INZERCIA: Ochranné rúška s filtrom MeWe
Aktuálna mapa výskytu koronavírusu, počtu nakazených i vyliečených

Rozhovor s tvorcami stránky Hej_ty: Niektoré nápady sú pre novinársku karikatúru absolútne nevhodné, no prihliadame na to, aby nás nikto nežaloval

Čítanie na 7 min. Ako dvaja tvorcovia pracujú na obsahu a čo ich vedie k promptným reakciám na aktuálne spoločenské a politické dianie?

 

Čaute, chalani, vy pracujete na projektoch dvaja. Ako vyzerá vaša spolupráca? Ako si delíte prácu a kto prichádza s nápadmi?

B: Ahoj! Asi je na úvod dobré povedať, že sme kamoši od strednej školy a rokmi sa z nás stali BF. Ja žijem v Bratislave a Filip v Prahe, takže na Hej,toch! pracujeme telefonicky a cez net. Obaja máme svoje civilné zamestnania a Hej,ty! sú našou dennou rutinou, ale aj potrebou, ktorú sa snažíme napĺňať popri pracovných povinnostiach. V mojom prípade je už dlhšiu dobu priestoru na toto naše Hej,tovanie! menej, takže nás viac ťahá Filip.

 

F: Pri Hej,toch! je dôležité reagovať promptne a byť aktuálny. Teraz, keď Hej,ty! vznikajú ako karikatúry pre denník SME, je čas o to dôležitejší. Preto si vždy ráno alebo doobeda voláme a prejdeme si udalosti včerajšieho dňa alebo aktuálneho rána či doobedia. Z denníka nám tiež posielajú témy, ktoré sa objavia v nasledovnom čísle a my sa snažíme reagovať na tie najdôležitejšie udalosti.

 

B: Na akú udalosť budeme reagovať si už volíme sami podľa toho, čo nám pri tej-ktorej téme napadá. Každý prichádza s ideami, hodnotíme si ich, navzájom hejtíme, zabávame sa na nepoužiteľných frkoch, ktoré sú alebo hanebne primitívne, alebo pre novinársku karikatúru absolútne nevhodné. Na túto kategóriu zvažujeme založenie projektu s pracovným názvom Hej,ty Extrém! (smiech). Keď si preberieme všetky nápady, zvážime, ktorý stojí za spracovanie. Ak stále nemáme silnú ideu, premýšľame ďalej, voláme si, píšeme a konzultujeme až kým to nie je ono. Tiež prihliadame na to, aby nás nikto nežaloval. Ale to sa zatiaľ nestalo, čo si vykladáme tak, že ešte nie sme slávni.

 

F: Máme dohodu, že autor idey, na ktorej sa obaja zhodneme, karikatúru vytvára. Nesúťažíme medzi sebou. Výnimkou sú prípady, kedy autor nemá čas na kresbu, vtedy ju robí ten druhý. Hej,ty! nám majú spôsobovať radosť, chceme aby fungovali plynulo a zatiaľ nám dávajú to, čo od nich chceme. 

Svojimi prácami reagujete na aktuálne dianie prevažne na politickej scéne, tá vie byť stále zaujímavou studnicou nápadov, ktorá z vašich grafík je pre vás osobne takou najobľúbenejšou? 

 

B: Hreje nás istota, že politická studňa v tomto zmysle nikdy nevyschne. Ja mám najradšej tie, na ktorých sa väčšinou zabávam sám. Ako prvé mi napádajú staršie a pravdaže moje – Kremlins, Zigpauza, Sieg day, Život nie je meth lízať. U mňa je to celkovo viac o slovných hračkách. Z Filipových si hneď vybavím Včela bolo neskoro, Pezinská Baba, Maznacia hlava, SNP – Mladí už dnes nevedia.

F: Z mojich príspevkov mám najradšej asi Tridsiate výročie revolúcie, Jána s Martinou a veľmi ma bavilo celé korona obdobie, kedy nápady chodili samé, obľúbil som si hneď niekoľko karikatúr z tejto doby.

