GDPRTáto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu.Cookies a sledovanie môžete vypnúť
Lifestyle TOP články redakcie

Je pracovný dress code dôležitý aj v súčasnosti?

  • 8 mája, 2022
  • 5 min read
Je pracovný dress code dôležitý aj v súčasnosti?

Vytvorenie profesionálneho vzhľadu dokáže ovplyvniť spôsob, akým vás zamestnávatelia vnímajú. Ako sa v dnešných časoch pozerá na to, čo si obliekame napríklad na pohovor?

Snaha zapôsobiť

Reprezentácia seba samého je odjakživa kľúčovou súčasťou profesionálneho úspechu. Dress code, komunikácia, reč tela – to všetko ovplyvňuje ako nazeráme na ľudí. Niekedy je ťažké neklásť dôraz na prvý dojem, keď nám bola neustále opakovaná dôležitosť výberu oblečenia. Na pracovnom pohovore máte prejaviť svoje ja, no nie úplne. Máte prezradiť svoje góly a ukázať prednosti, ale tak, aby ste spĺňali určité nároky.

Ak prácu získate, častokrát pôsobíte ako zástupca spoločnosti pre verejnosť. Či už vybavujete telefonáty, navštevujete klientov alebo hovoríte so zákazníkmi v obchode, vzhľadom odrážate, z akej firmy pochádzate. Zamestnávatelia oceňujú tých, robia dobré meno aj mimo štyroch stien svojej kancelárie.

dress code
Čo bolo kedysi v rámci firemného obliekania nutnosťou, je postupne na ústupe. zdroj: pixabay.com

Obliekanie do práce sa zvyčajne riadilo niekoľkými pravidlami. Kostýmy a obleky bez vyzývavých prvkov či farieb vytvárali uniformitu, do ktorej sa dalo ľahko zapadnúť. Vzostup technologického sektora postupne tento stereotyp odľahčil. Predstavte si typické oblečenie najvýznamnejších osobností tohto odvetvia ako je Steve Jobs alebo Mark Zuckerberg. Svoje nápady odprezentovali zásadne v pohodlnom oblečení. Jobsov čierny rolák sa dokonca stal jeho poznávacím znamením.

Uvoľnené pravidlá

V Spojených štátoch amerických má ležérny dress code zaužívaných 79% pracovísk. Ústup formálneho imidžu v práci takisto pociťujeme aj na Slovensku. Predtým, keď každý nosil „slušné“ oblečenie, bolo dekódovanie nevyslovených pravidiel jednoduchšie. Dnes môže byť pri liberálnejších možnostiach obliekania ťažké trafiť do čierneho. Paradoxne by v takýchto spoločnostiach spravil oblek viac škody než úžitku. Prehnané obliekanie v rámci firemnej kultúry znamená, že nie ste voči okoliu dostatočne všímaví a nezapadáte.

Dress code
Spoločnosti sa snažia zabezpečiť svojim zamestnancom príjemné prostredie výmenou za kvalitne odvedenú prácu. zdroj: unsplash.com

Efektívnou stratégiou je voliť podobný odev ako dlhodobí pracovníci. Štúdie ukázali, že manažéri s väčšou pravdepodobnosťou najímajú a povyšujú ľudí, ktorí im obliekaním pripomínajú seba. Táto zaujatosť v myslení sa nazýva príbuzenské skreslenie. Mnohí ľudia týmto spôsobom dokážu získať nielen lepšie pracovné miesto, ale aj sebaistotu. Správny výber oblečenia sa teda odzrkadlí na pracovnom výkone.

Je dôležité poznamenať, že pravidlá týkajúce sa obliekania nie sú úplne rovnaké pre všetkých pracovníkov. Takzvaný „efekt červených tenisiek“ sleduje vzťah medzi postavením zamestnanca a voľnosťou, ktorú si v rámci svojho šatníka dovolí. Muži a ženy pracujúci na vysokých postoch nosia neformálne oblečenie a napriek tomu sú rešpektovaní. Ak by takto do práce prišiel niekto iný, stal by sa terčom kritiky.

Štýlovo aj počas home office

Veľkou výzvou bola počiatočná práca v čase pandémie. Vďaka technológiám našťastie stále komunikujeme prostredníctvom internetu. Kolegovia sa nám ukázali od pliec nahor – ak si vôbec dali tú námahu zapnúť kameru. Z domu mohli zamestnanci bez problémov podať hviezdny výkon na porade v košeli s golierom. Všetci sa ale zhodli na tom, že spodnú časť pracovného odevu tvorili tepláky a papuče. V prípade, že kamery neboli povinné, celodennou garderóbou mohlo byť pokojne aj pyžamo.

Prácu z dobu si pochvaľuje čoraz viac ľudí. zdroj: pexels.com

Pre zamestnancov túžiacich po povýšení je online forma taktiež ťažkým orieškom. Pár centimetrový štvorec na obrazovke sťažuje príležitosť urobiť dobrý dojem. Nápadné oblečenie či šperky vedia pritiahnuť pozornosť. Stále tam však ostáva riziko, že to preženiete. Pracovník, ktorý sa prihlási na stretnutie v košeli s golierom, keď sú všetci ostatní v mikinách, vynikne. Nevyhnutne ale nepôjde o pozitívne reakcie. Spolupracovníci či dokonca samotný šéf si môžu pomyslieť, že sa snaží príliš okato.

Teraz sa ľudia vracajú späť do kancelárií a spoločnosti skúšajú hybridné firemné modely. Návrat k formálnemu oblečeniu preto prestáva byť žiadaný. Rozhodovanie, čo si obliecť uľahčí jeden jednoduchý trik. Správny výber šiat dokážete docieliť starostlivým pozorovaním pracovného okolia. Dress code ale nie je jedinou vecou, na ktorú by ste sa mali pri práci spoliehať. Dokonalý zjav má pridanú hodnotu, ak sa zhoduje so zručnosťami. Manažér ocení dobre padnúce sako, prípadne kvalitne šité tričko s nenápadným logom. Keď zároveň vykonávate prácu s uspokojujúcimi výsledkami, berte váš štýl ako malé plus.

Zdroje: www.bbc.com, www.indeed.com

Zdroj titulnej fotografie: unsplash.com

About Author

Tímea Prišticová