V Číne už jedlo doručujú drony, zásielku nosia aj 50 kilometrov
Presne 29. mája 2018 sa v Šanghaji uskutočnilo vôbec prvé komerčné doručenie jedla dronom. Zaslúžila sa oň súkromná webová služba Ele.me, ktorá dostala na takýto spôsob doručovania povolenie od čínskych úradov. Dron je v Číne klasifikovaný ako bezpilotné lietajúce vozidlo bez pasažierov, v tomto prípade rozmerná kvadrokoptéra nesie balíček o veľkosti asi 30×50×30 centimetrov a… Prečítať celé
Presne 29. mája 2018 sa v Šanghaji uskutočnilo vôbec prvé komerčné doručenie jedla dronom. Zaslúžila sa oň súkromná webová služba Ele.me, ktorá dostala na takýto spôsob doručovania povolenie od čínskych úradov.
Dron je v Číne klasifikovaný ako bezpilotné lietajúce vozidlo bez pasažierov, v tomto prípade rozmerná kvadrokoptéra nesie balíček o veľkosti asi 30×50×30 centimetrov a s hmotnosťou okolo jedného kilogramu. Je v ňom jedlo, ktoré si zákazník objednal cez webové rozhranie. V Číne táto funguje služba Ele.me veľmi podobne, ako u nás podobné internetové portáli s ponukou stravovania. Ponúka hotové jedlá od veľkého množstva reštaurácií a fastfoodov, pričom zákazník cez portál zadáva svoje doručovanie údaje a priamo vykoná platbu. Následne kuriér – v tomto prípad dron – doručuje už hotový balíček s občerstvením.
Výhodou dronov je, že nie sú obmedzované pozemnou infraštruktúrou a všadeprítomnými dopravnými komplikáciami.
V Šanghaji lietajú tieto drony aj práve teraz, hoci ešte iba v testovacej prevádzke. Nosia jedlá koncovým zákazníkom po 17 vopred určených trasách, pričom celkový čas doručovania jedla by nemal presiahnuť 20 minút. Toľko na Slovensku čakáme iba na prípravu jedla priamo v reštaurácii, v Číne tento čas zahŕňa už aj samotné doručenie. Jedlo pre zákazníka však musí na dron naložiť ľudský pracovník, ktorý prvú fázu doručovania musí vykonať sám. Celkovo sa dron postará pomerovo o 70% celkovej vzdialenosti, ktorú musí zásielka prejsť až k zákazníkovi, čo predstavuje až 50 kilometrov!
Použitie dronov sa javí ako výhodné pre všetky zúčastnené strany: z pohľadu podnikateľa sú finančne efektívnejšie ako konvenční kuriéri, z pohľadu zákazníka je doručenie rýchlejšie a navyše bez ľudského kontaktu, ktorý stále viac ľudí považuje za určitým spôsobom otravný.