Influenceri. Internetové celebrity a ich vplyv na marketing značiek.

Nová generácia celebrít je iná, ako tá prechádzajúca. Je dynamická, priznáva svoje nedostatky a stavia na nich dôveru svojich fanúšikov. Influenceri sú ľudia, ktorí majú vplyv na verejnosť a darí sa im práve vďaka internetu. A agentúry tento ich vplyv vedia využiť, čím sa mení celý trh s reklamou. Internet zmenil všetko. Slávnym človekom sa […]

Autor
Dátum zverejnenia 7. septembra 2016
Obsahuje nasledovné témy , , , , , , ,

Erik Stríž
Redakcia United Life Online
Bratislava, Slovensko

Nová generácia celebrít je iná, ako tá prechádzajúca. Je dynamická, priznáva svoje nedostatky a stavia na nich dôveru svojich fanúšikov. Influenceri sú ľudia, ktorí majú vplyv na verejnosť a darí sa im práve vďaka internetu. A agentúry tento ich vplyv vedia využiť, čím sa mení celý trh s reklamou.

Internet zmenil všetko. Slávnym človekom sa môže stať doslova ktokoľvek, nie iba ten vyvolený kamarát kamaráta, ktorý má kamaráta vo vedení niektorej z televízií. Populárnym sa môže stať aj ten, kto ani nemá čo povedať, tí však zvyčajne odžijú svojich 15 minút slávy a rýchlo sa na nich zabudne. Tí, ktorí sa o svoju fanúšikovskú komunitu starajú, pracujú na svojich projektoch intenzívne a budujú si meno, majú šancu stať sa nielen slávnymi a obľúbenými, ale aj akceptovanými ako reklamný nosič. To je kľúčové, pretože práve tak môžu svoj spoločenský status premeniť na peniaze.

Influencera nie je možné považovať za synonymum celebrity. Za influencera považujeme prakticky kohokoľvek, kto má veľký počet fanúšikov/odberateľov/priateľov a je známy aspoň v niektorej komunite, ale aj prináša pridanú hodnotu. Za ňu môžeme považovať osobitý prístup k svojim priaznivcom, vyjadrovanie sa k aktuálnym spoločenským témam a v lepšom prípade aj otvorené komunikovanie s fanúšikmi. Zdá sa, že najväčším rozdielom medzi celebritou a influencerom je v tom, že influencer ide sám za svojimi fanúšikmi, zatiaľ čo celebrita sa spolieha na médiá ako na zástupcov fanúšikov.

 

Neuveriteľné návratnosti investícií

Známi ľudia boli pre značky vždy atraktívnym reklamným nosičom, pretože ich sledovali veľké množstvá ľudí prostredníctvom novín, časopisov a televízie. Dnes sa tieto komunikačné platformy rozšírili o web a sociálne siete, ktoré sú spravované priamo osobnosťami a poskytujú okrem vopred naplánovanej formy aj faktor osobitosti, intimity a lepšieho pohľadu do bežného života známej tváre. Dnes sa na spojenie celebrít s ich fanúšikov využíva Twitter, Facebook, Instagram, Snapchat, YouTube a množstvo ďalších sociálnych sietí, pričom práve Instagram a YouTube sú asi najlepším priestorom pre komunikáciu značiek s cieľom monetizácie obsahu.

Dobrou ukážkou toho, ako veľké agentúry a značky vedia investovať peniaze do reklamy práve prostredníctvom influencerov, je Instagram. Zdá sa, akoby každý druhý profil patril nejakej amatérskej fitness športovkyni, ktorá priebežne zverejňuje fotografie svojho vyrysovaného brucha s krabičkou diétneho čaju v zábere. Títo ľudia sa tešia pozornosti často až miliónov ľudí z celého sveta a pre každú agentúru s veľkým klientom je to skvelá príležitosť. Za relatívne malé peniaze dokážu spropagovať produkt alebo službu za účasti známej tváre, pričom takéto promo je okamžité – stačí odfotiť fotografiu a zverejniť ju na sociálnej sieti.

Podľa magazínu Convince And Convert je každý jeden dolár investovaný do kampane s influencerom zhodnotený až 6,5-násobne, čo je neuveriteľné číslo. Zároveň tvrdí, že marketing s influencermi je najrýchlejšie rastúcou komunikačnou platformou, ktorá navyše celkom ničí zaužívané stereotypy v reklame. Opiera sa pritom o výsledky prieskumov, ktorých výsledky hovoria v prospech tohto nového typu marketingovej komunikácie – vraj sa oveľa lepšie penetruje cieľová skupina a jej prístup k reklame je pozitívnejší.

