Technológie | Video

Lietajúce autá budú podliehať silnej regulácii. Bude lídrom USA, EÚ alebo Ázia?

Lietajúce vozidlá sa môžu stať lukratívnym priestorom nielen pre veľké letecké spoločnosti, ale aj pre startupy. Ako je na nich ale pripravená legislatíva?
Vydané 21. decembra 2020 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , , , , ,

Zdroj: Asian flying cars aim to soar over walls of global regulation

 

Aj keď pandémia koronavírusu naďalej silno zasahuje globálny letecký priemysel, v Ázii a kdekoľvek na svete sa konkurencia lietajúcich automobilov zvyšuje ako nový nástroj mobility v mestách a iných oblastiach.

Čínskej spoločnosti EHang Holdings kótovanej na burze Nasdaq, ktorá sa považuje za regionálneho lídra, sa v novembri podarilo pilotovať dvojmiestne letecké taxi v Soule a ďalších juhokórejských mestách. Lietali oblohou nad centrom hlavného mesta takmer 10 minút. Autonómne drony spoločnosti EHang už boli testované a nasadené na doručovanie zásielok, hasenie požiaru a podporu cestovného ruchu v Číne.

Ďalšou firmou na poli lietajúcich áut je Xpeng Motors s podporou Alibaby, ktorá predstavila prototyp lietajúceho automobilu na medzinárodnej výstave automobilov v Pekingu v septembri. Snaží sa o zrealizovanie testovacieho letu a jazdy v druhej polovici roku 2021.

Austrálsky startup AMSL Aero spustil koncom novembra elektrickú leteckú záchrannú službu, ktorá dokáže prepraviť pacientov aj v odľahlých komunitách priamo do nemocnice. Japonský rovesník SkyDrive, založený bývalým zamestnancom spoločnosti Toyota Motors, má za cieľ naštartovať letovú prevádzku s posádkou v roku 2023 a využiť svetovú výstavu Osaka 2025 na rozšírenie svojich služieb.

Japonská spoločnosť teTra Aviation, jediný startup, ktorý začiatkom tohto roku získal ocenenie v súťaži leteckej mobility sponzorovanej spoločnosťou Boeing, nie je v týchto veľkých pretekoch žiadnym outsiderom, práve naopak. Má mimoriadne perspektívne vyhliadky.

Budúcnosť lietajúcich áut aj naďalej tvoria Slováci, ešte stále je to ale iba sci-fi

 

Spoločnosť teTra Aviation bola založená v roku 2018 na tokijskej univerzite a kladie si za cieľ ponúknuť do 30. rokov službu, pomocou ktorej si môže zákazník rezervovať jazdu v lietajúcom aute na viacpodlažnom parkovisku neďalekého nákupného centra. Vozidlo by sa potom automaticky vrátilo do obchodného centra a slúžilo ďalším hosťom. „Chceme rozšíriť služby požičiavania automobilov na leteckú mobilitu,“ uviedol Nakai z vedenia teTra Aviation.

TeTra vyvinula vozidlo poháňané elektromotorom, ktorý umožňoval vzlet a pristátie vo zvislom smere bez potreby vzletovej a pristávacej dráhy a získalo ocenenie v hodnote 100 000 amerických dolárov. Cena GoFly ponúkla spoločnosti teTra prístup k rôznym odborníkom na leteckú mobilitu vrátane bývalých úradníkov amerického Federálneho úradu pre letectvo a súčasných regulačných orgánov.

 

Uvedenie finálnej podoby vozidla sa očakáva už na budúcoročnom veľtrhu EAA AirVenture Oshkosh v júli vo Wisconsine.

Môžu byť lietadlá celkom bez pilota? Vraj áno, dokonca musia

Lietajúce autá už nie sú sci-fi, čelia rastúcej konkurencii veľkých spoločností ako Airbus, ako aj začínajúcich spoločností ako Uber Technologies. Morgan Stanley predpovedala v roku 2018, že veľkosť trhu by mohla do roku 2040 dosiahnuť 1,5 bilióna dolárov a závod sa rozbieha aj v Ázii. Americká finančná spoločnosť očakáva, že Čína bude mať najväčší trh v hodnote 431 miliárd dolárov, čo bude predstavovať 29% z celkového objemu lietajúcich áut, v porovnaní s 22% v Amerike a 20% v Európe.

Úrady budú musieť vypracovať zákony a dopravné predpisy pre lietajúce autá. Napríklad japonské ministerstvo pre pôdu, infraštruktúru, dopravu a cestovný ruch plánuje do fiškálneho roku 2023 vytvoriť nový súbor pravidiel pre lietajúce autá na základe zákona o civilnom letectve.

Odvetvie leteckých vozidiel však stále nemá jednotné normy na hodnotenie bezpečnostných rizík týchto vozidiel.

Isté je, že tieto nové vozidlá musia pokračovať v lete, aj keď sa ich komponenty pokazia, rovnako ako iné lietadlá. Pozorovatelia priemyslu sa však domnievajú, že komercializácia v globálnom meradle je veľkou prekážkou, najmä pre ázijské spoločnosti, a to aj napriek úspechu v pilotovaní prototypov po celom svete.

 

Pri pohľade na to, ako v leteckom priemysle takmer úplne dominujú spoločnosti Boeing a Airbus, „sa očakáva, že USA a Európa budú mať v oblasti lietajúcich automobilov vedúcu pozíciu, pretože práve oni určujú globálne regulácie lietadiel,“ tvrdí Shuhei Iwahana, riaditeľ PwC.

Na tento problém nedávno upozornila spoločnosť Mitsubishi Heavy Industries, ktorá v októbri oznámila, že po sérii meškaní pozastaví vývoj svojho osobného lietadla. Japonskému konglomerátu sa nepodarilo získať typové osvedčenie, pretože spoločnostiam Mitsubishi a japonským autoritám, ktoré osvedčenia udeľujú, chýbajú skúsenosti so schvaľovacími konaniami. Táto nepríjemnosť by mohla odrážať širšiu nevýhodu východných trhov v priemysle lietajúcich automobilov.

Čínski, japonskí a ďalší ázijskí hráči na lietajúcich automobiloch „sa môžu na domácom trhu rozširovať, ale splnenie globálnych štandardov je naďalej náročné. … FAA a Agentúra pre bezpečnosť letectva Európskej únie pravdepodobne uprednostnia spoločnosti z ich vlastného regiónu,“ vysvetľuje Iwahana a dodáva, že hráči by skôr mohli získať podiel na trhu zameraním sa na dodávku svojich technológií, od komponentov cez riadenie letovej prevádzky až po výrobcov hotových vozidiel.

Na otázku o týchto regulačných výzvach zostáva Nakai z vedenia teTra Aviation optimistický,  pretože ako prvá japonská spoločnosť získala od FAA povolenie na skúšobný let pre elektrický vertikálny vzlet a pristátie vozidla.

Ako sa bude ďalej vývoj a komerčná prevádzka týchto lietajúcich vozidiel vyvíjať, bude nesmierne zaujímavé sledovať z nezaujatého hľadiska. Nepomerne atraktívnejšia sa nám však javí osobná skúsenosť s takýmito vozidlami. Veríme, že sa v priebehu tejto dekády dočkáme takejto príležitosti.

Pokračujte na ďalší príspevok »