Internetový predaj na Slovensku atakuje hranicu miliardy eur a stále rastie

Ženy na internete nakupujú častejšie, ale muži minú viac.   Slováci si obľúbili nakupovanie v e-shopoch najmä pre široký výber sortimentu, komfort nakupovania a doručenia. Ženy nakupujú o čosi častejšie ako muži, no muži dokážu minúť oveľa viac. Ťažiskovým obdobím nakupovania sú Vianoce a tento rok budú obchodníci opäť prepisovať štatistiky tržieb. Čo bude hitom Vianoc? Prvé trendy… Prečítať celé
Vydané 19. decembra 2018 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , , , , , ,

Ženy na internete nakupujú častejšie, ale muži minú viac.

 

Slováci si obľúbili nakupovanie v e-shopoch najmä pre široký výber sortimentu, komfort nakupovania a doručenia. Ženy nakupujú o čosi častejšie ako muži, no muži dokážu minúť oveľa viac. Ťažiskovým obdobím nakupovania sú Vianoce a tento rok budú obchodníci opäť prepisovať štatistiky tržieb. Čo bude hitom Vianoc? Prvé trendy už sú známe a nie je prekvapením, že to budú „chytré“ hračky a elektronika.

Online utratíme 201 – 500 eur ročne

Celoročný obrat e-commerce na Slovensku dosiahol za minulý rok takmer jednu miliardu eur a nakupovanie cez internet medziročne stúpa dvojciferným tempom, o 15 %. Z obsiahleho prieskumu Nielsen Admosphere pre SAEC vyplýva, že ženy nakupujú na internete o čosi častejšie a viac ako muži. Z tých, ktorí nakupujú v internetových obchodoch realizovalo za posledných 12 mesiacov desať a viac nákupov 28 % mužov a 34 % žien. V rozmedzí celkovej útraty 101 až 501 eur ročne sa ženy vyrovnajú mužom, no muži častejšie realizujú nákupy nad 501 eur (16 ku 13) a nad 1000 eur ročne (13 ku 7).

Neprekvapí, že výška útraty a frekvencia nakupovania sa zvyšujú s výškou príjmu domácnosti.

Viac v e-shopoch míňajú respondenti vo veku 25-34 rokov a vysokoškolsky vzdelaní nakupujúci. Podľa českej APEK bola priemerná útrata v e-shopoch v Nemecku 1037 eur/osoba/rok, vo Veľkej Británii 3 000 eur/osoba/rok a v Čechách necelých 400 eur/osoba/rok. Na Slovensku sa podľa SAEC pohybuje útrata medzi 201 až 500 eur/osobu/rok (26 % z tých, ktorí nakupovali za posledný rok on-line).

 

Oblečenie, obuv, parfumy a elektronika

Respondenti najviac v poslednom roku kupovali na internete oblečenie a obuv (48 %), knihy, elektronické knihy a audio knihy (30 %), produkty pre zdravie a krásu, kozmetiku, drogériu a parfumy (30 %). Top trojka je tesne nasledovaná mobilmi a inými mobilnými komunikačnými zariadeniami (29 %) a vstupenkami na udalosti (27 %). Medziročné porovnanie (2017 vs- 2018) však ukazuje, že kategórie v Top trojke majú klesajúci charakter. Naopak polepšila si kategória „biela technika a domáce spotrebiče“ (nárast z 23 % na 24 %) a „nábytok, bytové zariadenie a doplnky“ (nárast zo 17 na 20 %), čo môže súvisieť aj s boomom rezidenčného výstavby.

Tradične silnou kategóriou v e-commerce je elektronika (na celkovom obrate sa podieľa takmer 50 %). Tento rok bude opäť dominovať aj vianočným darčekom objednaným cez internet v podobe smart hodiniek, fitness náramkov, smart hračiek či smartfónov. V nákupoch budú figurovať aj notebooky a televízory a mimoriadne sa toho roku darí predaju tyčových vysávačov a rôznym kuchynským spotrebičom, mixérom, robotom a kávovarom. Významnými darčekovými kategóriami sú „kozmetika a zdravie“ a „šport“ (športové potreby, odevy a obuv). Zákazníci na tieto Vianoce chystajú s dostatočným časovým predstihom a zodpovedne. Portál Heureka.sk napríklad už eviduje zvýšené vyhľadávanie umelých vianočných stromčekov či oplátkovačov.

Inzercia

 

Na bezpečnosť treba dbať stále viac

Rozrastajúci sa internetový trh na Slovensku prináša aj bezpečnostné riziká, ktorým čelí celosvetový e-commerce. Bezpečnostné spoločnosti neustále poskytujú rady pre bezpečnejší pohyb na internete, pričom vždy uvádzajú tie isté rady – sú totiž overené, efektívne, napriek tomu na ne ľudia často zabúdajú. Poďme si zhrnúť tie, ako ich skompilovala bezpečnostná spoločnosť Kaspersky Lab vo svojej nedávnej správe:

 

  1. Správna konfigurácia antispamových nastavení

Kyberzločinci často rozposielajú falošné e-mailové správy, ktoré napodobňujú e-mailové upozornenia, napríklad z online obchodu alebo banky. Cieľom je oklamať používateľa, ktorý tak nevedome klikne na infikovaný odkaz, čo má za následok ďalšie šírenie malvéru. Preto je dobré doladiť antispamové nastavenia a najmä nikdy neotvárať súbory, ktoré poslal neznámy odosielateľ.

  1. Obozretnosť nadovšetko

Neverte nikomu, myslíme to doslova. Škodlivé odkazy môžu prísť od vašich priateľov na sociálnych sieťach, vašich kolegov či kamarátov z online hier, ktorých účty boli kompromitované.

  1. Nezanedbávajte aktualizácie

Pravidelne aktualizujte svoj operačný systém, prehliadač, antivírus a ďalšie programy. Kyberzločinci majú tendenciu využívať zraniteľné miesta v softvéri, aby prenikli do systému.

  1. Používajte silné a unikátne heslo

Aby ste predišli jednému úniku, ktorý poškodí všetky vaše digitálne identity, nikdy nepoužívajte rovnaké heslo pre viacero stránok a služieb. Vytvorte si silné, hackermi neodcudziteľné heslo pre každý online účet.

  1. Zadávanie citlivých údajov len cez zabezpečené internetové pripojenie

Ak ste online na verejnom mieste, napríklad používate verejné Wi-Fi pripojenie, vaša súkromná sieť sa pripojí k vonkajšiemu svetu. Uistite sa, že vaše zariadenie je zabezpečené a ak váhate, radšej počkajte na lepšiu príležitosť. V prípade, že potrebujete zadať napríklad svoje prihlasovacie údaje alebo číslo svojho účtu, vždy len cez zabezpečené internetové pripojenie.

  1. Pozor na sťahované súbory

Jednou z top priorít kyberzločincov je, aby ste si nevedome stiahli do svojho zariadenia malvér. Maskujú ho do programov a aplikácií, pričom po jeho stiahnutí sa snažia odcudziť informácie. Pozor! Malvér môže byť prezlečený za akúkoľvek aplikáciu, od populárnych hier, až po sledovanie dopravy alebo počasia. Nesťahujte aplikácie, ktoré vyzerajú podozrivo alebo prišli zo stránky, ktorej neveríte.

  1. Online nákupy len cez zabezpečené stránky („https:“)

Keď nakupujete online, zväčša poskytujete aj informácie o kreditnej karte alebo bankovom účte – ide o niečo, na čo kyberzločinci netrpezlivo čakajú. Zadávajte tieto informácie len na stránkach, ktoré majú zabezpečné a šifrované pripojenie. Rozpoznáte ich jednoducho, ich adresa začína „https:“ („s“ znamená zabezpečená).

  1. Buďte opatrní, koho stretnete online

Ľudia, ktorých stretnete online, nemusia byť vždy tými, za koho sa vydávajú. V skutočnosti nemusia byť ani reálni. Falošné profily na sociálnych sieťach sú populárnym nástrojom kyberzločincov, aby nadviazali kontakt s nič netušiacimi webovými používateľmi a vyprázdnili im ich kyberúčty. Preto buďte najmenej tak obozretní a vnímaví voči svojmu okoliu v online svete, ako ste v tom fyzickom.

  1. Sledujte povolenia pre mobilné aplikácie a rozšírenia prehliadača

Mobilné aplikácie vás dnes bežne žiadajú, aby ste súhlasili s prístupom ku kontaktom alebo súborom na disku, ku kamere, mikrofónu, polohe a tak ďalej. Niektoré z týchto aplikácií nemôžu bez takéhoto súhlasu správne fungovať. Na druhej strane sú aj také, ktoré používajú tieto informácie na vytvorenie vášho marketingového profilu (a niekedy aj horšie). Vždy kontrolujte povolenia, ktoré dávate aplikácii alebo rozšíreniu.

  1. Skontrolujte si váš firewall

Kontrola vášho firewallu môže znieť ako veľmi komplikovaná záležitosť, ale v skutočnosti to tak nie je. Ak vlastníte zariadenie, ktoré beží na operačnom systéme Windows, stačí do vyhľadávacieho okienka zadať “firewall” a kliknúť na výsledok (nachádza sa tiež v súbore „Ovládací panel“). Ak je firewall zapnutý a pripojený, tak by malo byť všetko v poriadku. Firewall totiž dokáže odrážať mnohé útoky kyberzločincov.

Zdroje: Nielsen Admosphere, APEK, Kharisma, Zásielkovňa, Heureka.sk, Kaspersky Lab

Pokračujte na ďalší príspevok »