Uber skončil so samojazdiacimi kamiónmi, jeho bývalý zamestnanec založil vlastnú firmu
Pre vývojárske spoločnosti je vznikajúci trh s dodávkou riešení pre autonómnu kamiónovú dopravu pomerne ľahko dostupným prostriedkom k rastu a zisku. Osobné automobily už dnes disponujú modernými technológiami pre čiastočne autonómnu jazdu, niektoré dokonca umožňujú úplnú samočinnosť v jazde, avšak v prostredí nákladných automobilov a kamiónov je diera na trhu stále nezaplátaná. Doteraz sa vývojom… Prečítať celé
Pre vývojárske spoločnosti je vznikajúci trh s dodávkou riešení pre autonómnu kamiónovú dopravu pomerne ľahko dostupným prostriedkom k rastu a zisku. Osobné automobily už dnes disponujú modernými technológiami pre čiastočne autonómnu jazdu, niektoré dokonca umožňujú úplnú samočinnosť v jazde, avšak v prostredí nákladných automobilov a kamiónov je diera na trhu stále nezaplátaná.
Doteraz sa vývojom autonómnych riešení pre nákladnú dopravu zaoberal aj gigant Uber. Uber ešte v roku 2016 akvizoval spoločnosť Otto, ktorej zakladateľom bol Don Burnette. Tento istý človek potom viedol firmu aj pod hlavičkou Uberu s tým, že po jeho odchode v apríli 2018 skončili aj ďalšie plány slávnej internetovej taxislužby Uber. Otto pritom stálo Uber až 680 miliónov amerických dolárov a krátko na to čelilo žalobe od spoločnosti Waymo (Google, Alphabet) za vykrádanie technológií. Burnette totiž pred Ottom pracoval práve pre Google (dnes Alphabet) práve v divízii vývoja samojazdiacich automobilov.
Burnette po odchode z Uberu nezanevrel na vývoj riešení pre samojazdiacu nákladnú dopravu a investoval do úplne nového startupu s názvom Kodiak Robotics. Kodiak Robotics sa podarilo zozbierať celkový štartovací kapitál 40 miliónov amerických dolárov, čo môže vskutku dobrý základ pre budúci rozvoj spoločnosti. Potenciál údajne má, najmä s podporou Burnetta, ktorý zbieral skúsenosti u najväčších hráčov sveta. Sám Burnette však povedal pre magazín Wired, že od čias jeho pôsobia v Otto sa trh veľmi zmenil. Kodiak Robotics teraz hľadá množstvo IT špecialistov prostredníctvom internetu (https://jobs.lever.co/kodiak).
Startup Kodiak Robotics (kodiak.ai) doteraz neodhalil, akým spôsobom mieni naceniť svoje produkty a na čom chce postaviť svoj obchodný model. Otto plánovalo vytvoriť cenovo dostupné riešenia pre autonómne riadenie pre už existujúce automobily nákladnej dopravy, pričom cena kompletu pre inštaláciu (počítače, softvér, kamery, senzor a podobne) mala vychádzať na približne 30-tisíc amerických dolárov. Pre špedičné spoločnosti by to predstavovalo veľké investície, avšak s veľkým potenciálom skorého návratu.
Kodiaq Robotics sa teraz zaraďuje medzi množstvo ostatných spoločností venujúcich sa vývoju rovnakého produktu – autonómnemu riadeniu pre nákladiaky. Riešenia prichádzajú od spoločností Volvo, Daimler, Peloton, Starsky Robotics či Einride alebo Tesla.
Zdroje: wired, lever, kodiak.ai