Zdieľanej ekonomike neujdeme. Je prirodzenou evolúciou moderného sveta.

pexels-photo-398532

Erik Stríž
Šéfredakor United Life Online
Bratislava, Slovensko

Zdieľaná ekonomika zvalcuje svet, to je isté. Je priamou reakciou je aktívny životný štýl a moderný svet, v ktorom sa točia veľké peniaze.

 

 

Stále častejšie čítame články, ktoré obhajujú alebo zatracujú zdieľanú ekonomiku. O čo vlastne ide a prečo je okolo nej taký rozruch? Môže totiž zmeniť všetko to, čo je dnes pre nás samozrejmé a dôležité. Viete si predstaviť svet, v ktorom už malí chlapci netúžia po vlastných autách a domoch? Práve taký svet nám kráča v ústrety a definuje ho zdieľaná ekonomika.

Zdieľaná ekonomika je ďalší evolučný krok v našom spoločenskom živote. Dlho to fungovalo tak, že sa ľudia snažili hromadiť majetok a peniaze, aby ho mohli počas života využívať a ďalej odovzdávať potomstvu. Vidina vlastníctva áut, nehnuteľností a produktov ľudí motivuje zlepšovať sa v práci, ktorú robia, je hnacím motorom všetkých zakladateľov veľkých firiem a korporácií, pomáha ľuďom mať v živote ujasnené menšie i väčšie ciele.

Vlastníctvo ako také sa však dostáva do existenčných problémov, keďže mladí ľudia cítia neistoty a radi žijú iba to, čo je práve teraz. Vo veľkej miere k rozmachu zdieľanej ekonomiky prispieva internet, ktorý umožnil byť v kontakte prakticky s kýmkoľvek na svete, nielen s úzkym okruhom priateľov a rodiny.

 

Dali by ste neznámemu človeku kľúče od vlastného auta? Dnes zrejme nie, o pár rokov to bude možno normálna vec.

Dali by ste neznámemu človeku kľúče od vlastného auta? Dnes zrejme nie, o pár rokov to bude možno normálna vec.

 

 

Základným predpokladom zdieľanej ekonomiky je obmedzenie tradičného vlastníctva (najmä automobilov a nehnuteľností) a jeho nahradenie prenájmom a zdieľaním. Skrátka, nemáte vlastné auto a ani ho nepotrebujete, pretože vďaka internetu zistíte, kto cestuje rovnakým smerom a prisadnete si k nemu. Krátkodobé prenájmy nehnuteľností cez Airbnb sú takisto dôkazom, že zdieľaná ekonomika sa už rozvíja a čakajú ju pozitívne časy.

Fungovalo to vždy a funguje to aj dnes, hoci si to veľmi neuvedomujeme: požičiavame si náradie a oblečenie a nikomu to nepríde čudné. Deje sa to hlavne medzi priateľmi a rodinou, internet však tieto spoločenské okruhy umožňuje rozširovať.

Nevylučuje však vlastníctvo ako také, pretože niekto bude musieť tie autá vlastniť aj naďalej – len ich ďalej ponúkať na zdieľanie a prenájom. To by však mala byť úloha firiem, ktoré by vedeli zákazníkom ponúknuť aj garancie a stabilné cenové podmienky.

 


V prospech zdieľania hraje nová generácia

Mladá generácia vidí veci inak. Je zmierená s dočasnosťou a faktom, že niektoré veci skrátka nemusí vlastniť. Využíva platformy ako Uber, Airbnb, Bla Bla Car a je spokojná, pretože dostáva službu, ktorá vyhovuje jej predstavám o životnom štýle. „Vďaka rôznym platformám majú možnosť podeliť sa o predmety, vedomosti, peniaze, skúsenosti, siete, obsah a rôzne iné veci – vrátane automobilov a bývania.“ uvádza Bla Bla Car.

Bla Bla Car ďalej predpokladá minimálne dôležité princípy, ktoré poháňajú zdieľanú ekonomiku:

 

  1. Nevyužívané veci strácajú hodnotu
  2. Prístup k veciam je lepší ako vlastníctvo
  3. Dôvera medzi neznámymi ľuďmi na internete

 

 

Zdieľaná ekonomika vďačí za svoj rozvoj internetu, Facebooku a službám ako Uber, Airbnb či Bla Bla Car.

Zdieľaná ekonomika vďačí za svoj rozvoj internetu, Facebooku a službám ako Uber, Airbnb či Bla Bla Car.

 

 

Nie je to pre každého

Dnes sa o zdieľanej ekonomike často píše ako o niečom, čo nevyhnutne musí prísť a je už načase. Vylúčenie vlastníctva je považované za zastarané a prekonané, pretože jeho cena privysoká a praktické využitie otázne. Vraj až 90 percent času strávi auto niekde odparkované, teda nevyužívané. Mali by sme teda platiť iba desať percent z celkovej ceny auta alebo sa radšej rozhliadnuť po cenovo výhodnejšej alternatíve? Prvá z možností je nezmysel, tá druhá nie.

Model prenajímania a zdieľania namiesto vlastníctva počíta so spoločnosťou, v ktorej každý zarába počas celého svojho života a namiesto investovania do hmotného vkladá rovnaké alebo väčšie peniaze do služieb. Dôchodkový vek spojený s nižším príjmom a teda neschopnosťou platiť za služby zdieľania je rizikom a ohrozením celého konceptu zdieľanej ekonomiky.

Súčasný inštitút vlastníctva je dobrý v tom, že keď si človek zadováži automobil, po jeho vyplatení mu v rukách zostáva hodnota; možno len polovičná alebo ešte nižšia, ale predsa nejaká hodnota. Aj keby to auto splácal desať rokov, toto auto môže jazdiť aj ďalšie desaťročia, ak sa oň bude dobre starať, prípadne ho predať a získané prostriedky využiť na nákup ďalšieho.

Po desiatich rokov prenájmu však zaplatí rovnaké peniaze, avšak bez akejkoľvek investície do hodnoty. Nezostáva mu nič iné, než ďalej platiť za krátkodobé prenájmy a zdieľania, avšak už s menšími šancami na zmenu. A ak sa tento človek dostane do dôchodkového veku, prípadne sa mu do príjmu postavia vážne prekážky, napríklad choroba alebo zmena životnej situácie, bude spoločnosťou odsunutý na bok.

Dobrým príkladom toho, ako takýto životný štýl na prenájom nefunguje, sú Spojené štáty. Sú dôkazom, že aj bohatý človek sa môže v priebehu jedného roka stať bezdomovcom a prísť aj o dom, aj o Porsche, ktoré si v skutočnosti iba dlhodobo prenajímal. Ak by mal vlastné auto a vlastný dom, bola by šanca ich predať a zaobstarať si niečo lacnejšie, pritom ešte aj finančne výjsť v zelených číslach.

 

Mikrokapitalizmus

Zdieľaná ekonomika umožní posunutie kapitalizmu a podnikania z úrovne firiem na úroveň osôb. Umožní vznik nových spôsobov živobytia, ktoré budú založené na poskytovaní služieb cez verejne dostupné internetové platformy. Oveľa viac ľudí bude môcť na krátky čas prenajímať svoje autá a nehnuteľnosti, aby pomohli iným a zarobili si tak nejaké peniaze.

V tomto ohľade sú nevyhnutné kvalitné, univerzálne a bezpečné internetové platformy pre zverejňovanie ponúk a kontakt medzi poskytovateľom a zákazníkom. Dnes tieto úlohy korektne plnia služby ako Airbnb, Bla Bla Car či spomínaný Uber, do okraja by sme mohli zaradiť aj internetové bazáre, ktoré tiež umožňujú predaj, kúpu a výmenu hmotných vecí medzi vzájomne neznámymi ľuďmi.

 

 

Je zdieľaná ekonomika uskutočniteľná? Dočkáme sa jej? V skutočnosti ju už vo veľkej miere žijeme a využívame vo svoj prospech, aj keď do sveta automobilov a nehnuteľností preniká o niečo ťažšie. Tu je potrebné postupne budovať dôveru a zvyšovať bezpečnosť. Je však celkom isté, že najmä vo veľkých mestách bude koncept zdieľanej ekonomiky aj naďalej rásť a podieľať sa na výraznej zmene životného štýlu nastupujúcich generácií.

 



Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

*

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

EKONOMIKA

    UnitedLife 10 (jeseň/zima 2017)

Moderné vedenie spoločnosti

28. september 2017
EKONOMIKA

    UnitedLife 10 (jeseň/zima 2017)

Kardinálna otázka

18. september 2017
Ďalšie články z rubriky Ekonomika
ĽUDIA

    UnitedLife 10 (jeseň/zima 2017)

Lídri. Sme takí dobrí, ako si myslíme?

20. september 2017
ĽUDIA

    UnitedLife 09 (jar/leto 2017)

Rozhovor s Nickom Bollettierim

3. máj 2017
Ďalšie články z rubriky Ľudia
VEDA & TECHNOLÓGIE

    UnitedLife 10 (jeseň/zima 2017)

Robotickí pomocníci v domácnosti

9. október 2017
VEDA & TECHNOLÓGIE

    UnitedLife 09 (jar/leto 2017)

Robotickí farmári

8. máj 2017
Ďalšie články z rubriky Veda a Technológie
AUTOMOBILY

    UnitedLife Online (09/2017)

Úplne nový Nissan Leaf

7. september 2017
Ďalšie články z rubriky Automobily
LIFESTYLE

    UnitedLife 10 (jeseň/zima 2017)

Xálima, dizajnérsky sen

22. september 2017
LIFESTYLE

    UnitedLife 10 (jeseň/zima 2017)

Balet SND chystá ohromujúcu sezónu

19. september 2017
LIFESTYLE

    UnitedLife Online (09/2017)

Právo výberu

11. september 2017
Ďalšie články z rubriky Lifestyle
ZDRAVIE

    UnitedLife 08 (jeseň/zima 2016)

Všetko o znamienkach

16. november 2016
Ďalšie články z rubriky Zdravie