Aktuálna mapa výskytu koronavírusu, počtu nakazených i vyliečených

TEST Peugeot 508 SW Allure 1.5 BlueHDi 130k EAT8

7 dôvodov, pre ktoré je podľa nás Peugeot 508 SW autom roka

Na tomto fantastickom kombi nenájdete chybu ani vtedy, keď ju budete urputne hľadať. Peugeot 508 SW na nás nesmierne zapôsobil.

Každý, kto si sadol za jeho volant a absolvoval aspoň jedinú jazdu, sa do neho musel zamilovať. Peugeot 508 je automobil, ktorý zásadným spôsobom prevýšil všetky naše očakávania a donútil nás hlboko sa zamyslieť nad tým, či vôbec túto automobilku vnímame správne. Modelom 508 totiž veľmi elegantne a nenútene dokazuje, že svet luxusu jej nie je cudzí a v otázkach komfortu, technológií, priestrannosti i jazdných vlastností môže konkurovať aj prémiovým nemeckým výrobcom.

Aj preto sa stal Peugeot 508 autom roka 2019. My sme si vyskúšali jeho verziu kombi vo výbave Allure a nižšie si môžete prečítať podrobnosti o jeho funkciách, jazdných vlastnostiach, interiéri či batožinovom priestore. Peugeot exceluje v každom ohľade.

 

Peugeot 508 SW Allure 1.5 BlueHDi 130k EAT8

Dôvody, pre ktoré je Peugeot 508 podľa nás pravým autom roka:

  • Interiér s vysokým kvalitatívnym štandardom a veľkorysými priestorovými pomermi
  • Nákladný priestor ako v malej dodávke
  • Nízka spotreba naftového motora
  • Jazdné vlastnosti z vyššej ligy
  • Asistenčné systémy, ktoré aj reálne fungujú
  • Záruky a asistenčné služby v kúpnej cene
  • Cena, hoci sa to možno nezdá na prvý pohľad

Nižšie sa jednotlivým bodom venujeme podrobne.

AVIS Maxirent

 

#1 Interiér

Peugeot 508 SW na prvý pohľad osloví svojím exteriérovým dizajnom, ale ten pravý wow efekt príde až pri nahliadnutí do interiéru. Nepochybne najpôsobivejší je vysoký stredový tunel a celkový ergonomický dizajn. Fanúšikovia filmu Blade Runner 2049 (2017) si určite všimli, že hlavný hrdina K jazdí a lieta na vozidle Peugeot Spinner. Toto obojživelné vozidlo zem-vzduch možno nebolo vzhľadné a jeho interiér bol skôr sparťanský, ale nachádzame určité podobnosti s interiérom v testovanej 508 SW – najmä vysoký stredový tunel, priestorovú veľkorysosť a všadeprítomné obrazovky.

Sedadlá sú čalúnené do kombinácie kože a textílie, pričom je zachovaná šedá farebná schéma. Sedadlá dokážu vodiča pohltiť a vytvoriť tak pocit vyššej bezpečnosti, ale aj lepšieho splynutia s autom. Rovnako pozitívne hodnotíme sedenie na zadných sedadlách, ktoré ponúkajú dostatok priestoru aj pre troch pasažierov. A pozor, nebudú sa musieť tlačiť, ako je tomu v mnohých SUV-čkach.

Peugeot 508 prišiel s plne digitalizovaným kokpitom, ktorý je vyvýšený nad horný oblúk volantu a stredovým dotykovým displejom s dokonalým ovládaním pomocou radu vystúpených tlačidiel. Ich stlačením vyvoláte konkrétne funkcie, a síce: Multimédiá, klimatizáciu, navigáciu, konfiguráciu vozidla, telefón, menu s aplikáciami a i-Cockpit Amplify, teda výber vizuálnej atmosféry interiéru.

Grafika na prístrojovom paneli i-Cockpit pred displejom je variabilná, teda môže pracovať s rôznymi štýlmi zobrazenia. Od minimalistického režimu po vizuálne pestrejšie zobrazenie navigácie. Pre výškové umiestnenie prístrojovky Peugeot 508 nepotrebuje head-up displej. Dizajnéri si dali veľmi záležať, takže každé zo zobrazení má svoje nezameniteľné čaro. Nám vyhovovalo predovšetkým zobrazenie s navigáciou (fotka v strede).

 

#2 Vnútorná priestrannosť, batožinový a nákladný priestor

Peugeot 508 SW disponuje batožinovým priestorom s kapacitou 530 litrov a nákladným priestorom s objemom 1 780 litrov. Len tak mimochodom, to je údaj, ktorý prekonáva aj množstvo stredne veľkých esúvečiek. Napríklad taký Peugeot 3008 ponúka 520 litrov. Objem ale nie je všetko, v prípade 508 SW musíme zdôrazniť aj variabilitu a množstvo praktických detailov. Napríklad, zadné sedadlá sa sklápajú z kufra, má rolovacie poschodie, dvojité dno, dva bočné boxy (jeden so sieťkou), elastický popruh, háčiky na zavesenie nákupných tašiek a, samozrejme, kovové oká pre upevnenie siete. K tomu si pripočítajte tunel vedúci do interiéru (napr. na lyže), kovové vyhotovenie nakladacej hrany a bezdotykové otváranie kufrových dverí pohybom nohy pod nárazníkom.

A k tomu objemu kufra – litre nie sú to jediné, čo by ste si mali všímať. Tie sa totiž dajú nazbierať kdekoľvek a nemusia byť vždy využiteľné, nie je to však prípad 508 SW. Chceli sme to vyskúšať aj po praktickej stránke, tak sme do kufra naložili štandardný detský kočík s vaničkou a celý bicykel pre dospelú osobu. Priestoru bolo aj potom na rozdávanie, pozrite sa sami:

#3 Nízka spotreba naftového motora

Peugeot 508 SW v testovanej výbave bol vybavený vznetovým motorom BlueHDi s objemom 1 499 cm3 s max. výkonom 96 kW (~130 koní). Nemusí sa to zdať veľa, lenže maximálny krútiaci moment 300 Nm je k dispozícii už od 1 750 ot./min. To znamená, že priestranné kombi disponuje pôsobivou dynamikou, ale aj nižšou spotrebou paliva, keďže motor je naftový. Podľa výrobcu je priemerná kombinovaná spotreba 4,8 – 5,5 l/100 km a produkcia CO2 124 – 125 g/km.

Štvorvalcový naftový motor so zdvihovým objemom 1,5 litra dokáže vyvinúť max. krútiaci moment až 300 Nm, čo priaznivo vplýva na dynamiku vozidla aj pri plnej obsadenosti.

Nám sa počas týždňového testu podarilo dosiahnuť ešte lepšiu spotrebu, než ktorú udáva výrobca. Po skúšobných dvesto kilometroch šetrnej jazdy palubný počítač vypočítal priemernú spotrebu na iba 4,2 l/100 km, čo je skvelý údaj. Počas ďalších testov sme namerali aj spotrebu cez osem litrov, ak sme volili športový jazdný štýl, ale to je stále veľmi dobré číslo.

Na základe našich skúseností môžeme tvrdiť, že pri konvenčnom používaní budete na Peugeote 508 kombi dosahovať priemernú spotrebu okolo piatich litrov nafty na sto kilometrov.

 

#4 Jazdné vlastnosti z vyššej ligy

Peugeot 508 stojí na modernej podvozkovej platforme, ktorá využíva prednú nápravu typu Pseudo MacPherson a vzadu multi-link – teda viacprvkovú nápravu. Tým sa líši od mnohých vozidiel kombi, ktoré majú vzadu iba torznú priečku so stabilizátorom, teda tuhú nápravu. Ani tá nie je zlá, jej uplatnenie je veľmi široké, ale použitie viacprvkovej zadnej nápravy má priaznivý vplyv na komfort pasažierov i jazdné vlastnosti. Peugeot 508 sa vie výborne prispôsobiť preferenciám vodiča – spolupracuje s flegmatikom i mladým vodičom, ktorí sa hrajú na pilota monopostu.

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h automatická prevodovka zabezpečí už za 10,1 sekundy, maximálna rýchlosť je 208 km/h.

Peugeotu sa podarilo vyladiť podvozok tak, aby umožňoval športovejšiu jazdu bez výraznejšieho nakláňania v zákrutách, efektívne potlačil nedotáčavosť a zároveň vysoko efektívne tlmil nedokonalosti vozovky. Vzhľadom na svoju dĺžku vyzerá byť podvozok veľmi nízky, obzvlášť na testovaných pneumatikách, ale v skutočnosti ani to nie je prekážka v mestskej premávke. Auto zvládne výjsť aj na vyšší obrubník, ak za jeho volantom sedí vodič s aspoň priemernými skúsenosťami.

