Kšeft s elektromobilitou

Tesle rastie čínska konkurencia priamo pred očami, zachránia ju USA?

USA bojuje s Čínou nielen na politickej úrovni, ale aj tej obchodnej s automobilmi. Bude grál elektromobility patriť Tesle alebo niektorému z jej čínskych konkurentov?
Vydané 7. augusta 2020 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , , , , , , , , , , , ,

Odkedy spoločnosť Tesla v roku 2013 predala svoj prvý elektromobil S, Čína sa stala najrýchlejšie rastúcim zámorským trhom s výrobcami elektromobilov a pomohla spoločnostiam prekonať viaceré krízy, vrátane pandémie koronavírusu. Počas toho, ako sa Tesla naďalej snaží vylepšiť svoj trhový podiel na prosperujúcom čínskom trhu s elektromobilmi, začína čeliť aj rastúcemu počtu domácich konkurentov. Ich rast je pritom mimoriadny, aspoň čo sa týka ich trhovej hodnoty.

Napríklad najvýznamnejší čínsky konkurent spoločnosti Tesla, NIO, v poslednom čase zaznamenal príliv záujmu investorov, ktorý vďaka silnej dodávke na konci roku 2019 posunul ceny akcií z nebezpečnej úrovne nižšej ako 3 doláre typickej pre pre nerentabilné startupy až nad 14 amerických dolárov (v čase redakčnej uzávierky tesne pod).

NIO EC6

NIO EC6

Značka Nio je na burze od septembra 2018 a hoci spočiatku sa jej darilo iba skôr mierne, volatilita bola slabá, napokon sa jej podarilo ceny akcií zdvihnúť nielen pre obchodné výsledky, ale snáď aj pre marketingovú komunikáciu zameriavajúcu sa na poukazovanie priaznivej budúcnosti. Zdá sa pritom, že nedávny rozmach značky Nio povzbudil mnohých čínskych výrobcov, aby tiež získavali prostriedky na rast v USA.

Minulý týždeň na Nasdaq debutovala značka Li Xiang (NASDAQ: LI, koncern CHJ Automotive), ktorej odhadované IPO malo dosahovať 500 miliónov USD. V prvý deň uvedenia, 30. júla 2020, mala akcia spoločnosti cenu 16,80 USD, dnes je to 18,50 USD s trhovou hodnotou 15,47 mld. USD. Pre porovnanie, trhová hodnota Tesly (NASDAQ: TSLA) dnes dosahuje 277,60 mld. USD a NIO (NYSE: NIO) 16,39 mld. USD.

Li Xiang One

Li Xiang One

INZERCIA

Ďalší čínsky vyzývateľ značky Tesla, Xpeng Motors s podporou Xiaomi, podľa CNBC údajne podal IPO v USA. Spoločnosť sa vraj ešte nerozhodla, na ktorej burze bude kótovať akcie.  CNBC informovala, že Xpeng nadobudol kapitál 400 miliónov dolárov a ďalší od mnohých silných investorov, vrátane čínskeho gigantu Alibaba a investičných fondov v Katare a Abú Zabí.

 

Xpeng P7

Xpeng P7

IPO = Initial Public Offering, prvá verejná ponuka akcií

Tieto agresívne IPO prichádzajú vo veľmi nezvyčajnom období rastúceho politického a hospodárskeho napätia medzi USA a Čínou.

V skutočnosti je kótovanie čínskych firiem na amerických burzách pre niektorých investorov problém už od obchodnej vojny v roku 2018. Napriek tomu sa priam rekordný počet čínskych spoločností rozhodol zaregistrovať IPO práve v USA. Minulý rok to podľa Renaissance Capital bolo 28 spoločností na NYSE a NASDAQ. A rok predtým (2018) sa pre prvú verejnú ponuku akcií práve v USA rozhodlo 33 čínskych firiem.

Tesla Model S

Tesla Model S

Kam to dospeje?

Tesle rastie konkurencia doma i v Číne, a to práve čínska konkurencia. Bude zaujímavé sledovať boj o zákazníka a tiež o to, ako do celej veci zasiahle vláda Spojených štátov, ktorá je evidentne naladená proti čínskym partnerom. Jedným z ďalších opatrení, ktoré po reštrikciách značky Huawei USA zaviedlo, je znárodnenie aplikácie TikTok.

Momentálne najvychytenejšia videoaplikácia na svete, ktorá je súčasne sociálnou sieťou, má pôvod práve v Číne a hoci všetky údaje o používateľoch prevádzkuje v USA, pre amerického prezidenta aplikácia predstavovala hrozbu.

Či takáto budúcnosť čaká všetko čínske v USA, ťažko predpokladať, ale aktuálny vývoj situácie ukazuje práve na takýto smer.

 

Pokračujte na ďalší príspevok »