Zavádzajúci marketing alebo „Čím viac pásikov, tým viac adidas 2“

Predať čo najviac, čo najrýchlejšie, za čo najviac peňazí. Bez ohľadu na kvalitu produktu, ktorý si zákazníci kupujú v domnení, že sa stávajú vlastníkmi niečoho hodnotného a jedinečného.   Čím viac pásikov, tým viac Adidas, to je známa veta, ktorá je typická nielen pre ľudí v našej krajine, ale na celom svete. Akoby sme chceli… Prečítať celé
Vydané 25. januára 2016 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , ,

Predať čo najviac, čo najrýchlejšie, za čo najviac peňazí. Bez ohľadu na kvalitu produktu, ktorý si zákazníci kupujú v domnení, že sa stávajú vlastníkmi niečoho hodnotného a jedinečného.

 

Čím viac pásikov, tým viac Adidas, to je známa veta, ktorá je typická nielen pre ľudí v našej krajine, ale na celom svete. Akoby sme chceli nachádzať hodnoty v kvantite, v značke, vo vlastníctve niečoho, čo nám ešte ani neprináleží. Tejto téme sme sa nedávno venovali aj na stranách magazínu UnitedLife, kedy sme upozornili na zavádzajúci marketing niektorých hodinárskych značiek.

 

Obchodný model takejto značky je veľmi jednoduchý, priam primitívny. Stačí vytvoriť produkt, ktorý spĺňa nároky na aspoň štandard, vytvoriť k nemu lepší marketing, zdanie veľkosti, ilúziu hodnoty a podporiť túto spoločenskú hodnotu platenými recenziami, komentármi, rýchlo kvasenými internetovými obchodmi. Zrazu má aj neznáma značka v rukách produkt, ktorý síce nikto nepozná, ale po niekoľkých minútach hľadania na internete potencionálny zákazník usúdi, že sa stretol s jedinečným produktom. Ak je dobré meno produktu podporené aj odborníkmi z danej oblasti, potom už nie je nad čím uvažovať – veď samotný oficiálny predajca zrazu ponúka príležitosť nadobudnúť cenný produkt za výnimočne nižšiu cenu.

Nie je to podvod, ale nie je to ani celkom správne a v poriadku. Je to totiž zavádzanie spotrebiteľa, ktorý je vinou dôsledne prepracovaného marketingového modelu privedený ku kúpe niečoho, čomu by za bežných okolností ani nevenoval pozornosť.

Je jednoduché sťažovať sa a konštatovať, keď nemáme v rukách konkrétny dôkaz. Tentokrát sme sa však rozhodli poukázať na jeden konkrétny príklad, ktorý môže byť dobrým reprezentantom zavádzajúceho marketingu. Je to jeden z tých elixírov, ktoré z vás v priebehu niekoľkých dní či týždňov spravia silnejších, zdravších, výkonnejší a odolnejších ľudí.

Bežne sú podobných elixírov a homeopatických liečiv plné pochybné stránky s pornografiou či konšpiračnými teóriami. Jedna tabletka a v priebehu nasledovných dní zbadáte na sebe výrazné zmeny. Nie je to pravda, v lepšom prípade dostanete do svojho tela niečo, čo vám neuškodí a ani nepomôže. V horšom prípade sa stanete spotrebiteľom niečoho, čo vám ublíži a nebudete mať žiadnu šancu získať kompenzácie či rehabilitácie.

 

Inzercia

 

 

Zavádzajúce informácie o ingredienciách

Prvou a najpodstatnejšou zavádzajúcou informáciou o produkte je jeho zloženie. Na webstránke je uvádzané, že fľaštička s nápojom obsahuje klinček, palinu sladkú a orech čierny. Keď si však produkt objednáte, na fľaške nájdete nálepku so slovenským textom s veľmi malým písmom, kde sa uvádza celkom odlišné zloženie.

Ide o prírodné konzervanty (Sodium Benzoate), látku pre udržiavanie sirupovej konzistencie (Sodium Carboxymethyl), sladidlo stéviu, kyselinu citrónovú, výťažok z leuzei (ktorá pôsobí údajne aj ako stimulant). 18,52 ml z celkových 20 ml balenia je čistá voda.

 

Stránka predajcu informuje o takých ingredienciách, ktoré v reálnom produkte nie sú obsiahnuté.

Stránka predajcu informuje o takých ingredienciách, ktoré v reálnom produkte nie sú obsiahnuté.

 

Vyjadrenia odborníkov

Nesmierne zavádzajúce sú vyjadrenia odborníkov. Na stránkach sa uvádzajú citácie dvoch lekárov, istej MUDr. Šimkovej a Dr. Hudla Clark. Nie je bližšie uvedené, o akú MUDr. Šimkovú ide, v zoznamoch obvodných lekárov sa uvádzajú aspoň dve lekárky s týmto priezviskom. O tom, že ide práve o obvodnú lekárku, informuje samotný predajca.

Fotografia priradená k MUDr. Šimkovej je na internete pomerne populárna, nachádza sa na viacerých webstránkach, dokonca ju má na svojej stránke ako ilustračnú fotografiu zverejnenú aj Gastroenterologické centrum ASSIDUO z Bratislavy.

 

Dojem limitovanej edície

Ďalším podozrivým detailom je už samotný fakt, že sa produkt ponúka v údajne limitovanom počte. Aj napriek limitovanej edícii je cena zľavnená, čo popiera význam propagácie produktu ako niečoho, čo je dostupné v obmedzenom množstve. V prípade tohto elixíru je to umelé navyšovanie hodnoty a ceny. Samotný produkt môže mať v skutočnosti hodnotu nanajvýš päť eur, avšak na webstránke sa uvádza pôvodná cenovka až 69 eur. Táto cena je následne preškrnutá a ponúkaná je zľava, vďaka ktorej cena klesá na 32 eur.

Zákazník je tak uvedený do omylu, že si môže zadovážiť hodnotný produkt za menej ako polovičnú cenu. V skutočnosti je samotný produkt stále prakticky bez hodnoty.

 

Ako sa nenechať oklamať

Internet je priestor neobmedzených možností. Hocikto si môže kedykoľvek napísať čokoľvek, môže si založiť webstránku, vytvoriť e-shop, ukradnúť fotografie cudzích ľudí a citovať odborníkov, ktorí v skutočnosti neexistujú. Preto je potrebné byť obozretný a vždy na ponuky neznámych značiek nazerať skôr s rezervou a s nadhľadom.

Vždy je vhodnejšie vyberať si produkty takých značiek, ktoré poznáme a ktoré vedú seriózne reklamné kampane. Je dobré preveriť si hodnotenia produktu na internete. V prvom rade by ste však nemali veriť, že vám neznáma vodička vo fľaštičke s neurčitým názvom Elixír pre zdravie pomôže stať sa zdravším a odolnejším človekom. To je totiž úloha, ktorá sa nedá docieliť jedným zázračným prípravkom, ale dlhodobou životosprávou a racionálnym stravovaním sa.

 

Veľmi podobné pravidlá platia aj pre neznáme značky hodiniek. Ak sa o nich neviete dozvedieť podrobnejšie informácie z iných zdrojov, ako tých oficiálnych, potom by sme mali všetky superlatívy a veľkolepé marketingové slogany prijímať skôr s nedôverou. Vždy je vhodnejšie investovať do značky, ktorá je nám dôverne známa, hoci za ňu zaplatíte o niekoľko desiatok stoviek eur viac.

 

 

Pokračujte na ďalší príspevok »