Čaká nás chaos?

V akom stave je aktuálny predaj automobilov vo svete? Prvý automobil uzrel sveta už pred 133 rokmi, dnes ich na svete jazdí viac ako 1,3mld. Ročný predaj je na úrovni 90mil (údaje 2017). Za posledných 10 rokov predaj áut z roka na rok stúpa, ročný rast sú +4,1% v porovnaní rastu počtu obyvateľstva, čo je […]

Autor
Dátum zverejnenia 4. januára 2019
Obsahuje nasledovné témy , , , , ,

Vladimír Orth
United Group, s.r.o. ׀ zakladateľ & CEO
Bratislava, Slovensko

V akom stave je aktuálny predaj automobilov vo svete?

Prvý automobil uzrel sveta už pred 133 rokmi, dnes ich na svete jazdí viac ako 1,3mld. Ročný predaj je na úrovni 90mil (údaje 2017). Za posledných 10 rokov predaj áut z roka na rok stúpa, ročný rast sú +4,1% v porovnaní rastu počtu obyvateľstva, čo je len ročne + 1,2%.

 

Toto sú 3 najdôležitejšie trhy, kde automobilky umiestňujú svoju produkciu a počet predaných automobilov (predajné čísla za r. 2017):

  1. Čína, 24 mil.
  2. USA, 17 mil.
  3. Európa, 15 mil.

 

Tieto tri trhy predali spolu viac ako 60% celkového predaja automobilov vo svete. Najrýchlejšie rastúcim trhom je Čína, kde rast predaja skočil z 2,3 miliónov v roku 2013 na 24 miliónov v roku 2017. V roku 2013 sa stala Čína najväčším trhom.

 

Dosahujeme hranicu kapacitného vrcholu?

Do roku 2030 bude žiť v mestských aglomeráciách viac ako 85% ľudí, v tom istom roku globálny predaj dosiahne svoj vrchol, a to 133 miliónov automobilov. Doprava je kľúčová na transport pracovnej sily a distribúciu tovarov. Avšak veľké priemyselné aglomerácie dosahujú maximá svojich kapacít, plynulosť dopravy dostáva zabrať. Mestá riešia dennodenne problémy súvisiace s preplnenosťou ciest a nedostatkom parkovania.

Preto už dnes dochádza k legislatívnym úpravám, ako sú:

  • ekologické normy (emisie CO2) (rast emisií medzi rokmi 1999 -2035 je pri očakávaní X 1,75);
  • obmedzenia dopravy v mestách;
  • vylúčenie vozidiel na fosílne palivá z miest;
  • zaťažovanie vstupu áut do miest špeciálnymi daňami a poplatkami;
  • atď…

 

Automobilky neustále chrlia nové automobily, ale tie už v niektorých mestách nie je možné prihlásiť a treba čakať na výhru v lotérii na získanie EČV. Prípadne inde sa zase musí budúci majiteľ preukázať parkovacím miestom a až na to mu mesto povolí nákup automobilu.

V súvislosti s týmito a inými faktami dochádza k prehodnoteniu užívania automobilov. Automobil je v súčasnosti využívaný iba na 5% svojho časového fondu.

Všetky tieto fakty nútia výrobcov, prenajímateľov, ako aj majiteľov automobilov hľadať riešenia, ako uvedenú situáciu riešiť.

 

Aké zmeny a kedy nás čakajú?

Celá táto situácia smeruje k nasledovným riešeniam, ktoré vytvoria chaos na trhu s automobilmi.

V prvom rade sme blízko obdobia, kedy globálna produkcia automobilov dosiahne svoj vrchol. Na rozvinutých trhoch tento okamih sa očakáva v rozmedzí rokov 2030 až 2035. Dôvodom tohto bude nástup nasledovných zmien:

 

a) Technologické zmeny funkčnosti automobilu:

  • EV elektrických automobilov (v r.2040 bude globálna produkcia na úrovni 35%)
  • AV autonómnych automobilov (v r.2040 bude 14% plne samo jazdiacich)
  • internet v automobile a možnosti zábavy v ňom (entertainmentu)

b) služby, ktoré ovládnu prepravu automobilov a zmenia spôsob nakladania s nimi

  • ride sharingu
  • car sharingu
  • prenájmu automobilov
  • operatívny leasing

 

Zmena v chápaní účelu automobilu ako aj jeho vyššia použiteľnosť budú mať za následok zníženie potrieb na nákup ďalších nových automobilov. Máme za to, že pokles nákupu ovplyvní globálny predaj s očakávaným výkyvom v období rokov 2030-2050 a dosiahne až 30% globálneho predaja do 5 rokov a 50% do 15 rokov.

Súkromné vlastníctvo automobilu bude postupne nahradené vzhľadom na neefektivitu prevádzky jedinca verzus veľkého globálneho poskytovateľa služieb. Tak isto nebude komu jazdené autá možné predať, nakoľko väčšina populácie bude autá vnímať ako službu a nie majetok.

Veľké finančné spoločnosti, ktoré na tieto zmeny nebudú pripravené, ovládne chaos a panika, čo robiť s jazdenými použitými automobilmi. Niektoré ho zažívajú úž dnes. Predaj jazdených áut nízkopríjmovým skupinám, ako ho poznáme dnes, už nebude možný, nakoľko služby spoločnosti zameriavajúcich sa na služby dodania, služby prepravy a prenájmu budú poskytovať rôzne úrovne služieb za veľmi výhodných podmienok z dôvodu vysokej efektivity a trhového postavenia, ktoré im situácia na trhu dovolí.

Prepad cien jazdených automobilov spôsobí obrovská koncentrácia nákupu automobilov práve týmito spoločnosťami a ich silou, ktorú voči trhu budú mať. V roku 2017 bol podiel týchto spoločností na globálnom predaji automobilov až 35%.

 

Ako sa s tým vyrovnať?

Podľa môjho názoru jediným spôsobom, ako byť pripravený na uvedené zmeny, je postupne meniť flotily z fixného a dlhodobého majetku na krátkodobý majetok, prípadne dodávateľsky dodané služby, kde za nákup a predaj zodpovedá spoločnosť, ktorá sa uvedenou službou živí.

Ďalej je nutné vnímať, že budúci vozový park bude zameraný na EV, PHEV a hybridné vozidlá. Už dnes pri nákupe áut do rodiny či spoločnosti treba na to myslieť. Ďalší predaj bude v budúcnosti problémom, nakoľko nákup jazdených áut bude klesať z dôvodu nákupu služieb namiesto vlastníctva ako majetku.

Jedine trhy, ktoré ešte v uvedenom období pôjdu podľa aktuálneho nastavenia, budú India a Afrika, kde rast predaja bude stále pretrvávať vzhľadom na nenasýtenosť z minulého obdobia.

Veľkými tlakom na zmeny bude zníženie nákladov na vlastníctvo a čiastočného užívania, tlak na cenu odstráni dlhodobé vlastníctvo.

 

 


Zdroje:
Paul Barter,poradca pre dopravu: Today’s Cars Are Parked 95% of the Time
Goldman Sachs:Study of the Cars 2025
McKInsey company:Automotive revolution perspective towards 2030
Financial service company Credit Suisee:Autonomous cars will kill new car sales 2030
Euromonitor International:Global light vehicle sales forecast exceed 100 milion units in 2019

 

INZERCIA: Peugeot Jesenné výhody

Všetko podstatné o novej Octavii

Octavia s poradovým číslom 4 prichádza. Je nádherná, pokroková a veľkolepo priestranná

Ideál rodinného auta na Slovensku prichádza v úplne novej podobe.

11. novembra 2019

Ekonomická sloboda na Slovensku

Je Slovensko dobrým miestom na podnikanie? Ani nie, v rebríčku nás predbehlo aj Maďarsko, Česko, Poľsko či Rumunsko

Podľa rebríčka ekonomickej slobody je Slovensko na veľmi nepriaznivej pozícii. A stále sa zhoršuje.

11. novembra 2019

Budúcnosť skladovania energie

Čo s batériami zo Slovenska? Riešenia sa ponúkajú, ale chýbajú reálne opatrenia

V Bratislave sa skončila prvá medzinárodná konferencia venovaná batériovým technológiám a úložiskám energie. Jej organizátori, členovia Slovenskej batériovej aliancie (SBaA), si zadefinovali akčné kroky manifestu, ktoré by mali zabezpečiť rozvoj jednotlivých oblastí batériového priemyslu na Slovensku.

6. novembra 2019

September priniesol v predaji nových vozidiel v Európe veľké prekvapenia. Zažiaril Mercedes a Tesla

Mercedes-Benz sa stal v Európe druhou najúspešnejšou značkou za minulý mesiac.

29. októbra 2019

Adventný koncert v bratislavskej Redute

Slávik menom Slávka

Len nedávno absolvovala bratislavské Konzervatórium a už sa zjavuje v programoch prestížnych operných scén. Meno, ktoré si treba zapamätať: Slávka Zámečníková.

24. októbra 2019

Porsche rozširuje portfólio elektrickej novinky o základnú verziu. Čo ponúkne najlacnejší Taycan?

Nedávno odhalený elektromobil od Porsche prichádza v základnom vyhotovení.

19. októbra 2019

Trvalý rast je nemožný

Ako súvisia recesie s inováciami

Krízy vznikajú a zároveň zanikajú. Je to kolobeh, ktorý je našou súčasťou od nepamäti. Navzájom súvisiace obdobia štádií ekonomiky, kedy obdobie konjunktúry (rastu) striedajú obdobia recesie (poklesu).

17. októbra 2019

TEST Peugeot 508 SW Allure 1.5 BlueHDi 130k EAT8

7 dôvodov, pre ktoré je podľa nás Peugeot 508 SW autom roka

Na tomto fantastickom kombi nenájdete chybu ani vtedy, keď ju budete urputne hľadať. Peugeot 508 SW na nás nesmierne zapôsobil.

16. októbra 2019

BMW predstavuje úplnú novinku. Rad 2 v štýlovom balení Gran Coupé má primárne predný pohon

Nová dvojka prichádza sprvoti ako štýlové 4-dverové kupé.

16. októbra 2019

Najrýchlejší sériový sedan na svete dostal exkluzívne doplnky. Toto je vylepšený Flying Spur

Luxusný Flying Spur dostal exkluzívny paket Blackline.

14. októbra 2019

Seriál o Číne

Predstihne Čína v umelej inteligencii USA?

Na základe sledovania informácií, ktoré sa na nás valia zo všetkých strán by sa mohlo zdať, že Čína nás všetkých čoskoro prevalcuje svojou inovačnou aktivitou. To isté sa týka aj vnímania jej pokroku v umelej inteligencii.

11. októbra 2019

Už vieme, ako bude nový Volkswagen Golf s poradovým číslom osem vyzerať a kedy príde

Príchod jednej z najväčších noviniek tohto roku je na spadnutie.

11. októbra 2019

Sila jednoduchého gesta

Tento šéf ročne napíše 9200 narodeninových pohľadníc, vysvetľuje význam vďačnosti

Sheldon Yellen je CEO stavebnej spoločnosti BELFOR Holdings, Inc. a každý rok napíše ručné narodeninové blahoželania všetkým vyše 9-tisíc zamestnancom.

10. októbra 2019

Zrod legendy v priamom prenose

Pompézne Gran Coupé od BMW prichádza vo vrcholnej verzii M8. Má sa AMG GT 63 S čoho báť?

Posledný dielik skladačky menom 8 je realitou.

9. októbra 2019

Revolučná Corvette prišla o strechu. Vyše 500-koňový osemvalec ale naďalej ostáva

Corvetta prvýkrát s plechovou sťahovacou strechou.

8. októbra 2019

Bublina alebo Boom?

Šialené tempo: Iba dvojročný startup BIRD má dnes hodnotu 2,5 miliardy

Je mimoriadny rast hodnoty „kolobežkových firiem“ postavený na stabilných základoch?

7. októbra 2019

Na predaj výhradne spolu

Aston Martin a Zagato na počesť 60-ročnej spolupráce prinášajú dve špecialitky za 6 miliónov libier

Oba modely vzniknú v obmedzenom počte, na predaj budú výhradne spolu.

5. októbra 2019

Nové 625-koňové super-SUV-čka od BMW dajú stovku za 3,8 sekundy. Privítajte X5 M a X6 M

Hneď v úvode spoznávame aj silnejšie vyhotovenia pod názvom Competition.

2. októbra 2019

Fantastický 5-valec žije ďalej! Ikonický motor s výkonom až 400 koní získalo nové Audi RS Q3

RS Q3 prichádza na scénu v dvoch karosárskych verziách.

30. septembra 2019