Z jednej z najstarších štúdií vyplýva, že peniaze nie sú kľúčom ku šťastiu. Tvoria ho sociálne väzby a zážitky

Sú potrebné, avšak mnohí ich považujú za zhmotnené zlo. Reč je o peniazoch, ktoré dokážu splniť všetky naše materialistické potreby vo svete plného konzumu. Otázka však je, či si za ne naozaj dokážeme kúpiť šťastie. Výsledky dlhodobého prieskumu, ktorý sa realizoval od 30. rokov minulého storočia, má na daný dotaz jasnú odpoveď, informuje Forbes. Jeho… Prečítať celé

Rodáčka z Kysúc, ktorá žije v Trnave. Písanie je jej blízke od strednej školy, pričom už tretí rok študuje na fakulte masmediálnej komunikácie. Od októbra 2021 pôsobí ako stážistka v denníku SME. Okrem toho pôsobila ako redaktorka v Startitupe, aktuálne píše pre UnitedLife. Vo voľnom čase nepohrdne ani poéziou.

Sú potrebné, avšak mnohí ich považujú za zhmotnené zlo. Reč je o peniazoch, ktoré dokážu splniť všetky naše materialistické potreby vo svete plného konzumu. Otázka však je, či si za ne naozaj dokážeme kúpiť šťastie.

Výsledky dlhodobého prieskumu, ktorý sa realizoval od 30. rokov minulého storočia, má na daný dotaz jasnú odpoveď, informuje Forbes. Jeho cieľom bolo skúmať to, čo robí ľudí naozaj šťastných, pričom po desaťročiach boli jeho výsledky publikované v novej knihe The Good Life. Jej autormi sú profesori Robert Waldinger a Marc Schulz, ktorí sú zároveň autormi spomínanej harvardskej štúdie.

Proces získavania údajov

Ako sme uviedli v úvode, ide o najdlhšiu štúdiu, nakoľko sa jej počiatky datujú od 30. rokov minulého storočia. Jej výskumnú vzorku tvorilo 700 ľudí spolu s ich rodinami, pričom sa v priebehu niekoľkých desaťročí vôbec nemenila. Vyberala sa spomedzi študentov Harvardovej univerzity a chudobných chlapcov z Bostonského predmestia.

Respondentom bolo položených niekoľko tisíc kvalitatívnych otázok, avšak výnimkou neboli ani rôzne merania zdravia zahŕňajúce skenovanie mozgu alebo výsledky krvných testov. Informácie sa aktualizovali každých päť rokov, pričom sa k štúdii pripojili aj ich manželky a deti. Jej cieľom bolo zároveň sledovať aj ich pracovný a osobný život. Jednou zo zaujímavosti je aj to, že až 25 respondentov darovalo výskumu po smrti svoj mozog.

Potreba peňazí ku šťastiu

Výsledky prieskumu prinášajú jasné závery o tom, čo ľudia naozaj potrebujú k šťastiu. Ide o jednoduché veci, ktoré sa dajú dosiahnuť aj bez finančných prostriedkov.

kľúč ku šťastiu

Kľúčom ku šťastiu nie sú peniaze, ale sociálne väzby. Zdroj: pexels.com

INZERCIA

„Ako sme sa dozvedeli, ľudia veria, že šťastie je niečo, čo môžu dosiahnuť – ak si kúpia dom, budú povýšení alebo dostatočne schudnú, tak budú šťastní. Správame sa, ako keby to bola destinácia, do ktorej sa dostaneme, ak zaškrtneme správne políčka,“ vysvetľuje Waldinger, ktorý je zároveň už štvrtým riaditeľom daného projektu.

„Údaje však veľmi jasne ukazujú, že to jednoducho nie je pravda. A to je dobre, pretože spokojnosť nie je niečo nedostupné. Je pre nás všetkých eminentne dosiahnuteľná,“ dodáva.

Inzercia

To, čo robí ľudí naozaj šťastných sú vzťahy, ktoré si v priebehu života vytvárajú. Nezáleží na tom, či ide o ich priateľskú alebo romantickú rovinu, kľúčovú úlohu zohráva ich kvalita. Práve ľudia, ktorí mali počas svojho 50. roku života široký okruh sociálnych väzieb, boli aj po dosiahnutí 80. narodenín v dobrej kondícii.

Netreba však zabúdať ani na to, že aj ekonomické faktory zohrávajú určitú úlohu, ak ide o pocity šťastia, dodáva portál 5peňazí. Pokiaľ je jedinec ohrozený existenčnou chudobou, môže to čiastočne ohroziť priebeh jeho harmonického života. Za uvedomenie stojí aj to, že lepšia finančná situácia pocity šťastia rovnako nezvýši.

Ako premeniť peniaze na šťastie?

Ako sme zistili zo spomínanej štúdie, za peniaze sa samotné šťastie nedá kúpiť. Avšak, pokiaľ sa investujú do vecí v podobe zážitkov, môžeme o danom výsledku polemizovať. Cestovanie nielenže rozšíri naše obzory, ale zároveň nám pomôže nachvíľu ujsť z bežného kolobehu života. Okrem toho milovníci jedla si svoje nájdu v gastronómii, ktorá ponúka možnosť nazrieť do cudzích kultúr.

kľúč ku šťastiu

Mladší ľudia preferujú zážitky pred materiálnymi vecami. Zdroj: pexels.com

Práve z prieskumu, ktorý uviedol portál Harvard Business Review, vyplýva, že viac ako 80 % ľudí mladších ako 30 rokov uviedlo, že cítia väčšie šťastie zo zážitkov než z materiálnych vecí. Okrem toho výskum poukazuje aj na to, že ľudia sú zároveň čoraz viac neopatrnejší, pokiaľ ide o ich materiálne veci. Jedným z dôvodov je najmä neustály technologický pokrok, ktorý ich núti si kúpiť lepšiu verziu produktov.

Ďalšou možnosťou je darcovstvo, prostredníctvom ktorého môžeme ostatným vyčariť úsmev na tvári. Jedným z pozitívnych príkladov miliardárov je Bill Gates, ktorý sa od roku 2000 venuje charite, uvádza Forbes. Všetko začalo po tom, čo sa vzdal postavenia generálneho riaditeľa v spoločnosti Microsoft, pričom so svojou bývalou manželkou založil známu nadáciu, ktorá nesie ich meno. V rámci charitatívnej činnosti predal a rozdal väčšinu svojho podielu v Microsofte, čo v roku 2020 predstavovalo približne 35,8 miliardy dolárov.

Avšak na to, aby sme niekomu pomohli po finančnej stránke, nemusíme byť miliardári. Stačí, ak si kúpime od ľudí bez domova výtlačok časopisu NotaBene alebo potešíme niekoho s malým darčekom.

Pokračujte na ďalší príspevok »