IT Technológie

Aktualizácia Google Chrome zmení celý internet: O čo ide?

Prehliadač Google Chrome sa zbavuje súborov cookies tretích strán. Ak všetko pôjde podľa plánu, najbližšia veľká aktualizácia najpopulárnejšieho webového prehliadača na svete prepíše pravidlá online reklamy. Ako to ovplyvní internet? Bude oveľa ťažšie sledovať aktivitu na internete. Výhra pre ochranu údajov a Google? Bohužiaľ, nie je to také jednoduché. To, čo sa javí ako veľká… Prečítať celé
Vydané 5. júla 2021 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , , , , ,

Copywriter, freelancer a zabávač vo voľnom čase Košice | Slovensko

Prehliadač Google Chrome sa zbavuje súborov cookies tretích strán. Ak všetko pôjde podľa plánu, najbližšia veľká aktualizácia najpopulárnejšieho webového prehliadača na svete prepíše pravidlá online reklamy. Ako to ovplyvní internet? Bude oveľa ťažšie sledovať aktivitu na internete.

Výhra pre ochranu údajov a Google?

Bohužiaľ, nie je to také jednoduché. To, čo sa javí ako veľká výhra pre naše súkromie, môže v konečnom dôsledku slúžiť iba na posilnenie spoločnosti Google v marketingovom priemysle a webe ako celku. Kritici a regulačné orgány argumentujú tým, že tento krok riskuje bankrot menších reklamných spoločností.

Tento krok by mohol poškodiť webové stránky, ktoré sa pri zarábaní peňazí spoliehajú na reklamu. Pre väčšinu ľudí bude táto zmena neviditeľná, ale Google plánuje pridať do prehliadača Chrome kontrolu nad reklamou. Google Chrome tak bude zaznamenávať históriu prehliadania a bude spájať ľudí do skupín s podobnými záujmami.

Google sa tak plánuje zbaviť infraštruktúry, ktorá umožňuje individualizované sledovanie a profilovanie na webe. Nahradia to technológiou, ktorá umožňuje vytváranie cielenej reklamy – iba inak. Plán spoločnosti Google na nahradenie súborov cookies tretích strán vychádza z jej plánu vylepšiť svet online reklamy bez toho, aby došlo k bankrotu celého reklamného priemyslu.

Google Chrome

Google Chrome

INZERCIA

Okrem odstránenia súborov cookies tretích strán sa zaoberá aktualizácia aj ďalšími problémami. V aktualizácii sú zahrnuté problémy ako reklamné podvody, znižovanie počtu CAPTCHA ktoré každý z nás vidíme pravidelne a zavádzaním nových spôsobov, ktorými môžu spoločnosti merať výkonnosť ich reklám.

Čo hovoria kritici

Mnoho kritikov spoločnosti Google tvrdí, že časť návrhov sú iba zmenou už existujúceho nastavenia v prehliadači. Zmena reklamy je ale podľa Googlu nevyhnutná. Odvetvie online reklamy je, mierne povedané, nepraktické. Zahŕňa miliardy dát o všetkých našich životoch, ktoré sa automaticky obchodujú každú sekundu počas dňa.

Takáto podstatná zmena tohto systému ovplyvní množstvo firiem, od značiek inzerujúcich produkty a služby online až po siete reklamných technológií a spravodajské organizácie, ktoré tieto reklamy šíria do všetkých častí webu. Odstránenie súborov cookies tretích strán z prehliadača Chrome, ktoré bolo prvýkrát oznámené v januári 2020, bude trvať dlhšie.

Podľa mnohých ohlasov boli cookies tretích strán najinváznejšou technológiou na svete. Napríklad najväčšia konkurencia Googlu – Apple s ich prehliadačom Safari, obmedzil cookies tretích strán už v roku 2017. Firefox ich zablokoval v roku 2019 – problém je tak obrovský, že tento prehliadač blokuje v súčasnosti 10 miliárd cookies denne.

Mozilla Firefox, konkurent Chrome

Chrome a cookies tretích strán

Ak v súčasnosti používate prehliadač Chrome, navštívené weby až na niekoľko výnimiek pridajú do vášho zariadenia súbory cookies tretej strany. Tieto súbory cookies – menšie záznamy vašich dát – sú schopné na základe toho sledovať vašu históriu prehliadania a zobrazovať reklamy. Súbory cookies tretích strán odosielajú všetky zhromaždené údaje späť na inú doménu, ako je tá, na ktorej sa momentálne nachádzate.

Pre porovnanie, súbory cookies prvej strany prenášajú údaje späť na vlastníkov domény, ktorú ste v tom čase navštívili. Súbory cookies tretích strán sú hlavným dôvodom, prečo vás napríklad topánky, na ktoré ste sa pozreli pred dvoma týždňami, stále prenasledujú po iných weboch.

Všetky údaje zhromaždené súbormi cookies tretích strán sa používajú na vytvorenie používateľských profilov, ktoré môžu zahŕňať vaše záujmy, veci, ktoré kupujete, a správanie online – to môže byť spätne poskytnuté sprostredkovateľom údajov.

Chetna Bindra, Google zdroj: adweek.com

„Zámerom skutočne bolo vyriešiť problém nahradenia staršej technológie, ako sú súbory cookies tretích strán, a iné, na ochranu súkromia,“ hovorí Chetna Bindra, vedúca reklamného oddelenia v spoločnosti Google.

Chrome – Aktualizácia a alternatíva

Aké sú teda alternatívy? Plán spoločnosti Google je zacieliť reklamy na všeobecné záujmy ľudí pomocou systému AI s názvom Federated Learning of Cohorts (FLoC). Tento systém vezme okrem iného vašu webovú históriu a na základe vašich záujmov vás zaradí do určitej skupiny.

Google zatiaľ nedefinoval, o čo v týchto skupinách pôjde, ale bude zahŕňať tisíce ľudí, ktorí majú podobné záujmy. Inzerenti potom budú môcť zobrazovať reklamy ľuďom na základe skupiny, v ktorej ste. Ak AI spoločnosti Google zistí, že máte radi napríklad tenisky, potom vás priradí do skupiny s ďalšími fanúšikmi tenisiek.

Google HQ

Google HQ zdroj: wicnews.com

Všetko to funguje podobným spôsobom, ako napríklad algoritmus Netflixu určuje to, na čo by ste sa radi pozerali. Vaša história prezerania je v podstate podobná, ale nie identická s ostatnými. Ak sa napríklad osobe A a osobe B páčia rovnaké štyri hororové filmy, potom je veľká pravdepodobnosť, že sa osobe A bude páčiť piaty horor, ktorý si osoba B práve pozrela.

Na rozdiel od súborov cookies tretích strán budú všetky údaje použité na určenie skupiny, do ktorej sa dostanete, spracované v prehliadači Chrome. Súbory cookies tretích strán sú naopak všade a dostupné. Napriek tejto zásadnej zmene spôsobu ukladania a spracovania údajov je systém pri zacielení reklám 95% rovnako efektívny ako súbory cookies tretích strán.

Mnohí skeptici s týmto nesúhlasia, ale na to už treba počkať do roku 2022, kedy táto veľká aktualizácia príde.

Pokračujte na ďalší príspevok »