Influenceri. Internetové celebrity a ich vplyv na marketing značiek.

Nová generácia celebrít je iná, ako tá prechádzajúca. Je dynamická, priznáva svoje nedostatky a stavia na nich dôveru svojich fanúšikov. Influenceri sú ľudia, ktorí majú vplyv na verejnosť a darí sa im práve vďaka internetu. A agentúry tento ich vplyv vedia využiť, čím sa mení celý trh s reklamou. Internet zmenil všetko. Slávnym človekom sa […]

Autor
Dátum zverejnenia 7. septembra 2016
Obsahuje nasledovné témy , , , , , , ,

Erik Stríž
Redakcia United Life Online
Bratislava, Slovensko

Nová generácia celebrít je iná, ako tá prechádzajúca. Je dynamická, priznáva svoje nedostatky a stavia na nich dôveru svojich fanúšikov. Influenceri sú ľudia, ktorí majú vplyv na verejnosť a darí sa im práve vďaka internetu. A agentúry tento ich vplyv vedia využiť, čím sa mení celý trh s reklamou.

Internet zmenil všetko. Slávnym človekom sa môže stať doslova ktokoľvek, nie iba ten vyvolený kamarát kamaráta, ktorý má kamaráta vo vedení niektorej z televízií. Populárnym sa môže stať aj ten, kto ani nemá čo povedať, tí však zvyčajne odžijú svojich 15 minút slávy a rýchlo sa na nich zabudne. Tí, ktorí sa o svoju fanúšikovskú komunitu starajú, pracujú na svojich projektoch intenzívne a budujú si meno, majú šancu stať sa nielen slávnymi a obľúbenými, ale aj akceptovanými ako reklamný nosič. To je kľúčové, pretože práve tak môžu svoj spoločenský status premeniť na peniaze.

Influencera nie je možné považovať za synonymum celebrity. Za influencera považujeme prakticky kohokoľvek, kto má veľký počet fanúšikov/odberateľov/priateľov a je známy aspoň v niektorej komunite, ale aj prináša pridanú hodnotu. Za ňu môžeme považovať osobitý prístup k svojim priaznivcom, vyjadrovanie sa k aktuálnym spoločenským témam a v lepšom prípade aj otvorené komunikovanie s fanúšikmi. Zdá sa, že najväčším rozdielom medzi celebritou a influencerom je v tom, že influencer ide sám za svojimi fanúšikmi, zatiaľ čo celebrita sa spolieha na médiá ako na zástupcov fanúšikov.

 

Neuveriteľné návratnosti investícií

Známi ľudia boli pre značky vždy atraktívnym reklamným nosičom, pretože ich sledovali veľké množstvá ľudí prostredníctvom novín, časopisov a televízie. Dnes sa tieto komunikačné platformy rozšírili o web a sociálne siete, ktoré sú spravované priamo osobnosťami a poskytujú okrem vopred naplánovanej formy aj faktor osobitosti, intimity a lepšieho pohľadu do bežného života známej tváre. Dnes sa na spojenie celebrít s ich fanúšikov využíva Twitter, Facebook, Instagram, Snapchat, YouTube a množstvo ďalších sociálnych sietí, pričom práve Instagram a YouTube sú asi najlepším priestorom pre komunikáciu značiek s cieľom monetizácie obsahu.

Dobrou ukážkou toho, ako veľké agentúry a značky vedia investovať peniaze do reklamy práve prostredníctvom influencerov, je Instagram. Zdá sa, akoby každý druhý profil patril nejakej amatérskej fitness športovkyni, ktorá priebežne zverejňuje fotografie svojho vyrysovaného brucha s krabičkou diétneho čaju v zábere. Títo ľudia sa tešia pozornosti často až miliónov ľudí z celého sveta a pre každú agentúru s veľkým klientom je to skvelá príležitosť. Za relatívne malé peniaze dokážu spropagovať produkt alebo službu za účasti známej tváre, pričom takéto promo je okamžité – stačí odfotiť fotografiu a zverejniť ju na sociálnej sieti.

Podľa magazínu Convince And Convert je každý jeden dolár investovaný do kampane s influencerom zhodnotený až 6,5-násobne, čo je neuveriteľné číslo. Zároveň tvrdí, že marketing s influencermi je najrýchlejšie rastúcou komunikačnou platformou, ktorá navyše celkom ničí zaužívané stereotypy v reklame. Opiera sa pritom o výsledky prieskumov, ktorých výsledky hovoria v prospech tohto nového typu marketingovej komunikácie – vraj sa oveľa lepšie penetruje cieľová skupina a jej prístup k reklame je pozitívnejší.

V konečnom dôsledku sa však náklady na reklamu veľkých značiek navyšujú, pretože tie vidia pozitívny efekt. Je to taká win-win situácia, pretože získava influencer ako reklamný nosič a aj inzerent. Vraj 13 percent marketérov dokonca tvrdí, že každý investovaný dolár sa im zhodnocuje až 20-násobne, čo znie skoro ako nonsens.

 

Influenceri na Slovensku

Aj na Slovensku máme influencerov, ktorí za svoj úspech a slávu vďačia internetu – asi každý pozná Goga, Evelyn či youtubera Expl0iteda. Je ich, samozrejme, oveľa viac, tí z Twitteru napríklad pôsobia v oblasti médií a žurnalistiky a sledovať ich profily znamená vyjadriť svoje presvedčenia, či už politické, náboženské alebo profesionálne.

Nie je to tak dávno, čo slovenskými vodami marketingu výrazne zatriasla kampaň Tatra Banky a jej “Rytmusovej akadémie”, ktorej efektivita bola mimoriadne vysoká. Unicredit Bank v roku 2012 taktiež s úspechom využila virálne video “Som Čarovný” a jeho interpreta na podporu svojich produktov a dnes sa stretávame s youtuberom Selassiem v spojení so Slovenskou sporiteľňou.

Videá uvedených kampaní si môžete pozrieť nižšie:

S využitím známych tvárí sa nedávno spropagovala aj autopožičovňa AVIS, ktorá do svojich internetových klipov pozvala tanečnú skupinu The Pastels. Klip s názvom Modern Dancing videlo už viac 105-tisíc ľudí na Facebooku a dalších 40-tisíc ľudí na YouTube.

 

 

Oplatí sa investovať do osobností

To, čo platí pre vedenie každej firmy, platí aj pre marketing. Ak chcete, aby niečo prosperovalo a bolo efektívne, je ideálne zapojiť do procesu kvalitných ľudí. Vo firme sú to manažéri s proaktívnym prístupom a prirodzeným vnútorným drajvom, v reklame sú to známi ľudia s množstvom fanúšikov.

Influenceri u nás nie sú o nič horší, ako tí americkí či britskí, avšak stále sú lacnejší a dostupnejší. Je to veľká príležitosť aj pre stredne veľké značky, aby svoj marketing obohatili o také formy komunikácie, ktoré sú vo svete trendové a ktoré vykazujú najlepšie výsledky návratnosti. Treba si však dávať pozor na to, aby aj propagovaná služba alebo produkt boli prvotriedne, pretože násilné spájanie osobnosti s nekvalitným produktom bude skôr kontraproduktívne, v krajnom prípade dokonca bude hroziť strata popularity tejto osobnosti.

 

Zdroje: convinceandconvert.com, sme.sk

 

INZERCIA: Peugeot Jesenné výhody

Porsche rozširuje portfólio elektrickej novinky o základnú verziu. Čo ponúkne najlacnejší Taycan?

Nedávno odhalený elektromobil od Porsche prichádza v základnom vyhotovení.

19. októbra 2019

Trvalý rast je nemožný

Ako súvisia recesie s inováciami

Krízy vznikajú a zároveň zanikajú. Je to kolobeh, ktorý je našou súčasťou od nepamäti. Navzájom súvisiace obdobia štádií ekonomiky, kedy obdobie konjunktúry (rastu) striedajú obdobia recesie (poklesu).

17. októbra 2019

TEST Peugeot 508 SW Allure 1.5 BlueHDi 130k EAT8

7 dôvodov, pre ktoré je podľa nás Peugeot 508 SW autom roka

Na tomto fantastickom kombi nenájdete chybu ani vtedy, keď ju budete urputne hľadať. Peugeot 508 SW na nás nesmierne zapôsobil.

16. októbra 2019

BMW predstavuje úplnú novinku. Rad 2 v štýlovom balení Gran Coupé má primárne predný pohon

Nová dvojka prichádza sprvoti ako štýlové 4-dverové kupé.

16. októbra 2019

Najrýchlejší sériový sedan na svete dostal exkluzívne doplnky. Toto je vylepšený Flying Spur

Luxusný Flying Spur dostal exkluzívny paket Blackline.

