Autopedy mohli zmeniť svet

História motorizovaných kolobežiek má vyše sto rokov, kedysi ich jazdili poštári aj dámy

Vynález motorizovanej kolobežky prišiel v nesprávny čas, ale do histórie dopravy sa zapísal veľkými písmenami.

Istý Peter Minton riadil svoju motorizovanú kolobežu na Rockaway Beach Boulevard, keď ho zastavil vtedajší hliadkujúci policajt a vydal mu predvolanie na dopravný súd. Dôvod bol ten, že tento 16-ročný chlapec na kolobežke s motorom nebol držiteľom vodičského oprávnenia. Vozidlo, ktoré chlapec riadil, bol takzvaný Autoped a písal sa rok 1939. Teda 24 rokov po tom, čo Autoped vznikol.

 

Autoped sa stal zaujímavým experimentom, ktorý si vyskúšali ako poštári, tak ženy bojujúce za rovnoprávnosť s mužmi. Vynálezcom Autopedu (predtým Motopedu) je Arthur Hugo Cecil Gibson, pričom sa zmieňuje aj výpomoc vynálezcu Josepha F. Merkela, dizajnéra motocykla s názvom Flying Merkel.

Self Propelled Vehicle Patent.png

Nákres v patente U.S. Patent 1,192,514 z 25. júla 1916

Podľa Online Bike Museum bol prvou masovo vyrábanou motorizovanou kolobežkou na svete. Výroba započala v roku 1915, ale samotný návrh vznikol ešte o dva roky skôr. Jednalo sa o detskú kolobežku zväčšenú pre potreby dospelej osoby, na ktorej prednom kolese bol namontovaný motor. Zatiaľ, čo niektoré zdroje hovoria o maximálnej rýchlosti až 35 míľ za hodinu, teda asi 56 km/h, iné uvádzajú aj to, že už pri rýchlosti 20 míľ za hodinu (32 km/h) bola jazda veľmi nestabilnou. Neskôr sa kolobežka dočkala aj elektrickej batérie od firmy Everready Battery Company.

Koncept motorizovaných dopravných prostriedkov s dvomi kolesami však siaha významne hlbšie do minulosti a nie do Spojených štátov amerických, ale do Nemecka. Baron Karl von Drais de Sauerbrun z Nemeca. Ešte v roku 1817 predstavil svoj dvojkolesový a človekom poháňaný velocipéd, ten sa pomerne rýchlo pretransformoval do podoby dnešného bicykla s pohonom zadného kolesa (Škótsko, 40. roky 19. storočia). A z nich sa v roku 1895 stal prvý elektricky batériou poháňaný bicykel, to už však v USA a o patent požiadal Ogden Bolton Jr.

INZERCIA

Napriek vyššie uvedenému sa za prvú skutočnú motorizovanú kolobežku (anglicky scooter) považuje práve Autoped z roku 1915, prípadne jeho generačný predchodca Motoped.

Na trh prišiel v čase, keď prakticky neexistovali pravidlá pre motorizované dopravné prostriedky. V americkom Connecticute síce vznikol prvý ucelený legislatívny rámec ešte v roku 1901, ale taký New York zaviedol povinnosť triezveho riadenia motorových vozidiel až o dekádu neskôr a napríklad svetelná signalizácia bola zavedená do praxe až o ďalších 15 rokov.

Inzercia

Prvé zmienky v novinách o Autopede neboli tak pozitívne, ako to pozorujeme dnes v súvislosti s elektrickými kolobežkami. Podľa New York State Museum sa v čase uvedenia na trh písalo ako o „freak vehicle“, vo voľnom preklade čudnom šialenom vozidle. Napriek tomu si svojich používateľov kolobežka našla, za čo jej výrobca vďačí aj šikovnému marketingu s pútavými textami a peknými ilustráciami s dámou v dobovom kostýme.

„Autoped je ideálnym prostriedkom na krátku vzdialenosť pre obchod alebo profesionálnych mužov a ženy do a z ich obchodných miest; pre ženy, aby nakupovali; pre lekárov, aby uskutočňovali pravidelnú dennú prácu alebo reagovali na urgentné volania; pre staršie deti dopravujúce sa na výlety alebo do školy; pre zamestnancov, keď sú poslaní na cesty; pre potraviny, drogérie a iných obchodníkov na účely rýchleho dodania; pre obchodníkov; pre zamestnancov, aby jazdili do a z práce; pre zberateľov; opravárov; poslíčkov a pre kohokoľvek iného, kto chce ušetriť peniaze, čas a energiu. Všetci si užijú pohodlie a potešenie AUTOPEDINGU.“

Autoped-Girl.jpg

Ilustrácia Autoped Girl od Everetta Shinna v novinách Puck z roku 1916

 

Autoped teda nebol zameraný iba pre elity alebo bohatých, cielil doslova na všetkých. Dokonca sa hovorí, že v roku 1916 mal byť Autoped novým trendom a keď v roku 1921 výrobca zhotovil kolekciu fotografií s pilotkou Ameliou Earhartovou, vyšli k fotografiám titulky „V blízkej budúcnosti, ako nám hovoria, nikto nebude už viac kráčať.“

Lady Florence Norman.jpg

Lady Norman Florence cestuje do svojej práce v Londýne v roku 1916 (foto: Paul Thompson/FPG/Achive Photos/Getty Images)

 

Motorizovaným kolobežkám dali šancu aj obchodníci a inštitúcie, za všetky možno spomenúť napríklad New York Postal Service, prípadne štát Kalifornia, ktorý si mal takto pre letnú sezónu 1918 zabezpečiť atrakciu na pláže na prenájom.

Mailmen on scooters.jpg

Poštári na motorizovaných kolobežkách (foto: (Underwood Archives/Getty Images)

Nanešťastie, podobnú príležitosť v šikovných dopravných prostriedkoch nachádzali aj kriminálnici, ktorí ich údajne začali využívať ako únikové vozidlá. Okrem toho začali terorizovať obyvateľov Brooklynu, Queensu a Manhattanu, uvádza Online Bike Museum, pričom zdôrazňuje najmä Long Island Bogtrotters a ich pouličné preteky.

 

Prečo teda dnes o Autopede skoro nič nevieme? A prečo vôbec táto firma aj so svojím jedinečným vynálezom zanikla? Napriek tomu, že si novinka nachádzala cestu k ľuďom, nestala sa komerčne veľmi úspešnou, čo spôsobilo jej zánik. Problémom bolo tiež obdobie, v ktorom inovácia prišla na americký trh, prichádzajúca Veľká hospodárska kríza (30. roky 20. storočia), vyššia nadobúdacia cena a pomerne vysoké prevádzkové náklady.

Problém s nákladovosťou síce neskôr údajne vyriešil produkt Cushman Auto-Glide, ten však podobne ako niekoľko jeho konkurentov doplatil na nové regulácie dopravy od štátov, ktoré zvýhodňovali automobily. Motorizované kolobežky za začali považovať za nebezpečné a postupne sa vytratili ako z ciest, tak aj z pamäte ľudí.

Dnes zažívajú motorizované kolobežky renesanciu a obrovský boom a začínajú byť pre mestá opäť problémom. Napríklad na Slovensku sa medzičasom prijali legislatívne opatrenia, ktoré znemožňujú jazdu elektrickými kolobežkami po chodníkoch, ak presahujú priemernú rýchlosť chôdze, zároveň im bolo umožnené používať pruhy pre cyklistov.

 

 

 

Pokračujte na ďalší príspevok »