AVIS a jeho príbeh vo svete a na Slovensku

…alebo ako vznikala najväčšia autopožičovňa v krajine.   Písal sa rok 1946, keď bývalý vojenský pilot, Warren Avis, založil prvú spoločnosť poskytujúcu služby prenájmu automobilov. Prvá požičovňa sa nachádzala na letisku Willow Run v blízkosti mesta Detroid a už v roku 1953 sa otváralo prvé zastúpenie na starom kontinente. Rok 1963 sa stal debutovým pre […]

Autor
Dátum zverejnenia 13. októbra 2015
Obsahuje nasledovné témy , , ,

Vladimír Orth
United Group, s.r.o. ׀ zakladateľ & CEO
Bratislava, Slovensko
MAGIC TRAVEL, VisitMaldives.sk

…alebo ako vznikala najväčšia autopožičovňa v krajine.

 

Písal sa rok 1946, keď bývalý vojenský pilot, Warren Avis, založil prvú spoločnosť poskytujúcu služby prenájmu automobilov. Prvá požičovňa sa nachádzala na letisku Willow Run v blízkosti mesta Detroid a už v roku 1953 sa otváralo prvé zastúpenie na starom kontinente. Rok 1963 sa stal debutovým pre jednu z najznámejších reklamných kampaní všetkých čias, „We Try Harder“. V roku 1972 prichádzajú prenájmy v reálnom čase, AVIS ako prvá autopožičovňa začína používať rezervačný a softvérový systém Wizard. 20 rokov po otvorení prvého európskeho zastúpenia sa z AVIS stáva líder prenájmov v Európe, Afrike a na Strednom východe, pričom dnes pôsobí v 172 krajinách sveta a ponúka viac ako 500-tisíc vozidiel.

 

Slovenský americký sen

Príbeh AVIS na Slovensku má veľmi podobný príbeh, ako ten americký. Na začiatku bola veľká odvaha, snaha presadiť sa a neustály zápal budovať požičovňu so službami svetového formátu pre široké masy.

Náš príbeh začína v roku 1995. Keď som sa vtedy obzrel okolo seba, mal som v malej lokálnej autopožičovni 45 starších vozidiel. Mal som radosť z toho, že som využil príležitosť niečo vybudovať popri štúdiu na vysokej skole, ale hoci som v tomto sektore podnikal už tri roky, stále mi chýbalo niečo, na čo by som mohol byť skutočne hrdý.

V tom čase na Slovensku podnikali iba dve medzinárodné spoločnosti. Po krátkom zisťovaní, ktorá je a ktorá nie, som obvolal všetky, ktoré na trhu chýbali. Jediný, kto bol ochotný a trpezlivý so mnou hovoriť, bol môj budúci mentor, Olav Hommerstad.

Bolo mojím obrovským šťastím, že som bol v Spojených štátoch ešte predtým, ako som sa stal členom medzinárodnej siete požičovní – využil som tam príležitosť vyskúšať služby, o ktorých kvalite sa mi u nás doma mohlo iba snívať. Začal som premýšľať nad tým, ako môžem niečo podobné uskutočniť doma, na Slovensku. Dodať služby, ktoré by si mohol dovoliť snáď ktokoľvek.

Po krátkom rozhovore sme s Olavom Hommerstadom sme sa dohodli, že príde a že preberieme moje vízie. Týždeň na to bol u nás a začali sme pracovať na našom zaradení sa pod najväčšiu autopožičovňu na svete, spoločnosť AVIS. Ľahké to však nebolo, prvé roky boli veľmi ťažké. Veľa sme sa učili, menili sme flotilu vozidiel a najmä bolo ťažké zákazníkom vysvetľovať, čo značka AVIS je a čo predstavuje. Pravdou je, že dovtedy na Slovensku nič neznamenala.

V roku 1998 sme sa stali najväčšou požičovňou automobilov v krajine a v roku 2000 naša flotila prekročila sto automobilov. A práve koncom roka sme pocítili prvýkrát dôsledky celosvetovej hospodárskej krízy, ktorá mala pomenovanie „ázijská kríza“. Až vtedy som vôbec prvý raz pochopil, ako veľmi je už slovenská ekonomika integrovanou v európskom priestore. Ale aj to bol iba začiatok, horšie prišlo až neskôr.

V priebehu roku 2000 sme začali budovať prvé zastúpenia na území Slovenskej republiky na princípe franšízových zmlúv. V tom čase bolo na Slovensku veľmi nízke právne povedomie a aj následné pochopenie našich partnerov, ako sa má pracovať v rámci franšízy.

Boli sme nútení časť pobočiek uzavrieť, ale už okolo roku 2003 sme začali prevádzkovať ako jedni z prvých operatívny lízing pod značkou AVIS Lease.

