EKONOMIKA A BIZNIS
Kniha Paradox prosperity je už v slovenskom predaji, pokrstila ju Brigita Schmögnerová
Nie je to návod, ale cenná inšpirácia, hovorí Brigita Schmögnerová o knihe Paradox prosperity.
Kniha odhaľuje účinný mechanizmus eliminácie chudoby úspešným podnikaním prostredníctvom konkrétnych príkladov z praxe.
The Prosperity Paradox motivuje investorov, podnikateľov i politikov vytvárať inovačné prostredie, ktoré napokon vytiahne ľudí z chudoby. Tento veľkolepý cieľ sa stal predmetom knihy, ktorú v slovenskom preklade pod názvom Paradox prosperity prináša vydavateľstvo Nadácia United Philanthropy.
„Kniha nie je návodom pre manažérov ani členov vlády, aby sme nabehli na novú etapu rozvoja, ale je inšpiratívna a aj celkom zábavná,“ povedala Brigita Schmögnerová na krste slovenského prekladu knihy Paradox prosperity, ktorý prebehol vo štvrtok 12. októbra 2023 v priestoroch kníhkupectva Martinus v OC Nivy.
Krstu knihy sa spolu s Brigitou Schmögnerovou ujala moderátorka Andrea Vadkerti, ktorá pred niekoľkými rokmi uvádzala na trh aj ďalšiu knihu vydavateľstva Nadácia United Philanthropy s názvom Príbeh Singapuru: Z tretieho sveta medzi elitu.
Uvedenia tejto 227-stranovej knihy na trh sa zúčastnili početné osobnosti zo slovenského podnikateľského a spoločenského prostredia, ako aj zakladateľ vydavateľstva a nadácie Vladimír Orth.
Prečo práve Paradox prosperity?
Globálna chudoba je jedným z najpálčivejších problémov sveta. Celé desaťročia sme predpokladali, že inteligentní ľudia s dobrými úmyslami budú nakoniec schopní zmeniť ekonomickú trajektóriu chudobných krajín. Od vzdelávania po zdravotníctvo, infraštruktúru až po odstránenie korupcie, sa príliš veľa riešení spolieha na pokusy a omyly. Plánom je v podstate často identifikovať oblasti, ktoré potrebujú pomoc, zaplaviť ich zdrojmi a dúfať, že časom zaznamenajú zmenu.
Nádej však nie je účinná stratégia. Clayton M. Christensen a jeho spoluautori odhaľujú paradox nášho prístupu k riešeniu chudoby. Aj keď sú naše súčasné riešenia ušľachtilé, neprinášajú konzistentné výsledky a v niektorých prípadoch problémy ešte zhoršili. Najmenej dvadsať krajín, ktoré dostali pomoc v hodnote miliárd dolárov, je chudobnejšími ako boli pred prijatím príspevkov.
Aplikovaním prísnej a teóriou riadenej analýzy, ktorou je autor známy, navrhuje Christensen lepší spôsob riešenia globálnej chudoby. Správny druh inovácie dokáže podľa autora vybudovať nielen spoločnosti, ale aj celé krajiny. Kniha Paradox prosperity identifikuje limity zaužívaných modelov ekonomického rozvoja, ktoré majú tendenciu smerovať zhora nadol a ponúka nový rámec pre hospodársky rast založený na podnikaní a inováciách vytvárajúcich trh. Christensen, Ojomo a Dillon používajú úspešné príklady z ekonomického rozvoja Ameriky vrátane zapojenia firiem ako Ford, Eastman Kodak a Singer Sewing Machines a ukazujú, ako podobné modely fungovali v iných krajinách, ako napríklad Japonsko, Južná Kórea, Nigéria, Rwanda, India, Argentína a Mexiko.
Myšlienky obsiahnuté v tejto knihe pomôžu spoločnostiam a krajinám, ktoré túžia po skutočnom a dlhodobom raste a chcú vidieť skutočný a udržateľný pokrok tam, kde predtým zlyhávali. Paradox prosperity je ale viac ako len obchodná kniha. Je to výzva na akciu pre každého, kto chce nový pohľad na to, ako urobiť svet lepším a prosperujúcim miestom.
A prečo teda paradox prosperity? Ide o koncept nachádzania obchodných príležitostí tam, kde ich iné nevidia alebo nechcú vidieť, teda v chudobe.
Kniha „The Paradox Prosperity: How Innovation Can Lift Nations Out of Poverty“ vyšla v roku 2019 vo vydavateľstve Harper Business a na Slovensku vychádza v slovenskom preklade pod hlavičkou vydavateľstva Nadácia United Philanthropy.
Kto sú autori knihy?