Ľudia Svet

Kto bol Ingvar Kamprad, zakladateľ značky IKEA? Vizionár, ktorý zmenil naše domácnosti

  • 29 januára, 2018
  • 6 min read
Kto bol Ingvar Kamprad, zakladateľ značky IKEA? Vizionár, ktorý zmenil naše domácnosti

Včera sme sa dozvedeli, že vo veku 91 rokov zomrel zakladateľ spoločnosti IKEA, ktorého meno väčšina ľudí ani nepozná. Ingvar Kamprad nie je na prvý pohľad tak zaujímavý, pretože okolo seba nemá žiadne škandály a nie sú pre neho typické horkokrvné vyjadrenia, jednoznačne však patrí k revolucionárom modernej spoločnosti a podnikania ako takého. Aj napriek tomu, že bol považovaný za 8. najbohatšieho človeka na svete, jazdil na starom Volve a dbal na to, aby „neuletel“ z normálneho života.

 

Zakladateľ značky IKEA sa nedožil takých ovácií ako Steve Jobs, ale jeho prínos pre celý svet je nepopierateľný. Značka, ktorú založil, priniesla celkom nový pohľad na interiérový dizajn, s tým spojenú kvalitu života a spojila zdanlivo nespojiteľné: nízku cenu s vysokou kvalitou. To, že dnes je švédsky obchodný dom s nábytkom a rozličným tovarom lídrom v oblasti výroby a predaja nábytkov, doplnkov, vedúcou spoločnosťou svojho typu v otázke recyklácie a šetrenia nákladov, nie je náhoda. Ide o odraz filozofie a životného štýlu jej zakladateľa, ktorý ju založil iba ako 17-ročný chlapec.

 

Ingvar Kamprad
Ingvar Kamprad

 

INZERCIA

Ingvar Kamprad sa narodil 30. marca 1926 
vo švédskom Elmtaryd v kraji Småland.
Bol dvakrát ženatý a mal štyri deti,
z nich prvé adoptované.

 

INZERCIA

Keď sa bavíme o ľuďoch úspešných v biznise, zvyčajne sa dozvedáme, že prvopočiatky ich podnikania nastali už vo veľmi skorom, často predškolskom veku. Kamprad nebol výnimkou a rôzne zdroje uvádzajú, že už ako 5-ročný chlapec predával zápalky, kde zarobil svoje prvé peniaze. Neskôr vraj zistil, že keď pocestuje do blízkeho mesta, nakúpi tam veľké balenie krabičiek zápaliek a tie potom predá jednotlivo, zarobí na tom pomerne veľa peňazí – snáď tu by sme mohli nájsť začiatok jeho filozofie robiť veci vo veľkom, aby bolo možné ceny stlačiť až na nutné minimum.

Dodnes je to filozofiou značky IKEA – vyrábať obrovské množstvá výrobkov, znižovať ceny ich výroby, následne ich predávať za ceny podliezajúce konkurenciu a ešte na tom všetkom zarobiť. Postupne sa dostal k predaju semien, rýb, písacích potrieb či dokonca vianočných ozdôb. Mladý muž sa ukázal ako všestranný obchodník, čo pretavil do svojej spoločnosti.

Inzercia

Značku IKEA založil ako 17-ročný v roku 1943 a prostriedky získal z odmeny, ktorú mu vyplatil jeho otec za dobré výsledky počas štúdií. Názov spoločnosti je v skutočnosti akronym, teda je tvorený prvými písmenami niekoľkých slov. Ide o  meno Ingvar (I) Kamprad (K), mesta, kde sa narodil, Elmtaryd (E), a neďalekej dediny Agunnaryd (A). Prvú predajňu otvoril až v roku 1958, teda 15 rokov po založení firmy. Neznamená to však, že by sa mu nedarilo, práve naopak. Dnes sa v Älmhulte na mieste prvej predajne nachádza múzeum venované práve tomuto populárnemu obchodnému reťazcu.

 

Prvá predajňa IKEA v meste Älmhult je dnes múzeom spoločnosti.
Prvá predajňa IKEA v meste Älmhult je dnes múzeom spoločnosti.

Jedným z podnetov na všemožné šetrenie nákladov bolo aj akési vlastenectvo. Kamprad bol rodený smalandčan a z jeho rozhovoru pre švédske noviny Sydsvenskan  vyplýva, že sa obáva, že po jeho smrti už nebude IKEA tak dbať na low-cost politiku, pretože v jej vedení nebude smalandčan.

 

Vo Švédsku odmietal platiť dane,
tak sa v roku 1973 uchýlil do exilu.
Domov sa vrátil až v marci 2014 a dožil v kraji Småland. 

 

 

Nadmerné šetrenie vo firme a aj v súkromí

Z Kamprada sa stala legenda pre jeho šetrný životný štýl. Aj napriek tomu, že nahromadil majetok v hodnote neuveriteľných 60 miliárd eur a v roku 2009 ho Forbes vyhlásil za 5. najbohatšieho človeka na svete, nakupoval oblečenie v second hande a jazdil iba staré Volvo z roku 1993 a automobily značky Škoda. Vraj to mal v krvi, podľa denníka The Guardian celá jeho rodina nemala záujem o hodinky, štýlové oblečenie a drahé autá.

 

V jednom z rozhovorov dokonca pripomenul, že aj ku kaderníkovi chodí iba tam, kde je veľmi lacno. Počas života často cestoval do rozvojových krajín a tieto cesty využíval práve aj na návštevy miestnych holičstiev.

 

Vývoj loga spoločnosti IKEA
Vývoj loga spoločnosti IKEA

V roku 1999 vydal knihu Leading By Design: The Ikea Story, kde tvrdil okrem iného aj to, že „nie je efektívnejšej metódy ako ísť dobrým príkladom“. Sám pritom jeho minulosť obsahuje kapitolu, ktorú nemusí každý prijať s pochopením. Ako mladý muž bol členom fašistického odboja, čo o dekády neskôr vo verejnom liste pre zamestnancov IKEA v roku 1994 označil za najväčšiu chybu svojho života. Byť príkladom znamená aj priznať si vlastné chyby, v tomto ohľade môže byť Kamprad považovaný za veľkú výnimku. Taký Henry Ford svoje sympatie k fašistom nikdy nepopieral, dokonca priamo Hitlerovi posielal k narodeninám veľkorysé finančné dary: pravidelne až 50-tisíc amerických dolárov, čo bola v 40. rokoch 20. storočia priam astronomická čiastka.

 

Úmrtie zakladateľa pripomínala aj slovenská pobočka IKEA na svojich webstránkach
Úmrtie zakladateľa pripomínala aj slovenská pobočka IKEA na svojich webstránkach

 

Ingvar Kamprad zomrel prirodzenou smrťou v spánku 27. januára 2018 vo veku 91 rokov v oblasti Liatorp, Älmhult vo Švédsku. Je jedným z popredných podnikateľov 20. storočia a ako uvádzajú zdroje, na jeho posteliach leží každý desiaty Európan. A je veľmi pravdepodobné, že každý z nich má doma aspoň niečo od firmy, ktorú založil – veď aj tento článok bol napísaný na stole tejto legendárnej švédskej značky.

 

 

Zdroje: 1, 2, 3,

 

About Author

Redakcia UnitedLife

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings