INZERCIA: Ochranné rúška s filtrom MeWe
Aktuálna mapa výskytu koronavírusu, počtu nakazených i vyliečených

Dr. Lifestyle

4 chyby pri chudnutí, ktorým sa určite vyhnite

Čítanie na 5 min. Buďte k sebe brutálne úprimní, iba tak sa vám podarí dosiahnuť postavu, ktorej dosahovanie ste toľkokrát vzdali.

Monika Ciesielska
Food blogerka | Založila som si blog, pretože som chcela schudnúť. Kilogramy zmizli a blog zostal. Som dietetik, ale nie jeden z tých čudákov, ktorým sa z bravčovej kotlety točí hlava. Témou blogu, ktorý sa venuje chudnutiu, je pozitívny životný štýl. Píšem o cestovaní, knihách, štýle, motivácii, užitočných pomôckach a mojom prístupe k životu.

Čaje, ktoré najlepšie urýchľujú chudnutie, doplnky regulujúce prácu mitochondrií, špičkový kardio neoprénový pás? Ktoré z nich sa ukážu ako váš hlavný nedostatok pri chudnutí? Na čo ste zabudli?

Pravdepodobne na samotné základy. Vyhnite sa častým mýtom pri chudnutí, ako je používanie špeciálnych prípravkov, čajov či zariadení. Sústreďte sa na seba a to, čo robíte nesprávne, až potom hľadajte príčiny neúspechu inde.

Kalorický deficit – najdôležitejšia zásada chudnutia

Kalorický deficit je stav, v ktorom telu dodávame menej kalórií, ako ich počas dňa spotrebuje. Deficit je nevyhnutnou súčasťou chudnutia, ktorý si treba vždy uvedomiť. Zvyšok – počet jedál, čas na jedlo, vylúčenie skupín výrobkov, rozpad makroživín – môže iba podporiť udržanie kalorického deficitu. Ak nemáte kalorický deficit, neschudnete – dokonca ani pri starostlivosti o všetky ostatné faktory.

INZERCIA

Je lákavé testovať diéty, ktoré našim priateľom pomohli pri chudnutí. Napríklad pri bezlepkovej diéte ľudia chudnú nie preto, že „z lepku sa im robil tuk“, ale preto, že vylúčenie lepku znamenal aj vylúčenie alebo zníženie:

  • pizze (a väčšiny rýchleho občerstvenia)
  • šišiek (a väčšiny sladkostí)
  • stravovania sa vonku

Obmedzením skupiny výrobkov, ktoré konzumuje, sa obmedzil kalorický obsah stravy. A tak bol vytvorený deficit, nie iba nedostatok lepku v jedálnom lístku, ktorý prispel k zníženiu hmotnosti.

Pravdepodobne nepotrebujete konkrétnu stravu, aby ste dokázali vylúčiť svoje najväčšie chyby v stravovaní. Módne stravovacie trendy budú prichádzať a odchádzať a na ich miesto prídu nové, ale kalorický deficit vždy bol a bude základným prvkom účinného znižovania telesnej hmotnosti.

 

Potrebujete 40 minút cvičiť, aby ste spálili tuk?

Je mýtus, že tuky spaľujete iba vtedy, keď cvičíte minimálne 30 alebo 40 minút. V takom prípade by ľudia bez tréningu nedokázali spaľovať tuky, a napriek tomu je to možné.

Každá forma činnosti zvyšuje váš energetický výdaj, čo vedie k vytváraniu deficitu. Takže ak máte dnes len 10 minút, je to skvelé, využite ich! Aj keď to na začiatku malo byť „iba“ 10 minút, stále by to bolo o 10 minút viac ako predtým.

Vytrvalosť je dôležitejšia ako intenzita, preto si vyberte tréningy, ktoré:

  • Sú pre vás aspoň trochu v pohode,
  • Neberú vám energiu po zvyšok dňa
  • Môžete cvičiť viac ako dvakrát týždenne,

Namiesto toho, aby ste hľadali tréningy, ktoré spália miliardu kalórií a vyčarujú vám zadok vášho života, hľadajte tréningy, ktoré sú pre vás uskutočniteľné a ktoré by ste chceli trénovať viackrát.

Ale aj celá hodina tréningu každý deň, 7 dní v týždni, je len 4% času z celého týždňa! Skutočným intenzívnym denným tréningom sa môže pochváliť veľmi malý počet ľudí a ako vidíte, táto aktivita je stále len malým percentom z týždňa.

A čo zvyšok času? Zvyšok je vaša každodenná rutina a to, koľko pohybu robíte počas dňa „ležérne“, to je spontánna činnosť . Je to súhrn všetkých situácií, v ktorých volíme aktivitu pred pasivitou a stojí za to postarať sa, aby bola čo najvyššia.

 

Buďte opatrní, komu dôverujete

Popularita nie je určujúcim faktorom kompetencie. 8 z 9 tipov od „najpopulárnejších influencerov“ (viac ako 80 000 sledovateľov) šíri falošné správy o chudnutí.

 – Európska konferencia o obezite, máj 2019

 

Na rozdiel od toho, čo vidíte na Instagrame, neexistuje jediný a jediný správny model životného štýlu. Ba! Ľudia, ktorí sa nedávno stali fit-guru, sa môžu mýliť pri prezentácii svojich téz. Odhaduje sa, že 8 z 9 tipov od influencerov je nepravdivých.

Buďte opatrní, koho počúvate. Nebojte sa pýtať na zdroje a argumentáciu téz. Ak o niekom pochybujete, prestaňte ho sledovať. 

Iba vy viete, aké sú vaše momentálne maximálne možnosti. Preto sa nepozerajte na ostatných a myslite na to, že  keďže nie ste schopní žiť ako „oni“, nemá zmysel sa o to pokúšať . V zdravom životnom štýle záleží na vytrvalosti viac ako na intenzite vašich aktivít.

Preto začnite tam, kde ste. Použite to, čo máte. Rob, čo môžeš.

 

Diéta plus niečo navyše

„Monika, držím ti diéty, robím iba malé výnimky a nič som neschudla! NIEČO nefunguje!“

To nejde, nejde to. Najčastejšie to však nie je diéta, ale vaše zlyhanie v dodržiavaní diéty. Ak sa vaše kalorické potreby nezmenili a diéta s kalorickým deficitom nefunguje, príčinou je zvyčajne konzumácia kalórií mimo vašej hlavnej stravy.

Kalorická rovnováha nezahŕňa iba tie kalórie, ktoré sú uvedené na karte s diétou, ale aj kalórie zo všetkých ostatných produktov konzumovaných po celý deň.

Skôr ako začnete robiť kompletný balík testov štítnej žľazy a usporiadať krivky cukru a inzulínu tak, aby diagnostikovali inzulínovú rezistenciu, buďte k sebe brutálne úprimní. Telá nezaujímajú kalórie na karte, ale tie, ktoré ste skutočne zjedli, napríklad:

  • drobné slané pochutinky
  • kúsok syra vylovený z chladničky
  • plnotučné mlieko nalievané do kávy niekoľkokrát denne
  • sušienky
  • obed s donáškou namiesto toho z diéty
  • … a tak ďalej. Oveľa, oveľa, oveľa ďalej.

Zvážte, či kalorický deficit nekazíte popri diéte aj tým, čo konzumujete. 

Ďalším problémom, ktorý môže eliminovať požadovaný energetický deficit, je podcenenie podielu skonzumovaného jedla, to je ktoré nevidíte. Lyžica sa nerovná lyžici, „trochu“ pre každého môže znamenať niečo iné a jedna polovičná hrsť môže byť niekoho plnou hrsťou.

Preto, ak „kalorický deficit nefunguje“, stojí za to kontrolovať sa:

  • Použite kuchynskú váhu
  • Zaznamenajte všetky odchýlky od stravy a vypočítajte si kalórie navyše z celého týždňa
  • Buďte k sebe úprimní

 

A na záver treba pamätať na týchto 6 bodov:

  1. Priorita: mierny kalorický deficit!
  2. Uľahčite si fit život spôsobom, ktorý vedie k udržaniu deficitu – máte na výber!
  3. Čím viac sa hýbete, tým viac spálite.
  4. Buďte flexibilní – hľadajte riešenia, nie výhovorky.
  5. Jedzte opatrne.
  6. BUĎTE K SEBE ÚPRIMNÍ!

 

Prečítajte si aj:

    None Found