

slovak.AI

Slovensko má vlastné centrum pre výskum umelej inteligencie

Európska komisia plánuje investovať do podpory rozvoja umelej inteligencie v rokoch 2021-2027 okolo 2,5 miliardy eur, z ktorých Slovensko môže získať možno aj viac ako svoje obligátne jedno percento pre podporu výskumu, vývoja a využitia umelej inteligencie.

20. novembra 2019