Veda a technika

USB-C ako univerzálny konektor v Európskej únii

  • 25 septembra, 2021
  • 4 min read
USB-C ako univerzálny konektor v Európskej únii

Európska komisia oznámila plány prinútiť výrobcov smartfónov a ďalšej spotrebnej elektroniky, aby vo svojich zariadeniach používali nabíjací port USB-C. Týmto návrhom by Európska komisia chcela znížiť množstvo elektronického odpadu, keďže spotrebitelia budú môcť pri kúpe novej elektroniky využívať už existujúce nabíjačky a káble. Taktiež si budú môcť zákazníci kúpiť nové zariadenia bez nabíjačky, ktoré bude možné vylúčiť z balenia. Najviac tento návrh ovplyvní pravdepodobne spoločnosť Apple, ktorá tradične používa svoj vlastný konektor Lightning a svoje smartfóny neosadzuje konektorom USB-C na rozdiel od konkurentov.

Konektor USB-C aj rýchlonabíjanie

Okrem telefónov sa nové pravidlá budú vzťahovať aj na ďalšie zariadenia ako sú tablety, slúchadlá, prenosné reproduktory, vreckové herné konzoly a fotoaparáty. Výrobcovia by taktiež mali zabezpečiť spoluprácu medzi štandardmi rýchlonabíjania medzi zariadeniami a o týchto štandardoch informovať spotrebiteľov. V praxi by sa teda všetky zariadenia s podporou rýchlonabíjania mali nabíjať rovnakou rýchlosťou. Niektoré menšie zariadenia ako napríklad slúchadlá do uší, inteligentné hodinky alebo fitness náramky sú z návrhu vylúčené z dôvodu ich malých rozmerov a podmienok pri ktorých sa zariadenia používajú.

Navrhované pravidlá Európskej komisie [Európska únia]
Navrhované pravidlá Európskej komisie [Európska únia]

USB-C ako riešenie problému s elektronickým odpadom

Európska komisia chce, aby európski spotrebitelia mohli používať iba jednu nabíjačku pre všetku svoju prenosnú elektroniku. To by malo zvýšiť pohodlie spotrebiteľov a tiež znížiť záťaž elektronickým odpadom. Sama Európska komisia uznáva, že jej snaha o zavedenie spoločného štandardného konektoru na dobrovoľnej báze, o čo sa usilovala už viac ako 10 rokov, nebola úspešná. Poukázala na to, že používatelia v priemere vlastnia približne 3 nabíjačky mobilných telefónov. Ďalej tiež odhaduje, že nepoužité nabíjačky a nabíjacie káble predstavujú približne 11 000 ton elektrického odpadu ročne.

Bezdrôtové nabíjanie neovplyvnia

Návrhy sa však týkajú len zariadení, ktoré používajú káblové nabíjačky. Bezdrôtové nabíjanie súčasťou návrhu nie je. Zariadenia používajúce iba túto technológiu tak USB-C port povinný nemajú. K tomu sa vyjadril aj komisár EU Thierry Breton, ktorý uviedol, že „v oblasti bezdrôtového nabíjania je ešte veľký priestor na inovácie“.

INZERCIA

Európska komisia týmto návrhom rieši len nabíjací port na zariadení. Dúfa však v zaistenie úplnej kompatibility na obidvoch koncoch nabíjacieho kábla. Tým by sa mala zaoberať neskôr v tomto roku.

Aby sa návrh stal zákonom, bude ešte musieť prejsť hlasovaním v Európskom parlamente. Po jeho prijatí budú mať výrobcovia lehotu 24 mesiacov na jeho adaptáciu a zavedenie. Parlament už raz za spoločnú nabíjačku hlasoval. Tento návrh tak nasleduje po hlasovaní na začiatku roku 2020 a môžeme predpokladať, že aj tentokrát bude mať návrh širokú podporu.

INZERCIA

Lightning konektor spoločnosti Apple

Najviac pravdepodobne nové pravidlá ovplyvnia spoločnosť Apple. Tá do svojich zariadení montuje konektor Lightning aj napriek tomu, že väčšina trhu prešla na univerzálny port USB-C.

Apple Lightning a USB konektor [Apple]
Apple Lightning a USB konektor [Apple]

Spoločnosť Apple vo vyhlásení uviedla, že s týmto návrhom nesúhlasí. Podľa nej takáto regulácia potláča inovácie, čo obmedzí spotrebiteľov v Európe a na celom svete. Taktiež tvrdí, že toto rozhodnutie môže vytvoriť ďalší elektronický odpad, keďže používatelia nebudú môcť používať už existujúce nabíjačky s Lightning konektorom s novými zariadeniami osadenými univerzálnym nabíjacím portom USB-C.

Inzercia

 

 

Zdroje:  TechCrunchThe Verge, CNET, European Commission

About Author

Miroslav Kubica

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings