Ukážka zo scenára: Paris, Texas – Nebude žiadna bezpečnostná zóna!

Travis Henderson (Harry Dean Stanton), muž s disociatívnou poruchou, sa po štyroch rokoch vynorí z púšte. Nájde ho jeho brat Walt (Dean Stockwell) a spolu sa vrátia do Los Angeles, kde sa Travis stretne so svojím synom. Otec a syn sa čoskoro vydajú hľadať matku dieťaťa (Nastassja Kinská), ktorá sa stratila krátko po tom, ako… Prečítať celé

Travis Henderson (Harry Dean Stanton), muž s disociatívnou poruchou, sa po štyroch rokoch vynorí z púšte. Nájde ho jeho brat Walt (Dean Stockwell) a spolu sa vrátia do Los Angeles, kde sa Travis stretne so svojím synom. Otec a syn sa čoskoro vydajú hľadať matku dieťaťa (Nastassja Kinská), ktorá sa stratila krátko po tom, ako zmizol Travis. Paris, Texas, dojemný road movie nemeckého režiséra Wima Wendersa z roku 1984, je ďalším príkladom kľúčovosti scenára. Časť z neho si ukážeme.

Harry Dean Stanton vo filme Paris, Texas. Zdroj: screenshot, YouTube

Paris, Texas (1984)

Scenár spoločne napísali Lewis Minor Carson a Sam Shepard. „Približne v polovici filmu, keď sme nevedeli, kam nás to zavedie, som použil jeden monológ, ktorý napísal Sam Shepard. Nachystal viacero monológov a dialógov, ktoré nemali nijaký špeciálny význam. Jeden z nich patril tomuto mužovi, okolo ktorého prechádza Travis. Uráža v ňom dopravu a všetkých ľudí pod sebou. Hral ho Tom Farrell, ktorý s nami cestoval týždne a týždne, aby napokon mohol predniesť tento monológ na jednom z nadjazdov. Nevedel som, kam to mám umiestniť, ale bol som si stopercentne istý, že to chcem použiť. Takže Tom s nami cestoval a bol pripravený zahrať svoju scénu kdekoľvek. Nakoniec ju zahral na tomto mieste,” povedal Wenders.

Ukážka

Všetkých vás nachytajú so stiahnutými gaťami!

To vám garantujem!

Prisahám na hlavu mojej matky!

Tu a teraz. Stojac na hlave svojej matky – nech je jej zem ľahká – čomu by mal do špiku kostí porozumieť každý, kto sa nenarodil v kanáloch!

Vtrhnú vám do postelí, vytiahnu vás z víriviek, vytrhnú vás z nablýskaných športiakov!

V tomto Bohom zabudnutom údolí nie je miesto, absolútne žiadne miesto.

Kričím a volám na plné ústa, jasné posolstvo znie do Mohavskej púšte, ponad Barstows, môj hlas sa rozlieha po celom údolí až do Arizony.

Ani jedno z týchto miest sa nebude nazývať bezpečnostnou zónou!

Nebude totiž žiadna bezpečnostná zóna!

Garantujem vám, že bezpečnostná zóna bude zničená.

Vykorenená.

Všetkých vás vydajú do krajiny, odkiaľ niet návratu!

Je to navigácia nikam.

A ak si myslíte, že to bude zábava, tak sa mýlite.

Možno som len kopa hnoja, ale verte mi:

Viem, o čom do pekla hovorím.

Nie som blázon.

A potom nehovorte, že som vás nevaroval!

Varoval som vás! Varoval som vás všetkých!

Na videu vyššie si všimnime, ako Travis mlčky jemným potľapkaním chlácholí kričiaceho muža. Akoby ho chápal.

Najprv herec, potom postava

„Je pre mňa zložité, keď už existuje postava a ja pre ňu musím nájsť herca. Radšej fungujem naopak, niekto musí prísť so svojimi očami, svojím výzorom, svojou históriou a svojím životopisom. Potom môžeme vytvoriť niečo, čo vychádza z tohto herca,” povedal Wenders.

„Celé sa to zbehlo veľmi prirodzene. Boli sme v Santa Fé, pili sme tequilu a rozprávali sme sa, už som bol trochu opitý a povedal som Samovi, že chcem urobiť niečo pekné. Bol som v životnej fáze, keď som potreboval urobiť niečo zmysluplné. To bol koniec našej konverzácie a vrátil som sa do Los Angeles. O niekoľko týždňov mi Sam zavolal a spýtal sa ma, či by som nechcel vziať hlavnú úlohu. Bol som zaskočený a príjemne prekvapený. Odpovedal som však, že to zoberiem, iba ak o tom on a ostatní budú absolútne presvedčení,” povedal Harry Dean Stanton o tom, ako sa dostal k tejto úlohe.

Harry Dean Stanton vo filme Paris, Texas. Zdroj: screenshot, YouTube

Priučili sa budúce režisérky

Francúzka Claire Denisová a Američanka Allison Andersová, ktoré sa neskôr stali renomovaný režisérkami, pracovali ako prvá asistentka réžie a asistentka produkcie. „Najprv som si chcela pozrieť len začiatok, ale nemohla som prestať. Je to, ako keď sa porežete a neviete zastaviť krvácanie. Potom môžete navzájom nesúhlasiť a pohádať sa, no vďaka Wimovi som zažila niečo, čo je väčšie ako môj život,” povedala Denisová.

Andersová si počas natáčania viedla denník: „Včera popoludní sme vo Wimovom vane vyrazili z Los Angeles a o dva dni by sme mali prísť do Texasu, kde už pracuje zvyšok štábu. Som z toho úplne vydesená, pred dvoma rokmi som Wimovi začala písať ako fanúšička a teraz s ním spolupracujem a môžem sa od neho učiť. Zo všetkých výziev, ktorým som čelila, sa táto javí ako najväčšia. Nikdy som po ničom takto netúžila, nikdy pre mňa nič neznamenalo viac.”

 

Zdroje: scripts.com, facebook.com/CriterionCollection/

Zdroj titulnej fotografie: screenshot, YouTube

Pokračujte na ďalší príspevok »