Z Braňovych vecí ma vždy rozosmeje Don’t be such a Kant, Hádanko a Bödör. Asi si čitatelia budú musieť prejsť náš Facebook či Instagram, aby pochopili prečo.

 

Otázka, ktorá bude možno zaujímať hlavne ľudí, ktorí sa do budúcna plánujú venovať grafike. Ako sa k tomu dá dostať a aké odporúčania by ste im z vlastnej skúsenosti dali vy? 

B: V zásade a zjednodušene sa k takémuto druhu grafiky dá dostať ľahko, stačí záujem, notebook a nejaký grafický software. Ja som sa ku grafike dostal na vysokej, študoval som sochu, ale mali sme dva semestre grafického dizajnu a chytilo ma to. Zistil som, že si chrbát môžem ničiť aj sediac v teple za počítačom, nie len zohnutý niekde v neizolovanej dielni nad nejakou sochou. A bolo rozhodnuté. Niekoľko rokov som po večeroch tvoril fiktívne zadania, čo som si sám udelil, robil som drobné grafické práce pre kamarátov a snažil som sa sledovať trendy. Keď už som sa cítil zrelší, poslal som toto amatérske portfólio do niekoľkých reklamiek a doteraz netuším, ako je to možné, no s tými schopnosťami, čo som mal, ma vzali do kreatívneho štúdia. A to bolo nitro pre môj profesný posun. Teraz ma živí grafický dizajn a copywriting. Treba skúšať, raz motyka vystrelí. Keď je grafik šikovný, nepotrebuje priveľa sociálneho vyžitia, má pevné nervy a žije v Bratislave, vie sa uživiť naozaj slušne. Kto by s tým chcel začať, nemusí ísť nutne študovať grafický dizajn, internet je plný podnetov, knižnice kníh, stačí mať otvorenú myseľ a oči, balík kreativity, elementárny estetický cit a sebakritické uvažovanie a môže skúšať tvoriť doma. U nás vo firme absolvoval školu grafického dizajnu málokto.

 

Poďme sa pozrieť na vaše začiatky. Ako a prečo vznikli Hej,ty?

F: S Braňom sme sa našli v zmysle pre humor. Vtípky všetkého druhu boli a sú stabilnou súčasťou našej komunikácie. Žijeme v rozličných mestách a v istej dobre začala naša komunikácia získavať rozvláčne tempo. Vtedy sme si tiež začali posielať jednoduché vtipné handmade kresby, bola to klasická šuflíková tvorba. Manželka mi ale vytkla, že keď už touto činnosťou oberám rodinu o svoju prítomnosť, mal by som to aspoň niekam zavesiť. Založili sme teda Instagramový a Facebookový profil, kde pokračovala naša komunikácia s Braňom.

 

B: Filip mi zavolal, povedal, aký má nápad a rovno prišiel aj s ideou názvu a vysvetľoval obe roviny výkladu. Hneď som sa nadchol a chytilo to rýchly spád. Vytunovali sme názov v jeho písanej podobe, vymyslel som logo, základnú farebnosť a grafiku, založili sme účty, určili si pár základných pravidiel pre samotnú tvorbu, aby sme predišli prípadným konfliktom a išli sme do éteru s tým, čo sme zatiaľ mali.

 

F: Nechceme byť klasickí memečkári, ktorí majú skvelý nápad, no ich výstup v zásade tvorí surová fotografia a na nej prilepený text, alebo iná tendenčná memečkárska šablóna. To nie je kritika, nám to práveže hrá do kariet, tým, že si vtipy vyrábame niekedy viac niekedy menej pracne, ale hlavne sami, im pridávame ďalšiu hodnotu. Občas si nadľahčene povieme, že robíme remeselné meme. Braňo používa pri tvorbe ilustrácie počítač a grafické programy od A do Z, ja svoju ilustráciu najskôr nakreslím ručne na papier a potom ju upravujem v počítači.

