10 faktov o opernej praxi, o ktorých ste (možno) nemali ani tušenia!
Opera nie je pre každého. Lenže aj tí, ktorí jej nevedia celkom prísť na chuť, musia vedieť oceniť jej spoločenskú, historickú a umeleckú hodnotu. V spolupráci s Operou SND prinášame 10 zaujímavých faktov, ktoré možno aj vás prinútia prehodnotiť pohľad na tento náročný hudobno-dramatický žáner. #1 Operní speváci nikdy nespievajú na playback a dirigent musí… Prečítať celé
Opera nie je pre každého. Lenže aj tí, ktorí jej nevedia celkom prísť na chuť, musia vedieť oceniť jej spoločenskú, historickú a umeleckú hodnotu. V spolupráci s Operou SND prinášame 10 zaujímavých faktov, ktoré možno aj vás prinútia prehodnotiť pohľad na tento náročný hudobno-dramatický žáner.
#1 Operní speváci nikdy nespievajú na playback a dirigent musí byť multiinštrumentalista.
Speváci v opere nespievajú na plejbek, a to napriek tomu, že sa hrá so živým, neraz veľmi silne znejúcim orchestrom. Umožňuje im to špeciálna technika spevu, ktorá využíva prirodzené rezonátory v ľudskom tele. S orchestrom spevákov koordinuje dirigent. Ten musí byť nielen hudobne zdatný, ale musí dobre poznať možnosti jednotlivých nástrojov, techniku hrania na nich – i techniku operného spevu. Operný dirigent študuje titul nielen s orchestrom, ale aj so samotnými spevákmi.
#2 Máloktorý operný dom (tzv. „kamenné“ divadlo, teda divadlo so stálou prevádzkou) hrá tie isté predstavenia viackrát v jednom týždni.
Repertoár je rozsiahly a musí vedieť diváka zaujať – speváci tak počas jedného týždňa neraz spievajú diela z obdobia baroka – v Opere SND nedávno Vivaldiho, potom hudbu klasicizmu (povedzme W. A. Mozarta), opery z 19. storočia (teda významných tvorcov obdobia romantizmu, najčastejšie túto epochu zastupuje iste Giuseppe Verdi), či skladateľov z 20. storočia, v repertoári Opery SND v tejto sezóne zastúpených napríklad Leošom Janáčkom. Preto sa tituly často oprašujú, aby ich speváci stále ovládali.
#3 Aktuálny repertoár opery tvorí niekoľko desiatok titulov.
Repertoár by mal obsahovať tituly z rôznych období a rôznych proveniencií. Vo svojom opernom dome sa tak môžete zoznámiť s históriou prostredníctvom hudby a dramatických príbehov, ktoré boli a sú populárne mnoho desaťročí, alebo dokonca storočí – v Taliansku, vo Francúzsku, v Nemecku, Rakúsku, Rusku…
#4 Sú tituly, ktoré „musia“ byť súčasťou repertoáru.
Pretože diváci si ich vždy znova a znova žiadajú. K takýmto titulom iste patria verdiovské „trvalky“ ako Nabucco či La traviata alebo Rigoletto, Pucciniho Tosca, Bohéma či Turandot, ale napríklad aj Bizetova Carmen.
#5 Každá nová inscenácia sa v hereckom priestore skúša päť až šesť týždňov, hudobne však oveľa skôr.
Popri normálnej prevádzke, ktorá zahŕňa bežné predstavenia, prídu speváci do práce ráno, rovnako ako herci alebo tanečníci – a často skúšajú až do neskorého večera. V hlave nosia množstvo partov vo viacerých jazykoch a pamätať si musia desiatky hereckých akcií. Spev je namáhavou činnosťou a vyžaduje si psychickú i fyzickú zdatnosť, a teda aj starostlivosť o zdravie.
Otázka, ktorú spevákom občas niekto položí – „čo robíte po celý deň, keď predstavenie je až o siedmej“ – celkom iste nie je opodstatnená.
#6 Operný riaditeľ môže zobrať len máloktorého speváka.
Pri výbere spevákov musí vedenie opery postupovať nanajvýš obozretne a prihliadať nielen na kvalitu hlasu a spevácky odbor a techniku, ale aj na ostatné schopnosti speváka. Opera je hudobno-dramatické dielo, a tak adept musí byť aj výborným hercom s osobitou charizmou.
#7 Premiéry sa plánujú viacero rokov dopredu.
Skladbu repertoáru na isté obdobie dramaturgia súboru vytvára niekoľko rokov. Treba naplánovať nesmierne veľa vecí – nielen to, čo sa bude hrať, ale aj kto bude titul inscenovať a kto interpretovať. Vedenie musí svoj súbor poznať mimoriadne dobre, aby vedelo repertoár správne budovať. A musí mať dobrý prehľad aj v ponuke externých umelcov, ktorí sa môžu stať spolupracovníkmi súboru.
#8 Operný spevák si musí repertoár budovať podľa povahy hlasu, tzv. hlasového odboru.
Byť operným spevákom a nájsť si ideálny repertoár nie je jednoduché, pretože o vašom zaradení nerozhoduje len kvalita spevu, či spevácka technika, ale aj intonačný rozsah, farba hlasu a ďalšie jeho parametre.
#9 Ak ste operný spevák, môžete hosťovať kdekoľvek.
Teda pokiaľ ste taký dobrý, že vás tam pozvú. Hudobný obsah a text opery sa totiž nemení – odlišné sú len inscenácie a kvalita umeleckého predvedenia. Ak aj dochádza k menším úpravám, tak režisér a dirigent nezasahujú do podstatných vecí.
#10 Opera je rovnako aktuálna ako napríklad činohra.
Námety operných diel totiž zväčša vychádzajú zo známych dramatických predlôh. Otella si môžete pozrieť ako Shakespearovu hru v činohre, ale aj ako Verdiho operu, a napríklad príbeh o princeznej Turadnot nemusí uvádzať len operný súbor ako dielo Giacoma Pucciniho, ale aj činohra ako pôvodnú dramatickú predlohu od Carla Gozziho. Sú to príbehy zväčša s nadčasovým posolstvom. Dôkazom toho je napríklad aj najnovšia premiéra opery Židovka v Opere SND, ktorá sa bude konať už o pár dní. Toto dielo sa zaoberá neznášanlivosťou, ktorá môže niekedy vychádzať aj z odlišnosti vierovyznania.