14. októbra 2019

Seriál o Číne

Predstihne Čína v umelej inteligencii USA?

Na základe sledovania informácií, ktoré sa na nás valia zo všetkých strán by sa mohlo zdať, že Čína nás všetkých čoskoro prevalcuje svojou inovačnou aktivitou. To isté sa týka aj vnímania jej pokroku v umelej inteligencii.

11. októbra 2019

Už vieme, ako bude nový Volkswagen Golf s poradovým číslom osem vyzerať a kedy príde

Príchod jednej z najväčších noviniek tohto roku je na spadnutie.

11. októbra 2019

Sila jednoduchého gesta

Tento šéf ročne napíše 9200 narodeninových pohľadníc, vysvetľuje význam vďačnosti

Sheldon Yellen je CEO stavebnej spoločnosti BELFOR Holdings, Inc. a každý rok napíše ručné narodeninové blahoželania všetkým vyše 9-tisíc zamestnancom.

10. októbra 2019

Zrod legendy v priamom prenose

Pompézne Gran Coupé od BMW prichádza vo vrcholnej verzii M8. Má sa AMG GT 63 S čoho báť?

Posledný dielik skladačky menom 8 je realitou.

9. októbra 2019

Revolučná Corvette prišla o strechu. Vyše 500-koňový osemvalec ale naďalej ostáva

Corvetta prvýkrát s plechovou sťahovacou strechou.

8. októbra 2019

Bublina alebo Boom?

Šialené tempo: Iba dvojročný startup BIRD má dnes hodnotu 2,5 miliardy

Je mimoriadny rast hodnoty „kolobežkových firiem“ postavený na stabilných základoch?

7. októbra 2019

Na predaj výhradne spolu

Aston Martin a Zagato na počesť 60-ročnej spolupráce prinášajú dve špecialitky za 6 miliónov libier

Oba modely vzniknú v obmedzenom počte, na predaj budú výhradne spolu.

5. októbra 2019

Nové 625-koňové super-SUV-čka od BMW dajú stovku za 3,8 sekundy. Privítajte X5 M a X6 M

Hneď v úvode spoznávame aj silnejšie vyhotovenia pod názvom Competition.

2. októbra 2019

Fantastický 5-valec žije ďalej! Ikonický motor s výkonom až 400 koní získalo nové Audi RS Q3

RS Q3 prichádza na scénu v dvoch karosárskych verziách.

30. septembra 2019

Horúca správa!

Oficiálne zastúpenie značky Tesla na Slovensku? Elon Musk dúfa, že už budúci rok!

CEO Tesly má v pláne vzdať poctu slávnemu vynálezcovi akým bol Nikola Tesla.

24. septembra 2019

Najkrajšie sci-fi tohto roka

Ad Astra je úchvatný filmový zážitok, nevyhol sa však rozporom

Ako by asi vyzeral Strom života (2011), ak by bol vesmírnym sci-fi? Práve takto – ako Ad Astra.

24. septembra 2019

Dal 97% majetku na charitu

Barron Hilton zomrel vo veku 91 rokov. Prečítajte si jeho príbeh.

Sieť luxusných hotelov nezaložil, ale vybudoval z nich svetový fenomén. Bol známy aj pre svoju filantropickú činnosť.

23. septembra 2019

Funkcia priateľstva podľa Jana Wericha: Násobenie, delenie a dôvera

Jan Werich v televíznom zázname hovorí o význame a podstate skutočného priateľstva, ktoré každý z nás tak nevyhnutne potrebuje k naplnenému životu.

20. septembra 2019

TECHNOLÓGIE A ENVIRO

Ťažba kryptomien údajne vyprodukuje 800 ton CO2 ročne. Ako je to možné?

Príde vám to ako hlúpy hon na oxid uhličitý? V skutočnosti je ale aj obyčajné využívanie počítačových programov naviazané na produkciu škodlivých plynov, hoci nie úplne priamo. Čítajte o tejto téme viac.

20. septembra 2019

Fotogaléria

Každá mala garsónka má obrovský potenciál, pozrite si príklady zo sveta

Aj malé garsónky môžu byť pekným miestom na život, stačí do nich investovať trocha času, peňazí a citu.

19. septembra 2019

Jeden mobil na celý život: Etická výroba sa stáva novým trendom

Mali by sme skončiť s konzumným spôsobom života a začať si elektroniku viac vážiť? Určite áno, ale nevieme, či je toto tá správna cesta…

18. septembra 2019