Lietadlá na elektrinu: Už sa na nich pracuje, chystá sa veľká revolúcia v doprave

BAe 146 Hybrid. Možno aj tak sa bude označovať špeciálne upravená verzia dopravného lietadla BAe, ktoré teraz spoločnosti Siemens, Airbus a Rolls-Royce prerábajú na hybridný pohon. Znamená to, že aj komerčné lety dostihne éra elektromobility? Zbavíme sa emisií a hluku, ktoré sú s prevádzkou lietadiel neoddeliteľne spojené?   Airbus už elektrické lietadlo postavil, ale… Vývoj… Prečítať celé
Vydané 18. januára 2018 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , , , , ,

BAe 146 Hybrid. Možno aj tak sa bude označovať špeciálne upravená verzia dopravného lietadla BAe, ktoré teraz spoločnosti Siemens, Airbus a Rolls-Royce prerábajú na hybridný pohon. Znamená to, že aj komerčné lety dostihne éra elektromobility? Zbavíme sa emisií a hluku, ktoré sú s prevádzkou lietadiel neoddeliteľne spojené?

 

Airbus už elektrické lietadlo postavil, ale…

Vývoj plne elektrických lietadiel nie je úplne novou záležitosťou. Malé lietadlá s elektrifikovaným pohonom vznikali už pred 8 rokmi: napríklad Cri-Cri (2010), e-Genius (2011), DA36 E-Star (2011), DA36 E-Star 2 (2013), E-Fan 1.0 (2014) či Siemens Extra 330LE (2016).

V roku 2015 spoločnosti Airbus, Rolls-Royce a Siemens zrealizovali let prvého prototypu plne elektrického lietadla s názvom E-Fan 1.1. Malé lietadlo s dvojicou elektrických motorov preletelo vzdialenosť z britského Lyddu do francúzskeho Calais. Jeho výkon dosahoval menej ako 200 kW, čo je pre dopravné lietadlá celkom nedostatočná hodnota. Tie potrebujú aspoň desaťkrát viac výkonu, ktorý sa očakáva od prvého hybridného dopravného lietadla E-Fan X.

 

Evolúcia malých elektrických lietadiel a predpovede o tých dopravných (zdroj: Airbus)

Evolúcia malých elektrických lietadiel a predpovede o tých dopravných (zdroj: Airbus)

 

Hybridné dopravné lietadlo

Spoločnosti Siemens, Airbus a Rolls-Royce ako dodávatelia technológií a motorov prerábajú už existujúce dopravné lietadlo BAe 146 tak, aby bol jeden z jeho štyroch prúdových motorov nahradený elektrickým. Odvážny projekt sa volá E-Fan X, vyžaduje investície na úrovni desiatok miliónov britských libier a o jeho úspechu zatiaľ nikto nie je celkom presvedčený.

 

Inzercia
e-fanx-3d-graphic

Vizualizácia dopravného lietadla E-Fan X s jedným elektrickým a tromi prúdovými motormi.

 

Aktivity uvedených spoločností sú priamou reakciou na snahy Európskej únie o obmedzovanie emisií škodlivých plynov a tiež hluku. Odkedy lietadlá vznikli, poznáme ich ako hlučné stroje, ktoré je počuť na celé kilometre. Hlučnosť lietadiel je celkom prirodzene otravná, ak žijete v blízkosti letiska – ani v Európskej únii to nie je až tak výnimočné, príkladom je už len samotná Bratislava, ktorej letisko sa nachádza veľmi blízko zastavaných štvrtí.

Prototyp lietadla s hybridným pohonom môžeme očakávať v roku 2020, v prípade splnenia tohto termínu by sa v mohlo objaviť v komerčnej prevádzke už v roku 2025. Sú to však veľmi optimistické očakávania, pretože vývoj technológie musí zahŕňať aj všetky tie faktory, ktoré robia leteckú dopravu maximálne bezpečnou. V lietadle, ktoré letí niekoľko kilometrov nad zemou, sa skrátka nesmie stať porucha, ktorá by ohrozila pasažierov, pretože ho nie je možné odstaviť na krajnicu a vyčkať do príchodu pomoci. Hybridné lietadlo by malo byť schopné obslúžiť 70 až 112 ľudí.

 

E-Fan X, dopravné lietadlo s hybridným pohonom, bude výsledkom spolupráce značiek Airbus, Siemens a Rolls-Royce

E-Fan X, dopravné lietadlo s hybridným pohonom, bude výsledkom spolupráce značiek Airbus, Siemens a Rolls-Royce

Elektrický motor, ktorý nahradí jeden zo štyroch prúdových, dodá spoločnosť Siemens. Generátor, ktorý bude vyrábať energiu pre elektrický motor, dodá Rolls-Royce a značka Airbus dodá batérie, ktoré budú uložené v prednej časti trupu lietadla. Generátor sa bude, naopak, nachádzať v zadnej časti trupu. Generátor bude na výrobu elektrickej energie využívať pracujúce prúdové motory, pričom vytvorenú energiu bude uskladňovať v batériách. Tie sú dnes najväčším problémom, s ktorým sa letecký priemysel potýka v súvislosti s aplikovaním elektrického a hybridného pohonu. Batérie sú príliš ťažké a nezanedbateľný vplyv na celkovú hmotnosť lietadla majú aj systémy chladiace elektromotory a batérie. Preto je dnes hybridný pohon či dokonca plne elektrický pohon v leteckej doprave nemysliteľný.

Elektrický motor by sa mohol využívať nielen počas samotného letu, ale aj počas štartu – vtedy by lietadlo mohlo dosahovať nižšiu hlučnosť, čím by sa leteckým spoločnostiam umožnilo prevádzkovať viac nočných letov.

 

Plne elektrické dopravné lietadlo

Existuje však aj vízia plne elektrického lietadla. Teoreticky by unieslo 150 pasažierov, jeho dolet by dosahoval 450 kilometrov a vyvinúť by ho chcela americká spoločnosť Wright Electric. Elektrické lietadlo s názvom Wright One by mohlo byť revolúciou, avšak k dnešnému dňu a ani k blízkej budúcnosti nezrealizovateľnou. Aj samotná spoločnosť vie, že najprv bude potrebné vyvinúť maximálne bezpečné a spoľahlivé batérie, ktoré budú v porovnaní s tými súčasnými nepomerne ľahšie. Dolet 450 kilometrov by mohol stačiť na let z Londýna do Paríža a vraj o elektrické lietadlo prejavila záujem letecká spoločnosť EasyJet.

Je však nepravdepodobné, že by sa takéto revolučné lietadlo stalo realitou v najbližších dvadsiatich rokoch, čo uvádza aj samotná americká spoločnosť.

 

Vizualizácia dopravného lietadla na elektrinu od spoločnosti Wright.

Vizualizácia dopravného lietadla na elektrinu od spoločnosti Wright.

 

 

Pokračujte na ďalší príspevok »



Cestovanie autom

Kam na dovolenku autom

  • Plánujete letnú dovolenku, ale radi by ste sa vyhli preplneným a stresujúcim letiskám?
  • Cestovanie autom vám dáva slobodu ísť kamkoľvek chcete, kedykoľvek chcete. Nemusíte sa riadiť cestovnými poriadkami autobusov ani lietadiel a môžete sa zastaviť na miestach, ktoré vás po ceste zaujmú.