Na jazdné vlastnosti má významný vplyv aj pomerne dlhý rázvor až 2,8 metra. Ten pridáva zadným pasažierom viac priestoru na nohy, ale aj zabezpečuje lepšiu stabilitu vozidla pri jazde vyššími rýchlosťami.

Čo jednoznačne charakterizuje jazdné vlastnosti Peugeotu 508 SW, je schopnosť plávať na ceste ako loď a zároveň v primeranej miere spolupracovať pri športovej jazde.

Ešte väčšie možnosti prispôsobenia ponúka systém adaptívneho podvozka, ktorý sa dá objednať ako voliteľná opcia, respektíve je súčasťou sériovej výbavy pri najvyššom stupni GT.

 

#5 Asistenčné systémy, ktoré aj reálne fungujú

Peugeot 508 SW v testovanej výbave s motorom 1.5 BlueHDi EAT8 disponoval pestrou paletou asistenčných systémov, ktoré zvyšujú bezpečnosť a zlepšujú komfort. Aktivovanie tempomatu a funkcie udržiavania v jazdnom pruhu dáva vodičovi istotu, že ak na dlhej trase stratí pozornosť, technológie nedovolia, aby sa stala nehoda. Aktívny systém udržiavania v pruhu funguje s vysokou spoľahlivosťou a zdá sa, že mu nerobí problém ani intenzívnejší dážď a horšie viditeľné vodorovné značenie na ceste.

Výbava Allure sériovo obsahuje Pack Bezpečnosť a Pack Viditeľnosť a nasledovné prvky výbavy nad rámec nižšej úrovne Active:

  • 10″ multifunkčný dotykový displej, Mirror Screen, 3D Navigačný systém
  • Predné a zadné svetlomety s ‚Peugeot Full LED Technológiou‘
  • Bezklúčový systém odomykania a štartovania vozidla
  • Predné sedadlá s elektricky nastaviteľnou bedrovou opierkou, zadné so stredovou opierkou a otvorom na lyže
  • Alarm a superuzamykanie
  • Predné a zadné svetlomety s ‚Peugeot Full LED technológiou“
  • Mirror Screen‘ funkcia (Apple CarplayTM / Android Auto / MirrorLink®)
  • Navigačný systém
  • Extratónované zadné bočné okná a okno zadných výklopných dverí
  • 17″ ‚MERION‘ zliatinové disky + sada na opravu defektu
  • Predné sedadlá s elektricky nastaviteľnou bedrovou opierkou, zadné so stredovou opierkou a otvorom na lyže

Pack Bezpečnosť: Active Safety Brake (systém automatického núdzového brzdenia – kamera a radar), Distance Alert (akustické a vizuálne upozornenie na blížiacu sa prekážku), Aktívna výstraha pred neúmyselným opustením jazdného pruhu, Rozpoznávanie dopravných značiek a odporúčanie rýchlosti

Pack Viditeľnosť: automatické rozsvietenie svetlometov, automatický dažďový senzor pre predný stierač, automatické follow-me-home svetlomety, elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo

Prvky výbavy ako dvojzónová automatická klimatizácia, elektrická parkovacia brzda s funkciou Hill Assist, zadný parkovací asistent, tempomat a obmedzovač rýchlosti, bezkľúčové štartovanie, Peugeot i-Cockpit® s 12,3″ displejom či kožený volant sú už súčasťou nižšej úrovne výbavy Active.

Funkcia Systém pre udržanie v jazdnom pruhu (Lane positionning Assist) je k dispozícii za doplatok 650 € v rámci balíčka Pack Drive Assist Plus.

Doplnková výbava Pack Mesto 2 za 550 € obsahuje cúvaciu a prednú kameru, predné, zadné a bočné parkovacie senzory či funkciu Park Assist (ovláda volant, ostatné ovláda vodič).

 

#6 Osem rokov prémiovej asistenčnej služby

Keď si Peugeot 508 SW kúpite ako nový alebo jazdený, platia na neho záruky od výrobcu. Jedná sa o zmluvnú záruku na vozidlo, záruku proti perforácii a záruku na lak. Práce, na ktoré sa vzťahujú tieto záruky, sa vykonávajú bezplatne odbornými pracovníkmi v rámci siete Peugeot.

  • 2-ročná záruka na nové vozidlá Peugeot, bez ohľadu na počet najazdených kilometrov (vzťahuje sa aj na originálne náhradné diely)
  • 12-ročná záruka proti prehrdzaveniu karosérie
  • 3-ročná záruka na lak pre osobné vozidlá

Obzvlášť zaujímavá je služba Peugeot Assistance, ktorá je zahrnutá už v kúpnej cene auta a trvá dva roky, 24 hodín denne, 7 dní v týždni a v celej Európe. Ak si ale svoje nové auto zaregistrujete na stránke www.peugeot.sk, Peugeot Assistance budete mať zadarmo až osem rokov! Či ste vozidlo kúpili nové alebo jazdené, žiadny kilometrový limit sa neberie do úvahy.

  • V prípade poruchy vozidla kdekoľvek na Slovensku, v krajinách Európskej únie, alebo ďalších partnerských krajinách môže klient využiť doplnkové prepravné a ubytovacie služby počas doby, kým nebude jeho vozidlo znovu schopné premávky.
  • Ak je doba, potrebná na opravu klientovho vozidla dlhšia ako jeden deň môže byť klientovi na túto dobu zapožičané náhradné vozidlo.
  • Klient má možnosť využiť na dobu potrebnú na opravu vozidla zdarma ubytovacie služby v mieste opravy vozidla (ak je vzdialenosť väčšia ako 100 km).
  • Klient má možnosť preplatenia dopravných nákladov na cestu železnicou alebo lietadlom (ak by cesta vlakom presiahla dobu 8 hodín) domov, alebo do miesta, kam pôvodne cestoval

 

#7 Cena, hoci sa to možno nezdá na prvý pohľad

Peugeot 508 vo verzii kombi kúpite za cenníkových 29 790 €, ak neberieme do úvahy akcie, bonusy a zvýhodnenia, ktoré predajcovia neustále ponúkajú. Za tieto peniaze dostanete manuálnu prevodovku, naftový motor 1.5 BlueHDi 130k a úroveň výbavy Active, ktorá je však vskutku bohatá.

Verzia 508 SW Allure s daným motorom stojí cenníkových 35 190 €s DPH. Za úroveň výbavy GT Line zaplatíte cenníkových 35 690 €, a to s rovnakým motorom ako v testovanej verzii, iba s manuálnou prevodovkou. Za verziu s osemstupňovým automatom zaplatíte 37 590 €. Aktuálne však Peugeot ponúka bonus vo výške 1 500 €.

Testované vozidlo stále ešte o niekoľko tisíc viac, pretože sériová výbava bola doplnená o ďalšie platené prvky.

 

Môže sa to zdať privysoká cena za kombi, lenže rozsiahlosť prvkov výbavy je vskutku pozoruhodná. Komfort jazdy je špičkový, rovnako tak schopnosť vozidla zvládať dynamický jazdný štýl. A to nemá ani adaptívny podvozok, ktorý je k dispozícii vo vrcholnej výbave GT. Kufor má nevídaný objem, interiér je veľmi kvalitný a priestranný a exteriérový dizajn je pomyslenou čerešničkou na torte.

 

Peugeot 508 SW – Technické vlastnosti

Rozmery (maximálne, vyklopené zrkadlá) 4,79 × 2,07 × 1,42 m, rázvor 2,8 m
Hmotnosti prevádzková 1 698 kg, celková max. 2 043 kg
Naftový motor 1 449 cm3, max. 96 kW (130 koní) a 300 Nm,
EURO 6d-ISC
Prevodovka 8-stupňová automatická,
radenie aj manuálne páčkami za volantom
Batožinový priestor 530 dm3  / 1 780 dm3 po sklopení sedadiel
Pohon a podvozok: vpredu Pseudo MacPherson, vzadu multi-link
Spotreba – podľa výrobcu 4,8 – 5,5 l/100 km
Spotreba – počas nášho testu 4,2 – 8,1 l/100 km
Cena základnej verzie Active: 29 790 € Cena verzie Allure s 1.5 BlueHDi EAT8
od 35 190 € s DPH
Bezpečnosť podľa EuroNCAP najvyššie možné hodnotenie 5 z 5 hviezdičiek
Max. rýchlosť: 208 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,1 s