Vlastníctvo automobilu a blízka budúcnosť 2025

Žijeme život, ktorý je ovplyvnený zrýchľovaním existencie a veľkého rastu počtu obyvateľstva. Kým v roku 1804 žila na planéte jedna miliarda ľudí, dnes je to 7,4 miliárd a predpoveď na rok 2050 hovorí o čísle až 9,7 miliardy.   Technologické novinky a najmä internet ovplyvňujú naše každodenné životy. Dôležitými smermi sa ukázali globalizované tovary, služby a informácie. Medzi najdôležitejšie prvky rozvoja 21. storočia nepochybne patrí automobil… Prečítať celé
Vydané 21. apríla 2016 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , , ,

Zakladateľ skupiny United Group | Bratislava, Slovensko

Žijeme život, ktorý je ovplyvnený zrýchľovaním existencie a veľkého rastu počtu obyvateľstva. Kým v roku 1804 žila na planéte jedna miliarda ľudí, dnes je to 7,4 miliárd a predpoveď na rok 2050 hovorí o čísle až 9,7 miliardy.

 

Technologické novinky a najmä internet ovplyvňujú naše každodenné životy. Dôležitými smermi sa ukázali globalizované tovary, služby a informácie. Medzi najdôležitejšie prvky rozvoja 21. storočia nepochybne patrí automobil a preprava ako taká, preto hneď na úvod uvádzam dôležite štatistiky. Počet vyrobených vozidiel na celej planéte bol v roku 2009 53,9 miliónov a predpoklad na rok 2022 je až 105,6 miliónov.

Počet ľudí v mestských aglomeráciách stúpol od roku 1950 zo 746 miliónov do roku 2014 až na 3,9 miliardy a z toho 53% rástla práve Ázia. V rokoch 2014 až 2050 len India, Čína a Nigéria pohltí 37% rastu celej planéty.

Tento obrovský rast obyvateľstva vytvorí tlak na prepravu, ktorá musí byť ekologická, efektívna a pokiaľ to bude možné, aj rýchla. Tradičné spôsoby vlastníctva auta pravdepodobne pôjdu do úzadia.

Automobil ako neodmysliteľná súčasť nášho života je nesporne jednou z tých najdôležitejších.

 

Automobil budúcnosti. Zdroj: BMW

Automobil budúcnosti. Zdroj: BMW

Čo nás čaká v súvislosti s automobilmi

Základným prvkom najbližších zmien, ktoré sa nás dotknú, bude samotné vlastníctvo vozidla.

Aktuálne spôsoby nadobudnutia automobilov sú nákup za hotovosť, prenájom formou leasingu na finančný leasing, prenájom leasing a operatívny leasing a v neposlednom rade si prenajímame z autopožičovní. Nemožno tiež nespomenúť rastúci trh s carsharingom. 

Inzercia

Štatistky hovoria, že v USA pomer nájmu k nákupu za hotovosť stúpa za posledných 10 rokov na úroveň až 30%.V Európe sú tieto štatistiky nižšie, avšak trend je rovnako stúpajúci, rast je na úrovni asi 15%.Počet áut rastie a prehlbuje aj nedostatok finančných možností spotrebiteľov prevádzkovať vozidlá efektívnejšie, ako konglomeráty spoločnosti. Tie tieto služby ponúkajú vo veľmi dobrej kvalite a cene. Ďalším dôležitým faktorom, ktorý ovplyvní mobilitu obyvateľstva, je pomer ľudí žijúcich v mestských aglomeráciách a na vidieku. Tento pomer veľmi rýchlo rastie.

Dnes žije v mestských aglomeráciách nasledovný objem obyvateľstva:

USA               82%

Európa           73%

Ázia, Afrika  40-48%

 

Všetky tieto čísla predznamenávajú, že automobily ako také nebudú v budúcnosti majetkom súkromných osôb, ale spoločností, ktoré ich budú prevádzkovať rôznymi spôsobmi. Tie budú viac rešpektovať environmentálne potreby krajín, efektivitu užívania a dĺžku použitia.

Internet a autonómne vozidlá spôsobia revolúciu, ktorá tento smer len podporí. Auto budeme používať podľa našich aktuálnych potrieb.

Doba životnosti priemerného automobilu  v USA je aktuálne 11,5 roka. Dostávame sa tak do rovnice nákupu vozidla, životnosti, servisných nákladov a slobody, po ktorej všetci túžime. Mať práve teraz také auto, ktoré zodpovedá našej sociálnej situácii, potrebám, emóciám a, samozrejme, financiám.

 

Čo to znamená?

Autá ako také prestaneme nakupovať, znemožní to vo veľkej miere nedostatok hotovosti a efektívne formy prenájmu od veľkých prevádzkovateľov. Väčšina automobilov bude nakupovaná veľkými prevádzkovateľmi, ktorí ich budú vlastniť a servisovať, sledovať legislatívu a tomu efektívne prispôsobovať podmienky.

Nákup vo veľkých množstvách, servisné úkony za veľkoobchodné ceny, veľkonákup náhradných dielov, elektronická správa vozidla, tieto a mnohé ďalšie faktory ovplyvnia rozhodovanie spotrebiteľov. Vlastníctvo automobilov prestane mať zmysel. Vzniknú spoločnosti, ktoré budú ponúkať služby, ktoré odzrkadlia dopyt zákazníkov. Ako príklad uvediem: jazdiť v zime terénne vozidlo a v lete sedan alebo kabriolet. Podstatným prvkom bude nezaväzovať sa na dlhé obdobie, obdobie zmluvných vzťahov sa skráti na 1-2 roky. Následný predaj použitých vozidiel sa bude odohrávať vo virtuálnej realite.Aby sa kapacity jazdených áut vedeli dostatočne umiestniť na trhu ďalších financovateľov a tí mohli reagovať podľa potrieb jednotlivých užívateľov, ktorým tieto autá znova niekto vyfinancuje.

Súčasna forma operatívneho leasingu je  na začiatku takejto služby. Bude sa to podobať modelu, ako dnes používa napríklad  spoločnosť Boeing. Prenajíma lietadlá, zároveň ich financuje a ďalej po ukončení zmluvného vzťahu ich predáva ďalším záujemcom až po konečné zošrotovanie starých lietadiel. Proces riadenia použitia vozidiel bude v úzkej skupine spoločností, ktoré sa na uvedené sofistikované služby budú orientovať.

Globálne spoločnosti ponúkajúce operatívny leasing ako Lease Plan, Arval atď.,  ale aj tie, ktoré prenajímajú autá, ako je Avis a tie ostatné, majú veľké šance práve v tomto novovznikajúcom segmente získať najlepšie východzie postavenie. Produkty, ktoré ponúkajú sú najbližšie k tomu, kam nás privádza budúcnosť dopravy.

Cestovanie a globalizácia bude veľmi dôležitým faktorom podmieňujúcim uvedené zmeny.

 

Segmentácia zákazníkov bude dôležitá na to, aby sa zistilo, aké modely zákazníci budú mať záujem jazdiť a aké ďalšie budú používať. Potrebu budú vytvárať spoločnosti, ktoré autá budú prevádzkovať. Tieto svoje skúsenosti budú odovzdávať výrobcom, ktorí výrobky budú vyrábať na ich základe. Proces bude nesmierne automatizovaný a bude vo veľkej miere ovplyvňovať špecifiká regiónov i národov.

 


Autá si budeme môcť vyskúšať akokoľvek a kdekoľvek, sadnúť do nich, pretože virtuálna realita nám to dovolí. (Foto: vložené od Arnd Wiegmann/Reuters)

Predajné siete ako také budú postupne zanikať

Predaj automobilov pôjde cestou, ako dnes predáva napríklad značka Tesla cez elektronické formy predaja a virtuálne predvádzania, ktoré posunú hranice a predstavy do najvyššej formy. Autá si budeme môcť vyskúšať akokoľvek a kdekoľvek, sadnúť do nich, pretože virtuálna realita nám to dovolí. Nebude nutné navštevovať dílerov. Servisné intervaly tak isto prejdú zmenou. Technické časti budú spravovať veľké centrá, ktoré budú schopné skontrolovať a opraviť akékoľvek značky. Náhradné diely budú čim ďalej, tým viac typizované a budú sa kvôli regulácii na seba podobať. Napriek tomu autá budú viac vyjadrovať individualitu a schopnosť prispôsobiť sa jednotlivcom, ktorí ich budú používať.

V našom aktuálnom chápaní automobilov sú to prevratné zmeny. Mnohé sú realitou už dnes a je len otázkou času, kedy ktoré sa spoja do celkov. Automobil nie je len prepravný prostriedok, niečo, čo nás prepraví z bodu A do bodu B. Automobil je emóciou, statusom, miestom, kde trávime časť svojho života. Je súčasťou každého z nás.

A tak, ako sa mení a vyvíja človek, tak dochádza aj k vývoju automobilov a prepravy. A vďaka technológiám si budeme budúcnosť vychutnávať ešte viac, ako dnes.

 

 

Zdroje informácií:
titulná fotografia: IBM / Jaguar Land Rover

studia :kpmg “Evolution of the finance and leasing business“;
:united nations  “World Urbanization Trends 2014: Key Facts“);
:worldometers.info/world-population/

 

Pokračujte na ďalší príspevok »