Ekonomika a Biznis Osobné financie TOP články redakcie

Ako zodpovedne používať kreditnú kartu? Je v poriadku si priznať, že ešte nie ste celkom pripravení

  • 21 novembra, 2022
  • 8 min read
Ako zodpovedne používať kreditnú kartu? Je v poriadku si priznať, že ešte nie ste celkom pripravení

Zodpovedné používanie kreditnej karty zahŕňa splatenie vášho zostatku každý mesiac, pomalé budovanie kreditu niekoľkými nákupmi a dokonca zarábanie odmien v hotovosti.

 

„Vo veku 18 až 25 rokov som nazbieral dlh vo výške takmer 80 000 dolárov – z toho asi polovicu na kreditných kartách – a potom som to všetko agresívne splatil asi za tri roky,“ čítame na internete, keď sa snažíte hľadať informácie o kreditných kartách a ich zodpovednom používaní. Samozrejme, že v prvom rade pri tejto téme narazíte na severoamerické publikácie z Kanady a Spojených štátov, pretože práve tam je trh s kreditnými kartami enormne rozvinutý.

Práve preto je tu aj najviac problémov s nimi spojenými a tiež zodpovedajúce množstvo odborníkov, ktorí sa snažia zarobiť kapitál tým, že ľuďom v problémoch ponúkajú riešenia.

INZERCIA

Zhrnieme si preto niekoľko cennejších tipov od týchto prevažne amerických špecialistov, aby sme si ich rady premietli na slovenské pomery, v ktorých máme s kreditkami problémy tiež. Je totiž ľahké kreditku dostať, horšie je to s ich splácaním a zodpovedným využívaním.

Čo je to kreditná karta?

Kreditná karta je revolvingový úverový rámec, ktorý vám umožňuje kedykoľvek platiť tovary a služby až do výšky konkrétneho úverového limitu.

INZERCIA

Predtým, ako sa naučíte používať kreditné karty zodpovedne, musíte v prvom rade vedieť, ako skutočne fungujú.

Keď dostanete kreditnú kartu, fakticky to znamená, že vaša banka vám „ požičia“ peniaze na uskutočnenie nákupu. Potom si vyberiete , koľko budete každý mesiac splácať. Zvyčajne budete mať nasledujúce možnosti:

Inzercia
  • Uskutočnite minimálnu mesačnú splátku.
  • Uskutočnite čiastočnú platbu.
  • Vyplatiť celý zostatok.

Až na malé výnimky zodpovední používatelia kreditných kariet platia svoje zostatky vždy v plnej výške každý mesiac.

Po vykonaní nákupu kreditnou kartou vám banka poskytne lehotu odkladu, zvyčajne až 30 dní, niekedy aj 60 dní, počas ktorej môžete tento nákup splatiť skôr, ako sa začnú hromadiť úroky.

Ochranné lehoty sú účinné, pretože vám dávajú možnosť použiť vašu kreditnú kartu ako krátku bezúročnú pôžičku. Pokiaľ zaplatíte každý cent, ktorý ste si účtovali minulý mesiac pred dátumom splatnosti, nebudete platiť úroky za nákupy kreditnou kartou.

Koľko kreditiek je už priveľa? To záleží na vašej finančnej gramotnosti a na tom, aký máte vlastný finančný plán. Foto: Aukid Phumsirichat

Kde sa veci zvyknú pokaziť?

Skôr či neskôr však mnohí ľudia nesplatia zostatok na svojej kreditnej karte každý mesiac v plnej výške, čím sa ich kreditná karta zmení na revolvingový úverový rámec. Má to svoje dôvody, ktoré sú prirodzené a pochopiteľné: nečakané náklady nad rámec finančného plánu, znížený príjem, nové okolnosti v rodine a tak ďalej.

Finančné poplatky (úroky) sa potom hromadia na nezaplatenom zostatku kreditnej karty každý jeden mesiac.

V najlepšom prípade, malý dlh z kreditnej karty stojí niekoľko stoviek eur na úrokoch, kým celkovú čiastku vyplatíte. V najhoršom prípade ste stále viac závislí od kreditných kariet, aby ste držali krok so škodami spôsobenými ich používaním.

Ak neuskutočníte platby, vaše kreditné skóre prudko klesne a k vášmu zostatku sa pridá poplatok z omeškania. S takýmto kreditom v banke by ste mohli mať problém získať pôžičku na auto alebo aj bezúčelový úver. Môžete dokonca skončiť v osobnom bankrote, ak veci nebudete riešiť vôbec.

Nakoniec to nekončí nikde dobre.

 

Návod, ako používať kreditné karty zodpovedne

Nepoužívajte kreditnú kartu, ak si s ňou neviete poradiť.

Ak chcete používať kreditnú kartu zodpovedne, prvým krokom by malo byť nepoužívať ani jednu jedinú. Ak viete, že míňate príliš veľa, dlh na kreditnej karte sa stane vážnym problémom, ktorý sa naďalej vytvára sám o sebe, ak používateľ naďalej míňa a nespláca načas celý svoj účet.

Je celkom v poriadku odložiť používanie kreditnej karty, ak viete, že nie ste práve najlepší v správe svojich peňazí (musíte sa to však naučiť). Vtedy je vašou zodpovednosťou spraviť si aspoň krátkodobý finančný plán, vypočítať príjmy, výdaje, dať to všetko do uceleného rámca a až potom vyhodnotiť, aká realistická je vaša schopnosť využívať kreditnú kartu.

Vybudujte si kredit včasnými platbami.

Možno ste super zodpovední a rýchlo platíte všetky svoje účty 100% načas. Bez ohľadu na to budete mať problém získať pôžičku aj neskôr v živote, ak nebudete mať konzistentný záznam o platbách pri pôžičkách aj kreditných kartách.

Ak chcete zlepšiť svoje kreditné skóre, získajte kreditnú kartu a každý mesiac na ňu niekoľkokrát nakúpte. Napríklad, možno si kúpite len nádrž benzínu a večeru so sebou a vaša celková suma je menej ako 80 eur. Každý mesiac, keď dostanete svoju výplatu na účet, okamžite zaplaťte celý dlh z kreditky. Mali by ste zvážiť nastavenie automatickej platby, aby ste sa nemuseli každý mesiac zaoberať tým, aby ste zaplatili svoj účet vlastnoručne.

Keďže zostatok bude vyplatený v rámci bezúročnej lehoty, nebudete platiť úroky.

Ak teda môžete, nakupujte pravidelne na kreditku. Nepreháňajte to však. Zvýši sa tým využitie vášho kreditu (teda, koľko svojho dostupného kreditu používate), čo následne zníži vaše kreditné skóre.

Dobre si prejdite všetky služby a benefity, ktoré sú viazané na vaše kreditky. Možno zistíte, že duplicitne platíte rovnaké služby, ako napríklad cestovné poistenie. Foto: Sora Shimazaki

Využívajte všetky benefity, ktoré kreditka prináša.

Mnoho ľudí má kreditné karty, aby zarobili peniaze späť alebo získali rôzne odmeny za nákupy. Pri správnom spravovaní vám kreditné karty môžu skutočne zarobiť stovky eurročne len za to, že ich budete používať na každodenné nákupy.

Ak chcete skutočne profitovať, použite jednu alebo viacero kreditných kariet na takmer všetko, čo si každý mesiac kúpite. Ak miniete 2 000 eur mesačne na všetky rôzne výdavky, ktoré sa dajú vložiť na kartu, a dostanete 2 % späť, každý mesiac máte späť 40 eur – alebo 480 eur ročne.

Ak je súčasťou vašej kreditnej karty cestovné poistenie, dobre si prečítajte všetky jeho krytia a zvážte zrušenie iných poistení, ktoré v sebe obsahujú aj takúto cestovnú zložku.

Nenechajte sa však oklamať niekoľkými bežnými pascami:

Ak chcete „v tejto hre vyhrať“, nemíňajte viac, ako si môžete dovoliť. A na konci každého fakturačného obdobia splácajte všetky nákupy v plnej výške. Akonáhle začnete platiť úroky, prídete o akúkoľvek hodnotu z odmien, pretože úrok ju prevyšuje. Disciplína je kľúčová.

Honba za odmenami môže byť aj kontraproduktívna. Nákupy si dobre premyslite, aby ste nenakúpili viac ako zvyčajne. Pokušenie je myslieť si: „To je v poriadku, pretože dostávam peniaze späť.“ Nie je to tak, pretože keď budete tieto benefity využívať nad rámec svojho štandardu, tak vlastne nič neušetríte, len miniete o niečo menej.

Nakoniec sa nestresujte tým, aké odmeny kreditnou kartou získať. Ak sú vaše výdavkové návyky priemerné, v skutočnosti nezáleží na tom, ktorú kartu odmien dostanete – všetky ponúkajú približne rovnaké benefity.

 

Treba myslieť dopredu a žiadne problémy neprídu

Kreditná karta nie je žiadny pekelný nástroj od bánk a finančných spoločností, aby zotročili ľud, ako to niekedy zvykneme čítať na internete. Spravidla sú to reči ľudí, ktorí boli pri používaní kreditiek neopatrní a vážnym spôsobom sa zadĺžili, na čo neskôr aj doplatili.

Aj mnoho racionálnych ľudí sa dnes vyhýba kreditným kartám. Myslia si, že „ak nikdy nebudem mať kreditnú kartu, nedostanem sa do zlej situácie.“

Zodpovedné a strategické používanie kreditnej karty, ktoré prináša výhody vám – a nie spoločnosti vydávajúcej kreditné karty – je však celkom realistické.

 

 

 

 

 

 

About Author

Daniel Novotný

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings