EXTRA Veda a technika

Prečo vlastne havarovali lietadlá Boeing 737 Max?

  • 1 mája, 2019
  • 5 min read
Prečo vlastne havarovali lietadlá Boeing 737 Max?

Po dvoch haváriách Boeingov 737 Max sa mnohé tieto lietadlá uzemnili. Pre letecký svet je to významný problém, pretože letecké spoločnosti nemajú za 737 Max náhradu, ktorá by bola schopná zvládať tak dlhé lety na jedno natankovanie. Ako je ale možné, že sa tieto technologicky špičkové lietadlá zrútili?

 

Bishoft, Etiópia, let číslo 302, 10. marec 2019. Zahynulo 175 ľudí. Niekoľko mesiacov predtým sa zrútilo lietadlo letu 610 spoločnosti Lion Air, havarovalo v Indonézii a zahynulo 189 ľudí. Tieto dva lety obsluhovalo rovnaké lietadlo – Boeing 737 Max 8, pričom modely neboli staré ani štyri mesiace. A ich motor je kľúčom k pochopeniu, čo sa to vlastne stalo.

Na samotnom motore vlastne nie je nič zlé. Snažia sa ho na svoje lietadlá umiestňovať aj iní výrobcovia ako Boeing a bez problémov. Zlyhanie tentokrát spočívalo v kombinácii komplikovaného umiestnenia motorov a softvéru, ktoré ich riadili.

Svet lietadiel dnes z veľkej časti ovládajú dve spoločnosti: Boeing (38%) a Airbus (28%). Ostatní výrobcovia si delia 34-percentný trhový podiel (údaj z roku 2016, Commercial Avitation Fleet & MRO Forecast, Aviation Week Network).

INZERCIA

Tieto dve spoločnosti sú pod obrovským konkurenčným tlakom, pretože kto skôr príde s inováciou schopnou šetriť leteckým spoločnostiam náklady, ten vyhráva. Takéto niečo sa stalo v roku 2010, keď Boeing začal prichádzať o obrovské peniaze v dôsledku významnej inovácie od Airbusu.

Airbus predstavil plán vylepšiť svoj vtedajší model A320. Je to jednouličkové lietadlo, ktoré obsluhuje veľké množstvo letov v USA. Inovácia prišla v podobe lepšieho motora – bol väčší, ale dosahoval o 15 percent nižšiu spotrebu leteckého benzínu, pritom samotné lietadlo sa veľmi nezmenilo. Pilot mohol riadiť vylepšený A320neo s iba minimálnym dodatočným školením a zácvikom. Tých pätnásť percent úspory pre letecké spoločnosti znamenalo úsporu mimoriadnych finančných prostriedkov.

INZERCIA
Airbus A320neo

Pre Boeing znamenal A320neo veľký problém, ktorý musel vyriešiť pomocou uvedenia vylepšenej verzie konkurenčného modelu. Preto Boeing predstavil vylepšený model 737-800 s názvom 737 Max 8. Prístup k vylepšeniu bol podobný ako v Airbuse – lietadlo samotné prešlo iba menšími zmenami, ale motor bol väčší a úspornejší. Boeing však musel v porovnaní s Airbusom vyriešiť jeden veľký nedostatok – výšku lietadla. 737 bola oproti A320 nižšia, teda aj krídla boli bližšie k zemi a motor sa už preto pod ne nevošiel.

Vývojové oddelenie Boeingu preto prišlo po niekoľkých mesiacoch s riešením technickej výzvy: motor bol posunutý o niečo vyššie tak, že presahoval spodnú hranu krídla. Teda bol uložený akoby s hornou hranou tesne nad hornou hranou krídla.

Inzercia

Keďže bol nový 737 Max iba vylepšením východiskového modelu 737-800, nepotrebovali piloti ani rozsiahlejší tréning. A to bola chyba.

Posun motora nad krídlo mal nežiadúci vedľajší efekt, že v maximálnom ťahu (teda pri štarte) mal nos tendenciu príliš sa zdvíhať, čo mohlo viesť k zhasnutiu motoru. Preto Boeing lietadlá vybavil špeciálnym softvérom, ktorý automaticky priveľké zdvíhanie korigovať. Systém sa volá Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS). Softvér mal všetko robiť automaticky a bezpečne, teda bez účasti pilota. Výrobca preto údajne o novom softvéri pilotom ani nepovedal a školenie prebiehalo prostredníctvom iPadu počas dvoch hodín.

 

Boeing 737 MAX 8

V priebehu roku 2018 sa niekoľko amerických pilotov sťažovalo na to, že 737 Max z ničoho nič začal sklápať nos smerom k zemi. A 29. októbra 2018 sa zrútil prvý tento stroj. Let 610 Lion Air odštartoval z Jakarty. Piloti celý čas bojovali so systémom MCAS, ktorý tlačil nos lietadla smerom k zemi, až sa 12 minút po štarte zrútilo do Jávskeho mora. Neskoršie vyšetrovanie dokázalo, že pilotom sa podarilo systém MCAS podľa príručky vypnúť, ale už príliš neskoro na to, aby zvrátili vplyv pokazených senzorov.

Vylepšený systém MCAS od Boeingu je už menej agresívny a piloti absolvovali ďalšie školenie, súčasťou ktorého je aj návod, ako môžu systém úplne vypnúť.

11. apríla 2019 riaditeľ Boeingu, Dennis Mullenburg, potvrdil, že výrobca absolvoval 96 testovacích letov s vylepšeným softvérom. Napriek tomu zostávajú mnohé Boeingy 737 Max 8 uzemnené minimálne do júla a augusta tohto roka.

 

Vina konkurenčného tlaku? Jednoduché závery neexistujú

Dalo by sa jednoducho tvrdiť, že Boeing pochybil v dôsledku silného konkurenčného tlaku. Práve pod jeho vplyvom mal tvrdiť, že sa jeho nový model lietadla správa rovnako ako predchádzajúca generácia, hoci to nebola úplná pravda. V skutočnosti je však problém oveľa komplikovanejší a nie je možné zhodnotiť ho jednoduchými závermi a domnienkami. Letecký priemysel sa každou tragédiou významným spôsobom posunul v bezpečnosti vpred. Verejnosť vie o každom jednom zrútení lietadla a letecké spoločnosti, vlády i výrobcovia robia všetko preto, aby sa podobné veci už nikdy neopakovali. Nepochybne je to aj tento prípad, i keď je pravdou, že obetí pokroku už bolo príliš veľa.

 

About Author

Redakcia UnitedLife

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings