Umelá inteligencia

Umelú inteligenciu využívajú vo veľkom aj školáci: Nahradí AI deťom aj kamarátov?

Rôzne formy umelej inteligencie používajú žiaci druhého stupňa základných škôl už bežne.
Odborníci upozorňujú, že je dôležité aby deti a pedagógovia poznali aj jej riziká.
Vydané 3. februára 2024 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , , , , ,

Výhody umelej inteligencie používa čoraz viac žiakov druhého stupňa základnej školy. Niektorým už chatboty nahrádzajú kamarátov. Ako informuje český portál novinky.cz, vyplýva to zo zistení spoločnosti Scio.

Podľa jej prieskumu medzi 5200 žiakmi druhého stupňa s umelou inteligenciou pracuje 41 percent z nich.

Desatina uviedla, že každý deň, ďalších 15 percent ju užíva aspoň niekoľkokrát týždenne.

Najobľúbenejšou aplikáciou je ChatGPT, v závese za ním Snapchat a s ním spojená My AI, ktorá umožňuje vytvárať virtuálnych radcov a priateľov.

„Je potrebné, aby dospelí boli na nástup AI pripravení. Je tu množstvo skvelých programov, ale deti musia poznať aj riziká,“ povedala metodička prevencie Petra Grabačová, ktorá pôsobí v Scio školách, ale aj v rade verejných škôl.

„Deti všetko skúšajú a testujú a prostredie AI je pre nich nesmierne lákavé. Veľké množstvo detí sa nevie začleniť do kolektívu a je pre nich veľmi ťažké nadviazať normálne priateľské vzťahy. Často zlyhávajú v bežných vzťahoch a je pre nich ťažké nájsť si kamarátov. AI v úlohe kamaráta je veľmi lákavým prostredím. To je to prvé, po čom môžu siahnuť,“ popísala.

INZERCIA

Najobľúbenejšou aplikáciou je ChatGPT, v závese za ním Snapchat a s ním spojená My AI. Zdroj: unsplash.com

Vzostup kyberšikany?

Podľa odborníčky jednu skupinu týchto žiakov tvoria deti rodičov, ktorí sa o ne starajú až prehnane. „Tieto deti nie sú úplne schopné sa prispôsobiť bežným vzťahovým situáciám, ako je sklamanie či konflikt. A pre nich je potom AI lákavým spoločníkom, predstavuje pre nich bezpečné prostredie. Môžu si toho parťáka prispôsobiť a naprogramovať a je to pre nich jednoduchšie,“ poznamenala.

Inzercia

Ďalšou skupinou detí sú naopak tie, ktorých rodičia nemajú dosť času na to sa im venovať. Pre tých podľa Grabačovej môžu byť virtuálni priatelia aj príťažlivejší ako počítačové hry. „Tieto deti sú ohrozenou skupinou a bude treba s nimi komunikovať, čo AI je alebo nie je,“ uviedla.

Riziká potom tiež spočívajú v tom, ako niektoré deti dokážu možnosti aplikácií AI využívať.

Niektoré nástroje sú schopné veľmi realisticky vytvoriť zosmiešňujúci obrázok, napodobniť aj hlas, vytvárať texty, ktoré sú úplne vymyslené, napriek tomu pôsobia vierohodne.

V kombinácii s používaním sociálnych sietí je potom zarobené na vyššiu úroveň kyberšikany.

„Máme napríklad v kolektíve deti, ktoré si skúšajú svoju pozíciu, zisťujú, čo si na druhých môžu dovoliť. V AI si môžu vyskúšať všetko a pomocou AI si môžu ľahko vytvoriť fotky alebo môžu o iných napísať príbehy, ktoré sú veľmi ubližujúce a vyzerajú veľmi reálne. Počujem z mnohých škôl, že to je najčastejší spôsob, ako si dnes deti ubližujú,“ upozornila Grabačová.

„V sekte si nájdeš kamarátov“

Špecialista Scio na AI Andrej Novik potom uviedol, že problematické môže byť aj použitie aplikácie AI ako dobrého radcu.

„Skúšali sme, ako si poradia v krajných situáciách. Najprv sme ju postavili pred jasnú situáciu, že som žiak, mám problémy a chcem niekoho zbiť alebo sa sebapoškodiť. S psychologičkami sme sa zhodli, že na to reagovala správne. Dokonca aj našla nejaké kontakty, kde hľadať ďalšiu pomoc,“ priblížil.

„Ale potom sme skúšali aj modely, kedy nie sú situácie také zjavné. Napríklad, že nie som obľúbený v triede, v rodine na to nikto nereaguje a že ma nejaký neznámy pán chce zlákať do sekty. Povedala mi na to, že to je dobre, že budem mať kamarátov. To ma zaskočilo,“ dodal.

Podľa neho nebude zas tak podstatný problém, pokiaľ žiaci a študenti budú kvôli AI podvádzať a nechajú ju písať eseje pod svojím menom. Problémy do spoločnosti môže vniesť oveľa väčšie.

Riziká tiež spočívajú v tom, ako niektoré deti dokážu možnosti aplikácií AI využívať. Zdroj: unsplash.com

Ako umelá inteligencia ovplyvní učenie?

„Napriek určitým pochybnostiam, obavám a množstvu nezodpovedaných otázok je očividné, že umelá inteligencia zásadným spôsobom ovplyvní vzdelávanie. Prináša doň celkom nové možnosti. Dokáže personalizovať výučbu, zlepšiť hodnotenie, poskytovať spätnú väzbu a inovovať spôsoby, ako sa učíme. Pomocou rôznych nástrojov na báze AI môžu učitelia vytvárať študijné materiály prispôsobené na mieru každému študentovi, rýchlejšie a presnejšie hodnotiť študentské práce a poskytnúť im spätnú väzbu na ich výkon,“ uviedol prodekan pre spoluprácu a rozvoj Fakulty masmediálnej komunikácie UCM v Trnave Peter Murár.

Podľa vedúceho Katedry mediálnej výchovy FMK UCM v Trnave Norberta Vrabca by sa umelá inteligencia mala používať v súlade s osvedčenými pedagogickými postupmi a zodpovedne, aby sa zabezpečilo, že jej použitie bude prínosom pre kognitívny rozvoj študentov.

Budúcnosť spoločníkov AI v sebe skrýva obrovský prísľub a výzvy. Je dôležité starostlivo zvážiť potenciálne dôsledky vytvárania hlbokých spojení našej spoločnosti s robotmi AI a podniknúť proaktívne kroky na reguláciu a riadenie týchto vzťahov. Týmto spôsobom môžeme využiť silu AI na zlepšenie našich životov a zároveň chrániť budúcnosť našich detí, upozorňuje portál apolitical.co.

Pokračujte na ďalší príspevok »