Ľudia

Čarodejník Woz. Interview so Steve Wozniakom

  • 2 júna, 2015
  • 8 min read
Čarodejník Woz. Interview so Steve Wozniakom

Vynálezca, vizionár a skutočný filantrop. Spoluzakladateľ spoločnosti Apple, ktorý kedysi zmenil svet svojimi výtvormi. Roky neskôr sa stále nachádza v prúde kreativity, plaví sa životom s radosťou podľa svojich hodnôt a aktívne prispieva späť do komunity. Vskutku múdry človek, ktorý stále verí v čestnosť a svet v mieri. Hovoril s nami s otvorenou mysľou a srdcom o živote jeho očami.

 

Viem si predstaviť to množstvo zábavy, ktoré ste spolu so Stevom zažili pri vyrábaní rôznych prístrojov ešte predtým, ako vznikol Apple. Príkladom boli vtipy nahraté na odkazovače. Venovali ste sa od vtedy niečomu podobnému?

Možnosť dostať vtipy na verejnosť je dnes ľahko prístupná a takmer zadarmo, stačí si založiť webovú stránku. Nahrávanie na odkazovače som odvtedy neskúšal. Veď dnes vlastne už dostanete odkazovač za smiešne peniaze, ak nie zadarmo. Tento druh kreatívnych nápadov medzičasom prebral YouTube.

 

INZERCIA

Vaše meno je synonymom značky Apple. Je váš vzťah k Apple naďalej osobný, alebo patrí už dávnej minulosti?

Dôvody môjho blízkeho vzťahu k spoločnosti a značke Apple sú veľmi osobné a som jej veľmi lojálny. Je tiež pravdou, že už ma v žiadnom smere nepotrebujú. Táto časť nášho vzťahu veru patrí dávnej minulosti. Avšak takto som si to vždy predstavoval.

INZERCIA

 

Bez názvu – 5

Inzercia

 

Ste vzorom mnohých mladých ľudí. Akú radu by ste im dali, ak chcú byť úspešní?

Snažte sa robiť kvalitné veci, ale nie ako prostriedok na to, aby ste zbohatli. Našim cieľom by mal byť náš prínos pre svet. Aj triviálne maličkosti a uznania udržia vašu motiváciu. Snažte sa vylepšiť každý projekt o kúsok viac než ktokoľvek iný. To možno nebude vašim cieľom úplne na začiatku. Na začiatku možno budete skúšať rôzne spôsoby, ako veci robiť. No skúste vymyslieť aspoň jeden spôsob, ako ešte o kúsok zlepšiť každý z vašich súčasných projektov. Len veľmi málo iných ľudí takto rozmýšľa. To, čo sa vtedy na každom kroku naučíte, vám zostave už navždy. Budete pripravení, keď príde vaša prelomová šanca.

 

Aké sú vaše hodnoty, ktorými sa v živote riadite?

Predovšetkým buďte úprimní. Akákoľvek lož sa vám veľmi pravdepodobne vráti vo váš neprospech. Buďte milí a obľúbení medzi ostatnými. Je ťažké zmeniť svoju osobnosť po dovŕšení 22 rokov, takže dúfam, že ste stále mladí. V srdci zostaňte mladými navždy.

Premýšľajte, opäť a odznova nad tým, akým človekom chcete byť a čo robíte pre to, aby ste sa stali lepším človekom. Premýšľajte neustále, pri tom ako kráčate, šoférujete, spíte alebo sa sprchujete.

Tú lepšiu verziu svojho ja si úprimne obľúbte a nevzdajte sa svojich základných hodnôt a ideálov pre nič na svete. Moc a peniaze majú schopnosť ľahko korumpovať, preto si zavčas dajte prísľub, že im to nedovolíte

Nájdite tiež mnoho spôsobov, ako sa tešiť zo života. To je úžasne ľahké, ak človek naozaj chce – filmy, hudba, televízia, knihy a mnohé iné sú k dispozícii. Čo je však dôležitejšie, vyhýbajte sa zamračenému výrazu tvare. Nedovoľte druhým, aby vás stiahli do svojej predstavy, že veci sa majú katastrofálne zle, alebo že to bude koniec sveta, keď napríklad niekto vyhrá voľby. Podobné myšlienky vám len zhoršia náladu. Jednoducho akceptujte všetko také, aké je a uvedomte si, aké máte šťastie zažívať jeden celý život plný radosti. Jedinú hádku, ktorú musíte vyhrať, je vaša vlastná, samého so sebou. Prestaňte sa hádať a hnevať sa. Žite pokojný život a zomriete šťastní.

Keď niekto žije inak alebo s vami nesúhlasí, neodsudzujte ich. Sú len iní. Oni sú dobrí vo svojom vlastnou spôsobe myslenia; vy ste zase dobrí v tom svojom.

Pokiaľ ich nebudete súdiť alebo im nasilu vyvracať ich názory, budú vás mať naďalej radi. Je to ako spieval Dave Manson: „Nie je ten zlý a ten dobrý, sme len ty a ja, a iba sa nezhodneme.“ Premýšľajte a majte dôvody pre svoje konanie, ktoré sú pravdivé. Buďte skeptickí a veľa sa pýtajte, aby ste zistili, čo je skutočné a čo nie. A nikomu svoje hodnoty nevnucujte, ani svojim deťom nie.

 

Steve Jobs and Steve Wozniak

 

Čo považujete za svoj najväčší úspech?

Počítač Apple II. Široko-ďaleko predčil svoju dobu alebo čokoľvek, čo sa dalo očakávať. Ešte teraz ma to napĺňa úžasom, keď sa dívam späť. Bol to prístroj, ktorý zmenil dovtedajší pohľad na osobné počítače.

 

Čo vás poháňa vpred a motivuje vymýšľať a navrhovať?

Je to predovšetkým moja láska k objavovaniu a učeniu sa. Zbožňujem sledovať, ako život plynie a rád využívam technológiu. Je pravdou, že už nenavrhujem a nevytváram tým istým spôsobom ako kedysi, dnes je to celé viac v hlave hlavne kvôli nedostatku času. Ale venujem sa tomu takmer neustále. Nakúpim si tie najnovšie technologické hračky na trhu a so všetkými potom experimentujem, aby som sa nestal príliš závislým na vlastných návrhoch.

 

Ak sa smieme spýtať, akú značku laptopu, mobilného telefónu alebo tabletu momentálne používate? Aké boli dôvody pre váš výber?

Ako laptop momentálne používam Apple MacBookPro. Samozrejme, môj iPad a iPhony sú na dosah. Kedysi som často používal aj Windows počítače, ale neobľúbil som si ich. Cítia sa stále čudne a tak roboticky. Keby som však používal Android ako telefón, zrejme by to bolo veľmi podobné ako pri používaní iPhonu.

 

Ak by ste mali krištáľovú guľu ukazujúcu budúcnosť technológií o desať, dvadsať rokov, čo by ste v nej videli? Máme očakávať niečo radikálne?

Takmer všetko bude fungovať pomocou hlasových povelov. Autonómne jazdiace autá nám vo veľkom zmenia životný štýl. Veľa prác v domácnosti ako umývanie riadov, pranie alebo umývanie áut bude plne automatizovaných pomocou robotov. Počítače budú navzájom hlasovo komunikovať. Vedomé a cítiace roboty sa môžu stať normou. No dosiahnuť ďalšie hviezdy zostane naďalej nemožné

 

Prezradíte nám niečo o vašich súčasných projektoch, ktoré vás napĺňajú radosťou?

Niektoré z nich sa nachádzajú v štádiu, kedy o nich ešte nemôžem verejne hovoriť. V podstate neustále cestujem a prednášam o témach ako kreativita a podnikanie.

 

Je známe, že ste srdcom filantrop. Čo je spoločným menovateľom projektov, ktoré podporujete? Čo vás motivuje pomáhať takýmto spôsobom bez akýchkoľvek očakávaní?

Jasne som cítil, že moje miesto v živote nie je o veľa peniazoch. Apple nezačal preto, aby som veľa zarobil. Keď sa tak stalo, porozdeľoval som svoj majetok pomerne rýchlo. Rozbehol som mnohé významné múzeá a podporil umelecké skupiny v San Jose a Los Gatos. Pomáhal som takmer každému, o kom som vedel, že to potreboval. Veľa prostriedkov som daroval školám, až som im nakoniec daroval aj sám seba. Takmer osem rokov som totižto vyučoval na stredných školách žiakov a ich učiteľov. Novinári mali vstup zakázaný. Okrem toho som trikrát rozvedený. Takže rozhodne nie som extra bohatý a pracujem veľa na to, aby som zabezpečil svoju rodinu.

 

Ak by ste mali čarovný prútik schopný splniť akékoľvek želanie, čo si zaželáte?

Svetový mier. Je možný. Nie na 100%, ale je možný. Príliš veľa vecí však stojí v ceste. Väčšinou je to akýkoľvek druh fanatizmu. Neakceptujeme ľudí s iným rebríčkom hodnôt; ľudí, ktorí sú iní ako my, ktorí napríklad hovoria iným jazykom alebo používajú iný počítač.

 

 

 

 

 

 

Vladimír Orth

About Author

Vladimír Orth

Predchádzajúci príspevok

Nasledujúci príspevok

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings