BIZNIS | OSOBNOSTI

Čo zanecháva Jeff Bezos a ako spravil z Amazonu fenomén?

Zakladateľ Amazonu Jeff Bezos končí po 27 rokoch vo funkcii výkonného riaditeľa a prechádza na výkonného predsedu.
Vydané 3. februára 2021 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , , , , , ,

Jeff Bezos je pre mnohých podnikateľov a zakladateľov e-shopov vzorom, pretože nielen vybudoval vlastnú platformu, ale založil fakticky celý e-commerce priemysel. | Foto: Amazon CEO Jeff Bezos. (© Amazon, All Rights Reserved)

Dvadsaťsedem rokov po tom, čo Amazon opustil svoju garáž a zmenil ju na jednu z najcennejších spoločností na svete, zakladateľ Jeff Bezos v utorok uviedol, že končí vo funkcii výkonného riaditeľa.

Čo vlastne tento človek vytvoril a aké boli jeho najvýznamnejšie rozhodnutia, ktoré doviedli Amazon k svojej dnešnej veľkosti?

Knihy boli začiatkom, ale určite nie koncom

Jeff Bezos pôsobil vo veľkých reťazcoch kníhkupectiev ako Borders a Barnes & Noble, kým v roku 1994 začal predávať knihy online. V čase, keď sa spoločnosť o tri roky neskôr stala verejnou, ponúkala už viac ako 2,5 milióna titulov a dosiahla ročný obrat 148 miliónov dolárov.

Amazon.com nemôže existovať vo fyzickom svete,“ uviedol Bezos pre Forbes v roku 1996, čo je prvý rok, čo sa spoločnosť v tomto magazíne objavila. „Žiadna metropolitná oblasť nemôže podporiť kníhkupectvo s miliónom titulov,“ dodal.

Jeff Bezos v roku 1996 a dnes | Reprofoto Forbes

INZERCIA

Lenže Bezos nemal v úmysle zastaviť sa pri knihách. Do roku 1998 začala spoločnosť Amazon rozširovať svoju ponuku o všetky druhy vecí, ako napríklad CD, DVD, oblečenie, hračky a kancelárske výrobky. Bezos tiež začal naznačovať svoje nadštandardné ambície, zrušil slogan spoločnosti „Najväčšie kníhkupectvo na Zemi“ a začal označovať Amazon ako internetového predajcu, ktorý by ponúkal „Najväčší výber Zeme“.

Privítanie predajcov tretích strán

V roku 1999 Amazon vyzval predajcov tretích strán, aby začali uvádzať tovar na trh a priamo konkurovali produktom, ktoré Amazon sám predával.

Inzercia

Títo predajcovia (väčšinou malé a stredné podniky) teraz tvoria chrbtovú kosť gigantu elektronického obchodu a dnes tvoria zhruba 60% predaja produktov, čo je dvojnásobok percenta, ktoré predstavovali pred desiatimi rokmi.

Vývoj loga Amazonu v priebehu rokov. V prvých rokoch bola evidentná snaha pripomínať pôvod názvu v juhoamerickej rieke aj vizuálne. A prečo práve Amazonka? Jedná sa o zdanlivo nekonečnú rieku s obrovským počtom ramien a zákrut, čo malo symbolizovať ponuku obchodu.

Z dvojdňovej prepravy je nový normál

V roku 2005 predstavil Bezos nový vernostný program s názvom Amazon Prime s lákavou výhodou: Za 79 dolárov ročne mohli zákazníci na ich objednávky dostávať dvojdňovú dopravu zadarmo.

To rýchlo formovalo očakávania zákazníkov týkajúce sa nakupovania online a zvyšok odvetvia sa dostal do konkurenčnej nevýhody.

Amazon sa dostal o krok vpred aj vďaka viac ako 100 logistickým centrám, v ktorých balí a odosiela tovar. Postavil tiež vlastné dopravné flotily, ktoré súperia s poštou. ShipMatrix nedávno odhadol, že Amazon dopravuje až dve tretiny vlastných balíčkov.

V roku 2019 spoločnosť pritom uviedla, že bude ďalej investovať, aby členom Prime poskytla garantovanú jednodňovú prepravu.

Jeff Bezos na jednej zo svojich prezentácií. Jeho majetok v súčasnosti prekračuje hranicu 200 miliárd amerických dolárov | Foto: Amazon.com

Vytvorenie dojnej kravy na financovanie maloobchodu

V roku 2006 začala spoločnosť Amazon ponúkať služby cloud computingu iným podnikom. Vybudovala túto technológiu na prevádzkovanie svojej vlastnej webovej stránky a domnievala sa, že by ju mohla outsourcovať.

Pod názvom Amazon Web Services služba rýchlo prilákala zákazníkov od NASA až po Netflix. Pre spoločnosť slúžila ako dojná krava, v roku 2019 dosiahla tržby 35 miliárd amerických dolárov a pomohla vyrovnať straty z maloobchodu.

Zámer dostať sa do kamenných obchodov

Spoločnosť Amazon vykonala prvý veľký vpád do kamenného maloobchodu v roku 2017, keď oznámila akvizíciu Whole Foods za 13,4 miliárd dolárov.

Odvtedy znížila ceny stoviek výrobkov a  zaviedla špeciálne výhody pre členov Prime, ako je bezplatné dodanie potravín zo všetkých svojich obchodov.

V skutočnosti to nie je v rozpore s tým, čo Bezos tvrdil pre Forbes v roku 1996 o nemožnosti fyzickej predajne. Jeho slová sa totiž týkali Amazonu ako takého, zatiaľ čo Whole Foods a jej podobné projekty nachádzajú vo fyzickom svete reálne opodstatnenie.

Priekopnícka automatická platba

Spoločnosť Amazon otvorila prvý obchod Amazon Go pre verejnosť v roku 2018 a zákazníkom ponúkla možnosť vyzdvihnúť si predmety a odísť bez čakania v rade na platby. Jeho technológia „Just Walk Out“, ktorá využíva kombináciu kamier a umelej inteligencie na automatické sledovanie toho, čo kupujúci vkladajú do svojich vozíkov, bola odvtedy uvedená na viac ako dvoch desiatkach miest.

Technológia je k dispozícii aj iným maloobchodníkom; Hudson a OTG experimentujú s touto technológiou v niekoľkých obchodoch typu grab-and-go na letisku.

 

Počas tejto cesty sa stal najbohatším človekom na planéte

Bezos sa prvýkrát objavil na zozname Forbes 400 v roku 1998 potom, čo uviedol svoju spoločnosť na burzu s čistým imaním 1,6 miliardy dolárov, čím sa stal 102. najbohatším človekom v USA a získal mu prvé miesto na titulnej strane Forbesu.

Takmer o dve desaťročia neskôr, v roku 2017, predbehol po prvý raz Billa Gatesa ako najbohatšieho človeka na svete.

Jeho čisté imanie v tom roku tiež prekročilo 100 miliárd dolárov.

Dnes je Bezos najbohatším človekom na planéte s čistým imaním 196 miliárd dolárov, a to vďaka 11% podielu v spoločnosti, ktorá sa naďalej vzpiera gravitácii. A navyše aj po potom, čo exmanželke MacKenzie dal štvrtinu svojho podielu po rozvode.

V auguste 2020 sa stal vôbec prvým človekom s majetkom v hodnote viac ako 200 miliárd amerických dolárov.

 

Pokračujte na ďalší príspevok »



Fenomén

6 dôvodov, prečo zmenila televízia svet

  • Televízia od svojho vzniku zohrala nepopierateľnú úlohu v zmene spoločnosti a postupom času sa stala jedným z najvýznamnejších médií vôbec. Jej vplyv sa dotkol takmer každej oblasti ľudského života a ovplyvnil spôsob, ako vnímame svet okolo nás.
  • Televízory sa tak stali základným zariadením domácnosti a dnes sú neoddeliteľnou súčasťou každodenného života.