BIZNIS | OSOBNOSTI
Čo zanecháva Jeff Bezos a ako spravil z Amazonu fenomén?
Zakladateľ Amazonu Jeff Bezos končí po 27 rokoch vo funkcii výkonného riaditeľa a prechádza na výkonného predsedu.
Dvadsaťsedem rokov po tom, čo Amazon opustil svoju garáž a zmenil ju na jednu z najcennejších spoločností na svete, zakladateľ Jeff Bezos v utorok uviedol, že končí vo funkcii výkonného riaditeľa.
Čo vlastne tento človek vytvoril a aké boli jeho najvýznamnejšie rozhodnutia, ktoré doviedli Amazon k svojej dnešnej veľkosti?
Knihy boli začiatkom, ale určite nie koncom
Jeff Bezos pôsobil vo veľkých reťazcoch kníhkupectiev ako Borders a Barnes & Noble, kým v roku 1994 začal predávať knihy online. V čase, keď sa spoločnosť o tri roky neskôr stala verejnou, ponúkala už viac ako 2,5 milióna titulov a dosiahla ročný obrat 148 miliónov dolárov.
„Amazon.com nemôže existovať vo fyzickom svete,“ uviedol Bezos pre Forbes v roku 1996, čo je prvý rok, čo sa spoločnosť v tomto magazíne objavila. „Žiadna metropolitná oblasť nemôže podporiť kníhkupectvo s miliónom titulov,“ dodal.
Lenže Bezos nemal v úmysle zastaviť sa pri knihách. Do roku 1998 začala spoločnosť Amazon rozširovať svoju ponuku o všetky druhy vecí, ako napríklad CD, DVD, oblečenie, hračky a kancelárske výrobky. Bezos tiež začal naznačovať svoje nadštandardné ambície, zrušil slogan spoločnosti „Najväčšie kníhkupectvo na Zemi“ a začal označovať Amazon ako internetového predajcu, ktorý by ponúkal „Najväčší výber Zeme“.
Privítanie predajcov tretích strán
V roku 1999 Amazon vyzval predajcov tretích strán, aby začali uvádzať tovar na trh a priamo konkurovali produktom, ktoré Amazon sám predával.
Títo predajcovia (väčšinou malé a stredné podniky) teraz tvoria chrbtovú kosť gigantu elektronického obchodu a dnes tvoria zhruba 60% predaja produktov, čo je dvojnásobok percenta, ktoré predstavovali pred desiatimi rokmi.
Z dvojdňovej prepravy je nový normál
V roku 2005 predstavil Bezos nový vernostný program s názvom Amazon Prime s lákavou výhodou: Za 79 dolárov ročne mohli zákazníci na ich objednávky dostávať dvojdňovú dopravu zadarmo.
To rýchlo formovalo očakávania zákazníkov týkajúce sa nakupovania online a zvyšok odvetvia sa dostal do konkurenčnej nevýhody.
Amazon sa dostal o krok vpred aj vďaka viac ako 100 logistickým centrám, v ktorých balí a odosiela tovar. Postavil tiež vlastné dopravné flotily, ktoré súperia s poštou. ShipMatrix nedávno odhadol, že Amazon dopravuje až dve tretiny vlastných balíčkov.
V roku 2019 spoločnosť pritom uviedla, že bude ďalej investovať, aby členom Prime poskytla garantovanú jednodňovú prepravu.
Vytvorenie dojnej kravy na financovanie maloobchodu
V roku 2006 začala spoločnosť Amazon ponúkať služby cloud computingu iným podnikom. Vybudovala túto technológiu na prevádzkovanie svojej vlastnej webovej stránky a domnievala sa, že by ju mohla outsourcovať.
Pod názvom Amazon Web Services služba rýchlo prilákala zákazníkov od NASA až po Netflix. Pre spoločnosť slúžila ako dojná krava, v roku 2019 dosiahla tržby 35 miliárd amerických dolárov a pomohla vyrovnať straty z maloobchodu.
Zámer dostať sa do kamenných obchodov
Spoločnosť Amazon vykonala prvý veľký vpád do kamenného maloobchodu v roku 2017, keď oznámila akvizíciu Whole Foods za 13,4 miliárd dolárov.
Odvtedy znížila ceny stoviek výrobkov a zaviedla špeciálne výhody pre členov Prime, ako je bezplatné dodanie potravín zo všetkých svojich obchodov.
V skutočnosti to nie je v rozpore s tým, čo Bezos tvrdil pre Forbes v roku 1996 o nemožnosti fyzickej predajne. Jeho slová sa totiž týkali Amazonu ako takého, zatiaľ čo Whole Foods a jej podobné projekty nachádzajú vo fyzickom svete reálne opodstatnenie.
Priekopnícka automatická platba
Spoločnosť Amazon otvorila prvý obchod Amazon Go pre verejnosť v roku 2018 a zákazníkom ponúkla možnosť vyzdvihnúť si predmety a odísť bez čakania v rade na platby. Jeho technológia „Just Walk Out“, ktorá využíva kombináciu kamier a umelej inteligencie na automatické sledovanie toho, čo kupujúci vkladajú do svojich vozíkov, bola odvtedy uvedená na viac ako dvoch desiatkach miest.
Technológia je k dispozícii aj iným maloobchodníkom; Hudson a OTG experimentujú s touto technológiou v niekoľkých obchodoch typu grab-and-go na letisku.
Počas tejto cesty sa stal najbohatším človekom na planéte
Bezos sa prvýkrát objavil na zozname Forbes 400 v roku 1998 potom, čo uviedol svoju spoločnosť na burzu s čistým imaním 1,6 miliardy dolárov, čím sa stal 102. najbohatším človekom v USA a získal mu prvé miesto na titulnej strane Forbesu.
Takmer o dve desaťročia neskôr, v roku 2017, predbehol po prvý raz Billa Gatesa ako najbohatšieho človeka na svete.
Jeho čisté imanie v tom roku tiež prekročilo 100 miliárd dolárov.
Dnes je Bezos najbohatším človekom na planéte s čistým imaním 196 miliárd dolárov, a to vďaka 11% podielu v spoločnosti, ktorá sa naďalej vzpiera gravitácii. A navyše aj po potom, čo exmanželke MacKenzie dal štvrtinu svojho podielu po rozvode.
V auguste 2020 sa stal vôbec prvým človekom s majetkom v hodnote viac ako 200 miliárd amerických dolárov.