 


Vladimír Orth, zakladateľ slovenskej pobočky autopožičovne AVIS

 

Rok 2005 sme začali významným obohatením našej flotily o prenájom dodávkových a úžitkových automobilov. Naše obchody začali prekvitať s prvými nízkonákladovými aerolinkami, ktoré začali lietať na Slovensko. V roku 2006 sme prekročili už 5-tisíc nájmov ročne a zaradili sa medzi najlepších. Počet vozidiel v autopožičovni prekročil 300 a patrili sme medzi najväčších nákupcov automobilov v krajine. Avšak prvé náznaky budúcej krízy sa už začali prejavovať v závere toho istého roka.

Automobilky chrlili nové modely s neskutočnými cenami a začalo sa to prejavovať na trhu jazdených vozidiel, kde zostatkové hodnoty v dôsledku záplavy nových vozidiel sa padali na minimá. Na konci roku 2007 a začiatkom 2008 sme ukončili druhú sériu otvárania nových pobočiek po celom Slovensku. Celkovo ich v tom čase bolo osem a boli sme priekopníkom, ktorý mal pobočky po celej republike.

Lenže aj v tom čase bola naša firma malá a riadená skôr ako malý rodinný podnik. S týmto štýlom riadenia už nebolo možné dosiahnuť vyššie méty, chceli sme však rásť a nastali preto zmeny štruktúry.

Dopyt po prenájmoch bol širokospektrálny: súkromné osoby, firmy, krátkodobé a dlhodobé nájmy, nové fabriky posielali zamestnancov do zahraničia na služobné cesty, dokonca ľudia si chodili prenajímať autá len tak, pre zábavu. Častými nájomcami boli ľudia, ktorí pred tým, ako si zakúpili vlastný automobil, prišli si k nám dané vozidlo zapožičať, aby ho otestovali.

 

Naším základným pravidlom už od začiatku bolo prenajímať absolútne novinky. V čase, keď ľudia na ulici videli billboardy s najnovšími modelmi, ktoré sa práve dostali do showroomov, my sme ich už mali v požičovni. AVIS v tom bol a dodnes je jednotka. Zdalo sa, že sme dobrí a že to takto bude fungovať donekonečna. Ceny áut boli vysoké a autá sa prenajímali jedna radosť. No a potom to prišlo – kríza.

A už v prvý mesiac, kedy padla banka Lehman Brothers, sme celosvetovo stratili 3,4% a slovenská spoločnosť 3,6%. V tom okamihu mi po predchádzajúcich skúsenostiach bolo jasné, že nemôžeme nečinne čakať. Začali sme prudko znižovať flotilu, avšak pád bol rýchlejší než naše opatrenia. Do marca 2009 trh padol o neskutočných 64 percent. To tu ešte nebolo. Nebolo to iba o cene, bolo to o tom, že nikto si nechcel prenajímať autá. Aerolinky, ktoré lietali do Bratislavy, skrachovali a celý rozlet toho, čo sme budovali, bol v ťažkej depresii. V tom nešťastnom čase sa za nás postavili naši dodávatelia, ktorí nám výrazne pomohli. Spolupracujeme s nimi dodnes.

Lenže nie všetci zamestnanci pochopili, čo sa deje. Najprv sme prepustili menej schopných a neskôr aj tých, na ktorých nám záležalo. Bolo to veľmi ťažké, pretože ľudia nerozumeli, čo sa deje a cítili krivdu. Bolo to náročné obdobie aj preto, že som si prvýkrát uvedomil svoju zodpovednosť a dôsledky môjho konania na ľudí vo firme a ich životy. Prvý raz som si uvedomoval, ako sa moja kariéra a to, čomu som venoval toľko rokov, môže rozplynúť ako domček z kariet.

Musel som myslieť iba na to, aby sme boli schopní na trhu prežiť a zachrániť to, na čom sme roky pracovali. Prekopali sme celý systém prenájmu áut, konsolidovali sme nákup a predaj vozidiel, služby boli citlivé na akékoľvek ceny. Firmy, ktoré pred tým prenajímali autá snáď pre každého, kto mal ruky a nohy, začali sledovať komu a na ako dlho prenajať auto. Ak predtým priemerný nájom trval 11 dní, neskôr padol na štyri.

 

pribeh slovenskeho AVISU (3)

 

Pád bol hlboký, stratili sme dlhodobých zamestnancov, ktorí poznali systém. Nevydržali tlak, v ktorom sme sa nachádzali. Mali pocit, že keď odídu inde, nájdu nádej. Žiaľ, táto situácia bola všade naokolo.

