David Cronenberg je späť. V pripravovanom filme The Shrouds sa bude spájať s mŕtvymi

Krvavý barón žánra body horror David Cronenberg (na titulnej fotografii) začne v marci v rodnom Toronte natáčať svoj ďalší film The Shrouds. Predstavia sa v ňom francúzski herci Vincent Cassel a Léa Seydouxová, s ktorými už v minulosti spolupracoval. Kanadský režisér a scenárista sa po dlhšej odmlke činí, vlani uviedol v Cannes snímku Zločiny budúcnosti… Prečítať celé

Krvavý barón žánra body horror David Cronenberg (na titulnej fotografii) začne v marci v rodnom Toronte natáčať svoj ďalší film The Shrouds. Predstavia sa v ňom francúzski herci Vincent Cassel a Léa Seydouxová, s ktorými už v minulosti spolupracoval. Kanadský režisér a scenárista sa po dlhšej odmlke činí, vlani uviedol v Cannes snímku Zločiny budúcnosti a na festival vo Francúzsku cieli opäť.

The Shrouds (2024)

Sedemdesiatdeväťročný Cronenberg považuje pripravovaný film za veľmi osobný a čiastočne autobiografický. „Nový film, na ktorom pracujem, sa volá The Shrouds. Hrajú v ňom Vincent Cassel a Léa Seydouxová, no nepôjde o francúzsky film. Je to pre mňa veľmi osobný projekt. Ľudia, ktorí ma poznajú, vedia, že v ňom budú autobiografické prvky,” citoval Cronenberga portál deadline.com.

Producentmi sú Said Ben Said, Martin Katz a Michel Merkt. „Sme nadšení, že sa ponoríme do najnovšieho sveta z unikátnej predstavivovsti Davida Cronenberga. Má schopnosť písať chytré a nekonvenčné scenáre, ktoré dokáže pretaviť na osobitý zážitok na plátne. To z neho robí jedinečnú postavu kinematografie,” povedal Ben Said.

Nevhodné pre slabšie povahy

Cassel a Cronenberg sa v minulosti podieľali na snímkach Prísľuby z Východu (2007) a Nebezpečná metóda (2011). Spoločne s Dejinami násilia (2005) tvoria chronologicky nadväzujúcu trojicu prístupnejších položiek z Cronenbergovej filmografie, ktorá poväčšine obsahuje diela nevhodné pre slabšie povahy, napríklad Scanners (1981), Mucha (1986) či Nahý obed (1991).

Vincent Cassel vo filme Prísľuby z Východu. Zdroj: screenshot, YouTube

INZERCIA

Pre silnejšie žalúdky sú určené aj minuloročné Zločiny budúcnosti, ktorými Cronenberg ohlásil návrat do svojho domovského žánra body horror. Léa Seydouxová si zahrala po boku Vigga Mortensena a Kristen Stewartovej a Cronenberg predpovedal, že z premiéry v Cannes odídu niektorí ľudia „už po piatich minútach”. Nakoniec si vyslúžil šesťminútový potlesk v stoji. Vo filme rozvinul niektoré svoje predchádzajúce myšlienky, koná sa v ňom napríklad „súťaž vnútornej krásy”, ktorú spomenul už v Dead Ringers v roku 1988.

Léa Seydouxová vo filme Zločiny budúcnosti. Zdroj: screenshot, YouTube

V The Shrouds sa Cronenberg bude spájať s mŕtvymi. „Protagonista Karsh (Vincent Cassel), inovatívny obchodník a smútiaci vdovec, zostrojil médium, prostredníctvom ktorého je možné komunikovať s pochovanými ľuďmi. Na prahu medzinárodnej expanzie tejto služby niekto poničil viacero hrobov na jeho cintoríne vrátane hrobu jeho ženy. Snaží sa odhaliť motív útoku aj pacháteľov a počas toho prehodnocuje svoje obchodné zámery, manželstvo aj vernosť k spomienke na zosnulú ženu. Zároveň ho to môže posunúť k novým začiatkom,” znie oficiálna synopsa filmu.

Najprv písal pre Netflix

Cronenberg pôvodne rozpísal The Shrouds ako seriál pre Netflix, zástupcovia streamovacej spoločnosti však odstúpili od projektu po dvoch epizódach. „Sú dosť konzervatívni a nech už to bolo z akéhokoľvek dôvodu, rozhodli sa nepokračovať na mojom projekte. Som im však vďačný, pretože som napísal scenár, ktorý by som nespravil bez ich entuziazmu. Keď v súčasnosti robíte pre Netflix, nemusíte sa obávať o peniaze, lebo ich má dostatok. Keď však chcete nakrútiť nezávislý film a nemáte Netflix, je to boj,” povedal Cronenberg pre portál indiewire.com.

Netflix je ochotný financovať aj nezávislých autorov, no jeho šablónovitý prístup potláča umeleckú kreativitu: „Stále funguje ako hollywoodske štúdiá, dúfal som, že by to mohlo byť iné. Netflix vysiela seriály z Kórejskej republiky či Fínska a vydáva ich za svoje, ale v skutočnosti ich len odkúpili. Keď ide naozaj o produkciu Netflixu, prístup je veľmi konzervatívny. Aspoň taká je moja skúsenosť.”

Stream alebo kino?

Kanaďan sa výhľadovo nebráni tvorbe pre streamovacie platformy a víta nové médiá: „Bol som sklamaný, keď to nevyšlo, streamovanie ma zaujíma z filmárskeho pohľadu. Bola by to zaujímavá skúsenosť pre mňa ako scenáristu, tvorcu a režiséra. Je to alternatívna forma, zrazu natáčate osem- až desaťhodinový film. Keď nakrútie film pre Netflix, možno ho nikdy nikto neuvidí v kine, no dostane sa do 190 krajín. Je to iné, ale je to zaujímavé. V Zločinoch budúcnosti sú niektoré pasáže zachytené na iPhone. Nepoviem ktoré, pravdepodobne to však dokážete odhaliť.”

Podľa Cronenberga sa diváci budú stále vracať aj do kín z nostalgických pohnútok: „Bude to retro, ako keď niektorí ľudia aj dnes používajú písacie stroje. Stane sa z toho nostalgická aktivita, kino je zrkadlo do minulosti. Máme tam spirituálny zážitok, lebo nás fascinuje duch filmu.”

 

Zdroje: deadline.com, variety.com, slashfilm.com, indiewire.com

Zdroj titulnej fotografie: screenshot, YouTube

Pokračujte na ďalší príspevok »