SVET
Paradox prosperity: Ako môžu inovácie pozdvihnúť národy z chudoby
Čítanie na 3 min. Ukončenie chudoby vo svete nie je len o peniazoch, ale aj o úprimnom pochopení národov i jednotlivcov.

Autorom titulnej fotografie je Karthikeyan K
Globálna chudoba je jedným z najvýznamnejších problémov na svete. Prevažná väčšina riešení sa spolieha na pokusy a omyly, od vzdelávania cez zdravotníctvo, infraštruktúru až po odstránenie korupcie. V zásade je často potrebné naplánovať identifikáciu oblastí, ktoré potrebujú pomoc, zaplaviť ich zdrojmi a dúfať, že časom dôjde k zmenám.
Ale nádej nie je účinná stratégia.
V knihe Paradox prosperity Clayton M. Christensen, Efosa Ojomo a Karen Dillon odhaľujú paradox, ktorý je jadrom väčšiny prístupov k riešeniu chudoby.
Súčasné riešenia, hoci sú ušľachtilé, neprinášajú konzistentné výsledky a v niektorých prípadoch problém ešte prehĺbili. Napríklad Afrika dostala od 60. rokov 20. storočia v rámci oficiálnej rozvojovej pomoci podporu od zvyšku sveta vo výške viac ako 4,3 biliónov amerických dolárov, no tieto peniaze sa jednoducho stratili v mori korupcie, byrokracie, skončili v rukách súkromných spoločností alebo boli investované do nesprávnych cieľov, nesprávnymi ľuďmi a nesprávnymi metódami.
Najmenej dvadsať krajín, ktoré dostali pomoc v hodnote miliárd dolárov, je v súčasnosti chudobnejších.
Použitím dôkladnej a na teórii založenej analýzy Christensen a jeho spoluautori navrhujú lepší spôsob pomoci.
Správny druh inovácie nielen buduje spoločnosti, ale aj krajiny. Publikácia Paradox prosperity určuje hranice bežných modelov hospodárskeho rozvoja, ktoré smerujú k úsiliu zhora nadol, a ponúka nový rámec pre hospodársky rast založený na podnikaní a inováciách vytvárajúcich trh.
Christensen, Ojomo a Dillon používajú úspešné príklady z vlastného ekonomického rozvoja Ameriky vrátane spoločností Ford, Eastman Kodak a Singer Sewing Machines a ukazujú, ako podobné modely fungovali v iných regiónoch, ako sú Japonsko, Južná Kórea, Nigéria, Rwanda, India, Argentína a v Mexiku.
Nápady v tejto knihe údajne majú potenciál pomôcť spoločnostiam zúfalo túžiacim po skutočnom dlhodobom raste vidieť skutočný a udržateľný pokrok tam, kde predtým zlyhali.
Ale Prosperita Paradox je viac ako len výberom správnych strategických postupov; je to výzva k akcii pre každého, kto chce, aby sa svet stal lepším a prosperujúcejším miestom.
Publikácia nie je úplnou novinkou na trhu, vydaná bola začiatkom roka 2019, téme sa venoval aj denník Trend.
Kto sú autori knihy?
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
Singapur – mesto, v ktorom sa budete cítiť ako hlavný hrdina z futuristickej knihy