Vlastníctvo automobilu a blízka budúcnosť 2025

Žijeme život, ktorý je ovplyvnený zrýchľovaním existencie a veľkého rastu počtu obyvateľstva. Kým v roku 1804 žila na planéte jedna miliarda ľudí, dnes je to 7,4 miliárd a predpoveď na rok 2050 hovorí o čísle až 9,7 miliardy.   Technologické novinky a najmä internet ovplyvňujú naše každodenné životy. Dôležitými smermi sa ukázali globalizované tovary, služby a informácie. Medzi najdôležitejšie prvky rozvoja 21. storočia nepochybne patrí automobil […]

Autor
Dátum zverejnenia 21. apríla 2016
Obsahuje nasledovné témy , , , , ,

Vladimír Orth
United Group, s.r.o. ׀ zakladateľ & CEO
Bratislava, Slovensko

Žijeme život, ktorý je ovplyvnený zrýchľovaním existencie a veľkého rastu počtu obyvateľstva. Kým v roku 1804 žila na planéte jedna miliarda ľudí, dnes je to 7,4 miliárd a predpoveď na rok 2050 hovorí o čísle až 9,7 miliardy.

 

Technologické novinky a najmä internet ovplyvňujú naše každodenné životy. Dôležitými smermi sa ukázali globalizované tovary, služby a informácie. Medzi najdôležitejšie prvky rozvoja 21. storočia nepochybne patrí automobil a preprava ako taká, preto hneď na úvod uvádzam dôležite štatistiky. Počet vyrobených vozidiel na celej planéte bol v roku 2009 53,9 miliónov a predpoklad na rok 2022 je až 105,6 miliónov.

Počet ľudí v mestských aglomeráciách stúpol od roku 1950 zo 746 miliónov do roku 2014 až na 3,9 miliardy a z toho 53% rástla práve Ázia. V rokoch 2014 až 2050 len India, Čína a Nigéria pohltí 37% rastu celej planéty.

Tento obrovský rast obyvateľstva vytvorí tlak na prepravu, ktorá musí byť ekologická, efektívna a pokiaľ to bude možné, aj rýchla. Tradičné spôsoby vlastníctva auta pravdepodobne pôjdu do úzadia.

Automobil ako neodmysliteľná súčasť nášho života je nesporne jednou z tých najdôležitejších.

 

Automobil budúcnosti. Zdroj: BMW

Automobil budúcnosti. Zdroj: BMW

Čo nás čaká v súvislosti s automobilmi

Základným prvkom najbližších zmien, ktoré sa nás dotknú, bude samotné vlastníctvo vozidla.

Aktuálne spôsoby nadobudnutia automobilov sú nákup za hotovosť, prenájom formou leasingu na finančný leasing, prenájom leasing a operatívny leasing a v neposlednom rade si prenajímame z autopožičovní. Nemožno tiež nespomenúť rastúci trh s carsharingom. 

Štatistky hovoria, že v USA pomer nájmu k nákupu za hotovosť stúpa za posledných 10 rokov na úroveň až 30%.V Európe sú tieto štatistiky nižšie, avšak trend je rovnako stúpajúci, rast je na úrovni asi 15%.Počet áut rastie a prehlbuje aj nedostatok finančných možností spotrebiteľov prevádzkovať vozidlá efektívnejšie, ako konglomeráty spoločnosti. Tie tieto služby ponúkajú vo veľmi dobrej kvalite a cene. Ďalším dôležitým faktorom, ktorý ovplyvní mobilitu obyvateľstva, je pomer ľudí žijúcich v mestských aglomeráciách a na vidieku. Tento pomer veľmi rýchlo rastie.

Dnes žije v mestských aglomeráciách nasledovný objem obyvateľstva:

USA               82%

Európa           73%

Ázia, Afrika  40-48%

 

Všetky tieto čísla predznamenávajú, že automobily ako také nebudú v budúcnosti majetkom súkromných osôb, ale spoločností, ktoré ich budú prevádzkovať rôznymi spôsobmi. Tie budú viac rešpektovať environmentálne potreby krajín, efektivitu užívania a dĺžku použitia.

Internet a autonómne vozidlá spôsobia revolúciu, ktorá tento smer len podporí. Auto budeme používať podľa našich aktuálnych potrieb.

Doba životnosti priemerného automobilu  v USA je aktuálne 11,5 roka. Dostávame sa tak do rovnice nákupu vozidla, životnosti, servisných nákladov a slobody, po ktorej všetci túžime. Mať práve teraz také auto, ktoré zodpovedá našej sociálnej situácii, potrebám, emóciám a, samozrejme, financiám.

 

Čo to znamená?

Autá ako také prestaneme nakupovať, znemožní to vo veľkej miere nedostatok hotovosti a efektívne formy prenájmu od veľkých prevádzkovateľov. Väčšina automobilov bude nakupovaná veľkými prevádzkovateľmi, ktorí ich budú vlastniť a servisovať, sledovať legislatívu a tomu efektívne prispôsobovať podmienky.

Nákup vo veľkých množstvách, servisné úkony za veľkoobchodné ceny, veľkonákup náhradných dielov, elektronická správa vozidla, tieto a mnohé ďalšie faktory ovplyvnia rozhodovanie spotrebiteľov. Vlastníctvo automobilov prestane mať zmysel. Vzniknú spoločnosti, ktoré budú ponúkať služby, ktoré odzrkadlia dopyt zákazníkov. Ako príklad uvediem: jazdiť v zime terénne vozidlo a v lete sedan alebo kabriolet. Podstatným prvkom bude nezaväzovať sa na dlhé obdobie, obdobie zmluvných vzťahov sa skráti na 1-2 roky. Následný predaj použitých vozidiel sa bude odohrávať vo virtuálnej realite.Aby sa kapacity jazdených áut vedeli dostatočne umiestniť na trhu ďalších financovateľov a tí mohli reagovať podľa potrieb jednotlivých užívateľov, ktorým tieto autá znova niekto vyfinancuje.

Súčasna forma operatívneho leasingu je  na začiatku takejto služby. Bude sa to podobať modelu, ako dnes používa napríklad  spoločnosť Boeing. Prenajíma lietadlá, zároveň ich financuje a ďalej po ukončení zmluvného vzťahu ich predáva ďalším záujemcom až po konečné zošrotovanie starých lietadiel. Proces riadenia použitia vozidiel bude v úzkej skupine spoločností, ktoré sa na uvedené sofistikované služby budú orientovať.

Globálne spoločnosti ponúkajúce operatívny leasing ako Lease Plan, Arval atď.,  ale aj tie, ktoré prenajímajú autá, ako je Avis a tie ostatné, majú veľké šance práve v tomto novovznikajúcom segmente získať najlepšie východzie postavenie. Produkty, ktoré ponúkajú sú najbližšie k tomu, kam nás privádza budúcnosť dopravy.

Cestovanie a globalizácia bude veľmi dôležitým faktorom podmieňujúcim uvedené zmeny.

 

Segmentácia zákazníkov bude dôležitá na to, aby sa zistilo, aké modely zákazníci budú mať záujem jazdiť a aké ďalšie budú používať. Potrebu budú vytvárať spoločnosti, ktoré autá budú prevádzkovať. Tieto svoje skúsenosti budú odovzdávať výrobcom, ktorí výrobky budú vyrábať na ich základe. Proces bude nesmierne automatizovaný a bude vo veľkej miere ovplyvňovať špecifiká regiónov i národov.

 


Autá si budeme môcť vyskúšať akokoľvek a kdekoľvek, sadnúť do nich, pretože virtuálna realita nám to dovolí. (Foto: vložené od Arnd Wiegmann/Reuters)

Predajné siete ako také budú postupne zanikať

Predaj automobilov pôjde cestou, ako dnes predáva napríklad značka Tesla cez elektronické formy predaja a virtuálne predvádzania, ktoré posunú hranice a predstavy do najvyššej formy. Autá si budeme môcť vyskúšať akokoľvek a kdekoľvek, sadnúť do nich, pretože virtuálna realita nám to dovolí. Nebude nutné navštevovať dílerov. Servisné intervaly tak isto prejdú zmenou. Technické časti budú spravovať veľké centrá, ktoré budú schopné skontrolovať a opraviť akékoľvek značky. Náhradné diely budú čim ďalej, tým viac typizované a budú sa kvôli regulácii na seba podobať. Napriek tomu autá budú viac vyjadrovať individualitu a schopnosť prispôsobiť sa jednotlivcom, ktorí ich budú používať.

V našom aktuálnom chápaní automobilov sú to prevratné zmeny. Mnohé sú realitou už dnes a je len otázkou času, kedy ktoré sa spoja do celkov. Automobil nie je len prepravný prostriedok, niečo, čo nás prepraví z bodu A do bodu B. Automobil je emóciou, statusom, miestom, kde trávime časť svojho života. Je súčasťou každého z nás.

A tak, ako sa mení a vyvíja človek, tak dochádza aj k vývoju automobilov a prepravy. A vďaka technológiám si budeme budúcnosť vychutnávať ešte viac, ako dnes.

 

 

Zdroje informácií:
titulná fotografia: IBM / Jaguar Land Rover

studia :kpmg “Evolution of the finance and leasing business“;
:united nations  “World Urbanization Trends 2014: Key Facts“);
:worldometers.info/world-population/

 

INZERCIA: Peugeot Jesenné výhody

Porsche rozširuje portfólio elektrickej novinky o základnú verziu. Čo ponúkne najlacnejší Taycan?

Nedávno odhalený elektromobil od Porsche prichádza v základnom vyhotovení.

19. októbra 2019

Trvalý rast je nemožný

Ako súvisia recesie s inováciami

Krízy vznikajú a zároveň zanikajú. Je to kolobeh, ktorý je našou súčasťou od nepamäti. Navzájom súvisiace obdobia štádií ekonomiky, kedy obdobie konjunktúry (rastu) striedajú obdobia recesie (poklesu).

17. októbra 2019

TEST Peugeot 508 SW Allure 1.5 BlueHDi 130k EAT8

7 dôvodov, pre ktoré je podľa nás Peugeot 508 SW autom roka

Na tomto fantastickom kombi nenájdete chybu ani vtedy, keď ju budete urputne hľadať. Peugeot 508 SW na nás nesmierne zapôsobil.

16. októbra 2019

BMW predstavuje úplnú novinku. Rad 2 v štýlovom balení Gran Coupé má primárne predný pohon

Nová dvojka prichádza sprvoti ako štýlové 4-dverové kupé.

16. októbra 2019

Najrýchlejší sériový sedan na svete dostal exkluzívne doplnky. Toto je vylepšený Flying Spur

Luxusný Flying Spur dostal exkluzívny paket Blackline.

14. októbra 2019

Seriál o Číne

Predstihne Čína v umelej inteligencii USA?

Na základe sledovania informácií, ktoré sa na nás valia zo všetkých strán by sa mohlo zdať, že Čína nás všetkých čoskoro prevalcuje svojou inovačnou aktivitou. To isté sa týka aj vnímania jej pokroku v umelej inteligencii.

11. októbra 2019

Už vieme, ako bude nový Volkswagen Golf s poradovým číslom osem vyzerať a kedy príde

Príchod jednej z najväčších noviniek tohto roku je na spadnutie.

11. októbra 2019

Sila jednoduchého gesta

Tento šéf ročne napíše 9200 narodeninových pohľadníc, vysvetľuje význam vďačnosti

Sheldon Yellen je CEO stavebnej spoločnosti BELFOR Holdings, Inc. a každý rok napíše ručné narodeninové blahoželania všetkým vyše 9-tisíc zamestnancom.

10. októbra 2019

Zrod legendy v priamom prenose

Pompézne Gran Coupé od BMW prichádza vo vrcholnej verzii M8. Má sa AMG GT 63 S čoho báť?

Posledný dielik skladačky menom 8 je realitou.

9. októbra 2019

Revolučná Corvette prišla o strechu. Vyše 500-koňový osemvalec ale naďalej ostáva

Corvetta prvýkrát s plechovou sťahovacou strechou.

8. októbra 2019

Bublina alebo Boom?

Šialené tempo: Iba dvojročný startup BIRD má dnes hodnotu 2,5 miliardy

Je mimoriadny rast hodnoty „kolobežkových firiem“ postavený na stabilných základoch?

7. októbra 2019

Na predaj výhradne spolu

Aston Martin a Zagato na počesť 60-ročnej spolupráce prinášajú dve špecialitky za 6 miliónov libier

Oba modely vzniknú v obmedzenom počte, na predaj budú výhradne spolu.

5. októbra 2019

Nové 625-koňové super-SUV-čka od BMW dajú stovku za 3,8 sekundy. Privítajte X5 M a X6 M

Hneď v úvode spoznávame aj silnejšie vyhotovenia pod názvom Competition.

2. októbra 2019

Fantastický 5-valec žije ďalej! Ikonický motor s výkonom až 400 koní získalo nové Audi RS Q3

RS Q3 prichádza na scénu v dvoch karosárskych verziách.

30. septembra 2019

Horúca správa!

Oficiálne zastúpenie značky Tesla na Slovensku? Elon Musk dúfa, že už budúci rok!

CEO Tesly má v pláne vzdať poctu slávnemu vynálezcovi akým bol Nikola Tesla.

24. septembra 2019

Najkrajšie sci-fi tohto roka

Ad Astra je úchvatný filmový zážitok, nevyhol sa však rozporom

Ako by asi vyzeral Strom života (2011), ak by bol vesmírnym sci-fi? Práve takto – ako Ad Astra.

24. septembra 2019

Dal 97% majetku na charitu

Barron Hilton zomrel vo veku 91 rokov. Prečítajte si jeho príbeh.

Sieť luxusných hotelov nezaložil, ale vybudoval z nich svetový fenomén. Bol známy aj pre svoju filantropickú činnosť.

23. septembra 2019

Funkcia priateľstva podľa Jana Wericha: Násobenie, delenie a dôvera

Jan Werich v televíznom zázname hovorí o význame a podstate skutočného priateľstva, ktoré každý z nás tak nevyhnutne potrebuje k naplnenému životu.

20. septembra 2019

TECHNOLÓGIE A ENVIRO

Ťažba kryptomien údajne vyprodukuje 800 ton CO2 ročne. Ako je to možné?

Príde vám to ako hlúpy hon na oxid uhličitý? V skutočnosti je ale aj obyčajné využívanie počítačových programov naviazané na produkciu škodlivých plynov, hoci nie úplne priamo. Čítajte o tejto téme viac.

20. septembra 2019

Fotogaléria

Každá mala garsónka má obrovský potenciál, pozrite si príklady zo sveta

Aj malé garsónky môžu byť pekným miestom na život, stačí do nich investovať trocha času, peňazí a citu.

19. septembra 2019

Jeden mobil na celý život: Etická výroba sa stáva novým trendom

Mali by sme skončiť s konzumným spôsobom života a začať si elektroniku viac vážiť? Určite áno, ale nevieme, či je toto tá správna cesta…

18. septembra 2019