„Je po kríze“ alebo najväčší a najznámejší autosalón v severnej Amerike v Detroite. Text,
Čokoľvek, čo ste videli alebo počuli o meste Detroit a o tom, čo sa tam udialo za posledných desať rokov, je stále menej uchopiteľné, než osobná návšteva tohto mesta. Už v lietadle ma spolucestujúci upozorňovali na bezpečnosť a vyhýbanie sa určitým častiam mesta. Keď som však v nedeľu poobede priletel, hovorím si, čo budem robiť na hoteli, zájdem do mesta. Cestou po… Prečítať celé
Vladimír Orth
Zakladateľ skupiny United Group | Bratislava, Slovensko
Čokoľvek, čo ste videli alebo počuli o meste Detroit a o tom, čo sa tam udialo za posledných desať rokov, je stále menej uchopiteľné, než osobná návšteva tohto mesta.
Už v lietadle ma spolucestujúci upozorňovali na bezpečnosť a vyhýbanie sa určitým častiam mesta. Keď som však v nedeľu poobede priletel, hovorím si, čo budem robiť na hoteli, zájdem do mesta.
Cestou po diaľnici som bol obklopený množstvom fabrík a komínov. Po vstupe do mesta som bol prekvapený, okolie zívalo prázdnotou. Prázdnotou po neexistujúcich legendárnych budovách, ktoré ešte donedávna patrili k najväčším korporáciám nielen v USA, ale aj vo svete. Postupne som prichádzal k veľkej sklenenej budove, centrále niekdajšej jednotky na celosvetovom automobilovom trhu. Zdá sa, že tie najlepšie časy má za sebou nielen automobilka, ale kedysi aj istotne veľmi pekná budova. Vedľa nej sa nachádza výstavné stredisko, ktoré susedí s hokejovým štadiónom hokejového klubu Detroit Red Wings.
Autosalón začínal novinárskym dňom v pondelok. Detroitský autosalón, nazývaný aj autosalón severoamerického automobilového trhu, je tým najznámejším. Je nevyhnutné uviesť, že tento autosalón je iný. Odlišný od ktoréhokoľvek jemu podobnému. Uvediem iba zopár mojich postrehov, ktoré vynikajú práve detroitským autosalónom, ale zároveň sú akýmsi pohľadom na to, v akom stave sa súčasný automobilový priemysel nachádza.
Novinku a najväčšiu limuzínu vo svojej rade predstavila automobilka KIA s modelom K900. Veľmi dôležitým parametrom pre uvedenie tejto limuzíny na severoamerický trh je konkurencia, ktorá hovorí o tom, kam sa uvedený model chce dostať. Je to jednoznačný konkurent vozidiel Mercedes-Benz triedy E, BMW radu 5 a Audi A6. Čo však je už na tomto automobile vyššej strednej triedy badateľné, je dizajnové priblíženie a hlavne neuveriteľná cena, ktorá je v USA oproti konkurencii z Nemecka nižšia až o 30 percent. Uvidíme, ako dopadne prípadné uvedenie modelu na zvyšné trhy vrátane Európy.
Ďalšou novinkou bolo predstavenie najmladšieho člena luxusnej nemeckej automobilky Porsche v kategórii malé SUV – modelu Macan. Porsche Macan sa dostáva medzi už existujúci veľký Cayenne a nižšie rady ostatných dcérskych modelov. Použitá technika dáva vodičovi všetky výhody veľkého Cayennu, avšak s tým, že vozidlo je určené pre menšie rodiny, prípadne rodiny s deťmi, ktoré majú vzťah k luxusným SUV. Na moje prekvapenie na zadných sedadlách bolo naozaj veľmi málo priestoru a som presvedčený, že vozidlo v plnej obsadenosti bude možné použivať iba pre dvoch dospelých a ich deti alebo len na krátke vzdialenosti v mestách.
Iná automobilka z Nemecka so športovými koreňmi predstavila nielen koncept, ale i plne funkčné elektrické vozidlo BMW i8, ktoré, ako všetci veria, bude už čoskoro v ponuke bavorskej automobilky, ktorá v tomto segmente nezaostáva za konkurenciou.
Čím sa však vyznačoval detroitský autosalón väčšmi? Môžem s určitosťou povedať, že automobilový priemysel ako taký prekonal dôsledky krízy a zdalo sa, že s novinkami nielen v nižšej a strednej triede bol autosalón plne zaplavený. Nemecká automobilka Audi žne úspechy aj v USA, kde prvýkrát v histórii predala celkovo 158 tisíc vozidiel a za december 2013 sa môže pochváliť rekordným predajom viac ako 17 tisíc vozidiel. Globálne vzrástol aj celkový predaj na 1,5 milióna vozidiel.
Na autosalóne majú automobilky záujem predstavovať nielen nové modely, ale aj štúdie. Tu som nepocítil akýkoľvek náznak obáv z ďalšieho vývoja.
Veľmi zaujímavým poznatkom tiež bolo veľké množstvo ázijsky vyzerajúcich mladých ľudí, ktorí pobehovali od automobilu k automobilu a bez prestávky si zapisovali poznámky a všetko si fotili. Zaujímavé na tom bolo, že si fotili také detaily, ktoré si bežný človek nezaznamená. Drobné zvary, úchyty a iné špecifické parametre na novinkách a štúdiách. Pri pohľade na nich ma napadla jediná a na sto percent správna odpoveď – priemyselná špionáž.
V minulosti sa však tajila a robila oveľa sofistikovanejšie, ako táto, ktorú som mal možnosť vidieť v Detroite. Verím však, že tentoraz padne na úžitok spotrebiteľov a tie najväčšie automobilky budú schopné obhájiť svoje technologické prvenstvo aj v najbližšom období.
Vladimír Orth