Na jar 2010 sa situácia začala zlepšovať a začali sme podpisovať nové kontrakty na nákup vozidiel. Našťastie, automobilky pochopili situáciu, začali predávať autá s výrazne zníženými cenami a obchody sa začali hýbať. Automobilky a partneri, ktorí nás podržali, v nás našli lojálneho partnera a naše vzťahy sa pretavili do priateľstiev, ktoré trvajú dodnes. Kríza nás naučila nespoliehať sa na iných a začali sme budovať vnútornú internú štruktúru, ktorá na Slovensku nemá obdobu. Po 15 rokoch sme konečne mohli začať konať to, o čom som sníval pri moje prvej ceste do USA – stať sa požičovňou áut pre všetkých, dostupnou pre všetky kategórie ľudí bez rozdielu.

Neskôr v roku 2011 ešte prišlo k malému záchvevu, avšak ten už nebol výrazný a na záver roku 2012 sme započali rast, ktorý trvá dodnes. Je isté, že kríza v roku 2008 bola tou najväčšou a najničivejšou, akú sme za nášho života prežili.

Zmenili sa nám hodnoty, zefektívnili sme systém našej práce, upravili sme prístup k zákazníkom. Príčiny, prečo vznikla, nám ostávajú v pamäti.

Ceny, ktoré dnes ponúkame, sú stále na úrovni, akú nikto nepamätá a je isté, že naša aktuálna ponuka vozidiel nemá konkurenciu. Ľudia, ktorí dnes pod značkou AVIS pracujú, patria k najlepším v sektore. Aj napriek tomu je občas ťažké obhliadať sa späť na to, čo sa udialo za posledné roky.

 

 

AVIS dnes v číslach

Dnes má naša spoločnosť najrozsiahlejšiu sieť zastúpení po celej krajine (27), najväčší počet vozidiel (viac ako 500) a najväčší počet typov a kategórií áut v rámci krajiny (22). Máme najmladšiu flotilu na trhu (v priemere 9 mesiacov) a vytvárame ročne viac ako 10-tisíc prenájmov. Náš ročný nákup nových vozidiel je vyšší v pomere podielu na trhu, než má najväčší trh v rámci Európy. Ponúkame ceny, ktoré si môže dovoliť každý.

Je pre mňa veľkým potešením a zadosťučinením, že moje predsavzatie spred 20 rokov – priniesť americký sen aj na Slovensko – sa naplnilo.

 

 

 

Vladimír Orth

Volkswagen ARTEON

Čítajte aj ďalšie podobné články:

PORADŇA

Ako si najlacnejšie zaobstarať nové auto? Vďaka tomuto ušetríte tisíce eur

Ak sa pohrávate s myšlienkou, či je výhodnejšia kúpa auta alebo iné formy jeho zadováženia, tento článok je určený práve vám.

13. septembra 2019

Komerčný článok

100 nových Mercedesov Sprinter pre AVIS Slovensko

Odovzdania takéhoto počtu vozidiel sa nedejú každý deň.

5. júna 2019

Čo čaká Európu a Slovensko?

Aká budúcnosť čaká motoristov? Odpovede na najčastejšie otázky o parkovacej politike, autách a budúcnosti

„Ak budeme ľudí nútiť jazdiť hromadnou prepravou a zoberieme im ich automobil, bude to útok na ich slobodu.“

28. mája 2019


Toto sú najúchvatnejšie automobilové novinky z tohtoročného autosalónu vo Frankfurte

Super-rýchla imidžovka, kabriolety od Ferrari, najrýchlejšie auto planéty či limitovaný Hyundai.

16. septembra 2019

Cestuj po svete

Island bez cestovky: 3000 km roadtrip autom po magickom ostrove s polárnou žiarou nad hlavou

Krajina, ktorú mnohí bez zaváhania označia ako najkrajšiu v Európe. Plná dychberúcich scenérií, kde si užijete pohľady ako z iného sveta, drsnú, ale magickú severskú prírodu, pozorovanie veľrýb a ak máte kúsok šťastia, tak aj polárnu žiaru. Reč je o Islande – krajine ohňa a ľadu. Inšpirujte sa našou 3000 km cestou okolo celého ostrova a zistite, ako si na Islande užiť poriadny výlet aj bez cestovky.

16. septembra 2019

Nové riešenie boja proti CO2?

V Nemecku chcú politici platiť ľuďom za odsávanie CO2 z atmosféry

Dostaneme zaplatené za prevádzkovanie čističky vzduchu? V Nemecku možno áno.

13. septembra 2019
PORADŇA

Ako si najlacnejšie zaobstarať nové auto? Vďaka tomuto ušetríte tisíce eur

Ak sa pohrávate s myšlienkou, či je výhodnejšia kúpa auta alebo iné formy jeho zadováženia, tento článok je určený práve vám.

13. septembra 2019

Autosalón Frankfurt 2019

Toto sú vyšperkované Škody, vizionárske BMW a Mercedes, znovuzrodený Defender a nový Hyundai i10

Prinášame vám výber najvýznamnejších noviniek z autosalónu vo Frankfurte nad Mohanom.

12. septembra 2019

SpaceX vynesie na orbit satelity superrýchleho internetu

Operátor SES vyšle sedem nových družíc na strednú obežnú dráhu na nosiči Falcon 9. Nové satelity výrazne zvýšia výkonnosť už osvedčenej siete O3b.

10. septembra 2019

Osobné financie

Narodenie dieťaťa z finančného hľadiska: na čo myslieť a ako ušetriť?

Narodenie dieťaťa je veľký životný míľnik. Človeku sa vtedy menia priority a vo všetkom uprednostňuje dieťa. Starostlivosť o dieťa sa však nezačína jeho narodením, rovnako dôležitá je príprava na jeho príchod a rozhodnutie nič nepodceniť.

10. septembra 2019

Elektromobil pre masy? Nový Volkswagen s parádnym dojazdom a cenovkou hovorí áno

V predvečer automobilového veľtrhu vo Frankfurte sme spoznali jeden z jeho highlightov.

9. septembra 2019

Peugeot uvádza plug-in hybrid už aj v nádhernej 508-čke. Elektrický dojazd je veľmi slušný

Síce bez pohonu oboch náprav, ale i tak s veľmi zaujímavými parametrami.

9. septembra 2019

Lukratívny ekobiznis?

Londýn a jeho vplyv na energetickú revolúciu v Latinskej Amerike

Latinská Amerika stojí pred revolúciou vo využívaní obnoviteľných zdrojov a stáva sa tak predmetom záujmu mnohých investorov.

9. septembra 2019

Bell APT 70

Americký Bell pokročil s výrobou nákladných dronov s autopilotom, zaujíma sa o ne NASA

Lietajú na elektrinu na maximálnu vzdialenosť 56 km a unesú až 32 kg.

6. septembra 2019

Plejáda technických inovácií a úžasné parametre. Aj o tom je prvé elektrické Porsche, nový Taycan

Na svet prichádza doposiaľ najväčší konkurent pre Teslu.

5. septembra 2019

Vyskúšajte smoothie: recept ako na to, tipy a čomu sa naopak vyhnúť?

Smoothie valcuje svet a zdá sa, že len tak skoro tento gastronomický trend neutíchne. Spolu s nápojom sa veľmi darí aj smoothie bowls, miskám s pestrou zmesou ovocia, farieb, konzistencií a chutí. Vyzerá to tak, že čo nevidieť budú malé obchodíky so smoothie bowls za každým rohom a novinka určite neobíde ani Slovensko.

5. septembra 2019

Činohra SND má nového šéfa, je ním Peter Kováč

Dramaturgicky pripravil viac ako 100 divadelných inscenácií v rôznych slovenských divadlách.

4. septembra 2019

Píše Peter Bobik

Je dokonané… Dlh je bezcenný

Nízke úroky sú dobré iba pre dlžníka, ale čo ak veriteľ stratí motiváciu požičiavať, pretože sa mu to skrátka neoplatí? Aké dôsledky môže mať pre nás život v prostredí, kde dlh nemá cenu?

4. septembra 2019

Obľúbená 3008-čka dostala (hybridnú) štvorkolku. Ide o najvýkonnejší Peugeot súčasnosti

Už pri odhalení novej 3008-čky odznelo, že neskôr príde aj verzia s pohonom všetkých štyroch kolies. Ten čas nastal práve teraz.

3. septembra 2019

Mobilita po novom

Monocykle alebo lietajúce jetpacky? Toto sú dve alternatívy dopravy budúcnosti

Čoraz komplikovanejšia individuálna mobilita si vynucuje vznik úplne nových dopravných prostriedkov.

3. septembra 2019

Bugatti má vo vrecku ďalší rekord. Upravený Chiron pokoril maximálnu rýchlosť 490 km/h!

Ako blesk z jasného neba prichádza správa, že Bugatti prekonáva magickú bariéru 300 míľ za hodinu.

2. septembra 2019

Hurikán Dorian ničí, čo mu stojí v ceste. Dokáže podobné hurikány zastaviť moderná veda?

Zhadzovať na hurikán atómové bomby zrejme nebude najlepší nápad.

2. septembra 2019

KRÁTKE VIDEODOKUMENTY

Pohľad do zákulisia filmov Avengers, Justice League, Wonder Woman a Man of Steel

Vizuálne efekty nie sú ničím dodatočným, ale počíta sa s nimi ešte predtým, ako sa vôbec začne nakrúcať s hercami.

2. septembra 2019

Ako fungujú 2. a 3. pilier?

Môžu mať Slováci švajčiarsky dôchodok? Dnešní mladí áno, ale čaká ich náročné obdobie

Husákových detí je veľa, napriek tomu demografia Slovenska nie je ideálna. Ako sa potom štát plánuje vysporiadať s dôchodkami, keď pôjdeme do penzie my?

30. augusta 2019