V konečnom dôsledku sa však náklady na reklamu veľkých značiek navyšujú, pretože tie vidia pozitívny efekt. Je to taká win-win situácia, pretože získava influencer ako reklamný nosič a aj inzerent. Vraj 13 percent marketérov dokonca tvrdí, že každý investovaný dolár sa im zhodnocuje až 20-násobne, čo znie skoro ako nonsens.

 

Influenceri na Slovensku

Aj na Slovensku máme influencerov, ktorí za svoj úspech a slávu vďačia internetu – asi každý pozná Goga, Evelyn či youtubera Expl0iteda. Je ich, samozrejme, oveľa viac, tí z Twitteru napríklad pôsobia v oblasti médií a žurnalistiky a sledovať ich profily znamená vyjadriť svoje presvedčenia, či už politické, náboženské alebo profesionálne.

Nie je to tak dávno, čo slovenskými vodami marketingu výrazne zatriasla kampaň Tatra Banky a jej “Rytmusovej akadémie”, ktorej efektivita bola mimoriadne vysoká. Unicredit Bank v roku 2012 taktiež s úspechom využila virálne video “Som Čarovný” a jeho interpreta na podporu svojich produktov a dnes sa stretávame s youtuberom Selassiem v spojení so Slovenskou sporiteľňou.

Videá uvedených kampaní si môžete pozrieť nižšie:

S využitím známych tvárí sa nedávno spropagovala aj autopožičovňa AVIS, ktorá do svojich internetových klipov pozvala tanečnú skupinu The Pastels. Klip s názvom Modern Dancing videlo už viac 105-tisíc ľudí na Facebooku a dalších 40-tisíc ľudí na YouTube.

 

 

Oplatí sa investovať do osobností

To, čo platí pre vedenie každej firmy, platí aj pre marketing. Ak chcete, aby niečo prosperovalo a bolo efektívne, je ideálne zapojiť do procesu kvalitných ľudí. Vo firme sú to manažéri s proaktívnym prístupom a prirodzeným vnútorným drajvom, v reklame sú to známi ľudia s množstvom fanúšikov.

Influenceri u nás nie sú o nič horší, ako tí americkí či britskí, avšak stále sú lacnejší a dostupnejší. Je to veľká príležitosť aj pre stredne veľké značky, aby svoj marketing obohatili o také formy komunikácie, ktoré sú vo svete trendové a ktoré vykazujú najlepšie výsledky návratnosti. Treba si však dávať pozor na to, aby aj propagovaná služba alebo produkt boli prvotriedne, pretože násilné spájanie osobnosti s nekvalitným produktom bude skôr kontraproduktívne, v krajnom prípade dokonca bude hroziť strata popularity tejto osobnosti.

 

Zdroje: convinceandconvert.com, sme.sk

 

Adventný koncert 2019

Nissan a Italdesign šokujú! Ich 720-koňové GT-R50 ide do sériovej výroby za vyše milión €

Výstredný koncept sa vskutku nečakane pretavil do sériovej podoby.

9. decembra 2019

Pýtal sa Filip Orth

Francis Ford Coppola v slovenskom rozhovore: Filmovanie je ilúzia, ale hlava mŕtveho koňa bola skutočná

Francisa Coppolu sme sa pýtali na to, ako sa v minulosti vedel vysporiadať s negatívnymi reakciami na jeho tvorbu, čo bol jeho najväčší životný úspech alebo na to, aký film považuje za svoj najobľúbenejší.

8. decembra 2019

Opel Insignia prešiel faceliftom, ktorý prináša špičkové svetlá a úspornejšie motory

Tradičný zástupca strednej triedy od automobilky Opel sa dočkal modernizácie.

8. decembra 2019

Nemajú si čo závidieť

USA a Čína majú spoločné viac ako sa zdá

Aj keď sa to na prvý pohľad nezdá, USA a Čína sa vo veľa aspektoch až tak veľmi nelíšia. Počas prebiehajúcej obchodnej vojny medzi oboma krajinami sa na nás valia kusé informácie, ktoré zvyčajne ukazujú v lepšom svetle iba jednu zo zúčastnených krajín. Či už články favorizujú Čínu alebo Spojené štáty, málokto sa pri ich čítaní zamyslí nad tým, čo tieto dve krajiny spája.

7. decembra 2019

15-kusové Bentley s brutálnym exteriérom a luxusným interiérom oslavuje pozoruhodný rekord

Continental GT v podobe, v akej sme ho doposiaľ nemali možnosť vidieť.

7. decembra 2019

AVIS Van Rental & Mercedes-Benz Sprinter

Tento rok si všetky darčeky odvezte lacno v prenajatej dodávke

Ako vyriešiť dopravu všetkých darčekov naraz a lacno? Najlepšie prenájom Sprintera v AVIS Van Rental.

6. decembra 2019

Jozef Kabaň sa vracia ku koreňom. Od budúceho roka bude šéfdizajnérom značky Volkswagen

Motoristický svet obletela pomerne veľmi prekvapujúca správa.

5. decembra 2019

Vyšiel celý trailer na posledného Jamesa Bonda: No Time to Die

Daniel Craig sa predstavuje ako agent James Bond poslednýkrát.

4. decembra 2019

Ponuka práce pre šikovných

Pridajte sa do tímu UnitedLife, píšte články pre rýchlo sa rozvíjajúci slovenský web

Ak sa vám páči smer, ktorým sa UnitedLife uberá a radi by ste sa stali jeho súčasťou, teraz máte príležitosť.

4. decembra 2019

Mercedes-Benz prekvapivo otáča. Nové S-ko dvanásťvalec predsa len dostane

O zaujímavé informácie sa postarala samotná hlava koncernu.

4. decembra 2019

Neprehliadnite dnešné výročie

Prvé fotografie Jupitera zblízka svet uvidel presne pred 46 rokmi

Kozmická sonda Pioneer 10 zhotovila a odoslala prvé fotografie Jupitera zblízka práve 3. a 4. decembra 1973.

3. decembra 2019

Nádherný F-Type je po facelifte ešte ostrejší, žiaľ v Európe už bez V6-ky

Pekelne rýchla šelma dostala novú tvár a techniku.

3. decembra 2019

Autorský komentár

Bez regulácie neprežijeme my ani príroda

Máme príliš veľa slobody? Áno. „Musíme našu slobodu začať riadiť. Ak sa nám to nepodarí, bude naozaj zle.“

1. decembra 2019

Pôvodný E.T. mimozemšťan sa vrátil po 37 rokoch vo výnimočnom 4-minútovom videu

Napriek tomu, že sa jedná o reklamu, režisérovi sa podarilo pripraviť naozaj pútavé video.

29. novembra 2019

Komentár

Nerobíme dosť, aby sme naplnili svoje ekologické ambície, emisie CO2 stále rastú

Správa OSN hovorí, že svet musí strojnásobiť agresivitu svojich záväzkov v oblasti klímy, aby zabránil environmentálnemu kolapsu.

27. novembra 2019

Lexus má jeden z najkrajších kabrioletov na trhu, navyše s poriadnym motorom pod kapotou

Model LC 500 Convertible sa zaraďuje k nemenej pôvabnému kupé.

26. novembra 2019

Úspešný príbeh s tragickým koncom

Concordy prestali lietať pred 16 rokmi, dosahovali rýchlosť 2330 km/h

Concorde bol odvážny projekt, ktorý sa udržal v komerčnej prevádzke až 27 rokov.

26. novembra 2019

Takto funguje náš svet

Albert Einstein predložil konečnú verziu všeobecnej teórie relativity pred presne 104 rokmi

Všeobecná teória relativity bola výplodom ducha génia.

25. novembra 2019

Virálny marketing v praxi

Z Cybertrucku si internet síce uťahuje, Elon Musk však hlási už 200-tisíc predobjednávok

Elektrický pick-up príde najskôr v roku 2021.

25. novembra 2019

Renault Clio a jeho príbeh

Za tri desaťročia sa stal fenoménom, na úspech bol odsúdený už na začiatku

Kombinácia skvelého marketingu, dôsledného vývoja a zohľadňovania potrieb zákazníkov sa ukázala ako recept na úspech. Renault Clio má za sebou veľmi úspešný príbeh.

24. novembra 2019

Ekonomická sloboda na Slovensku

Je Slovensko dobrým miestom na podnikanie? Ani nie, v rebríčku nás predbehlo aj Maďarsko, Česko, Poľsko či Rumunsko

Podľa rebríčka ekonomickej slobody je Slovensko na veľmi nepriaznivej pozícii. A stále sa zhoršuje.

23. novembra 2019