EXTRA Veda a technika

Apple chce aktualizáciou sťažiť prenasledovanie ľudí prostredníctvom zariadenia AirTag

  • 22 februára, 2022
  • 6 min read
Apple chce aktualizáciou sťažiť prenasledovanie ľudí prostredníctvom zariadenia AirTag

Zariadenie AirTag je skvelým pomocníkom pri hľadaní kľúčov, batohu, peňaženky alebo dokonca cestovného kufra. Stačí ho len pripnúť na veci, ktoré zákazník používa denne a okamžite môže mať dohľad o ich polohe. Sledovať svoje AirTagy je možné pomocou aplikácie Nájsť. Pokiaľ je hľadaný AirTag blízko, je ho vďaka zabudovanému reproduktoru pomocou aplikácie možné prezvoniť.

Lokalizácia takmer kdekoľvek

Aj napriek tomu, že je AirTag od majiteľa vzdialený, je ho stále možné lokalizovať za pomoci miliónov ďalších zariadení Apple zapojených do služby Nájsť. Ak je AirTag prepnutý do režimu strateného zariadenia, používateľ dostane automaticky oznámenie akonáhle niektoré zariadenie v sieti služby Nájsť zachytí jeho polohu.

Zariadenie AirTag od spoločnosti Apple [Unsplash]
Zariadenie AirTag od spoločnosti Apple [Unsplash]

AirTag: zariadenie za 33€

AirTag je malé zariadenie tvaru disku, ktoré sa na trh dostalo minulý rok. Na Slovensku ho je možné zakúpiť za 33€. Spoločnosť Apple zariadenie predáva ako pomôcku pre ľudí, ktorí chcú mať svoje osobné veci pod kontrolou. Spolu s pozitívnymi ohlasmi sa však na internete začali objavovať aj negatívne správy. Niekoľko ľudí totiž na sociálnych sieťach uviedlo, že našli toto zariadenie ukryté na ich aute alebo majetku, čo v spoločnosti vyvolalo obavy ohľadom bezpečnosti.

Ako sledovanie cez AirTag funguje?

Problémom zariadení AirTag je paradoxne to, že fungujú až veľmi dobre. Sú malé, ľahké, lacné a veľmi presné, keďže veľké množstvo ľudí vlastní mobilné zariadenia od Applu pomocou ktorých je možné AirTag lokalizovať. To však z nich robí aj dokonalý prostriedok na sledovanie nič netušiacich ľudí. Polícia v USA dokonca varovala, že zariadenia by mohli byť použité pri pokusoch o krádež áut. Zlodej tak po tom čo zariadenie umiestni na vyhliadnuté auto presne vie, kde sa následne pohybuje a parkuje.

INZERCIA
Zariadenie spárované s aplikáciou [Usplash]
Zariadenie AirTag spárované s aplikáciou [Unsplash]

Ako sme už spomínali, na lokalizáciu AirTagu je potrebná prítomnosť mobilných zariadení od spoločnosti Apple v jeho bezprostrednom okolí. AirTag totiž využíva technológiu Bluetooth pomocou ktorej sa spojí s blízkym iPhonom. Ten potom nahlási jeho poslednú polohu do cloudu. Apple uvádza, že batéria v zariadení by mala vydržať viac než rok a AirTag má odolnosť proti vode a prachu IP67. Komunikácia medzi telefónom a AirTagom v službe Nájdi by mala prebiehať šifrovane a navyše v AirTagu nie je uložená žiadna predchádzajúca história jeho polohy.

Bezpečnostná aktualizácia

Spoločnosť Apple v rámci bezpečnosti 10. februára oznámila sériu krokov, ktoré podniká, aby uľahčila ľuďom nájdenie AirTagu, ktorý na ich majetok mohol umiestniť niekto iný. V prípade podozrenia bude v tomto prípade umožnené používateľovi využiť funkciu Precision Finding. Tá ho navedie presne na miesto, kde by sa mal AirTag nachádzať, aj keď mu tento AirTag nepatrí.

Zariadenie používateľa zobrazí upozornenie, keď neďaleký AirTag vydá zvuk a používateľ bude mať dokonca možnosť zvýšiť jeho hlasitosť. Apple tiež plánuje vylepšiť vo svojich zariadeniach systém varovania o cudzom AirTagu v blízkosti. Po aktualizácií by mal ľuďom skôr ohlásiť, že sa s nimi pohybuje cudzie zariadenie.

Detail zariadenia AirTag [Unsplash]
Detailný záber zariadenia AirTag [Unsplash]

Doteraz totiž bola táto funkcia vyhľadávania AirTagu povolená len jeho majiteľovi, nakoľko v prípade krádeže by mohol páchateľ zariadenie rýchlo nájsť a odstrániť. Teraz však bude páchateľ okamžite upozornený na prítomnosť AirTagu, čo znemožňuje AirTag použiť napríklad na stráženie bicykla, či kolobežky. Upozornenie o prenasledovaní cudzím Airtagom dostali používatelia až vtedy, keď prišli domov, alebo do často navštevovanej destinácie. V tomto roku sa to ale zmení. Spoločnosť kvôli bezpečnosti svojich zákazníkov musela tieto kompromisy urobiť.

Apple spolupracuje s políciou

Apple tiež uvádza, že v prípade že sa majiteľ AirTagu rozhodne použiť ho na takéto protizákonné účely, poskytne jeho údaje orgánom činným v trestnom konaní. Každý AirTag má totiž jedinečné sériové číslo, ktoré je hneď po spárovaní prepojené s Apple ID. Spoločnosť už podľa ich vlastných slov s políciou vo vyšetrovaní spolupracovala a pomocou poskytnutých informácií páchateľa vystopovala. Ten bol následne zadržaný a obvinený.

V tlačovej správe spoločnosť Apple uviedla, že AirTag bol navrhnutý tak, aby pomohol ľuďom nájsť ich osobné veci, nie aby sledoval ľudí alebo majetok inej osoby. Spoločnosť čo najdôraznejšie odsudzuje akékoľvek škodlivé používanie jej produktov. Dáva teda jasne najavo, že ňou vytvorené zariadenia nie sú určené na prenasledovanie ľudí.

AirTag umiestnený na kľúčoch od auta [Unsplash]
AirTag umiestnený na kľúčoch od auta [Unsplash]

Bude ohlásená aktualizácia stačiť?

Odborníci na ochranu súkromia však hovoria, že kroky ktoré spoločnosť podstúpila nestačia. Ak totiž obete prenasledovania vlastnia telefón s operačným systémom Android od spoločnosti Google, upozornenie o cudzom AirTagu nedostanú. Jednoducho preto, že ich zariadenie nedisponuje službou Nájdi. Pre ľudí používajúcich telefón s Androidom nateraz spoločnosť Apple vydala aplikáciu Tracker Detect, pomocou ktorej si môže používateľ manuálne vyhľadať blízke AirTagy. Vyhľadávanie ale zatiaľ neprebieha automaticky.

Podobné sledovacie zariadenie však okrem spoločnosti Apple vyrába aj Samsung, či spoločnosť Tile. Spoločnosť Apple dostáva také veľké množstvo negatívnych ohlasov čiastočne preto, že jej sieť zariadení je veľmi rozšírená. Je takmer nemožné, aby ste za celý deň nestretli niekoho so zariadením od spoločnosti Apple. Problém so sledovaním však prirodzene nemá len táto spoločnosť.

 

 

Zdroje: CNBC, The New York Times, CNET, MacRumors

About Author

Miroslav Kubica

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings