Víno po „manažérsky“ alebo ako z hobby urobiť skvelý biznis

tajna2

Peter Fritz
Kreatívec, cestovateľ a milovník luxusu
Bratislava, Slovensko

Viem, takýto druh vína asi ešte nikto nemal možnosť ochutnať a ani vidieť. Ja, áno. Mal som tú možnosť spoznať zaujímavý biznis založený na manažérskych skúsenostiach, nazbieraných poznatkoch pretavených do reality súčasného vinárstva. Ak máte záujem, zistíte, ako sa dá vstúpiť na neznámu pôdu bez väčších skúseností a uspieť.

 

 

„Biznis s vínom je o emóciách“, tvrdí spolumajiteľ Vinárstva Tajna, Rastislav Demeš. A musím s ním len súhlasiť. Moja hladina emócií sa nápadne zvýšila, keď som vystupoval z auta pred vinárstvom, ktoré by v angličtine zaujalo už názvom – The Secret Winery. Bol som prekvapený, ako sa dá zmeniť ráz krajiny a zabudnuté, zničené vinárstvo z dôb, keď sa víno len pilo a režim trpel. Vtedy iba malej skupinke ľudí víno šepkalo svoje príbehy, pričom ostatní ho pili z „horčičákov“ a neriešili jeho vnady. Doba sa zmenila. Víno sa začalo vychutnávať a nie len piť. Vinárska kultúra dosiahla nebývalé rozmery. Na Slovensku začalo pribúdať jedno vinárstvo za druhým. Otázne je, ktoré z nich sa dokázali etablovať a získať výraznejšie odborné, ale najmä obchodné úspechy. Takých by sme našli oveľa menej. Jedno zaujímavé, nazvané Tajna – Vineyards & Winery, stavilo na rozdiely, ktoré očividne prinášajú výsledky.

 

budova

Z biznisu do viníc

Rodinná firma DELUX, ktorá vznikla v roku 1991 a orientovala sa na B2B obchod s OOPP (Osobnými Ochrannými Pracovnými Pomôckami ) a čistiacimi a hygienickými prostriedkami sa v priebehu niekoľkých rokov etablovala na jedného z lídrov v krajinách V4. Jej úspechy si všimli až vo francúzskej spoločnosti Descours&Cabaud, ktorá sa v roku 2014 stala stopercentným vlastníkom. Konateľ firmy Rastislav Demeš, ktorý stál pri kreovaní úspechov a naďalej zastáva líderskú pozíciu však zistil, že okrem „tvrdého“ biznisu ho to ťahá aj do inej oblasti podnikania, kde je možné aplikovať inovatívne postupy a kráčať za novými výzvami. V každom z nás sa ukrýva vášeň, ktorá po čase dozreje v silné nutkanie pustiť sa do nového projektu. V jeho prípade sa jednalo o jasné rozhodnutie vstúpiť do atraktívneho sveta vinohradníctva. To však dozrievalo ako víno, dlhšie obdobie. Po tridsiatke ho najskôr uchvátila myšlienka urobiť si vlastné víno, ktoré najskôr so svojím svokrom vyrábal zo zakúpeného hrozna a pripravoval ho doma v pivnici. Bolo určené len pre vlastnú spotrebu. Aj napriek „primitívnemu“ postupu uspel s niektorými vínami na regionálnych výstavách. Tento úvodný proces prerodu trval päť rokov a na jeho konci sa objavila príležitosť kúpiť opustené vinohrady v obci Tajna. Od tohto okamihu sa začala formovať vášeň do seriózneho projektu. Po roku vyjednávaní sa mu v roku 2008 podarilo so svokrom kúpiť 7 hektárov viníc s opustenou vinohradníckou budovou.

 

LK614306x

Keď nemáte dostatok skúseností, získajte si odborníkov

V biznise či vo vinohradníctve platí jedno dôležité pravidlo – nikdy sa nesnažte dospieť ku kompromisom. Svoju úlohu plňte na sto percent, nie polovičato, len tak – veď uvidíme. Pri podobnom prístupe vo väčšine prípadov uvidíte na konci rumovisko.

 

Nekompromisne konali aj zakladatelia vinárstva Tajna – Wineyards & Winery. Jej budovaniu venovali nemalé úsilie a keď uznali, že ich poznatky zo sveta vína nie sú dostatočné, stavili na profesionálov. Rastislav Demeš, jeden zo spolumajiteľov na toto obdobie spomína: „Do projektu sme vstúpili so svokrom, pričom sme si uvedomovali, že naše skúsenosti s vinohradníckym biznisom boli také isté, aké má väčšina ľudí z nášho regiónu. Okolie Vrábľov je historicky späté s vinohradmi a odjakživa sa tu ľudia vo voľnom čase venovali práci na svojich 10 – 15 árových viniciach. Na druhej strane to bolo jednoduché, vedeli sme, že ani jeden nás nemal veľké skúsenosti so serióznym vinárskym biznisom. Od začiatku sme sa však snažili túto nevýhodu premeniť na výhodu a vniesť to tohto, pre nás nového segmentu, myšlienky a skúsenosti, ktoré sme nadobudli v iných odvetviach. Veľmi náročnou etapou bolo vykupovanie pozemkov pod zakúpenými vinohradmi. Trvalo nám to zhruba tri roky a potrebovali sme jednať s takmer osemdesiatimi spoluvlastníkmi.“

 

V tomto momente mi hlavou preblesla otázka – prečo toľko úsilia, aby ste mali vlastný vinohrad? Veď sa pokojne dá kupovať hrozno od pestovateľov, ako to robia mnohí. A potom už len v pohode dorobiť víno. Odpoveď je jednoduchá. Vinohrad predstavuje základ kvalitného vína, preto Vinárstvo Tajna stavilo na vlastný. Pestovanie viniča totiž postavili na najvyššiu priečku, pretože svojím prístupom chcú potvrdiť, že 80% kvality vína spočíva vo vinohrade.

 

 

Vráťme sa však k spomienkam Rasťa Demeša: „Asi najdôležitejšie bolo, že sme nemali strach obklopiť sa skúsenými ľuďmi, ktorí korigovali naše predstavy. Určite musím spomenúť Miroslava Petrecha, významného slovenského vinára, rovnako pána Bugáňa, ktorý celý život strávil vo vinohradoch a podieľal sa na takých projektoch, ako je napríklad Elesko, a určite aj Vladimíra Hronského – dodnes je súčasťou nášho tímu v pozícii brand manažéra.“

 

LK611908g1800x600x

LK616279

Začať sa dá aj od konca

Zaujímavé tvrdenie, súhlasíte? Ale v prípade Vinárstva Tajna platí. Najväčším rozdielom úvodného štádia budovania firmy bolo, že v Tajnej začali opačne, ako vo väčšine slovenských vinárstiev. Najskôr sa dostali k vlastnej pôde, následne na jar 2011 vysadili prvý vinohrad a až potom uviedli na trh vlastné víno. Táto cesta si určite vyžiadala obrovské množstvo trpezlivosti. Veď v najtajnejšom kútiku mysle každého vinára sa ukrýva snaha pochváliť sa vlastným vínom a čo najvýhodnejšie ho umiestniť na trh.

V tomto prípade sa vinárstvo dočkalo až po siedmich rokoch práce – v máji 2015, keď uviedlo na trh prvú ucelenú kolekciu vín pod značkou Vinárstvo TAJNA.

 

Vinársky biznis je o emóciách

V Tajnej však zaznamenáte aj iné rozdiely. Napríklad, že zákazník môže na jednom mieste vidieť nekonečné rady viniča, kde dozrelo hrozno, nazrieť do pivnice s vínami a zároveň ich môže vo vinárstve, ktoré je situované priamo vo vinohradoch aj degustovať. Celý biznis s vínom je o emóciách. A tie je potrebné neustále pohládzať. K vínu tak návštevník tohto moderného vinárstva dostane aj skvelú porciu zážitkovej gastronómie. Tento atraktívny bonus si získal skvelé ohlasy. A aby rozdielov nebolo málo, pridávam ešte jeden, ktorý považujem za najdôležitejší. Len málo spoločností dokáže vnímať konkurenciu tak, ako vinári. Vo vinárstve sa s konkurenciou neporovnávajú. Sledujú rozvoj konkurenčných subjektov, ale rozhodli sa ísť vlastnou cestou. Rastislav Demeš ku konkurencii dodáva: „Myslím si že, podobných projektov na Slovensku by mohlo byť oveľa viac, pretože len tak sa môže Slovensko dostať na vinársku mapu Európy, kde určite patrí.“

 

Filozofia značky

Aké je poslanie Vinárstva Tajna? Rastislav Demeš ho charakterizuje veľmi jasne: „Je to „Tajomné“ butikové vinárstvo orientované na náročného zákazníka, ktorý čo to už pozná o víne. Má ho rád, dopraje si ho v kruhu rodiny a priateľov. Neváha za dobrým vínom a gastronómiou vycestovať, pričom s vášňou objavuje čaro tohto fenoménu. Do tohto projektu sme vložili a stále vkladáme vášeň našej rodiny a verím, že zákazník to v našom víne objaví.“

 

IMG_5729

Budúcnosť

Bez plánov by neexistovala budúcnosť. Bez jasnej vízie by žiadne konkrétne výsledky neuvideli svetlo sveta. Rovnako to platí aj v prípade tohto vinárstva. Na jar 2017 plánujú vysadiť ďalších 9 hektárov vinohradov, ktoré sa budú nachádzať novom hone Nad Hofferskou, ktorý má krásnu južnú expozíciu. Pôvodná výsadba z roku 2011 a 2013 je na hone Sari, takže sa naskytne možnosť porovnávať rozdiely vo vínach z oboch honov. Takisto ich čaká uvedenie veľkého červeného Cuveé z ročníka 2015, ktoré by malo ísť do predaja v priebehu tohto roka. Momentálne usilovne pracujú na jeho názve, ktorý by mal vychádzať z kombinácie klasického Bordeaux blend z Cabernetu Sauvignon, Cabernetu Franc a Merlotu. Pritom sa snažia vytvoriť ho na „slovenský obraz“, čo v praxi znamená, že v ňom bude aj štipka Dunaja. Okrem toho plánujú uviesť do predaj novú radu vína určenú pre mladú generáciu.

 

Dúfam, že značka Tajna Vineyards & Winery sa čoskoro dostane do povedomia všetkých vínomilcov, ktorí oceňujú inovatívny prístup, eleganciu značky a najmä jej kvalitu. Patrí k modernej dobe rovnako, ako na mieru šité obleky a notebooky k manažérom či nápadné zlaté šperky k raperom.

 



Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

*

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

EKONOMIKA

    UnitedLife 10 (jeseň/zima 2017)

Kardinálna otázka

18. september 2017
Ďalšie články z rubriky Ekonomika
ĽUDIA

    UnitedLife 10 (jeseň/zima 2017)

Lídri. Sme takí dobrí, ako si myslíme?

20. september 2017
ĽUDIA

    UnitedLife 09 (jar/leto 2017)

Rozhovor s Nickom Bollettierim

3. máj 2017
Ďalšie články z rubriky Ľudia
VEDA & TECHNOLÓGIE

    UnitedLife 09 (jar/leto 2017)

Robotickí farmári

8. máj 2017
VEDA & TECHNOLÓGIE

    UnitedLife 09 (jar/leto 2017)

Predstavujeme slovenský Ixworx

2. máj 2017
Ďalšie články z rubriky Veda a Technológie
AUTOMOBILY

    UnitedLife Online (09/2017)

Úplne nový Nissan Leaf

7. september 2017
Ďalšie články z rubriky Automobily
LIFESTYLE

    UnitedLife 10 (jeseň/zima 2017)

Xálima, dizajnérsky sen

22. september 2017
LIFESTYLE

    UnitedLife 10 (jeseň/zima 2017)

Balet SND chystá ohromujúcu sezónu

19. september 2017
LIFESTYLE

    UnitedLife Online (09/2017)

Právo výberu

11. september 2017
Ďalšie články z rubriky Lifestyle
ZDRAVIE

    UnitedLife 08 (jeseň/zima 2016)

Všetko o znamienkach

16. november 2016
Ďalšie články z rubriky Zdravie