Technológie | Video
Čítanie na 5 min.
Lietajúce autá budú podliehať silnej regulácii. Bude lídrom USA, EÚ alebo Ázia?
Budúcnosť, Extra, Lietajúce auto, Technológie, teTra Aviation, Veda a technika, Video

Zdroj: Asian flying cars aim to soar over walls of global regulation
Aj keď pandémia koronavírusu naďalej silno zasahuje globálny letecký priemysel, v Ázii a kdekoľvek na svete sa konkurencia lietajúcich automobilov zvyšuje ako nový nástroj mobility v mestách a iných oblastiach.
Čínskej spoločnosti EHang Holdings kótovanej na burze Nasdaq, ktorá sa považuje za regionálneho lídra, sa v novembri podarilo pilotovať dvojmiestne letecké taxi v Soule a ďalších juhokórejských mestách. Lietali oblohou nad centrom hlavného mesta takmer 10 minút. Autonómne drony spoločnosti EHang už boli testované a nasadené na doručovanie zásielok, hasenie požiaru a podporu cestovného ruchu v Číne.
Ďalšou firmou na poli lietajúcich áut je Xpeng Motors s podporou Alibaby, ktorá predstavila prototyp lietajúceho automobilu na medzinárodnej výstave automobilov v Pekingu v septembri. Snaží sa o zrealizovanie testovacieho letu a jazdy v druhej polovici roku 2021.
Austrálsky startup AMSL Aero spustil koncom novembra elektrickú leteckú záchrannú službu, ktorá dokáže prepraviť pacientov aj v odľahlých komunitách priamo do nemocnice. Japonský rovesník SkyDrive, založený bývalým zamestnancom spoločnosti Toyota Motors, má za cieľ naštartovať letovú prevádzku s posádkou v roku 2023 a využiť svetovú výstavu Osaka 2025 na rozšírenie svojich služieb.
Japonská spoločnosť teTra Aviation, jediný startup, ktorý začiatkom tohto roku získal ocenenie v súťaži leteckej mobility sponzorovanej spoločnosťou Boeing, nie je v týchto veľkých pretekoch žiadnym outsiderom, práve naopak. Má mimoriadne perspektívne vyhliadky.
Budúcnosť lietajúcich áut aj naďalej tvoria Slováci, ešte stále je to ale iba sci-fi
Spoločnosť teTra Aviation bola založená v roku 2018 na tokijskej univerzite a kladie si za cieľ ponúknuť do 30. rokov službu, pomocou ktorej si môže zákazník rezervovať jazdu v lietajúcom aute na viacpodlažnom parkovisku neďalekého nákupného centra. Vozidlo by sa potom automaticky vrátilo do obchodného centra a slúžilo ďalším hosťom. „Chceme rozšíriť služby požičiavania automobilov na leteckú mobilitu,“ uviedol Nakai z vedenia teTra Aviation.
TeTra vyvinula vozidlo poháňané elektromotorom, ktorý umožňoval vzlet a pristátie vo zvislom smere bez potreby vzletovej a pristávacej dráhy a získalo ocenenie v hodnote 100 000 amerických dolárov. Cena GoFly ponúkla spoločnosti teTra prístup k rôznym odborníkom na leteckú mobilitu vrátane bývalých úradníkov amerického Federálneho úradu pre letectvo a súčasných regulačných orgánov.
Uvedenie finálnej podoby vozidla sa očakáva už na budúcoročnom veľtrhu EAA AirVenture Oshkosh v júli vo Wisconsine.
Môžu byť lietadlá celkom bez pilota? Vraj áno, dokonca musia
Lietajúce autá už nie sú sci-fi, čelia rastúcej konkurencii veľkých spoločností ako Airbus, ako aj začínajúcich spoločností ako Uber Technologies. Morgan Stanley predpovedala v roku 2018, že veľkosť trhu by mohla do roku 2040 dosiahnuť 1,5 bilióna dolárov a závod sa rozbieha aj v Ázii. Americká finančná spoločnosť očakáva, že Čína bude mať najväčší trh v hodnote 431 miliárd dolárov, čo bude predstavovať 29% z celkového objemu lietajúcich áut, v porovnaní s 22% v Amerike a 20% v Európe.
Úrady budú musieť vypracovať zákony a dopravné predpisy pre lietajúce autá. Napríklad japonské ministerstvo pre pôdu, infraštruktúru, dopravu a cestovný ruch plánuje do fiškálneho roku 2023 vytvoriť nový súbor pravidiel pre lietajúce autá na základe zákona o civilnom letectve.
Odvetvie leteckých vozidiel však stále nemá jednotné normy na hodnotenie bezpečnostných rizík týchto vozidiel.
Isté je, že tieto nové vozidlá musia pokračovať v lete, aj keď sa ich komponenty pokazia, rovnako ako iné lietadlá. Pozorovatelia priemyslu sa však domnievajú, že komercializácia v globálnom meradle je veľkou prekážkou, najmä pre ázijské spoločnosti, a to aj napriek úspechu v pilotovaní prototypov po celom svete.
Pri pohľade na to, ako v leteckom priemysle takmer úplne dominujú spoločnosti Boeing a Airbus, „sa očakáva, že USA a Európa budú mať v oblasti lietajúcich automobilov vedúcu pozíciu, pretože práve oni určujú globálne regulácie lietadiel,“ tvrdí Shuhei Iwahana, riaditeľ PwC.
Na tento problém nedávno upozornila spoločnosť Mitsubishi Heavy Industries, ktorá v októbri oznámila, že po sérii meškaní pozastaví vývoj svojho osobného lietadla. Japonskému konglomerátu sa nepodarilo získať typové osvedčenie, pretože spoločnostiam Mitsubishi a japonským autoritám, ktoré osvedčenia udeľujú, chýbajú skúsenosti so schvaľovacími konaniami. Táto nepríjemnosť by mohla odrážať širšiu nevýhodu východných trhov v priemysle lietajúcich automobilov.
Čínski, japonskí a ďalší ázijskí hráči na lietajúcich automobiloch „sa môžu na domácom trhu rozširovať, ale splnenie globálnych štandardov je naďalej náročné. … FAA a Agentúra pre bezpečnosť letectva Európskej únie pravdepodobne uprednostnia spoločnosti z ich vlastného regiónu,“ vysvetľuje Iwahana a dodáva, že hráči by skôr mohli získať podiel na trhu zameraním sa na dodávku svojich technológií, od komponentov cez riadenie letovej prevádzky až po výrobcov hotových vozidiel.
Na otázku o týchto regulačných výzvach zostáva Nakai z vedenia teTra Aviation optimistický, pretože ako prvá japonská spoločnosť získala od FAA povolenie na skúšobný let pre elektrický vertikálny vzlet a pristátie vozidla.
Ako sa bude ďalej vývoj a komerčná prevádzka týchto lietajúcich vozidiel vyvíjať, bude nesmierne zaujímavé sledovať z nezaujatého hľadiska. Nepomerne atraktívnejšia sa nám však javí osobná skúsenosť s takýmito vozidlami. Veríme, že sa v priebehu tejto dekády dočkáme takejto príležitosti.