Film

Žánrovo pestrý Jojo Králiček vás rozosmeje a aj rozplače (Recenzia)

Jeden z kandidátov na Oskara sa konečne začal premietať aj v našich kinách. Oplatí sa ho vidieť?
Vydané 25. januára 2020 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , , ,

Lukáš Horák sa na stránkach UnitedLife.sk venuje filmom a hudbe. Zverejňuje správy o filmových novinkách nielen zo sveta marveloviek a DC-oviek, ale dáva čitateľom tipy na kvalitný obsah na streamovacích platformách a píše filmové recenzie.

Už pár dní máme vonku nominácie na tohtoročných Oskarov a to znamená, že samotná ceremónia tu bude čo nevidieť. Tento rok je zaujímavý tým, že väčšinu filmov stihol slovenský fanúšik už vidieť aj v našich kinách. Filmy ako Once Upon A Time in Hollywood, Joker, Ford vs Ferrari ( u nás premietané pod názvom Le Mans 66) si odbili premiéru ešte minulý rok a Marriage Story či The Irishman nám umožnil vidieť náš obľubený Netflix. Len na 1917 od skvelého Sama Mendesa si slovenský fanúšik bude musieť ešte počkať do začiatku februára.

V tomto článku by som sa však rád venoval filmu, ktorý si odbil slovenskú premiéru len tento týždeň. Film, ktorý ťažko zaškatuľkovať. Vojnová absurdita alebo komediálna dráma? Reč je o Jojo Králiček. Film prakticky po každej stránke (réžia,scenár, produkcia atď) zastrešil Taika Waititi. Že vám toto meno nič nehovorí? Malo by! Ale to nevadí, lebo s týmto talentovaným tvorcom sa budeme v ďalších rokoch stretávať čoraz častejšie.

Pozornosť kritikov si získal skvelou čiernou komédiou What We Do In The Shadows. Ide o dokumentárnu komédiu na spôsob Borata, ktorá zachytáva životy niekoľkých upírov, ktorí spolu musia bývať a znášať útrapy dnešnej modernej doby. Film bol natoľko úspešný, že minulý rok vzniklo aj jeho seriálové pokračovanie (tento rok dostane druhú sériu).

Bežnému divákovi bude určite povedomý film Thor: Ragnarok, ktorý tiež režíroval Taika Waititi. Jedná sa rozhodne o jednu z tých lepších marveloviek. Hollywood si všíma Waititiho talent a tak mu okrem režírovania jednej epizódy úspešného seriálu zo sveta Star Wars – The Mandalorian, ponúkol režírovať aj vlastný film zo sveta z praďalekej galaxie. Vráťme sa ale späť k tomu hlavnému.

Jojo Králiček, ako som spomínal vyššie, je žánrovo veľmi pestrý film. Príbeh pojednáva o malom chlapcovi menom Jojo, ktorý sa túži dostať do Hitlerjugendu a s touto úlohou mu pomáha jeho imaginárny a tak trochu uletený priateľ Adolf Hitler v podaní samotného Taiku Waititiho. Jeho rady nie sú vždy najúžasnejšie no skutočný problém nastane, keď Jojo zistí, že jeho mama v podaní skvelej Scarlett Johansson doma schováva mladé židovské dievča. Jojov sen stať sa najlepším nacistom, tak dostane vážne zabrať.

INZERCIA

Komediálnu zložku má na starosti hlavne samotný Adolf Hitler v podaní Taiku Waititiho. Je vidieť, že v tomto prípade ide o vytúžený projekt tohto tvorcu, lebo úlohu si skutočne užíva. Vždy keď sa objaví na scéne, tak vám automaticky naskočí úsmev na perách. Sekunduje mu aj Jojov malý kamarát Yorki, s ktorým sa zoznámi počas výcviku Hitlerjugendu. O skvelom výkone malého herca Archieho Yates aka Yorkiho, svedčí aj to, že hollywoodski producenti si ho už rezervovali do hlavnej úlohy novej verzie Home Alone.

Inzercia

Film nie je len výlučne komédia a rieši aj náročnejšie témy, ktoré idú ruka v ruke s druhou svetovou vojnou. O vážnejšiu zložku filmu sa stará najmä ženské herecké obsadenie. Matka v podaní Scarlett Johansson, ktorá je členkou odboja avšak pred Jojom to skrýva, aby ho nevystavila nebezpečenstvu. No a v neposlednom rade tu máme aj mladé židovské dievča v podaní mladej talentovanej herečky Thomasin McKenzie, ktorá konfrontuje a narúša Jojové predstavy o tretej ríši.

Film svojou poetikou a vizuálom pripomína to najlepšie od tvorcu Wesa Andersona. Že vám toto meno nič nehovorí? Grandhotel Budapešť alebo Moonrise Kingdom ste určtie videli. A ak sa vám tieto filmy páčili, je veľká šanca, že sa bude aj Jojo Králiček.

Jojo králiček získal nominácie v kategóriach ako najlepšie kostýmy, najlepší strih, najlepšia výprava, najlepší adaptovaný scenár,najlepšia herečka vo vedľajšej úlohe a samozrejme najlepší film. Osobne verím, že Scarlett premení nomináciu za najlepšiu herečku vo vedľajšej úlohe a odnesie si domov Oskara. Možno sa pošťastí premeniť aj niektorú z menších kategórií no tá hlavná – najlepší filmy, pravdepodobne pripadne niekomu inému. Konkurencia je tento rok až príliš silná.

Vám to však vadiť nemusí. Film si rozhodne zaslúži vašu pozornosť. Ak sa radi smejete, zároveň aj sem tam oceníte o niečo ťažšie témy, tak Jojo Králiček vás môže potešiť hneď dvojnásobne. Ak niečo filmu vytknúť, tak jedine to, že ku koncu trochu stráca dych, ale môžeme to pripísať aj náhlej zmene žánru. Čím viac sa blíži koniec, tým menej sa budete smiať. Nie preto, že by humorná stránka filmu bola zlá, len jej bude čoraz menej a film naberie na vážnosti.

Pokračujte na ďalší príspevok »