Budúcnosť zobrazovania je vo flexibilite
Tohtoročné novinky od firiem Samsung alebo LG Electronics naznačujú, ako bude vyzerať vývoj displejov v blízkej budúcnosti. Ústredným motívom je energetická nenáročnosť, nízkonákladovosť výroby, vysoké rozlíšenie a ohybnosť. Ohybné displeje nie sú celkom novou záležitosťou, ale až v tomto období môžeme hovoriť o črtajúcom sa trende a skutočne vysokej kvalite obrazu. Dodnes veľkovýrobcovia elektroniky stáli pred dopytom po zvyšovaní kvality zobrazenia tradičných pevných plochých displejov, pričom až v… Prečítať celé
Tohtoročné novinky od firiem Samsung alebo LG Electronics naznačujú, ako bude vyzerať vývoj displejov v blízkej budúcnosti. Ústredným motívom je energetická nenáročnosť, nízkonákladovosť výroby, vysoké rozlíšenie a ohybnosť.
Ohybné displeje nie sú celkom novou záležitosťou, ale až v tomto období môžeme hovoriť o črtajúcom sa trende a skutočne vysokej kvalite obrazu. Dodnes veľkovýrobcovia elektroniky stáli pred dopytom po zvyšovaní kvality zobrazenia tradičných pevných plochých displejov, pričom až v posledných dvoch rokoch sa im podarilo naplniť očakávania najnáročnejších klientov. Reč je najmä o technológiách Super AMOLED, IPS LCD a P-OLED.
Dnes máme možnosť stretnúť sa s viacerými typmi ohnutých farebných displejov, pričom iba jeden z nich umožňuje aj aktívnu flexibilitu. Riešenie od Samsungu použité v smartfóne Galaxy Round je síce zahnuté, ale nie ohybné. Slávny elektronický papier je síce ohybný, ale čiernobiely. S plne ohybným, farebným, energeticky priaznivým a navyše nárazuvzdorným displejom prišlo až LG Electronics v 6-palcovom smartfóne G Flex. Tento zahnutý smartfón môžete prisadnúť a vyrovnať bez obavy, že by sa poškodil. Je tomu tak vďaka progresívnym syntetickým materiálom použitým pri ochrane aktívnej časti displeja a jeho samotnou technológiou s určitou mierou pružnosti.
Podľa Ondřeja Oubrechta, key account manažéra spoločnosti LG Electronics, majú flexibilné displeje pred sebou veľmi pozitívnu budúcnosť nielen v priemysle s mobilnými telefónmi pre koncových zákazníkov, ale aj pre firmy a dokonca mestá. „Na tieto displeje je veľký dopyt naprieč trhmi aj dizajnérmi.“ tvrdí Oubrecht a pokračuje: „Budúcnosťou sú aj ohybné displeje napríklad na stĺpoch verejného osvetlenia. Vtedy sa mestám môže investícia do osvetlenia vďaka prenajímaniu displejov na reklamu vrátiť rýchlejšie.“ Zároveň dodáva, že prichádzajúci trend zdokonaľovania a využívania ohybných displejov by nemal byť krátkodobou záležitosťou, akou boli 3D displeje.
Vývoj a následne znižovanie nákladov na výrobu ohybných a/alebo zakrivených displejov sa bude týkať širokého spektra rôznych odvetví, ktoré sme dodnes považovali skôr za sci-fi. Postupným pokrokom sa pravdepodobne dočkáme ľahkých, ohybných, odolných a energeticky nenáročných riešení vhodných aj na použitie na obaloch potravín a iných produktov, ako doplnok ku tlači alebo v spomenutom reklamnom odvetví.
Ďalej nájdu malé ohybné (alebo aspoň zakrivené) displeje uplatnenie v hernom priemysle a sfére s virtuálnou realitou. Len niekoľko dní pred uzávierkou tohto vydania magazínu svet obletela správa, že Facebook akvizoval spoločnosť Oculus, ktorá sa zaoberá vývojom headsetov s virtuálnou realitou. Za neuveriteľné dve miliardy amerických dolárov. Práve v týchto „VR headsetoch“ by mohli ohybné displeje znamenať významný evolučný skok.
Ohybné displeje a spoločnosti, ktoré sa zaoberajú ich vývojom a obchodovaním, by teda mohli byť lukratívnym priestorom pre investovanie. Tým sú napokon technologické korporácie a dokonca aj startupy už niekoľko rokov a nevyzerá to tak, že by sa mal tento trend v najbližších rokoch meniť.