Ľudia Svet

Larry, Sergey a zázrak menom Google

  • 6 júna, 2016
  • 10 min read
Larry, Sergey a zázrak menom Google

Larry Page a Sergey Brin majú takú moc, že bez nich by tento článok ani nemohol vzniknúť. Na vyhľadávanie informácií o nich totiž používam Google, zobrazujem ich na prehliadači Chrome a článok píšem na Google Drive. Aby som ho poslala šéfredaktorke, použijem môj Gmail.

 

 

Američan s dobrým zázemím

Larry Page je typickým príkladom toho, ako rodina formuje záujmy a budúcnosť svojho dieťaťa. Jeho otec bol priekopníkom počítačových vied a umelej inteligencie v čase, keď sa táto oblasť ešte len začala rozvíjať a mama bola inštruktorkou počítačového programovania.

 

INZERCIA
Larry Page
Larry Page

Page teda vyrastal v prostredí plnom počítačov, vedeckých a technologických časopisov a rodičia ho svojou výchovou viedli k tvorivosti a vynaliezavosti. Jeho záujmy však siahali aj do umeleckej sféry – hral na saxofón a študoval hudobnú kompozíciu. V šiestich rokoch, keď sa po prvýkrát dostal k osobnému počítaču, sa Larry začal zaujímať o to, ako veci fungujú. Navštevoval Montessori školu, je bakalárom v počítačovom inžinierstve a magisterský titul z počítačových vied získal na Stanfordskej univerzite. Jedným z jeho prvých vynálezov bola atramentová tlačiareň vyrobená z kociek Lega, na ktorej dokázal lacno tlačiť veľké plagáty.

 

Rus s neistou budúcnosťou

Brin mal rovnako dobré predpoklady stať sa internetovým podnikateľom ako Page, avšak s tou výnimkou, že sa narodil v Sovietskom zväze a navyše do židovskej rodiny.

 

Sergey Brin
Sergey Brin

Do Spojených štátov emigrovali, keď mal Sergey šesť rokov, čo im všetkým otvorilo nové šance. Jeho otec je uznávaným profesorom matematiky a mama sa po emigrácii stala výskumníčkou v NASA. Sergey navštevoval základnú školu postavenú na princípe Montessori, má bakalára z počítačových vied a matematiky a na magisterskom stupni počítačových vied sa stretol s Larrym Pageom na Stanfordskej univerzite.

 

Od veľkých myšlienok k vzniku gigantu

Priateľstvo Larryho a Sergeya nezačalo hneď pri ich prvom stretnutí. Sergey mal byť Larryho sprievodcom po škole a aj keď by sa mohlo zdať, že majú toho veľa spoločného, hneď v prvý deň sa nevyhli menším hádkam týkajúcich sa ich názorov. Tento ich spôsob komunikácie však pretrváva dodnes a posúva ich myšlienky vpred.

V roku 1996 Page a Brin vybudovali vyhľadávací nástroj BackRub, ktorý dokázal na základe spätných odkazov určiť dôležitosť webových stránok. V roku 1998 premenovali vyhľadávací nástroj na Google. Slovo google je mierne upravený matematický pojem pre číslo 1 nasledované sto nulami. Ku vzniku spoločnosti Google Inc. prišlo potom, ako dostali štedrý dar v hodnote 100 tisíc dolárov od Andyho Bechtolsheima – spoluzakladateľa spoločnosti Sun, ktorá predávala počítače a informačné technológie. Generálnym riaditeľom sa stal Larry Page, v roku 2001 ho na 10 rokov vystriedal Eric Schmidt, aby sa následne funkcie znovu ujal. Sergey Brin sa stal riaditeľom Google X, divízie, ktorá sa zaoberá umelou inteligenciou, výpočtovou neurovedou, zdravotnou starostlivosťou a biotechnológiami.

Spoločnosť Google Inc. sa stala revolučnou v mnohých oblastiach. V roku 2000 predstavila službu AdWords, prostredníctvom ktorej sa dajú vytvárať online reklamné kampane. Ďalšou revolúciou v oblasti online komunikácie bolo spustenie služby Gmail v roku 2004. Gmail zahŕňa okrem emailových správ aj funkcie ako rýchle vyhľadávanie, obrovský ukladací priestor a zobrazovanie správ vo vláknach, bez ktorých si už nevieme predstaviť náš bežný život. Rok 2004 bol významný aj z hľadiska spustenia služby Mapy Google a Google Earth, ktoré sú doplnené napríklad o funkcie snímok na úrovni ulíc alebo možnosť preskúmať dno oceánov či povrch Mesiaca. Svoje portfólio Google rozšíril v roku 2006 odkúpením stránky YouTube, na ktorej ľudia zdieľajú online videá a má obrovský vplyv na aktuálne dianie v mnohých oblastiach života a biznisu. Len o rok neskôr spustil Google systém Android, softvérovú platformu pre mobilné zariadenia počnúc telefónmi a hodinkami až po veľké tablety. Internetový prehliadač Google Chrome bol spustený v roku 2008 a projekt vlastnej sociálnej siete Google+ v roku 2011.

 

Štruktúra firmy Alphabet
Štruktúra firmy Alphabet

Netradičná firemná kultúra a filozofia

Google je v slovenskom rebríčku najlepších zamestnávateľov roka 2015 na druhom mieste, drží si však prvenstvo v odvetví IT a telekomunikácie. Ako to už býva, za úspechom spoločnosti stoja skvelí ľudia, ktorých v Googli pracuje celosvetovo vyše 40-tisíc. Pri výbere zamestnancov Google dbá na ich rozmanitosť, čo sa týka profesie aj kultúry, avšak to, čo majú títo ľudia spoločné, sú ich ciele a vízie. Základom firemnej kultúry je otvorenosť, prinášanie vlastných nápadov a názorov, možnosť ich zdieľania priamo s vedením, netradičné pracovné prostredie podporujúce kreativitu a priestor na venovanie sa svojim záľubám.

Filozofia spoločnosti je postavená na desiatich princípoch, ktoré popisujú nielen hodnoty a ciele, ale aj štýl práce. Patrí k nim napríklad prioritné zameranie sa na používateľa, špecializácia na jednu vec, rýchlosť, demokracia na webe, mobilita, dôraz na morálku, poskytovanie čo najviac informácií, neformálnosť a neustály progres.

 

Google v súčasnosti

Začiatkom augusta minulého roka Google šokoval svet tým, že sa stal dcérskou spoločnosťou Alphabet. Názov Alphabet (v preklade abeceda) pri tom nie je vôbec náhodný, keďže ide o oddelenie jednotlivých divízií od Google. Tento krok bol logickým vyústením rýchlo rastúcej spoločnosti, ktorá sa tak vyhla možným problémom v riadení v budúcnosti. Riadenia ostatných divízií sa tak ujal Alphabet, čo otvorilo priestor pre Google a umožnilo mu naplno sa venovať vývoju svojich kľúčových služieb a produktov. Každý podnik má vlastné vedenie a rozhodnutia divízií by nemali zasahovať do fungovania Google, čím sa zefektívni riadenie. Po tejto transformácii sa vedenia Google ujal Sundar Pichai, ktorý dovtedy pracoval napríklad na vývoji Google Chrome, Drive, Gmail a Google Maps a Page spolu s Brinom sa stali riaditeľmi Alphabet.

Pod spoločnosť Alphabet patria aj dve zaujímavé divízie. Jednou z nich je Calico (California Life Company), ktorá sa zaoberá nezávislým výskumom a vývojom biotechnológií s cieľom bojovať proti starnutiu a s ním súvisiacimi chorobami. Calico funguje od roku 2013 a venuje sa napríklad vývoju liekov na boj proti neurodegenerácii a rozvoju technológie, ktorá by bojovala proti kognitívnemu úpadku súvisiacemu s vekom.

Google X začalo svoje pôsobenie v roku 2010, kedy sa venovalo najmä vývoju samojazdiaceho auta. K súčasným projektom patrí aj lietajúce vozidlo, ktoré by malo čo najrýchlejšie doručiť produkty, projekt Glass, ktorého cieľom je zobrazovanie informácií bez použitia rúk umožňujúce interakciu cez internet prostredníctvom hlasových príkazov, projekt Loon, ktorý sa snaží o internetový prístup pre všetkých, vytvorenie neurálnej siete pre rozpoznávanie reči a počítačového videnia, dlhotrvajúce batérie do smartfónov a mnohé ďalšie.

 

Služby Google
Služby Google

Pageove záujmy

Medzi Pageove ďalšie aktivity patrí aj záujem o znovuobnoviteľnú energiu, ktorou sa zaoberá filantropická google.org. Je investorom v Tesla Motors, veľkým podporovateľom plug-in hybridných elektrických áut, zaujíma sa tiež o riešenie otázok týkajúcich sa využitia pokročilých digitálnych technlógií na vytvorenie hojnosti, uspokojovanie potrieb, skrátenie pracovného týždňa a zníženie vplyvu technologickej nezamestnanosti. Svoj záujem o ekológiu pretavil aj do svojho bývania – vybudoval si ekodom s minimálnym dopadom na životné prostredie, na ktorého výstavbu boli použité organické materiály, využíva solárne panely a má množstvo okien.

Pageove zdravotné problémy týkajúce sa paralýzy hlasivkových väzov ovplyvnili jeho filantropické zámery a rozhodol sa darovať značnú sumu na výskumný program zaoberajúci sa týmto problémom. Založil tiež rodinnú nadáciu Carl Victor Page Memorial Fund, ktorá prispela napríklad na prostriedky v boji proti vírusu ebola vo východnej Afrike. V roku 2015 bol Page vyhlásený časopisom Forbes za najpopulárnejšieho amerického výkonného riaditeľa podľa hodnotenia svojich zamestnancov.

 

Brinove iné aktivity

Brina Rovnako ako Page, aj Brin je investorom v Tesla Motors a zaujíma sa o alternatívnu a znovuobnoviteľnú energiu. Investoval tiež do spoločnosti zaoberajúcej sa vesmírnym turizmom a spolu s jeho exmanželkou je zakladateľom nadácie The Brin Wojcicki Foundation.

Brinove aktivity súvisia aj s jeho genetickou predispozíciou na Parkinsonovu chorobu. Tá bola diagnostikovaná jeho mame a tvrdí, že hoci by mnohí v tomto prípade radšej žili v nevedomosti, on považuje vedomosť o vlastnení tohto génu za príležitosť k odvráteniu choroby. Verí, že by mohol v konečnom dôsledku pomôcť aj iným ľuďom. V roku 2009 bol uvedený do National Academy of Engineering, ktorá patrí k najvyšším profesionálnym vyznamenaniam inžinierov.

 

„Usporiadajme informácie z celého sveta a urobme ich univerzálne dostupnými a užitočnými.“ Larry Page a Sergey Brin

Larry Page a Sergey Brin sú jednoznačne osobnosti tohto tisícročia. Majú vplyv na každodenný život ľudí a ich vízie posúvajú svet vpred. Dokázali skĺbiť svoju kreativitu so schopnosťou viesť ľudí, osloviť zákazníkov a priniesť niečo, bez čoho si dnešok nevieme ani predstaviť. Sú dôkazom toho, že spoločná a jasná vízia môže byť naplnená, len jej treba veriť.

 

 

About Author

Mária Synáková

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings