Filmy a seriály

Avatar je výnosný biznis, no prvýkrát sa na Oscaroch musel skloniť pred exmanželkou režiséra

  • 21 decembra, 2022
  • 6 min read
Avatar je výnosný biznis, no prvýkrát sa na Oscaroch musel skloniť pred exmanželkou režiséra

Prvý Avatar, ktorého pokračovanie už zaplavilo multiplexy na Slovensku, lámal rekordy v príjmoch zo vstupného. Jedno prvenstvo mu však ušlo, v marci 2010 nezískal Oscara za najlepší film. Namiesto Jamesa Camerona sa radovala jeho bývalá manželka Kathryn Bigelowová so snímkou Smrť čaká všade, v originálnom znení The Hurt Locker. Na rivalitu sa aj s odstupom rokov spomína ako na súboj Dávida s Goliášom – vojnová dráma z Iraku verzus najlepšie zarábajúci blockbuster všetkých čias.

Najlepším filmom sa stáva…

Cameron a Bigelowová sa rozviedli v roku 1991 a podľa dostupných informácií zotrvali na priateľskej báze. Napriek tomu bolo ich súperenie horúcim artiklom pre médiá. „Je to výborný príbeh,” súhlasí Jeffrey Godsick, bývalý viceprezident štúdia Fox pre marketing. Ani jeden z dvojice filmov pritom nevstupoval do súťaže ako favorit v hlavnej kategórii. Konkurenciu tvorili napríklad Nehanební bastardi od Quentina Tarantina. Štúdio očakávalo od Avatara ocenenie za špeciálne efekty či v iných menej sledovaných kategóriách, ale nerátalo s tým, že by Akadémia filmových umení a vied uprednostnila sci-fi aj ako najlepší film.

Smrť čaká všade bol v porovnaní s Avatarom nízkorozpočtový projekt, ktorý aj skromnejšie vynášal na predaji vstupeniek. Na domácom americkom trhu zarobil 17 miliónov dolárov, len niečo cez dve percentá zo 785 miliónov, ktoré v USA zinkasoval Avatar (celosvetovo sa vyšplhal na 2,7 miliardy dolárov). Vojnový film na Oscaroch nevyhlásili za najlepší od roku 1996 (Anglický pacient) a nikdy predtým si cenu neprebrala žena-režisérka. Snímku distribuovala spoločnosť Summit Entertainment bez predchádzajúceho víťazstva na Oscaroch.

INZERCIA

Kathryn Bigelowová s Oscarom za film Smrť čaká všade. Zdroj: screenshot, YouTube

INZERCIA

Stratégie sú mýtus

„Stratégie, ako uspieť na Oscaroch, sú mýtus. Bez urážky, ale živia to len médiá a tlač. Platení stratégovia si účtujú nemalé peniaze za služby, ktoré sú totálne zbytočné. Akadémia si pozrie filmy a hlasuje za to, za čo hlasuje. Nemyslím si, že si to vyžaduje nejakú geniálnu stratégiu,” povedal Tom Rothman, vtedajší šéf spoločnosti Fox Filmed Entertainment. Hlasujúcim sa bežne zasielali DVD s nominovanými snímkami, trojrozmernosť Avatara však na nosičoch nemala želaný efekt, a preto štúdio zabezpečilo premietania v kinách po celom Los Angeles.

Čím viac ľudí videlo Avatara, tým viac sa rozširoval nelichotivý názor, že na rozdiel od konkurencie nejde o skutočnú kinematografiu, ale o počítačovú šikovnosť. Fox sa snažil presviedčať o opaku, poskytol aj detaily z natáčania, aby ukázal, ža za každým modrým humanoidom sa skrýval živý človek. „Bolo ľahké tvrdiť, že to nie je naozajstné herectvo. Bola to animácia? Čelili sme tejto taktike a zvolili sme defenzívny prístup. Nehovorím, že to bolo správne, no hlasujúci zrejme uvažovali, načo sú nám ocenenia, keď máme tržby? Vedeli sme, že titul najúspešnejšieho filmu všetkých čias nám nemusí práve pomôcť,” povedal Godsick.

Inzercia

„Nehlasujte za film za 500 miliónov“

Tím filmu Smrť čaká všade viedol svoju kampaň s podtitulom Dávid proti Goliášovi. The Hurt Locker bol vhodnejší na sledovanie v domácich podmienkach a úspešná strategička Cynthia Swartzová rozoslala DVD až v decembri 2009 a uchmatla kus pozornosti v čase, keď sa Avatar premietal v kinách. Producent Nicolas Chartier si nenechal ujsť príležitosť poukázať na ozrutný rozpočet Avatara, keď u hlasujúcich emailom agitoval, aby uprednostili jeho film pred tým „za 500 miliónov”.

„Swartzová v kampani právom vykresľovala Bigelowovú ako brilantnú režisérku, ktorá si vie zastať svoje miesto v mužskom svete. Podsunula príbeh prvej ženy s Oscarom a táto vidina sa bleskurýchle rozšírila Hollywoodom. V deň zverejnenia nominácií 2. februára sa nehovorilo prakticky o ničom inom,” písal v roku 2010 britský denník The Guardian. Cameron už predtým triumfoval s Titanicom, hlas pre Bigelowovú bol zápisom do histórie.

Cameron prijal prehru veľkoryso, ešte bude mať šancu

Na galavečere nebolo medzi exmanželmi ani náznaku nevraživosti. Cameron na červenom koberci povedal: „Kathryn vidí moje filmy, keď ich píšem a strihám, a vice versa. Avatara videla päťkrát v rôznych štádiách a dala mi svoje poznámky, takže si vzájomne pomáhame.” Podľa jedného z predstaviteľov Foxu bol veľkorysý aj po prehre: „Pamätám sa, že za ňou išiel po skončení slávnostného odovzdávania. Pravdepodobne bol sklamaný, všetci sme boli, po všetkom tom úsilí, ktoré sme do toho vložili. Nemyslite si, že túžba víťaziť sa stratí len preto, že ste už zvíťazili predtým.”

James Cameron gratuluje k víťazstvu filmu Smrť čaká všade. Zdroj: screenshot, YouTube

S výnimkou snímok Krajina Nomádov (vyšla pred hromadnou distribúciou vakcín proti ochoreniu COVID-19) a CODA (vyšla na streamovacej službe) je Smrť čaká všade najmenenej zarábajúcim držiteľom ocenenia v kategórii Najlepší film. V ten večer 7. marca 2010 Dávid pokoril Goliáša, no Goliáš bude mať ešte viacero pokusov. Prvé z niekoľkých plánovaných pokračovaní už boduje tam, kde to aj „jednotke” išlo najlepšie – na komerčnom poli. Od uvedenia zarobilo celosvetovo už vyše 440 miliónov dolárov.

 

Zdroje: vulture.com, theguardian.com, youtube.com

Zdroj titulnej fotografie: screenshot, YouTube

About Author

Andrej Bezák

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings