Lifestyle

Korzet: Nadčasový odev plný kontroverzie

  • 4 decembra, 2022
  • 6 min read
Korzet: Nadčasový odev plný kontroverzie

Nadýchnite sa

Od Bridgertona po Gen Z – táto sexi spodná bielizeň zažíva comeback a spôsobuje hotový ošiaľ. V poslednej dobe priťahuje oveľa širšie publikum. Jeho online vyhľadávania prudko vzrástli, spolu s dopytom po posteliach s baldachýnom a vistérii –  záujem o všetko, čo dizajnéri zobrazili v dobovom romantický televíznom seriáli Bridgerton. Je korzet nástrojom mučenia alebo ženskou zbraňou?

Bridgeton vytvoril vlastný módny výraz – REGENCYCORE

Seriál odohrávajúci sa v rušnom Anglicku v roku 1813 prilákal Netflixu rekordné publikum – počas prvého mesiaca vysielania ju streamovalo až 82 miliónov domácností. To z neho robí najväčší seriálový debut streamovacej siete. Bridgerton dokonca vytvoril svoj vlastný módny výraz „Regencycore“: honosné šaty, saténové rukavice po lakte, čelenky posiate perlami a samozrejme – korzety. Tie sú priam nevyhnutné pre pútavý dekolt, ktorý je na prehliadke na poprednom mieste.

V centre pozornosti sú od prvej epizódy. Ikonickou je komickej scéne s Prudence, najstaršiou dcérou spoločensky vyššej postavenej panie Lady Featheringtonovej. Slúžka ju doslova vtláča do korzetu. Nech je štíhlejšia pri stretnutí s kráľovnou Charlotte. Šnúrky sa trhajú. Prudence ledva dýcha. Jej nesympatická matka sa len prizerá a hovorí, že keď bola v jej veku, pás mala „vo veľkosti pomaranča a pol“.

Scénka sťahovania korzetu zo seriálového trháku Bridgerton. Zdroj: Netflix

Korzet = spôsob, ako zaujať

Korzetová scéna skutočne odrážala realitu. Ženy ako napríklad slobodné Bridgertonky a Featheringtonky robili to, čo museli alebo to, čo im prikázali. „Stúpať vyššie spoločensky a dobre sa vydať“ bola ich najlepšia šanca na zlepšenie ich osudu. Efektová kostýmová dizajnérka Ellen Mirojnick sa snažila vytvoriť pre ženské herecké obsadenie Bridgertonovej, od mladej hlavnej úlohy Daphne až po zrelšiu Lady Danbury.

„To bol vtedy dôraz ženského tela, vaše oko smerovalo priamo na vrchol jej dekoltu,“ hovorí Mirojnick. Pri vytváraní „siluety 1813“ boli tento odev kľúčový. Na výrobu najali pána Pearla, ktorého meno je v korzetérii priam posvätné. Tvrdí, že bol dar od bohov. Pearl je dnes popredným výrobcom korzetov vo svete. Spolupracoval dokonca aj s britskou umelkyňou Leigh Bowery v londýnskej Royal Opera House aj s módnym návrhárom Thierrym Muglerom.

Ich milovníčkou je aj tanečníčka burlesky Dita von Teese

Jednou z jeho významných klientok je burleskná umelkyňa Dita von Teese, ktorá mala jeho korzet pod šatami Vivienne Westwood v deň, kedy sa vydávala. Von Teese, znalkyňa korzetov s 30-ročnou praxou, má vlastnú líniu spodnej bielizne. Sama pripustila, že tento odev nie je pre každého. Prirovnáva ho k vysokým podpätkom – „nie je to nevyhnutne ľahké“. Model vyrobený na mieru však bude takmer vždy pohodlnejší ako fast fashion kúsok. pretože „každé telo má iný tvar a miesta, kde chceme byť spevnení, sa môžu zmeniť“.

V posledných rokoch získala popularitu pojem pásový tréning, prax používania korzetu alebo elastického opasku s cieľom upraviť tvar tela. Von Teese však na základe svojich skúseností hovorí, že týmto spôsobom nie je možné trvalo zmeniť svoj tvar.

Tanečníčka burlesky Dita von Teese je špecifická svojim vintage štýlom, pre ktorý je korzet taktiež typický. Zdroj: People.com

Kov, slonovina a veľrybie kostice

Zatiaľ čo existujú dôkazy o používaní odevov podobných korzetom v minojskej kultúre a na Kréte v dobe bronzovej, prvý korzet údajne pochádza zo 16. storočia, pôvodne v Taliansku, potom vo Francúzsku, ktorý predstavila Catherine de Medici.

Inzercia

V alžbetínskych časoch korzet formoval trup skôr do valcového tvaru než do tvaru presýpacích hodín, ktorý vyhľadávali viktoriánci. História je plná životu nebezpečných vynálezov a to neobišlo ani slávne korzety. Rané korzety vystužené kovom, slonovinou alebo veľrybími kosticami nepochybne prispeli k trvalému presvedčeniu, že tento odev je zdraviu nebezpečný alebo dokonca nástroj mučenia.

Mučiaci nástroj alebo nádherné objatie?

Karolina Laskowska je britská návrhárka spodnej bielizne, ktorá vyrába ručne vyrábané korzety od roku 2012. Jej kúsky na mieru stoja dokonca až tisíc eur! Každý si však vyžaduje viac ako sto hodín práce. Myšlienku korzetu ako mučiaceho nástroja odmieta ako „lenivý tróp – taký, ktorý sa vracia k mužom rozhodujúcich o tom, čo by ženy mali a nemali nosiť“. Odvoláva sa na Dr. Warnera, ktorý rozhodol, že „korzety sú pre ženy zlé“. Vynašiel svoj vlastný „zdravý korzet“, aby dal ženám „dokonalý“ tvar – a zarobil mu. Stalo sa tak v roku 1873. Podľa jej názoru môže dobre padnúci korzet odbremeniť ramená a hrudný kôš, čím môže byť pohodlnejší ako podprsenka. Niektoré klientky povedali, že nosenie korzetu na mieru je jedným nádherným objatím.“

Prelomovými sú aj poznatky z knihy Korzet: Kultúrna história od Valerie Steele. Autorka pri tvorbe diela  spolupracovala s lekárom, ktorého úlohou bolo zistiť, do akej miery môže korzet spôsobiť ochorenie. Prišli k záveru, že nespôsobil žiadne zakrivenie chrbtice. Naopak. V skutočnosti to často pomohlo k náprave. Niekoľko žien však omdlelo alebo cítili, že látka ich odierala na koži. No tento kus kontroverzného odevu nespôsobil rozštiepenie pečene na dve časti, ani ďalšiu z vecí, z ktorých ho obviňujú.“

 

Šnurovanie na korzetoch je nežné a efektívne zároveň. Je obľúbeným prvkom hlavne na svadobných šatách. Zdroj: Pexels.com

ZDROJ: BBC.COM

About Author

Natália Adamkovičová

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings