Žijeme v dobe zmien, úžasných zmien

article-1373272-0B7A6DA800000578-909_468x704

Vladimír Orth
United Group, s.r.o. ׀ zakladateľ & CEO
Bratislava, Slovensko

Rozvoj ľudstva prináša zmeny. Ako vznikajú zmeny? Ako nás ovplyvňujú? Ako sa na ne pripraviť? Čo ovplyvňuje ktorou cestou sa vydáme do budúcna?

 

Pokrok je hlavným agregátorom vývoja spoločnosti. Kapitalistické zriadenie a jeho konkurencieschopné prostredie nás stále ženie vpred. Pokrok ženú vpred viaceré aspekty. Medzi tie najdôležitejšie patria:

Následkom pokroku zaniká určitá časť ekonomiky, na ktorej ten nový vznikol. Nazývame to transformácia sektorov alebo celej ekonomiky.
Pokles je znamenie, že niečo zaniká a niečo iné v tom istom čase vzniká, nie je možné to zastaviť. Zánik starého závisí od viacerých faktov. Dôležitým prvkom je, keď aktuálna generácia transformáciu a výhody z nej vyplývajúce prijme. Väčšinou transformácia vniká do sektorov, kde ide o moderné tovary a služby, ktoré šetria náš čas alebo finančné prostriedky. Ľudstvo miluje pokrok.
Historicky je veľa príkladov transformácií. Pozrime sa na jeden z nich, z nášho uhlu pohľadu. Týmto príkladom sú telefónne prístroje.

 

Figurant predvádza prvý telefón od A. Bella (1926)

Figurant predvádza prvý telefón od A. Bella (1926)

Telefón

Vznikli v r.1876 v USA a jeho tvorcom bol Alexander Graham Bell. Týmto vynálezom posunul ľudstvo vpred míľovými krokmi. Doslovne by som povedal, že je to prvotný míľnik informatizácie ľudstva.

Informácie, ktoré sa pred tým náročne a dlho posielali z jednej strany planéty na druhú stranu vo forme písma telegrafom, zrazu boli v okamihu prenesené kamkoľvek vo forme zvuku.

Avšak aj tento úžasný prístroj, ktorý mal 2 základné funkcie, číže volať a prijímať telefónne hovory, prešiel ďalším rozvojom. Bežný telefónny pristroj neskôr nahradil mobilný telefón. Ten v r.1956 vynašiel v použiteľnej podobe Martin Cooper z firmy Motorola.

 

Prvý mobilný telefón od značky Motorola

To však nebolo všetko, mobilný telefón počas svojej existencie prešiel rôznymi štádiami vývoja a to z rady siete 2. generácie na 3., až na dnešnú 4. generáciu. (v tom čase značky Apple a Samsung ešte ani neexistovali). Mobilný telefón sa za to celé obdobie stal súčasťou modernej doby celej planéty. Starý káblový telefón dnes už prakticky nikde nenájdete. Mobilom začala revolúcia v zmysle využitia zariadenia. Už to nebol len prenos hlasu jedným a druhým smerom v špičkovej kvalite. Stal sa z neho prenosný prostriedok na prenos hlasu a dát, ktorý je kdekoľvek dostupný.

Súčasné mobilné telefóny ako ich poznáme, vykonávajú okrem prenosu dát veľa ďalších funkcií. A každým dňom sa nové dopĺňajú. Najobľúbenejšie funkcie sú vo využívaní aplikácií založených na internetovom pripojení. V zásade mobil dnes stráca primárnu funkciu prenosu hlasu a nadobúda všeobecný komunikačný prostriedok, ktorý nás informuje o dianí vo svete v reálnom čase.
Súčasné mobilné zariadenia používame hlavne na:

 

Z jedného jednoduchého zariadenia sa v priebehu necelých 100 rokov stalo zariadenie, ktoré má v súčasnosti každý, je všeobecne cenovo dostupné.
Tento príklad je klasickým príkladom transformácie, ktorú spôsobil dopyt a vývoj techniky. Počas takejto premeny vznikajú a zanikajú firmy, ktoré sú v tomto procese zasiahnuté. Dôležitým faktorom zotrvania v hre je to, kto zachytí existujúci vznikajúci trend (trendsetter) kam smeruje budúci vývoj.

Klasickým príkladom posledných 20 rokov sú 3 spoločnosti, ktoré práve pri uvádzaní 3. generácie mobilných telefónov hrali viac ako 80% prím. Išlo o spoločnosti Ericsson, Nokia a Motorola.
Tieto spoločnosti prišli so sieťami a mobilnými telefónmi. Väčšina ľudí v tom čase používala práve mobilné zariadenie týchto 3 značiek. Čo sa však stalo? Spoločnosti nezachytili stavajúce trendy a zároveň neboli schopné obstáť v konkurencii s ostatnými výrobcami. Neskôr boli postupne predané alebo rozdelené.( technologické patenty použité v prospech lacnejších konkurentov z Ázie).

ilustracna fotka

Automobil

V súčasnosti očakávame najväčšiu transformáciu za poslednú dekádu. Tým sektorom je automobilový priemysel..
Za viac ako 100 rokov je výroba automobilu plne zvládnutá.
Autá vyrábajú všetci, Európania, Američania, Ázijci. Autá sú dnes rýchle, bezpečné, aj spotreba sa približuje akceptovateľným normám. Prichádzajúce elektromobily prispievajú k transformácii veľkou časťou, ich výroba je nenáročná a prevádzka jednoduchšia.

 

 

Kde a kedy dôjde k zmene? Proces transformácie už začal.

Sme v situácii keď ktokoľvek vie vyrobiť automobil, tento proces nazývame „pekáreň“(tam kde vyrábajú chleba a pečivo). Je to prirovnanie o zvládnutí procesov a výroby. Problémom automobilového priemyslu je, že je to sektor, kde jedine čo zaujíma konzumenta je cena. Autá majú 4 kolesá, volant, rovnaké bezpečnostné prvky, veľmi málo sa líšia od seba.

 

 
Ale sú tu aj isté anomálie. Takou anomáliou je podobnosť ako aj pri výrobe a predaji mobilných telefónov. Napríklad spoločnosti Apple a Samsung (iný typ riadenia a myslenia ako mali Nokia. Ericsson a Motorola). Zamerali sa na výrobu mobilných zariadení, ktoré ako vravíme sú dnes „pekárňou“, avšak vyrábajú ich pekné, moderné, jedinečné. Tieto spoločnosti si však za svoje výrobky dajú náležíte zaplatiť. Ich zariadenia voči konkurenčným mobilným zariadením stoja 3-10 x viac a napriek tomu predávajú obrovské počty a sú populárne na všetkých kontinentoch. Prečo je to tak? Prečo niekto v krajine, kde je priemerná mzda mesačne 350 eur, má 40% obyvateľstva iPhone od Applu? (ide o Rumunsko). Dôvod je prozaický, chcú byť jedineční a trendoví.
Šokom však je, že výroba automobilov sa dostala do zorného uhla spoločností, ktoré boli donedávna čisto zamerané len na výrobu spotrebnej elektroniky.

Ak by sme si mysleli, že majú záujem vyrábať alebo dodávať elektronické zariadenia do áut, áno majú a už aj dodávajú.
Ich hlavným cieľom je zachytiť aktuálny transformačný trend a odtrhnúť si čo najväčší kus budúceho koláča z automobilového trhu.
Spoločnosti ako Gooogle, Apple alebo Foxconn investujú miliardy USD do vývoja automobilov a určite neostanú iba pri vývoji.
Tento proces bude mať víťazov aj porazených, niektoré značky ktoré dnes poznáme o pár rokov už nebudú existovať.
Automobil počas transformácii zmení svoju základnú funkciu určenú na prepravu z miesta A do bodu B. Bude nie len dopravný prostriedok (ktorý už všetci poznáme) ale stanú sa z nich multimediálne jazdiace centrá, kancelárie. Umožnia nám v nich jazdiť, pracovať alebo mať zábavu. Automobil budeme používať ako základný technologický prostriedok, ktorý bude dopĺňať zariadenia, ktoré budeme mať doma. Tak ako dnes dopĺňa mobil, tablet a PC alebo notebook. Prístup na internet, ktorý je už dnes samozrejmosťou v automobile nám otvára nové možnosti ako diaľkový kontakt s operátorom v prípade nehody, online mapa kde sme v 3D zobrazení. Streamovanie obrazu a zvuku zo vzdialených úložísk, samojazdiaci režim (v súčasnosti zvládnutý level 1), očakáva sa zvládnutie posledného levelu 4 už v r.2023, optimalizácia jazdy, aby bola efektívnejšia, rýchlejšia, všetko založené na komunikácii medzi automobilmi a centrálnym riadením dopravy. Tak blízko sme našim snom.
Automobil zmení svoju primárnu úlohu tak ako zmenil aj telefón premenou na mobilný telefón.

 

Žijeme v dobe premien a transformácii sektorov. Verím, že nás čaká úžasná doba noviniek a možností ako sa môžeme ako ľudia uplatniť a zároveň vylepšiť svet okolo nás.

 

 
Zdroje:
-digital trends
-Goldman sachs study, Cars 2025



Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

*

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Ďalšie články z rubriky Ekonomika
ĽUDIA

    UnitedLife 09 (jar/leto 2017)

Rozhovor s Nickom Bollettierim

3. máj 2017
Ďalšie články z rubriky Ľudia
VEDA & TECHNOLÓGIE

    UnitedLife 09 (jar/leto 2017)

Robotickí farmári

8. máj 2017
VEDA & TECHNOLÓGIE

    UnitedLife 09 (jar/leto 2017)

Predstavujeme slovenský Ixworx

2. máj 2017
Ďalšie články z rubriky Veda a Technológie
AUTOMOBILY

    UnitedLife Online (07/2017)

VW Caravelle: Nenápadná evolúcia

24. júl 2017
Ďalšie články z rubriky Automobily
LIFESTYLE

    UnitedLife 10 (jeseň/zima 2017)

Hodinky s vôňou benzínu

10. august 2017
Ďalšie články z rubriky Lifestyle
ZDRAVIE

    UnitedLife 08 (jeseň/zima 2016)

Všetko o znamienkach

16. november 2016
Ďalšie články z rubriky Zdravie