Lee Iacocca zomrel vo veku 94 rokov

V čom bol Lee Iacocca výnimočný a aký bol jeho príbeh?

Je veľmi málo výkonných riaditeľov, ktorí sa môžu pochváliť úspešným vedením dvoch obrovských firiem. Iacocca takým bol.

Lee Iacocca bol jedným z najlepších manažérov sveta, tvrdia mnohé zdroje a najmä tí, ktorí sa s ním stretli osobne. Keith Crain, šéfredaktor magazínu Auto News, dokonca o Iacoccovi napísal, že bol väčší ako sám život. V osemdesiatych rokov sa dokonca jeho vlastný životopis stal bestsellerom, taký bol v čase svojej najväčšej slávy vychytený.

Niekdajší manažér automobiliek a vizionár zomrel 2. júla 2019 vo veku 94 rokov vo svojom domove v Bel-Air v Kalifornii, trpel na Parkinsonovu chorobu.

Narodil sa v roku 1924 v americkej Pensylvánii, bol synom talianskych prisťahovalcov a svoju kariéru začal na stáži v automobilke Ford v roku 1946 – teda iba 22-ročný. V tom čase bol v River Rouge najväčší výrobný závod na svete. Pôvodné ambície pracovať na pozícii inžiniera rýchlo pominuli, Iacocca sa preukázal ako dobrý obchodník a manažér. Namiesto výroby automatických prevodoviek sa tak venoval obchodnej činnosti v Chestere v Pensylvánii a v roku 1949 sa stal oblastným riaditeľom predaja v meste Wilke-Barre.

Lee Iacocca počas pôsobenia vo Forde

56 za 56

Jedným z prvých skutočne úspešných projektov Iacocca bola jeho kampaň „56 za 56“. To znamenalo, že ktokoľvek si kúpil Ford z roku 1956, zaplatil akontáciu vo výške 20 percent z ceny vozidla a potom ho tri roky splácal po 56 dolárov mesačne. Odhaduje sa, že len vďaka tejto kampani Ford predal o 75-tisíc kusov automobilov viac. Nová stratégia bola zrozumiteľná pre každého. Za odmenu dostal Iacocca povýšenie na pozíciu okresného manažéra Washingtonu a v roku 1960 sa stal riaditeľom marketingu osobných vozidiel spoločnosti.

Napokon sa v novembri 1960 stal viceprezidentom a generálnym riaditeľom divízie Ford.

Vo Forde zaviedol štvrťročné kontroly a päť slávnych otázok, ktoré mali priam baťovský charakter:

Aké máte ciele na nasledujúcich 90 dní?
Aké máte plány?
Aké sú vaše priority?
Čo očakávate?
Akým spôsobom to chcete dosiahnuť?

Odpovede na tieto otázky mali zamestnanci dávať svojim nadriadeným, čím Iacocca podnecoval dialógy medzi nimi.

Zaujímavosťou je, že Iacocca sa osobne podieľal na vývoji dnes už legendárneho Fordu Mustang, ktorého sa len za prvý rok výroby predalo 418 812 kusov. Iba za prvé dva roky predaja vytvoril model Mustang čistý zisk 1,1 miliard amerických dolárov.

Vo Forde sa stali kľúčovými dátumami 10. december 1970 a 13. júl 1978. V ten prvý sa Iacocca stal prezidentom Ford Motor Company. V ten druhý ho Henry Ford II. oficiálne prepustil pre osobné nezhody.

 

Iacocca sa osobne podieľal na vývoji prvého Fordu Mustang, ktorý priniesol spoločnosti obrovské zisky

Chrysler a tvrdé opatrenia pre dosiahnutie úspechu

Obdobie voľna však pre Iacoccu netrvalo dlho. Už v októbri 1978 sa stal prezidentom spoločnosti Chrysler, ktorá si ho najala, aby riadil reštruktualizáciu spoločnosti. Tá bola v červených číslach a jej vozidlá mali povesť poruchových strojov. Iacocca využiť svoje voľné ruky a do Chrysleru si zavolal ľudí z Fordu.

Jeho prístup bol veľmi tvrdý. Znížil platy sedemsto zamestnancov, zrušil vyplácanie prémií, rozpredal všetok tovar, ktorý dosť nezarábal, znížil náklady na fixných 600 miliónov dolárov, zrušil vyplácanie dividend pristúpil k ďalším zásadným opatreniam. Napokon sa mu v roku 1979 podarilo vyjednať pôžičku od USA vo výške jednej miliardy amerických dolárov. Túto pôžičku Chrysler splatil už v roku 1983, tak sa začalo spoločnosti dariť.

Lee Iacocca sa tiež zaslúžil o akvizíciu spoločnosti AMC v roku 1987, ktorej patrila značka Jeep. Chrysler jej akvizíciou získal mimoriadne ziskovú divíziu terénnych automobilov.

Lee Iacocca nastúpil do dôchodku v roku 1993, ale ešte v roku 2005 sa stal tvárou reklamnej kampane Chrysleru.

Počas života bol (a dodnes je) kritizovaný za protijaponské vyjadrenia, za prepustenie tisícok radových robotníkov pri reštruktualizácii Chrysleru a fakt, že hoci radikálne znižoval náklady, sám sebe si doprial astronomický plat.

 

Adventný koncert 2019

600-koňové Audi RS Q8 predviedlo pozoruhodnú jazdu a stalo sa najrýchlejším SUV v Zelenom pekle

Doterajšiemu držiteľovi rekordu nadelila novinka až 12 sekúnd.

12. novembra 2019

Všetko podstatné o novej Octavii

Octavia s poradovým číslom 4 prichádza. Je nádherná, pokroková a veľkolepo priestranná

Ideál rodinného auta na Slovensku prichádza v úplne novej podobe.

11. novembra 2019

Ekonomická sloboda na Slovensku

Je Slovensko dobrým miestom na podnikanie? Ani nie, v rebríčku nás predbehlo aj Maďarsko, Česko, Poľsko či Rumunsko

Podľa rebríčka ekonomickej slobody je Slovensko na veľmi nepriaznivej pozícii. A stále sa zhoršuje.

11. novembra 2019

Budúcnosť skladovania energie

Čo s batériami zo Slovenska? Riešenia sa ponúkajú, ale chýbajú reálne opatrenia

V Bratislave sa skončila prvá medzinárodná konferencia venovaná batériovým technológiám a úložiskám energie. Jej organizátori, členovia Slovenskej batériovej aliancie (SBaA), si zadefinovali akčné kroky manifestu, ktoré by mali zabezpečiť rozvoj jednotlivých oblastí batériového priemyslu na Slovensku.

6. novembra 2019

September priniesol v predaji nových vozidiel v Európe veľké prekvapenia. Zažiaril Mercedes a Tesla

Mercedes-Benz sa stal v Európe druhou najúspešnejšou značkou za minulý mesiac.

29. októbra 2019

Adventný koncert v bratislavskej Redute

Slávik menom Slávka

Len nedávno absolvovala bratislavské Konzervatórium a už sa zjavuje v programoch prestížnych operných scén. Meno, ktoré si treba zapamätať: Slávka Zámečníková.

24. októbra 2019

Porsche rozširuje portfólio elektrickej novinky o základnú verziu. Čo ponúkne najlacnejší Taycan?

Nedávno odhalený elektromobil od Porsche prichádza v základnom vyhotovení.

19. októbra 2019

Trvalý rast je nemožný

Ako súvisia recesie s inováciami

Krízy vznikajú a zároveň zanikajú. Je to kolobeh, ktorý je našou súčasťou od nepamäti. Navzájom súvisiace obdobia štádií ekonomiky, kedy obdobie konjunktúry (rastu) striedajú obdobia recesie (poklesu).

17. októbra 2019

TEST Peugeot 508 SW Allure 1.5 BlueHDi 130k EAT8

7 dôvodov, pre ktoré je podľa nás Peugeot 508 SW autom roka

Na tomto fantastickom kombi nenájdete chybu ani vtedy, keď ju budete urputne hľadať. Peugeot 508 SW na nás nesmierne zapôsobil.

16. októbra 2019

BMW predstavuje úplnú novinku. Rad 2 v štýlovom balení Gran Coupé má primárne predný pohon

Nová dvojka prichádza sprvoti ako štýlové 4-dverové kupé.

16. októbra 2019

Najrýchlejší sériový sedan na svete dostal exkluzívne doplnky. Toto je vylepšený Flying Spur

Luxusný Flying Spur dostal exkluzívny paket Blackline.

14. októbra 2019

Seriál o Číne

Predstihne Čína v umelej inteligencii USA?

Na základe sledovania informácií, ktoré sa na nás valia zo všetkých strán by sa mohlo zdať, že Čína nás všetkých čoskoro prevalcuje svojou inovačnou aktivitou. To isté sa týka aj vnímania jej pokroku v umelej inteligencii.

11. októbra 2019

Už vieme, ako bude nový Volkswagen Golf s poradovým číslom osem vyzerať a kedy príde

Príchod jednej z najväčších noviniek tohto roku je na spadnutie.

11. októbra 2019

Sila jednoduchého gesta

Tento šéf ročne napíše 9200 narodeninových pohľadníc, vysvetľuje význam vďačnosti

Sheldon Yellen je CEO stavebnej spoločnosti BELFOR Holdings, Inc. a každý rok napíše ručné narodeninové blahoželania všetkým vyše 9-tisíc zamestnancom.

10. októbra 2019

Zrod legendy v priamom prenose

Pompézne Gran Coupé od BMW prichádza vo vrcholnej verzii M8. Má sa AMG GT 63 S čoho báť?

Posledný dielik skladačky menom 8 je realitou.

9. októbra 2019

Revolučná Corvette prišla o strechu. Vyše 500-koňový osemvalec ale naďalej ostáva

Corvetta prvýkrát s plechovou sťahovacou strechou.

8. októbra 2019

Bublina alebo Boom?

Šialené tempo: Iba dvojročný startup BIRD má dnes hodnotu 2,5 miliardy

Je mimoriadny rast hodnoty „kolobežkových firiem“ postavený na stabilných základoch?

7. októbra 2019

Na predaj výhradne spolu

Aston Martin a Zagato na počesť 60-ročnej spolupráce prinášajú dve špecialitky za 6 miliónov libier

Oba modely vzniknú v obmedzenom počte, na predaj budú výhradne spolu.

5. októbra 2019

Nové 625-koňové super-SUV-čka od BMW dajú stovku za 3,8 sekundy. Privítajte X5 M a X6 M

Hneď v úvode spoznávame aj silnejšie vyhotovenia pod názvom Competition.

2. októbra 2019