 

B: Začiatky boli pozvolné. Zabávali sme hlavne seba a niekoľko kamarátov. Neskôr sme sa napojili na meme komunitu a pomaly sa zbierali followeri. Už za štyri mesiace nás oslovil zástupca šéfredaktory denníka SME s návrhom na spoluprácu. Stretli sme sa, dostali sme ponuku, ktorá sa neodmieta a začali sme kresliť regulárne karikatúry do denníka. Zo spolupráce sa tešíme a je skvelá!

 

Najznámejšia slovenská satirická stránka Zomri sa počas svojho pôsobenia zopárkrát dostala do problémov s politikmi. Stalo sa niečo podobné aj vám? Kontaktovali vás?

B: Takýto prípad sme neriešili. Niekto však nahlásil jednu z mojich karikatúr, ktorá obsahovala symbol SS, Facebook ju stiahol a stiahol aj celý náš facebookový účet spolu s mojím súkromným účtom, keďže som adminom. Niekto si vo Facebooku veľmi nelámal hlavu s tým, či išlo o karikatúru a satiru. Asi šesť týždňov som vypisoval kde sa dalo, aby sme boli opäť online, a dobrí ľudia sa našli a pomohli. Našťastie sme mali funkčný hejťácky Instagramový účet. Pre mňa špeciálne to bolo nepríjemné najmä preto, že Facebook potrebujem v práci – a nie, nielen kvôli flákaniu sa.

F: Ešte pred tým nám tiež stiahli jednu karikatúru s iným extrémistickým symbolom. Po týchto skúsenostiach si už dávame pozor.

 

Kde všade môžeme nájsť vaše práce? A na aké profesijné úspechy ste vy osobne najviac hrdí?

F: Našu tvorbu pravidelne uverejňujeme na Facebooku a Instagrame. Niekoľkokrát týždenne sa objavujeme na stránkach denníka SME. Nadviazali sme spoluprácu s magazínom Index Profit, kde tiež tvoríme ilustrácie. Boli sme tiež pozvaní na výstavu Zomri, pre ktorú sme vytvorili grafiku, inštaláciu a návrh trička. Nedávno sme realizovali obálku dystopickej sci-fi knihy Jakuba Fila Posledné storočie – Návrat do Dimony.

Nejedná sa však o kresbu, ale výnimočne o montovanú fotografiu. Musel som tu načrieť do môjho civilného povolania fotografa. 

Ale jednoznačne je najväčším úspechom to, že nám za tieto naše blbiny niekto seriózne platí!

 

Vaša ilustrácia o pani prezidentke sa dostala aj na obálku denníka SME. Aký to bol pocit vidieť svoju prácu takto masovo? 

F: Pocit to bol skvelý, mám ju doma aj zarámovanú. Vlastne nás teší každá karikatúra, ktorá sa dostane do tlače. Už spolupracujeme so SME vyše roka a publikovali nám desiatky karikatúr, no stále to pre nás nezovšednelo a z každej sa tešíme, akoby bola prvá. 

 

Pred časom ste spustili aj predaj vášho brandu, aké produkty pre fanúšikov ešte pripravujete a čo si aktuálne vedia kúpiť? 

F: Počas karantény sme využili čas a vytvorili sme si dlho plánovaný e-shop. Začali sme predajom našich vytlačených grafík. No korona nás inšpirovala aj k vytvoreniu originálnych magnetických brošní na rúška. Navrhla a vyrobila ich moja manželka dizajnérka Nikoleta Györe. Vyrobené sú z 3D tlače a sú to bubliny s vtipnými textovými komentármi, ako “usmievam sa” alebo “Áno som to ja”.

Do budúcna plánujeme aj klasický merch ako tričká, tašky a samozrejme budeme rozširovať aj zoznam našich grafík.

 

 

Za poskytnutie rozhovoru ďakujeme a želáme veľa ďalších úspechov!

Prečítajte si aj:

    None Found